Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Har alla börjat med smakportioner vid 4 månader? Jag hade tänkt vänta till sex månader men det kanske är dumt? Tror ni det är bättre att börja nu? Hon blev 4 månader i lördags...

Jo, det är klart, jag kanske kommer att bli sen för att jag kör vilse, men kommer gör jag. Det gick över efter lunch. Har halvdagarsfeber ibland. :)

Jag kan bara svara för mig själv, men vi började så tidigt för att vi bara gav ersättning sen hon var 3 mån och kände att det inte fanns någon vits med att vänta med "riktig" mat. :)

Jag kommer inte börja med smakisar vid 4 mån. Räknar med att helamma så länge det går. Läs jag orkar!

*kl*

Är nyss hemkommen ifrån föräldragruppen. Vi va och hälsade på i familjecentralen i den lite större staden. Där gjorde vi gipsavgjutningar av fötterna. Behöver jag säga att min unge hade störst tassar trots att han är mittimellan alla andra i ålder;)

Jag som varit lite blyg de första gångerna kom ur mitt lilla skal och snackade en hel del med de andra. Gick till och med på stan en sväng med en tjej:laugh:

På tal om mat.
Vi började på Oscars 4 månadersdag med potatis, sen dess har vi prövat morot och majs med. Idag är det första gången han ska få blandade smaker.
Potatis och palsternacka. Har redan blandat ihop det och en portion står i kylen, så läser jag här att det är bäst att pröva med en smak åt gången.
Hoppas han äter ändå och att han tål palsternackan!

På stan kunde jag inte låta bli att köpa en kartong snordyra praliner:angel:
Så underbart goda, med whiskeysmak:D Gillar whiskey, men dricker ju inte nu när jag delammar. Hade jag inte gjort det så hade jag inte druckit ändå. Vill inte hantera bebisen med alkohol i kroppen, även om det handlar om ett par centiliter.

Vi började då Stella blev 4 månader, men vi tar det riktigt lugnt. Vi gör maten själva och fryser in den i isbitsformar, och när Stella äter får hon en halv isbit - med andra ord inte mycket alls. Kommer hålla det på den nivån ett bra tag till, tanken är att jag ska fortsätta helamma till hon är minst 6 månader. Vi kommer alltså inte byta ut något mål innan det. (och kanske inte då heller, det får visa sig). Kommer sedan att försöka delamma så länge som möjligt.

*kl*
Min unge är knäpp! :eek: Babygymmet är sjukt intressant nu, men inte leksakerna, utan själva ställningen. :rofl: Hon ligger och biter på ett av benen, flyttar runt hela ställningen och drar i den. Alldeles precis nu så välter hon den nästan. :D Min lilla tjej börjar bli stoooor...

Jag spinner vidare på det här med smakisar.. Ni som har börjat med smakisar, har ni upplevt att era barns avföring blivit annorlunda? Stella bajsar med samma intervall som innan och verkar inte ha ont, men det som kommer ut har gått från rinnigt amningsbajs till något mer.. smetigt. :o Nån mer som har det så?
Vi ger ju inte ens mycket smakis och jag ammar både före och efter att hon får äta, så vi har inte minskat på amningen alls. Kan lite mat göra så stor skillnad på konsistensen så att säga? :confused:

Vi ska börja med smakisar nästa vecka! Theo har börjat visa väldigt stort intresse för mat. Han har faktiskt fått smaka lite potatis och morot, ibland ger vi även lite smör på en sked och han bara älskar det :laugh:

Jag ska göra egenmat till Theo så i helgen blir det storkok!

Har även fundera på att börja försöka få honom att äta gröt på morgonen, ska diskutera saken med BVC på fredag.

Jag har slarvat jättemycket med att ge flera dagar och sedan byta. Hemmagjord morot åt han nog två gånger, sedan bytte jag till köpt morotspuré som han fick äta två gånger (sedan fryste jag in resten av burken). Palsternacka två dagar, banan två dagar (sedan bannor av BVC, äckliga rotsaker först, goda frukter sen. Till och med morot var tydligen lite för gott för att börja med :devil: Palsternacka!? och potatis är basvarorna i Svenskt hushåll osv). Och så olika burkar två dagar av varje med lite morot här och var vissa dagar (morot har ju fungerat väldigt bra). Borde kanske skämmas lite :o Nu är vi tillbaka och gnager oss igenom resten av morötterna och palsternackan som var infryst. (efter att vi provade mandelpotatis igår och det visade sig vara dåligt).

Senast ändrad:

Har alla börjat med smakportioner vid 4 månader? Jag hade tänkt vänta till sex månader men det kanske är dumt? Tror ni det är bättre att börja nu? Hon blev 4 månader i lördags...

Man ska ju inte börja förrän vid 6 mån enl WHO. Men jag hade läst ngnstans att om barnet var intresserat av mat och stirrade när man åt tex, inte puttade ut maten med tungan omedelbart osv så var det bra att börja ändå. Enligt dem (och enligt vår BVC faktiskt också) så har man ett fönster när barnet är intresserat. Missar man det kan man få lite mer problem än annars. När fönstret är däremot varierar nog mellan barn antar jag.

Vi hade tänkt att kolla om han var redo vid 4 månader, men behövde egentligen inte. Hans pappa tappade lite glass på handen, innan han hade hunnit torka bort det så slukade A det snabbt som en iller och såg nöjd ut :p

Han äter mycket mer än Stella, säkert tre "isbitar" eller så, men han väger mycket också, 9 kg. Ska inte ta bort något amningsmål innan 6 månader, han har btw inga bestämda amningsmål utan äter när han tycker, men han kan amma ett och ett halvt bröst efter 3 "isbitar" mat utan problem. Mjölken skulle nog inte räcka en månad till utan lite morötter då och då. Han hade börjat vakna igen flera gånger per natt för att äta.

Däremot börjar han bli otålig och ålig att amma på dagarna nu, så längre än 6 månader håller det nog inte att helamma. (nu är han 5 månader om några dagar)

Senast ändrad:

Här är skillnad, inte mycket men litegrann. Luktar lite mer iffy efter havregröten också. Faktiskt till det bättre skulle jag nästan säga, det rinner inte lika lätt ur blöjan. Ungefär lika många blöjor per dag, 2-4 ca.

Ni som har vettig föräldraundervisning på er BVC. Hur skall man göra vid feber? Jag tror att T håller på att få feber. Jag har varit sjuk i ett par dagar och än så länge har hon klarat sig men nu känns hon lite varm.

Vi började ge A smakportion av potatis vid ca 4 månader, nu är han 5 och vi har väl inte bytt ut något mål direkt men han äter en rejäl portion mat när vi andra äter kvällsmat. Sen kan han gärna amma direkt efter ändå...
Han äter även på nätterna igen så förmodligen behöver han lite extra. Jag har ändå mkt mjölk fortfarande.
Sen är han så intresserad av vanlig mat och gillar det, han tycker om att sitta vid bordet med oss och äta och då får han göra det. Nackdelen/(fördelen) är att jag inte hinner äta lika mkt :D

Vet tyvärr inte, han har inte haft feber, bara varit förkyld. Jag är rädd att jag skulle ringa BVC och fråga om han hade feber och verkade hängig :o (även om det kanske verkar lite hönsmammigt)

Håller helt med dig. Förstår inte hur ni klarar er utan sambon i sängen och förundras över att vissa verkar tycka det år skönt att slippa dom. Jag är helt tvärtom :D Men visst sen skulle jag aldrig få för mig att saldona med Milton och han hade dött om jag försökt få honom till det! Min sämghalva är vigd åt mig och min hund och sambon på sin halva. Min hund älskar det, speciellt sen Milton kom för här får hon ha matte för sig själv.

Hur är det med din kompis som är sjuk? Min vän ska förhoppningsvis få besked imorgon om cancern har spridit sig eller enbart har begränsat sig till där de upptäckte den.. Jag är nervös och orolig. Känner mig kluven. Självklart vill jag veta och få ett besked, men på ett sätt inte då jag bävar för vad resultatet blir...

Har lite smått börjat fundera på att börja sova inne i vårt sovrum snart igen.
Men vet inte om jag är redo att låta bebbe sova ensam i sitt rum än.
Och flytta in spjälsängen till sovrummet blir nog ogjort, för sambon skulle nog sova i soffan då :D
Han går ju upp strax efter 3, så jag kan förstå att han inte vill bli störd.

Saknar att ha katten å hundarna hos mig. Men eftersom Oscar sover halva natten hos mig så vågar jag inte ha dem där.

Nej, jag skulle verkligen inte heller sova bra om inte sambon var nära. Sen att han ligger på kanten i vår 180 säng och jag ligger utbredd över resten av ytan är en annan sak... :D

Min vän har inte fått resultatet än, blir det ett dåligt besked verkar det bli en akut operation. Det är när sånna här saker händer som avståndet på 30 mil mellan oss verkligen blir extra tydligt. Hatar inte kunna vara där och stå beredd med te och salami/briemackor åt henne. :( hon är så stark i vanliga fall och prioriterar alltid andra före sig själv, så när hon för en gångs skull verkligen behöver en stark person vid sin sida så är jag fast här. :(

Då är det som här då med andra ord. :D 2-4 blöjor per dag är det dock inte tal om, har aldrig varit.

Jag har också hört det där om att försöka hitta då barnet visar intresse för mat och erbjuda då, och med Stella var det rätt uppenbart att hon ville försöka. Hon gapade stort efter vår mat, stirrade på oss och sträckte sig efter maten. Nu när vi matar henne låter det "mmmmm, mmmmmm MMMMM" mest hela tiden och är vi inte tillräckligt snabba viftar hon med armarna och blir lite sur. :rofl: Inget snack om saken med andra ord, vår dam var redo.

*kl*
Här bakas det för fullt, idag kommer ett gäng vänner och fikar. 7 vuxna och 8 bebisar i samma ålder, det kommer nog gå vilt till känner jag. :D Tänkte bjuda på kladdkaka med grädde, och funderar på om det passar med nätmelon till? Har en som bör ätas upp snart nämligen.. Vad tror ni? Och vågar man skära upp den redan nu, eller blir den brun? Besöket dyker upp runt 13..

Är era barn, eeller var de vid fyra månader, väldigt mammiga och pappiga?
Eftersom vi /sambon panikrustar så har jag haft med Alicia till stallet varje kväll i någon vecka nu. Men igår så kom farmor och farfar över och skulle hjälpa till. Hon grät hela tiden tills hon fick sitta i pappas knä. Så det slutade med att farfar målade och A satt hos pappa...

Åh jag förstår inte er som kan sova utan er bebis ;)

Det är ren självbevarelsedrift att sambon sover på soffan, han snarkar nåt så fruktansvärt. Innan hade jag öronproppar men vågar inte ha det när jag har Iggy jämte mig. Sambon klagar inte heller på att sova på soffan, han tycker han sover bättre iom att Iggy äter 3-4 ggr per natt och då vaknar han oxå.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 191
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
43 923
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 272
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka