Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

kn: Någon som börjat sitta i vagnen ännu? Vi funderar lite på att ta ur liggdelen nu faktiskt. Han är så himla tung att bära på sina 9 kg (5 månader) det går bara inte längre sträckor, den lilla degklumpen. Med lite tur skulle han rent av uppskatta att åka sittvagn.

Vi bytte till sittdelen för ca 2 veckor sedan, då var Iggy 4 mån. Han åker iofs inte så mycket i vagnen då han fullkomligt hatar den! Blev lite bättre med sittdelen, men sjalen är fortfarande bäst.

Har oxå en liten (4,5 mån) 9 kilos klump här hemma :laugh:

kn: Någon som börjat sitta i vagnen ännu? Vi funderar lite på att ta ur liggdelen nu faktiskt. Han är så himla tung att bära på sina 9 kg (5 månader) det går bara inte längre sträckor, den lilla degklumpen. Med lite tur skulle han rent av uppskatta att åka sittvagn.

här bytte vi till sittvagn för några veckor sedan, inte för att det blir så mycket vangsåkande (sele) på stan o så.
Men det uppskattas mer än liggdelen ändå.

M - 4månader och dryga 5kg :)

Jag gjorde om mjukliften till åkpåse förra veckan och han har provat att sitta upp i vagnen. Oftast somnar han rätt snart, så han ligger mest ned iallafall. Han är snart 5,5 månader.

Är det nån mer som har Teutoniavagn som tycker att ryggstödet är för långt alt. sufletten för kort liksom? Det är faktiskt rätt osmidigt att fälla upp och ned ryggstödet eftersom det inte riktigt får plats inne i sufletten sas.

Ja men visst är den det... Trodde jag var helt klantig när jag skulle fälla ryggstödet, trasslade in mig i sufletten hela tiden och jag fick fälla en liten bit flytta sufletten, fälla lite till etc etc

Jag tror inte att det är någon skillnad på kcal, skillnaden är väl att 2an är tjockare än 1an och ska ge mer mättnadskänsla? Det är vad jag fått höra, men jag kan ha fel. Selma spydde också i 1-2 veckor sen vi började med 2an, men jag tror att det var för att hon drack för mycket för fort. Vad har du för nappatorlek?

Hon har fortfarande ettan. klarar 2an ibland om hon inte är för hång.... Upplever henne inte som mätt efter att vi bytt kläder 2ggr efter maten... Jag kan inte röra henne alls- glöm rapning, då kommer allt upp igen.
Hon äter bäst på natten. varannan timme o kräks aldrig.

svar till alla om sittande bebis :)

Tack, jag ska börja åka sittande direkt! Hoppas han gillar det bättre, det vore så himla skönt att kunna gå på långa promenader (mer än 20 min lugn är sällsynt). Har alltid sjalen med mig men ibland duger inte den heller riktigt, man får inte stå still :D

Ja men visst är den det... Trodde jag var helt klantig när jag skulle fälla ryggstödet, trasslade in mig i sufletten hela tiden och jag fick fälla en liten bit flytta sufletten, fälla lite till etc etc
Visst är det drygt?! Jag skulle kunna byta vagn på stört, men tror inte att maken går med på det... :angel: Det "smidigaste" sättet jag hittat på är att fälla upp sufletten bakifrån så allt liksom är framför ryggstödet och sen fälla ner ryggstödet. Därefter försöker man krångla över suflettyget... Men det verkligen ser konstigt ut i liggläget och det känns även som att huvudet är väldigt oskyddat.

Man kan ju använda 1an tills de är 6 månader också, om hon inte klarar av 2an än. Eller spyr hon av 1an också? Är lite trög såhär på morgonen... :) 2an finns väl annars med aktiv bakteriekultur som kan minska kräkandet? Jag tyckte det var superjobbigt när Selma började kräkas mängder och inte få i sig tillräckligt med mat helt plötsligt, så jag förstår verkligen hur det känns.

När det är mer bushumör som gäller så sjunger jag rövarvisan från Folk och rövare i Petronella stad jättefort, det är väldigt kul. :D

Den uppskattas här också, och jag brukar bygga om texten så att den handlar om E, mig och sambon - det brukar gå bra fram till att tempot blir för högt :D. Är alla de tyska visorna lugna vaggvisor, eller är någon lite bus-upptempo?

(När jag gick och la mig igårkväll kom jag på Ritsch ratsch filli bom bom bom - här ska sjungas!)

Men ä det inte så att enda skillnaden är att tvåan innehåller mer stärkelse än ettan, just för att förlänga mättnadskänslan?
Har för mig att hon på BVC sa nåt sånt :)

A har sittdel i stallvagnen och liggdel i "finvagnen" Helt plötsligt tycker hon det är helt ok att ligga i vagnen och somnar rätt fort :eek: Peppar peppar ta i trä... Det kan ju gå över. Hon tycker det är kul (eller ok iaf) att sitta med mej i boxen när jag mockar. Och det är mycket lättare att mocka så än med henne i selen. Jag har för korta armar för det :mad:

Jag tänkte ge det ett tag o chansa iaf :) Det går bra med 2:an med om hon somnar direkt. Men man kan verkligen inte ens röra henne innan det trillar ut igen :(
Och det är drygt att gå o blanda en ny igen efter 2 min för att hon är hungrig...
Bakteriekultur är det ju i Sempers Magdroppar. Dessa har hon ätit sedan hon var ett par veckor.

Jag har inget emot lite mättnadskänsla på henne så slipper jag kanske blanda välling varannan timme för alltid på natten ;)

Usch- ni skrämmer ju mig ;) Jag har inte ens packat upp min sittdel och verkar redan ha valt fel då eller :( Jag som har lovordat den stora suffletten så sommartid när jag sett den på andras vagnar...

Men jag tror att jag kommer köpa en smidig sittvagn inom ett år i vilket fall. En riktigt liten sulky blir det nog. Stallvagnen har ju en rejäl, bekväm fjädring om vi ska gå långtur :)

Den uppskattas här också, och jag brukar bygga om texten så att den handlar om E, mig och sambon - det brukar gå bra fram till att tempot blir för högt :D. Är alla de tyska visorna lugna vaggvisor, eller är någon lite bus-upptempo?

(När jag gick och la mig igårkväll kom jag på Ritsch ratsch filli bom bom bom - här ska sjungas!)

Det är lugna vaggvisor allihop, jag sjunger dem ju för att han ska sova. :) Vaggvisor och några gamla skillingtryck/medeltida ballader. Vet inte varför, men det finns hur mycket tyska vaggvisor och liknande som helst, från 1600-talet och framåt, de "nyaste" är väl från 1800-talet. Texterna är därefter, det är ganska mycket om Gud, och den ena handlar om en pojke som ligger kedjad i en fängelsehåla och ska avrättas för att han har en guldkedja om halsen de tror hn har stulit. Kanske tur att bebis inte förstår dem än! ;) Fast den med pojken vr faktiskt en favorit för mig när jag var liten, den har en jättefin melodi.

De svenska visorna är mest upptempo allihop tycker jag, har inte lyckats hitta någon jag gillar som funkar som vaggvisa. Fast jag sjunger refrängen till Allan Edwalls "Lilla bäcken" ibland, jag kanske skulle ta mig i kragen och lära mig hela texten. :angel:

Texterna är därefter, det är ganska mycket om Gud, och den ena handlar om en pojke som ligger kedjad i en fängelsehåla och ska avrättas för att han har en guldkedja om halsen de tror hn har stulit. Kanske tur att bebis inte förstår dem än! ;)

:D - hur tänkte de när de skrev en vaggvisa med sådan text? Fanns det någon "pedagogisk" tanke bakom? Lite mildare, men på svenska finns ju vaggvisan om Lillan - "lillan ska sova och vara snäll, annars kan det hända att lillan får smäll".

Svenska vaggvisor jag brukar sjunga: Sov du lilla videung, Trollmor.

hehe, jag är uppväxt med Svenska varianten av Bella ciao (italiensk partisansk frihetskampsång) och Cornelis; telegram från en bombad by (jag skulle bra gärna vilja veta....)

Precis! Det var det jag försökte få fram, hehe.

EmelieR: förstår att du vill slippa gå upp varannan timme. :eek: hur mycket äter hon per gång då?

Vem kan segla förutan vind tycker jag är fin också :)
Sambon brukar sjunga En elefant balanserade... för att underhålla, M tycker att han är jättekul!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 189
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
43 599
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv