Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

jag har börjat dricka kaffe

Jag med, och jag är en klassisk themänniska. Det lustigaste är att när jag tog en kopp kaffe i helgen tittade en kompis på mig och sa, aha! dricker du också kaffe när du ammar, det gör min fru varje gång (inne på tredje nu).

*kl*

Men hallå, vårmammor, vad håller ni på med? Blev nästan chockad nu när jag loggade in och såg att ni inte skrivit något sen 14.22. Shame on you... ;)

Jag och Selma var på en minibuketräff idag och hade det jättetrevligt! Tack alla ni som var med :) Sen så var vi tvungna att åka hem för att gå igenom några skisser med några snickare som ska bygga hallmöbler hemma hos oss. Efter det bar det av till skyttebanan, Selma poserade med sina snygga rosa hörselkåpor och nu så har vi alla fått i oss mat och nu ska temlan ner i badet.

Är riktigt nervös nu inför morgondagen när jag ska sitta upp på min treåring. Lär väl visa bilder på en blåslagen, avkastad och blödande Lottch imorgon med min vanliga tur... :eek:

Tycker det är skönt nu när A sitter så bra så att han kan sitta med oss vid bordet. Innan sov han alltid tills maten var precis klar och när jag skulle äta så vaknade han och ville amma....
Det är helsmysigt att sitta allihopa och äta tillsammans istället :)

Har ni andra bytt ut babyskyddet mot en fast bilbarnstol ännu? Vi funderar på att göra det snart. Han är ändå för tung att bära runt på, dessutom sitter han så pass stadigt att man kan sätta honom på golvet medan vi klär på/av oss om det inte finns babysitter i närheten.

Ja, tyvärr... Jag tyckte det skulle bli jätteskönt tills jag insåg att lakanen inte räckte till :(

Lottch: Jag har nyss sett undersidan på min hingstunge på väldigt väldigt nära håll. Så just nu är jag inte alls avis på dej... Hovis var och skulle verka hovarna och har var vidrig. Hingstungen alltså. Han som brukar vara så snäll. Jag lyfter ju benen själv på honom varje dag! Vet inte vad det tog åt honom idag...

Nu blev jag ju nyfiken på vilka som va med på träffen?!
Fler vårmammor?

Det var jag, kaktusblomman, zazzarazz och macken22! Två till skulle ha kommit, men de blev tyvärr sjuka. :(

Ia: ibland förstår jag inte heller hur de tänker, därför jag är så nervösnu. Han har varit extremt snäll, men vad sjutton, man vet ju aldrig vad de får för sig att ställa till med. :crazy:

kl
Ang smackisar
Vår BVC rekommenderade oss att börja inte börja med smackisar för tidigt. Utan snarare upp mot 6 mån. Att 4 mån var absolut tidigast och lämpligt om amningen inte fungerade. Vi började vid 5 månader.

Vet att någon tidigare frågade hur vi gjorde med amningen nu när jag börjat plugga igen. Kursen har väldigt lite lektionstimmar så det är i regel lunchen som byts ut till mos eller gröt.

Oregano
Jag insåg att det var det som skulle ske om vi hade köpt en Manduca. Du kanske precis som jag har ganska markerade höfrtutskott.

Samsovningsproblematiken
Jag klurar även på hur vi ska göra framöver. T blir allt mobilare och jag vill inte att hon ska få för sig att krypa ner till fotändan och ramla ut. Saknar även att krama på maken. Men det e så skönt att ha henne bredvid sig på natten.

Jag lovar att PMa nästa gång jag får nys om en ny träff! Hade varit trevligt att träffa dig och dina tösa, Selma har lyckats vara äldst på alla träffar jag varit på och det skulle vara kul att jämföra med någon äldre. :)

kl
Ang smackisar
Vår BVC rekommenderade oss att börja inte börja med smackisar för tidigt. Utan snarare upp mot 6 mån. Att 4 mån var absolut tidigast och lämpligt om amningen inte fungerade. Vi började vid 5 månader.

Vet att någon tidigare frågade hur vi gjorde med amningen nu när jag börjat plugga igen. Kursen har väldigt lite lektionstimmar så det är i regel lunchen som byts ut till mos eller gröt.

Oregano
Jag insåg att det var det som skulle ske om vi hade köpt en Manduca. Du kanske precis som jag har ganska markerade höfrtutskott.

Samsovningsproblematiken
Jag klurar även på hur vi ska göra framöver. T blir allt mobilare och jag vill inte att hon ska få för sig att krypa ner till fotändan och ramla ut. Saknar även att krama på maken. Men det e så skönt att ha henne bredvid sig på natten.

Det verkar verkligen vara olika bud beroende på vart man bor :confused:

Hos oss rekommenderar de att börja vid 4 mån för då är barnen som lättast att introducera nya smaker för. Väntar man upp till 6 mån kan en del bebisar ha blivit "bekväma" med flaskan/bröstet och inte lika intresserade av att prova nya smaker. Men som sagt man skulle inte byta ut hela mål eller så, utan ge någon-några teskedar kring det målet som kommer bli lunchen framöver. Iggy får en "isbit" om dagen, hittills har vi hunnit testa morot, potatis och palsternacka. Han får ett halvt rån om dagen också, för det var tydligen bra att introducera gluten. Men jag vet inte om han får i sig så mycket av rånet, det blir mest en smet som fastnar mellan hans fingrar :grin:

åhhh, jag blir ju lite avis på er som bor så ni kan träffas :)

kl
Vi ska ha "semester" om en månad :D
ska till sthlm i 5 dagar...

Någon som har tips på skojiga butiker till bebisar?
eller varför inte billiga butiker? ;)

(helt otroligt vaknade en gång av det när han var 2,5 månader, han var som en hoppböna, begriper inte hur han gjorde. Men jag vaknade av ett buffande på bröstet, tittade upp och såg att han liksom slängde huvudet före coh hasade efter med kroppen, närmre och närmre bröstet :D. Han var som en parabol redan när han var två veckor, sov vi på dagen bredvid varandra så vred han sig upp på sidan i sömnen.)

:rofl:

Men så fränt!

Ja det var kul att ses idag, Mathilda måste ha pratat en massa med Semlan för hon hade hela 4,5 timme mellan sina matningar idag, det har aldrig hänt innan!

Western_Ivy, vi kanske kan försöka få till en träff när du är här?

Åh jag förstår inte er som kan sova utan er bebis ;)

Det är ren självbevarelsedrift att sambon sover på soffan, han snarkar nåt så fruktansvärt. Innan hade jag öronproppar men vågar inte ha det när jag har Iggy jämte mig. Sambon klagar inte heller på att sova på soffan, han tycker han sover bättre iom att Iggy äter 3-4 ggr per natt och då vaknar han oxå.

Hahaha, tänk att det är så olika ;)
Fast Milton ligger en armlängd bort i sin spjälsäng och jag når honom med armen. Känner på honom flera gånger varje natt genom spjälorna, så han andas och så.. Och eftersom jag ändå ger ersättning så måste jag ändå upp och blanda mat, så då finna inget behov av att ha honom i sängen, för matens skull iaf :D
Kan förstå er som matar så ofta och dessutom ammar, underbart praktiskt att ha bebis precis intill och dessutom kunna ligga ner och amma, vilken lyx!!

Nej, jag skulle verkligen inte heller sova bra om inte sambon var nära. Sen att han ligger på kanten i vår 180 säng och jag ligger utbredd över resten av ytan är en annan sak... :D

Min vän har inte fått resultatet än, blir det ett dåligt besked verkar det bli en akut operation. Det är när sånna här saker händer som avståndet på 30 mil mellan oss verkligen blir extra tydligt. Hatar inte kunna vara där och stå beredd med te och salami/briemackor åt henne. :( hon är så stark i vanliga fall och prioriterar alltid andra före sig själv, så när hon för en gångs skull verkligen behöver en stark person vid sin sida så är jag fast här. :(

Hahaha, här är det snarare så att sambon ligger nära sin kant och jag lika långt bort på min kant och tomt i mitten, förutom vår lilla hund, som sover mellan våra kuddar :D

Min vän fick ett halvt resultat igår, kan man väl säga.. Cancer i vaden och så hittade de något i ljumsken som de inte vet om det är cancer eller någon inflammation (tror jag det var?). Mer prover nästa vecka...
Förstår att det måste vara hårt för dig att sitta så långt bort. Min vän bor ju i grannstaden och vi har hästarna 400 meter från varandra och ventilerar massor rån hästryggarna tillsammans. Vi träffas nästan varje dag, speciellt nu då hon bara måste sysselsätta sig hela tiden, för att inte deppa ihop fullständigt, då är det underbart att vara nära till hands. Förstår verkligen din hjälplöshet...

Orättvist att det alltid är "de bästa" som drabbas. Missförstå mig rätt, önskar ingen sjuk, men ibland undrar man hur han där uppe tänker.. Min vän är precis som din, en stark, omtänksam människa som alltid sätter alla andra främst..
Önskar er all lycka och vet vad du går igenom.

Hihi! jag har med en termos. Färdigt med pulver i ett par flaskor och så blandar jag i sängen.
Ger flaskan till E och bullar upp med täcke under. Ibland tappar hon flaskan ibland inte. Jag är vaken max 5 min...

Ja, selen är ens bästa vän då:)

Nelly kan sova själv i soffan som tur är, men vaken tid är det uppe på en som gäller..Men nu ska vi börja lägga henne lite mellanåt så hon får chans att utforska lite själv..Men man är ju van vid att alltid vara där o gulla o bära, så det blir svårt;)
Jag hör ju på henne när hon är gnällig och när hon är riktigt ledsen..är hon ledsen så självklart ska hon få vara hos sin mamma eller pappa, men är det bara klagognäll får hon ligga kvar en stund..Hon är väldigt bestämd min dam, och vet att mamma hjärtat blöder när hon gnäller:D

Hohoho, även jag har en bestämd bebis :D Men han har blivit myyyycket bättre, min prins! Babygym förstår han sig inte alls på, än i alla fall. däremot har han alltid varit ett fan av babysittern, tack och lov, fast bara så länge den har varit i rörelse ;) Nu har han funnit figurerna som sitter i bågen framför, och de är tydligen hel-festliga :D

Fast på föräldragruppen och baby-caféet är han underbar och faktiskt en av de "snällare" bebisarna. Han älskar att titta på de andra, gnäller lite när han blir trött, då tar jag honom nära mig, ger honom snutte och napp och sedan somnar han :love:

Hur är det med Nellys kolik?

Det som är riktigt knäppt med det är att han inte rörde sig ur fläcken vid några andra tillfällen och kunde inte vända sig på sidan då egentligen.

Hihi! jag har med en termos. Färdigt med pulver i ett par flaskor och så blandar jag i sängen.
Ger flaskan till E och bullar upp med täcke under. Ibland tappar hon flaskan ibland inte. Jag är vaken max 5 min...

Oj, vilken fantastisk idé egentligen att bulla upp med täcke och grejer, men hur fungerar det? Håller hon flaskan själv? Det hade aldrig gått här, eller ligger hon liksom på sidan och dricker och flaskan ligger bredvid?

Jag reser mig, blandar ihop pulver och vatten från termos, tar Milton, ger honom ny blöja, går ut i soffan och sätter mig här i rätt position för matning med kuddar under. En super-mysig stund och oftast somnar prinsen om direkt efteråt, tack och lov!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 189
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
43 796
Senast: Elo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 272
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025