Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Totalt knapplån

Ni som fick hormonrand på magen, har eran försvunnit än?! Min syns fortfarande hur bra som helst...även dessa j*vla bistningar :devil:

Nån som vet hur länge den är kvar?! Det är ju som snart 4 måander sedan och jag ammar ju inte heller...

Stella sover inte heller hela nätter ännu, visst händer det ibland men det är inget hon gör varje natt. Vanligtvis somnar hon mellan 20-21, har ammat en stund innan då, alt. ammats till sömns. Ibland tar jag upp henne och ammar en slurk då jag går och lägger mig(runt 23), ibland inte. Hon sover i princip genom den amningen, äter i sömnen. :D
Sover sen till 2-4, äter och somnar om till 5-7. Ammar igen, sover sen en aningens oroligt till runt 8, då kliver vi upp för dagen.

De senaste nätterna har varit gudomliga, har ammats till sömns runt 20.30, sen har jag gett henne en slurk vid 22.40 typ då jag lagt mig. Inatt sov hon till 4.20 innan hon åt igen. :love: Somnade om direkt och sov till 7, åt en liten slurk och somnade om direkt igen. Vaknade sen kl. 8 då jag gick upp och gjorde mig klar för dagen. Då hon vaknar vid 8 så ligger hon gärna och pratar, sparkar och viftar med armarna osv. :love:

Visst har vi nätter som är jobbiga, men jag har hittills bara känt mig riktigt trött någon gång, och de gånger natten varit "tuff" så har jag sovit middag med S under dagen istället. De gånger jag sovit för lite under natten så unnar jag mig det helt enkelt, det jag behöver få gjort under dagen kan oftast vänta. :D

*kl*
Idag har vi varit på babyrytmik - superkul enligt både mig och Stella! :banana: Just nu har vi massa aktiviteter på gång, på söndag är det premiär för babysimmet också. Ska bli riktigt skoj det med. :D

kl
Visst var det någon här som flugit med bebis? Hur gick det? Vi funderar på att åka till Frankrike senare i höst men tvekar lite. Det känns knappas värt det med ca 5-6 h restid enkel väg för att få 1-2 dygn på plats.

Jag hoppar in här och svarar pa din fraga.

Jag har flugit flera ganger med min dotter (nu 1,5 ar), första gangen när hon var 3,5 v, sen när hon var 2 man, 5 man, 7 man, 9 manader, 13 man och 17 man. Mellan Wien och Stockholm varje gang (ca 2h flygresa).

Själva flyget har inte varit ngr problem alls, men vi har restid även till/fran flygplatserna sa resan har totalt blivit ca 10h och det blir lätt en uttrakad och övertrött bebis da. Annars var det lättare att resa när hon var mindre och inte lika rörlig som nu.

Tips till flyget är att ge flaska/amma vid start och landning för att undvika ont i öronen. Bärsele/sjal är väldigt praktiskt pa flygplatsen. Hos manga flygbolag kan man även reservera plats i förväg när man flyger med barn och att ha platser längst fram där det är mer plats är väldigt praktiskt. Manga har även en liggkorg som man kan fästa pa väggen framför där bebisen kan sova.

Fraga gärna om du har fler funderingar.

Oscar får en flaska ersättning vid 21-tiden. Då äter han sig till sömns.
Sen sover han till 4 ungefär, då lyfter jag över honom till mig och ammar en stund. Sen sover vi till 7. Men de sista timmarna är ofta lite oroliga, inget skrik eller så. Men han ligger å pysslar lite med nån å snackar lite mellan slummringarna.

Bara älskar de rutiner vi fått in. Allt har blivit lite lugnare och jag känner att jag kan planera dagen på ett annat sätt än tidigare.

KL

Ska ju flyga med Ture till Spanien på söndag så efter det kan jag rapportera. Är mest orolig för start och landning. Vi tar med sele och babyskydd, ska ju bara vara borta 4 dagar! Har inga långa resor varken här till flygplats el där till hotell.

Men nervöst är det. Ska lära mig sätta fast babyskyddet utan bas i veckan tänkte jag, blir väl taxi till hotellet och det är sent när vi kommer fram så det är bra att få lite snurr på det kanske.

Bara älskar de rutiner vi fått in. Allt har blivit lite lugnare och jag känner att jag kan planera dagen på ett annat sätt än tidigare.

Men visst är det skönt! Dessutom så har man ju lärt sig läsa av signaler snabbare och är man hemma så kan man ju snabbt söva när de blir trötta. Jag som tidigare saknat rutiner avskyr nu att behöva störa de vi har.

För att byta ämne så vände Ture helt medvetet från rygg till mage för att få tag på en leksak förut. Han har haft världens goaste förmiddag då han varit glad som en lärka. Jag hade en vid hoppträning 11 då han fick åka i selen - han gillar att kolla på hästar! Söta unge! Vad mycket lättare allt blir när de är glada. Mot de dagar då allt är gnlligt och skrikigt.

Vi har förresten en unge på babysimmet som ser ut som toker och bara asgarvar åt allt. Hans mamma säger att han varit sån sen han föddes. Kul unge! :)

*kl*

Blir lite ledsen nu...:cry:

Skulle samåka med en tjej från byn på dagens föräldraträff inne i stan. 14.15 när hon skulle plocka upp oss var jag och Theo packade & klara. 14.30 har hon inte kommit, då ringer telefonen och när jag pratat klar är hon fortfarande inte här. När jag ringer typ kl 14.50 så är hon redan i stan, på nåt sätt hade hon fått för sig att jag hade bil i dag :confused: Ursäktade sig lite lätt när jag ringde "jag frågade ju på facebook tidigare idag", som om jag sitter där hela tiden...känndes inte så jättekul. Kan ju erkänna att jag inte har världens största vänkrets och sånt där gör ju att man tappar allt förtroende...

Vad tråkigt! Hon kanske kan skylla på lite småbarnsförälders-glömska? Jag är minst sagt senil nu med sån här sömnbrist och allt. Ge henne någon chans till om hon ändå verkar trevlig!!

Min rand börjar äntligen blekna, Stella är 4,5 månader nu.. Bristningarna börjar tack och lov se bättre ut, men den fina släta magen jag hade innan är bara att glömma. :cry:
Stellas pappa, och min sambo, är världens finaste - han tycker varenda bristning är vacker för dom påminner honom om det finaste vi har. :love: Försöker tänka som honom, men vissa dagar är det svårt. Nu är min mage knappast något extremfall, men den gör mig ledsen ibland i alla fall...

Cyllene; Det är så underbart nu när S börjar bli lite större, och vi lärt oss tyda signaler och få lite rutiner. Bara det att hon kan sysselsätta sig själv nu är helt ljuvligt, just nu ligger hon på mage på filten och pratar med sin spegelbild, tuggar på sin apa och övar på att vända från mage till rygg. :love:
Varje ålder har ju sin charm, men helt ärligt så saknar jag inte den där yttepyttebäbisen. Det var ju tråkigt! :o

Jag försöker oxå tänka så. Att bristningarna kom till för att jag bar på något vackert :)
Men jag vet att jag troligtvis aldrig kommer att bli av med dem :(
De blev för många.
Har ingen "Efter-bild" på magen. Men den sista från magtråden.
30762803.jpg

Lycka till att få väck dem..:o

Min mage såg ungefär ut som din på slutet och likadant med mina bröst, som inte kan kallas för bröst längre precis... Jag mår helt ärligt riktigt dåligt över hur min kropp ser ut efter graviditeten. Inte de få kilon som jag har kvar att gå ned, utan just min mage och bröst, hur de ser ut. Känner mig inte alls attraktiv och jag vill knappt visa mig naken för min sambo. Kommer helt hundra att plastikoperera mig efter att vi har fått ett eller två barn till, även fast min sambo tycker att jag fortfarande är perfekt så känner jag mig inte alls så.

Det är konstigt, för jag reflekterar knappt över att andra har bristningar eller hur andra ser ut efter sin graviditet, men när jag ser mig själv så blir jag verkligen ledsen. :/

Måste bara visa två kort på Selma. Vi var och köpte en stol som vi fått rekommenderad och hon älskade den verkligen. Passade på att ge henne son första majskrok och det var succé!

58435_450275644760_503859760_4845156_6532669_n.jpg

61326_450276199760_503859760_4845174_1598660_n.jpg

Nu går jag och vänder tillbaka A igen, stup i kvarten :laugh: han har säkert glömt hur man gör i morgon igen :D.

Åh va söt hon är med sin majskrok :) Hur gammal är hon nu- tänker på när jag kan köpa till min skrabba här hemma ;)
Sen en fråga till er alla... JAg börjar bli lite sugen på smakisar nu (får ju hoppas att ebba oxå är det)
När började ni ge gröt? Nu så ammar ju inte jag så jag tänkte smyga in 2:ans ersättning nu med.
Har ni gjort rotfrukter länge innan ni började med gröt?
Naturell eller den gröten med frukt i?

*kl*
Lite allmännt gnäll...

Pratade med bvc idag ang hans mage. Efter hennes rek. så har jag bara ammat sedan onsdags. Idag:
- Men har du bara ammat så är han inte förstoppad!
- men han försöker bajsa och han gnällig och besvärad av att det inte kommer ngt. försöker jag

-barn som helammas kan det vara två veckor mellan gångerna, det är normalt!
-Jo, hade han varit pigg och glad så är jag beredd att hålla med, men det är han INTE

Så höll vi på, men barnläkaren kommer imorgon och vill jag så kan jag få en tid dit. Dessutom så kom det stenhårt bajs förra veckan och då skrek han verkligen. Sen märker jag ju att han blir gnälligare för varje dag som går utan att han bajsar. När han väl gjort det så är han lika glad ett tag som han brukar vara...suck...

Nåväl dagens vikt 9575 gram, 68.5 cm lång :angel:

När började ni ge gröt? Nu så ammar ju inte jag så jag tänkte smyga in 2:ans ersättning nu med.
Har ni gjort rotfrukter länge innan ni började med gröt?
Naturell eller den gröten med frukt i?
Vi började med gröt efter bara några dagar med potatissmakisar. Men han fattade från första gången hur man skulle göra med maten, dvs svälja. Första gången köpte vi Hipps risgröt med banan och persika och det var en riktig höjdare! :D Den är gjord på modersmjölksersättning också, så den är kanske inte helt dum att börja med. Därefter köpte vi iaf naturell havregröt. I den blandar vi ner fruktmos. Vilgot har inte fått äta enbart fruktpuré utan i princip endast med gröt.

Just nu äter han ca 1 dl gröt samtidigt som jag äter frukost och sen nästan lika mycket "vanlig" mat när vi äter kvällsmat. Just nu äter han torsk/potatis/morot/dill och det är mumsigt! :d En flaska ersättning per dag har ersatts av gröt/mat. Tänkte vänta till 6-månadersdagen innan vi byter ut en flaska till.

Vilgot går och lägger sig vid 21-tiden. Ibland byter vi om på honom före amningen och då somnar han oftast och då är det bara att lägga honom i sängen. Annars är det blöjbyte och pyjamas på efter maten och då tar det lite längre tid för honom att somna, men oftast ca 5 minuter kanske.

Sen sover han till 4:30 ungefär, men det kan variera mellan 3:30 och 6, men det är inte så vanligt. Då tar jag upp honom och ammar på ena sidan. Han somnar alltid om medan han äter och sover vidare till kl 6 ungefär. Då får han amma på andra sidan. Sedan är han vaken och vi ligger och myser till ca 7:30 då vi går upp.

*kl*
Lite allmännt gnäll...

Pratade med bvc idag ang hans mage. Efter hennes rek. så har jag bara ammat sedan onsdags. Idag:
- Men har du bara ammat så är han inte förstoppad!
- men han försöker bajsa och han gnällig och besvärad av att det inte kommer ngt. försöker jag

-barn som helammas kan det vara två veckor mellan gångerna, det är normalt!
-Jo, hade han varit pigg och glad så är jag beredd att hålla med, men det är han INTE

Så höll vi på, men barnläkaren kommer imorgon och vill jag så kan jag få en tid dit. Dessutom så kom det stenhårt bajs förra veckan och då skrek han verkligen. Sen märker jag ju att han blir gnälligare för varje dag som går utan att han bajsar. När han väl gjort det så är han lika glad ett tag som han brukar vara...suck...

Nåväl dagens vikt 9575 gram, 68.5 cm lång :angel:

Hade precis samma diskussioner med bvc och läkare i somras. Man lider ju så med dem... :cool:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 916
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 193
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
43 985
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023