Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Här funderar vi med på bilstol...
blir nog en Hi-Way då vi inte har så stor bil + att M bara är 4 månader.
Hon har tröttnat på babyskyddet, hon vill sitta inte ligga ;)

Vi provade en Bumbo när V var ca 3 månader och redan då hade han för tjocka ben för den. :o Man fick trycka ner benen och det var knappt att jag fick upp honom utan hjälp. Det blev ingen Bumbo. :D

Jag var lite rädd för det med Tuva också. Men fick testa Selmas (Lottchs) Bumbo igår när vi sågs och jag tror att den kommer funka. Tuva var dock lite kinkig när hon testade den, och lite stel i kroppen... Men jag tror att hon kommer passa i den :)

Viv
Det hon tryckte hårdast på var att man skulle introducera smackisar när barnet var moget för det. Alltså ett individuellt avvägande. Att man inte skulle snöa in på specifika månader utan att försöka läsa av sitt barn.

kl
Fredagsplanen består i föreläsning om tvångsmedel (just nu), domskrivning och försöka bli frisk. Jag är så trött på att var sjuk. I morse så hostade T också. Vi som nästan andats ut i förhoppning att hon skulle klara sig.

Jag lever!! :D

61748_452100664760_503859760_4881165_367038_n.jpg

60849_452100769760_503859760_4881166_3734001_n.jpg

Glömde såklart kameran, så det blev bara mobilbilder, men han var verkligen gudasnäll! Min fina fina Bajke :love: :love:

Fast Selma är ju snart 5 månader på stadiga 9kg nu och ganska, hrrm, kraftiga lår, och visst så slinker hon inte ur bumbon, hehe, men jag lyfter henne och skakar lite på henne så lossnar stolen utan problem. :) Hon älskar den verkligen och har blivit sååå mycket bättre på att sitta själv sen vi köpte den, hon strävar uppåt på ett annat sätt.

Du får hojta till helt enkelt om det passar :)

Ang sånger så gillar M ffa de som man gör gester till som Imse Vimse och I ett hus, Ramsan baka baka liten kaka är kul också. Jag brukar sjunga lite pippi och emilvisor också om göra om dessa och hitta på egna låtar som är mer eller mindre bra... När jag ska lugna eller söva över det ofta Trollmor och Bä bä vita lamm.

Sambon verkar inte helt omöjlig så det låter kul ;)

vi är uppe 16-20 oktober, men den 19 är bokad till IKEA :angel:

Hmmmm- Ebba är 4 månader och väger nog 6kg... Men tjocka låren är där ändå ;)

Nu vet jag ju att du ger ersättning så jag passar på att fråga.. Märkte du någon skillnad när du bytte till 2:an? Jag tycker att E har kräkts hela dagen idag. Vi började så smått igår. Undrar om det är en tillfällighet eller inte.
O en fråga till alla....
Nu har jag ju varit dum o kastat kartongerna till ersättningen. Är det någon skillnad på kcalinnehållet i den båda? Är det högre eller lägre i 2:an eg? Är rädd att BVC kanske inte tycker jag ska byta om det är för att de ska plana ut i växten. Eller är det tvärtom att de får mer hjälp att växa med den andra?
När hon fått ett mål med 2:an igår sov hon i 4 h :) Det gör hon ju inte ens på nätterna...

Men tjocka låren är där ändå ;)

På tal om tjocka lår... Jag passar på att läsa en distanskurs nu, och under kursens gång har det visat sig att den handlar mycket om barns kognitiva utveckling - det hade jag inte fattat innan :o. I alla fall, kursen har lärt mig att anledningen till att nyfödda har gångreflexer men att dessa sedan försvinner under en period för att till sist återkomma är just de feta låren :eek:. Det har man visat genom att barn som för närvarande inte "har" gångreflexen återfår den i vatten (där vattnet hjälper dem med tyngden) och att barn som "återfått" den förlorar den igen om man sätter blytyngder på deras ben som motsvarar fettvikten hos ett mindre barn :D

Då är nog inte låren tillräckligt feta för hon står o går hellre än att hon försöker sitta själv....

Spännande... :)
Kanske därför den "reflexen" aldrig försvann på Mikaela eftersom hon har gjort så hela tiden.

KL

Vi var idag iväg och köpte bilstol, REA på babyproffsen här ;)
Blev en Hi-Way den passade bra och M verkar gilla den, blir ju inte lika lutande som babyskyddet.

kn: Någon som börjat sitta i vagnen ännu? Vi funderar lite på att ta ur liggdelen nu faktiskt. Han är så himla tung att bära på sina 9 kg (5 månader) det går bara inte längre sträckor, den lilla degklumpen. Med lite tur skulle han rent av uppskatta att åka sittvagn.

Hohoho, även jag har en bestämd bebis :D Men han har blivit myyyycket bättre, min prins! Babygym förstår han sig inte alls på, än i alla fall. däremot har han alltid varit ett fan av babysittern, tack och lov, fast bara så länge den har varit i rörelse ;) Nu har han funnit figurerna som sitter i bågen framför, och de är tydligen hel-festliga :D

Fast på föräldragruppen och baby-caféet är han underbar och faktiskt en av de "snällare" bebisarna. Han älskar att titta på de andra, gnäller lite när han blir trött, då tar jag honom nära mig, ger honom snutte och napp och sedan somnar han :love:

Hur är det med Nellys kolik?

Ja, så är nelly med! När vi är borta är hon lugn, för hon älskar att kolla in alla, i mammas knä då förståss;)

Joo, koliken är borta!:bump::bump:
Försvann mellan 3- 3 1/2 mån..sköööönt! Kan knappt minnas vilket helvete det var nu..Förträngt det antagligen;)

Hur är det med din lilles mage nu då? Han hade väl också lite knas?

Grattis till överlevnaden ja!

Jag har själv börjat komma igång med ridningen på allvar nu, helt underbart!
Vän till mig hade lite lektion för mig..o det BEHÖVS!! Jag har NOLL magmuskler och händerna är i magen..tappat jättemkt.Pålle är fet och otränad .Men vi kommer nog igen, hoppas jag;)

IMG_7708.jpg

IMG_7673.jpg

IMG_7331.jpg

lite varierad form om man säger så:angel::crazy:

idag var jag ute o red i storm o reg..o helt ärligt..det var myyysigt! Man e knäpp:p

kn: Någon som börjat sitta i vagnen ännu? Vi funderar lite på att ta ur liggdelen nu faktiskt. Han är så himla tung att bära på sina 9 kg (5 månader) det går bara inte längre sträckor, den lilla degklumpen. Med lite tur skulle han rent av uppskatta att åka sittvagn.

Vi bytte nyligen då han var 3.5 månad. Han som aldrig skriker skrek som bara den i tre dagar när han låg i vagnen innan jag bytte och då vart han helnöjd igen :)
En vecka senare när jag tog syskonvagnen (använder den så sällan) så skrek han hela vägen till förskolan. Eftersom det spöregnade och blåste så fick han vackert ligga kvar. Men på hemvägen fick han sitta på storasysters plats och återigen var han helnöjd :D

Så varför inte testa och se om han gillar det? Ska tilläggas att han inte sitter upp helt utan halvsitter och vid minsta tecken på sömn så lägger jag ner sittdelen så han ligger helt plant.

*KL*

Vilka sånger gillar era mest? På E:s topplista ligger refrängen av "Växeln hallå", "Skåningen" och "Åh hum vår sång e dum". Vi skulle gärna utöka repertoaren med lite fler skojiga sånger :laugh:

Min mamma kan tonvis med vaggsånger som hon sjöng för mig när jag var liten, så jag har pluggat in texterna på några av dem nu: Es liegt ein Schloss in Österreich; Guten Abend, gute Nacht; Schlaf, Kindlein, schlaf; Weisst du wieviel Sternlein stehen; Kindlein mein; Schlaf in guter Ruh' och Und in dem Schneegebirge.

Row, row, row your boat är populär också, och Mockingbird. När det är mer bushumör som gäller så sjunger jag rövarvisan från Folk och rövare i Petronella stad jättefort, det är väldigt kul. :D

varit ute och plockat kantareller med S i sjal. Hon sov gott ända tills jag böjde mig ner för att plocka. så hon mer eller mindre skrek ute i skogen en timme. Fick sätta mig och amma mitt bland myggen. Hon gillade inte att jag böjde mig ner för aatt plocka svamparna. Men jag lyckades ändå få ihop en 3-4 liter kantareller! Fanns supermycket svamp.
Bara hoppas att de som bor i närheten där jag var inte ringt polisen och anmält en skrikande baby... Nästa gång får gubben följa med och ta henne. Sen skrek hon även när vi skulle gå hem 2 km i regnet. För det började naturligtvis regna som bara den och hon blev blöt i ansiktet.
Tänkte att jag skulle lämnat av henne hemma med Pappan men då var han ute och sprang så då fick hon följa med och flytta hästarna och bära ut höpåsarna. Ville inte behöva gå ut en gång till i regnet senare i kväll...

Nu har hon dock fått mat och torra kläder och ligger och skrattar som om hon aldrig har varit arg...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 189
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
559
· Visningar
43 702
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka