Varg och lös hund, funkar det?

Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Jag kan väl tycka att det är osedvanligt....osmart, att låta sin hund springa lös i ett vargrevir ja.

Jag håller med dig! Men jag kan med 100 % ärlighet säga att jag aldrig personligen tänkt tanken på att kolla upp om skogar är vargrevir eller inte.. Eller är det skyltat?

Konfrontioner vargar inne i byn, inne på gårdarna i/utanför boskapshagarna, varg som sprang efter cyklande flicka inne i byn, varg vid allmän fotbollsplan varg i fårhage som dödat lamm, varg som springer över gården med en katt i munnen, vargar som simmar över stora älven för att ta sig i fårhagen och riva ihjäl näst intill alla djur. Detta är saker som HAR hänt på kort tid. Min rädsla över varg i mitt huvud är baserat på ovanämda fakta och jag hoppas innerligen att det stannar i mitt huvud och att inte ett barn blir en statestik av "vargoffer".

Så till vida du inte är en katt, lamm eller får kan du slappna av. Att en varg (vill minnas det var en ungvarg) är nyfiken är väl inget konstigt. Kan en berusad älg gå amok i ett köpcenter så kan nog en varg kika lite närmare på en cyklist också.

Jag är personligen bra mer "rädd" för att stöta på vildsvin och/eller älgko med kalv än varg i skogen.

VAD är det egentligen som "HAR hänt" enligt dig...? Det du räknar upp är ju rena petitesser..?

Konfrontioner vargar inne i byn, inne på gårdarna i/utanför boskapshagarna, varg som sprang efter cyklande flicka inne i byn, varg vid allmän fotbollsplan varg i fårhage som dödat lamm, varg som springer över gården med en katt i munnen, vargar som simmar över stora älven för att ta sig i fårhagen och riva ihjäl näst intill alla djur. Detta är saker som HAR hänt på kort tid. Min rädsla över varg i mitt huvud är baserat på ovanämda fakta och jag hoppas innerligen att det stannar i mitt huvud och att inte ett barn blir en statestik av "vargoffer".

Jag blir bara så fundersam på ditt resonemang:
-önskar du att människan tog bort tigrar, noshörningar, elefanter, hajar, isbjörnar etc från sitt naturliga habitat???
-ska vi bara kunna se dessa djur i djurparker menar du????
-menar du på allvar att dessa djur inte ska få finnas där människor finns???

Jag vill att mina barn och nästkommande generationer ska ha möjlighet att få uppleva att jorden är stor nog åt alla. Människans ansvar som TÄNKANDE djur är att förvalta våra djurarter som vi delar denna jord med. Inte utrota. För så är det, tillåter vi inte någon av dess djurarter hos dig, tillåts de senare ingenstans.

Jag blir bara så fundersam på ditt resonemang:
-önskar du att människan tog bort tigrar, noshörningar, elefanter, hajar, isbjörnar etc från sitt naturliga habitat???
-ska vi bara kunna se dessa djur i djurparker menar du????
-menar du på allvar att dessa djur inte ska få finnas där människor finns???

Jag vill att mina barn och nästkommande generationer ska ha möjlighet att få uppleva att jorden är stor nog åt alla. Människans ansvar som TÄNKANDE djur är att förvalta våra djurarter som vi delar denna jord med. Inte utrota. För så är det, tillåter vi inte någon av dess djurarter hos dig, tillåts de senare ingenstans.

Ja men var någonstans har jag överhuvud taget pratat om utrotning?????!!, Men om dom vandrar bland gårdarna så ska dom bort!
Och det ökar hela tiden med vargar, och många har onormala beteenden, en bunt inavel eller varghybrider är vad det är som strövar runt, inte är det "normala skygga" vargar inte och har dom fått fäste så kommer det bli för mycket men det kan ni inte fatta.

Hybrider?

Jag börjar fundera på hur pass påläst du egentligen är om vår varg, ledsamt om du är livrädd för något som du egentligen behöver pga missförståelse, lögner och myter :/

Hybrider?

Jag börjar fundera på hur pass påläst du egentligen är om vår varg, ledsamt om du är livrädd för något som du egentligen behöver pga missförståelse, lögner och myter :/

Vet du att jag vet att hybrider förekommit inom rimligt avstånd, och åter igen för mycket varg blir inavel, och är det inte hybrider eller inavel så är det utplanterade vargar som haft mänslig kontakt förut, normala är dom inte,.

Jag behöver inte läsa på om vargen jag behöver bara bo där jag gör!

Bara för att man inte tycker om vargar och tycker att det blivit för många och många med konstiga beteenden, som strövar run husknutarna så tjatar alla om UTROTNING!!!

Kan någon tala om vart alla vargarna kom ifrån detta var inte något problem för något år sedan då fanns inte tanken på varg,som ett hot, sen helt plötsligt vimmlar det av dom, och ingen här tycker det är konstigt:confused:

Hur naiva är folk egentligen, och alla som tycker att vargarna ska frodas och öka mer i antal och bo på gräsmattan och växa upp tillsammans med barnen, vad krävs det för att ni ska få upp ögonen? Dom är kött ätare vi är gjorda av kött, att ett barn blir föda? Eller kanske tänker ni så här då, ja dom ska väll också äta, så lite svinn får man räkna med.
Alvarligt, jag hoppas innerligen att det aldrig kommer inträffa, och hoppas att fler tänker så.

Du kommer med egna påstående och välhörd gojja och kallar folk för naiva till höger och vänster. Jag har mina ögon vidöppna, jag läser på och far inte med hittepå bara för att jag råkar bo i ett vargområde ( nej det räcker inte att man bor i dalarna för att det man säger ska vara trovärdigt ).

Vet du att jag vet att du vet att jag vet att... asch godnatt !

Ja men var någonstans har jag överhuvud taget pratat om utrotning?????!!, Men om dom vandrar bland gårdarna så ska dom bort!
Och det ökar hela tiden med vargar, och många har onormala beteenden, en bunt inavel eller varghybrider är vad det är som strövar runt, inte är det "normala skygga" vargar inte och har dom fått fäste så kommer det bli för mycket men det kan ni inte fatta.

men var ska då dessa djur leva??? Får de inte bo i Riala,så får de snart inte leva någonstans, det e ju det som är min poäng? Varför kräva av andra länder att de ska rädda t ex tigern,när vi själva inte kan leva i samförstånd med våra rovdjur?

men var ska då dessa djur leva??? Får de inte bo i Riala,så får de snart inte leva någonstans, det e ju det som är min poäng? Varför kräva av andra länder att de ska rädda t ex tigern,när vi själva inte kan leva i samförstånd med våra rovdjur?

I ett begränsat antal ja.Återigen inte utrotning!

Du kommer med egna påstående och välhörd gojja och kallar folk för naiva till höger och vänster. Jag har mina ögon vidöppna, jag läser på och far inte med hittepå bara för att jag råkar bo i ett vargområde ( nej det räcker inte att man bor i dalarna för att det man säger ska vara trovärdigt ).

Vet du att jag vet att du vet att jag vet att... asch godnatt !

Jag me och att bo i ett område i en by där vargarna hälsar på titt som tätt, vargspår inte långt från tomten, höra vargyl från två flockar som står på var sida om där vi bor och samtalar när man står på gården med små barn lekandes är inte kul och jag behöver inte läsa på för att känna som jag gör det räcker att bo där jag gör! Och nej det räcker inte att bo i Dalarna men det räcker med att uppleva dom och att andra man känner bistert mister djur och känner obehag, vargen är inte uppdelad i sverige 90% av vargarna är sammlade i 3 län, det är inte en jämn fördelning!

Tyvärr tar vargarna eftersöks-hundar som används vid viltolyckor också

Bara för att man inte tycker om vargar och tycker att det blivit för många och många med konstiga beteenden, som strövar run husknutarna så tjatar alla om UTROTNING!!!

Kan någon tala om vart alla vargarna kom ifrån detta var inte något problem för något år sedan då fanns inte tanken på varg,som ett hot, sen helt plötsligt vimmlar det av dom, och ingen här tycker det är konstigt:confused:

Hur naiva är folk egentligen, och alla som tycker att vargarna ska frodas och öka mer i antal och bo på gräsmattan och växa upp tillsammans med barnen, vad krävs det för att ni ska få upp ögonen? Dom är kött ätare vi är gjorda av kött, att ett barn blir föda? Eller kanske tänker ni så här då, ja dom ska väll också äta, så lite svinn får man räkna med.
Alvarligt, jag hoppas innerligen att det aldrig kommer inträffa, och hoppas att fler tänker så.

Det kan inte vara så att vargen bodde precis där den bor nu för ett antal år sedan också bara det att människan inte var där då? Människosläktet växer som ogräs, det blir bara fler och fler människor för varje dag som går, det byggs också nya hus för varje dag som går. Det är alltså vi som sprider ut oss och kommer närmare vargen hela tiden inte tvärtom. Var ska vargarna ta vägen om de inte ens får stanna där dom alltid varit? Kanske ska vi människor istället försöka hålla oss borta från vargen så att den får leva sitt liv ifred utan att ses som ett livsfarligt djur som bara vill ta vår boskap och leka katt och råtta med våra barn.
Nej jag tycker att vi istället för att klandra vargen för att den dödar vår boskap ska fundera ut hur vi ska göra för att kunna leva sida vid sida utan att någon av oss ska behöva skjutas!! vi vet ju alla vem det blir?!

EN VARG ÄLSKARE!!

Det kan inte vara så att vargen bodde precis där den bor nu för ett antal år sedan också bara det att människan inte var där då? Människosläktet växer som ogräs, det blir bara fler och fler människor för varje dag som går, det byggs också nya hus för varje dag som går. Det är alltså vi som sprider ut oss och kommer närmare vargen hela tiden inte tvärtom. Var ska vargarna ta vägen om de inte ens får stanna där dom alltid varit? Kanske ska vi människor istället försöka hålla oss borta från vargen så att den får leva sitt liv ifred utan att ses som ett livsfarligt djur som bara vill ta vår boskap och leka katt och råtta med våra barn.
Nej jag tycker att vi istället för att klandra vargen för att den dödar vår boskap ska fundera ut hur vi ska göra för att kunna leva sida vid sida utan att någon av oss ska behöva skjutas!! vi vet ju alla vem det blir?!

EN VARG ÄLSKARE!!

Så då ska alla människor flytta till tätorter och bo i betong då?, Det fanns mindre vargar förut och dom har ökat fort och, det bara på något år!
Detta Var inte ett problem för några år sedan (inte 100 tals år sen). Och det handlar om att vargen inte är utspridd utan att majoriteten av dom lever i några få län. Det är inte konstigt att det finns så många som är för mera vargar när dom flesta människor bor i städerna.

En som INTE vill bo i Städerna, Och INTE älskar vargar!

Alltså, björn äter också kött. Hur kommer det sig att så få barn blir björnmat?

Du menar att det faktum att stammen har växt till sig är bevis nog för att det har skett inplantering av varg i smyg? Då skulle jag vilja fråga dig vilka det är som planterar in de här mårdhundarna som börjat ränna omkring i landet. Vet du det? Jag menar, vi hade inga som helst problem med dem för några år sedan?

Att en nyinkommen art "exploderar" (kanske ett lite väl kraftigt uttryck när det gäller svenska vargar) i ett gynnsamt ekosystem vid en viss nivå är inget konstigt. Det är snarare fullt naturligt. Något man förväntar sig ske under gynnsamma förhållanden.

Jag är helt övertygad om att vargarna dödade barn/ människor långt tillbaka i tiden när inte statistiskacentralbyrån fanns, då dom faktist blev näst in till utrotade

Tyvärr blev barn/människor inte näst intill utrotade.

kl
"Fakta spelar ingen roll för varghatare"
Mycket talande:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article12896783.ab

Du tillhör tydligen skaran av de som lever i vanföreställningen om att det finns en konspiration regisserad av 08:or o vargkramare o annat löst folk.

Själv bor jag mitt i Rialareviret o skrev för ett tag sedan detta:
vallhund skrev:
Rialareviret är ju väldigt stort till ytan, fick precis höra av en granne att de förra veckan var här.
Hon hade gått förbi nere på vägen med sin lilla hund o Leon hade varit ute o gafflat på dem, från hundgården då.
Hon hörde då vargyl som hon lokaliserade till någonstans mellan mitt hus o sjön, ett avstånd på ca 200 m.

Damen blev rädd o vände o gick hem, direkt vargarna började yla så blev Leon knäpptyst o hördes inte mer den dagen.
Hur nära de egentligen var tror jag inte hon kunde avgöra iofs, det är typ vildvuxen skog o berg där ljud lätt studsar o blir man rädd är det alltid lätt att missbedöma avstånd.
Vargyl hörs ju på bra långt avstånd.
Hon berättade oxå att några som bor på grannvägen sett vargspår nära sitt hus senaste veckan.

Här är snön som betong, hårt packad o det har endast kommit lite puder de senaste veckorna, o hundar rymmer som bekant då o då ( [smiley16.gif] Yes, inklusive min Houdini).
Mig veterligen är ingen i vår lilla by jägare så de uppgifterna får man nog ta med en matsked salt.

Ljudet däremot var nog autentiskt identifierat, finns inga Huskeyspann på jag vet inte hur många mils avstånd. o Leon knep käft.

Skrivet i en intressant tråd jag startade för några år sedan med titeln "Varg i mina skogar" på ett annat aktivt hundforum.

För att återgå till TS fråga, nej, jag är inte rädd för att gå i skogen med Leon, varför skulle jag vara det? Jag har tidigare bott i två olika vargrevir, dels i Dalarna o dels i Värmland, fick några får rivna i Värmland, det är sånt man får räkna med. Jag hade oxå räknat bort en hund som var på rymmen då den inte hörts av på två dygn o vargarna i närheten nyss fått tillökning. Märkligt nog så hade hunden knatat 4 mil (fågelvägen), rakt genom där lyan fans o kom ytterligare 2 dagar senare fram till en förstukvist hos en skogshuggare o var hungrig.

Visst är det märkligt att det så gott som bara är drivande jakthundar som blir hundmat?

Jag är betydligt mer rädd för att rabiata varghatare skall lägga ut förgiftad mat i skogarna! Så snälla, ni som bor här var rädd om era hundar så att de ej får i sig glaskross eller råttgift!

Vi kan väl säga som så här att många av de jägare som är medlemmar i jägarnas riksförbund och som är aktiva på joj's sida dras ju till det förbundet och den tidningen av en orsak och det är inte för att jrf och joj är direkt pro varg :angel:

jag har stött på varg och björn och den senare skrämmer mig bra mycket mer. Tycker att varghatarna har en väldigt knepig syn och kan faktiskt inte alls relatera till att vargar ska vara hot för oss. En björn däremot är bra mycket värre, men finns inget björnhat, trots att det är mer björn än varg?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 875
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 761
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 201
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar...
2
Svar
32
· Visningar
2 336
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka