Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Vi bjöd också bara på vin och öl vid vårt dop, förutom champagne som vi skålade med. Ingen sa något negativt om det. :)

+ EmelieR och Kaktusblomma

Tack för inputs :)

Bra då behöver jag inte känna mig snål att vi inte bjuder på spriten, champagne kommer vi också ha att skåla med :)

*kl och helt OT men iaf*

Vad har ni för kök och är ni nöjda med det?

Alicia följer utvecklingssprången ganska precis. Gick från åskmåln förra veckan till solstråle den här :) Like it!! Det gör all stress medd allt annat mycket lättare att ta!!

Ikea-kök men med andra vitvaror, fläkt och handtag på skåp. Är supernöjd!!

ostergarden

ostergarden

Ah, där fanns inga handtag alls. Köpte iaf såna där gamla antika "skål"-handtag som blev jättebra. Tänkte dock inte på hur många som skulle behövas så det blev typ lika dyrt som köket. :D Nej, inte riktigt men nästan.

Lite intressant ang bänkskiva som inte heller togs från Ikea. Jag vill ha massiv ek och skulle beställa det från den ena av våra två byggfirmor i stan. Där skulle den kosta 16 000 kr. Sen kom hela inredningen och vi skulle bygga klart, då blev den restan och kom inte. Kollade med andra byggfirman som inte heller kunde få fram. Gaaaaah. Började ringa runt och kollade med de större firmorna i Lkpg och K-rauta hade hemma, kostade totalt 7000 kr.

Fördelen med att ta det lugnt när man bygger är att man hinner kolla upp sånt här, det gjorde aldrig vi utan det fick bli "smidigaste lösningen". Hade nog kunnat spara en 100 000 kr totalt på att leta runt lite, men det varken orkade vi eller hade tid med. Jag är den som tagit alla beslut om hur vi ska ha det och vad som ska köpas, och det har varit mer än ett heltidsjobb ibland. Det borde ju vara det roligaste men när man väl står där och bygger ett helt hus så känns det nästan som att "vafan, ta bara ett kakel så vi blir klara snart". Tror inte sambon har en aning om hur mycket tid och energi jag lagt på att kolla allt och att handla allt...

Vi bjöd bara på läsk, saft och kaffe på vårt dop. Hade det ju en söndagkväll så det känder inte konstigt alls.

Visst är det Lidingö? Det är det köket jag hade bestämt mej för men är lite fundersam på kvaliten... Och helst hade jag velat ha granitskiva men det är så dyyyrt. Får bli fusk. Men ni tycker alltså att kvaliten är ok? Var först inne på AKB`s kök men ska ha pärlspont på väggarna så jag tror det blir lite mycket... Allra helst hade jag velat ha ett liknande kök från Kvänum men det vågar jag knappt fråga vad det kostar...

Hmm... Kanske ska använda er som smakråd till en sak... Återkommer om det ikväll...

Har iaf fått alla att förstå att vi inte ska göra ett skit med golven för tillfället. Fick bli riktigt förbannad innan de gav sej. Vi slipar av dem och såpaskurar dem så får vi se vad vi gör med dem sen, om vi gör något annat. Varför fixa något som inte är trasigt när vi har annat att göra liksom...

Var det lång leveranstid på era kök förresten?

Vi har det gamla brädgolvet på hela ovanvåningen. Vi hyrde hem en slipmaskin för under 500:- en helg och körde av dom. Det blev jättebra :)
Dock skulle jag satsat på en bättre lack kanske.... Mitt vardagsrumsgolv tål inte ens att jag moppar det längre :( Och efter att min ena hund(valp då)hade använt mattan som gräsmatta så ser det fördjävligt ut.
Idag hade jag nog oljat golvet trots att de säger att man måste olja om det ofta.... Under möblerna behövs ju inte det...

Jag har också ekskiva i köket som Cyllene. Det jobbiga med den är att man måste vara så rädd om den. Nu är den inoljad och mättad men innan så kunde man ju inte ens ställa ett glas utan att få märken...
Köper du ett kök från Ikea är det inte lång leveranstid- ännu mindre om du kör dit själv ;)

Ville också ha AKBs från början men det blev för randigt. Har också pärlspont. Jag är jättenöjd med kvaliten och snickarna som byggde upp det åt oss sa att Ikeas stommar var exakt samma som alla andras. Jag tyckte först att det såg lite billigt ut "upptill" men löste det genom att sätta en extra liten list vid taket. Det syns kanske vid skåpet över ugnen? Om du förstår hur jag menar?

Vi åkte bara in och hämtade köket, ingen leveranstid!

Smart med golven, lägg på mattor och köp fårskinnstofflor om det blir kallt i vinter och så ta det sen!

I vårat vardagsrum (eller gamla matsalen kanske jag ska säga...) så har vi lackat (om vi inte har otur och det är fernissa...) och det ska slipas och vaxas med ett vax med pigment i. Blir klockren yta på det! Och så kan golvet andas fortfarande. Antikek heter färgen vi ska ha där. Min gubbe är golvläggare så vi har fri tillgång till golvslip (tyvärr ibland ;)) Dock så har han inte så mycket erfarenhet om så här gamla hus och att bevara dem :s Men han börjar ge sej.

Låter bra att det bara är att åka och hämta kök på IKEA.

Jag vill ju ha skåpen gå ända upp till taket och så taklist runt så vi kanske får lappa lite själva... Hmmm, det får nog bli IKEA.

Det borde ju vara det roligaste men när man väl står där och bygger ett helt hus så känns det nästan som att "vafan, ta bara ett kakel så vi blir klara snart". Tror inte sambon har en aning om hur mycket tid och energi jag lagt på att kolla allt och att handla allt...
Känner igen det där precis!! Jag höll nästan på att gå in i väggen när vi byggde huset pga alla val och funderingar och kontakt med byggarna, medan sambon inte tyckte att det var så noga...

Har Ikea dämpare i gångjärnen till luckorna nuförtiden? När vi satte upp Ikeakök i förra huset fanns inte det, bara till lådorna. Då fick man köpa separata små värdelösa dämpare att sätta fast.

Jag vet precis hur jag vill att det ska se ut (tack och lov) det är bara frågan om hur mycket pengar vi ska lägga. Drömmen vore ett Kvänumkök med granitskiva men det får bli IKEA med fuskstenskiva :)

Tror inte karlarna är så nogranna som vi. Det är som luftvärmepumpen nu... Sambons pappa har ringt en kille han känner som jobbar med det och han har gett förslag utan att veta något om huset alls och sambons pappa kommer inte ens ihåg vilken modell han föreslog.... Men hallå... Jag vill kunna googla på produkten och kolla tester och jämföra och inte bara säga att ok då tar vi den!!!!

Vi väntade ungefär en månad på köket eftersom vi vill ha det hemkört och inburet. Men det gjorde oss inget eftersom huset inte riktigt va färdigbyggt när vi beställde.

Vi har laminatskiva. Inte för att det va billigare, utan för att jag inte har lust att slipa och vara rädd om skivan på samma sätt. Vet själv hur brutal jag kan vara när jag förlorar temperamentet rejält :D

*kl*
I morgon ska jag, mammsen å lillsnodden till Gekås:banana:

Har ni byggt in diskmaskinen? Är du nöjd med det i så fall?

Du frågade cyllene, men jag svarar med ;)
Är på alla vis nöjd med att vi byggde in diskmaskinen.
Men, att ha lådorna (som du ser på ena bilden på förra sidan) va tydligen inte bra. För de har blivit skadade av den varma ångan som blir :grin:
Vet att vi bör reklamera, men där dyker latheten upp (:o)
Skåpsluckan på maskinens högra sida har klarat sig finfint.

31718041.jpg

Kl

Vissa av er pratar om hur tydligt ni ser de olika utvecklingssprången. Jag tillhör, eller min son tillhör, den kategorin att man inte märker sprången. Fast inte på det positiva planet, att han jämt är pigg och glad. Tvärtom så har han haft ett jävla humör, rent ut sagt, under sina 4 månader långa liv. Det är inte mycket som duger. Möjligen duger det ett par minuter men sedan är det pip och gnäll. Byter man inte aktivitet då så är det ett hysteriskt vrål-skrik istället som mycket väl kan hålla i sig en bra stund.

Jag älskar verkligen min fina Milton. Visst har han bättre dagar, men de är lätträknade. Mest nöjd är han när vi är iväg och gör saker eller om han får ligga i vagnen utomhus. Men det betyder att jag också får vara utomhus eftersom vi bor i den här jäkla lägenheten...
Ibland måste vi ju vara hemma också, vi har inte folk att umgås med 24/7 och ibland tillåter inte vädret att jag promenerar eller sitter utomhus och glor i tre timmar.

Såklart hade jag ju inte velat byta. Men det hade varit så skönt att få ha en nöjd bebis ibland..
Förlåt för mitt mycket negativt inlägg..

Kl

Mest nöjd är han när vi är iväg och gör saker eller om han får ligga i vagnen utomhus.

Kan bara hålla med. Sover som en stock när vi är borta eller ute i huset. Och hur länge som helst. Hemma blir det powernaps på 15 min...

Kan bara hålla med. Sover som en stock när vi är borta eller ute i huset. Och hur länge som helst. Hemma blir det powernaps på 15 min...

Precis så är det här med och jag tycker inte om det.. Man vågar knappt röra sig hemma av rädsla att väcka honomnär han väl somnat och ofta är det bara små naps. I eftermiddag tänkte jag sätta ut vaggan på balkongen och somna honom där med overall på så kanske han sover en stund.
Hade så gärna velat överraska sambon med nybakta kanelbullar idag eftersom det är kanelbullens dag, men det är kört med denna pojke.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 179
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 198
Senast: Ray
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar