Varg och lös hund, funkar det?

Sv: Varg och lös hund, funkar det?

:
Hade det inte varit kul att stoppa ut alla politiker som inte gillar vargar, tillsammans med alla journalister som skriver negativt om vargar, i en stor skog där man vet att det finns varg och se hur det hade gått för dem? :D

Hur menar du att det skulle hänt något med dem? De skulle väl sitta där och grilla korv tills de började frysa och gick hem igen?

Hade det inte varit kul att stoppa ut alla politiker som inte gillar vargar, tillsammans med alla journalister som skriver negativt om vargar, i en stor skog där man vet att det finns varg och se hur det hade gått för dem? :D

De lär ju bli kalla om arschlet under natten om inte annat, men vad tror du ska hända? att de ska bli tagna av/attackerade av varg?

Ok. Ja, de skulle nog inte få någon rafflande rovdjursupplevelse...

jag skrev utifrån bilderna jag såg på nyheterna igår, där var slagplatsen för hunden ungefär 5 meter ifrån där tjejen hade angivit var hon stod.
Jag är inte tappad bakom en vagn och vet att nyheter gärna späs på, trodde bara inte att det handlade om 75 meters påslag.
Jag håller mig nog till hundräknartråden..

Ja du gör ju såklart som du vill och besöker vilka trådar som behagar. Jag bara svarade för att jag inte på något sätt tror att någon dömer dig för att vara varghatare eller tappad bakom en vagn, det är du som drar på för stora växlar.

:)

Jag bara svarade för att jag inte på något sätt tror att någon dömer dig för att vara varghatare eller tappad bakom en vagn

Nu har jag nog missat något :confused:

Är det någon i den här tråden som ens varit i närheten av några sådana hintar eller direkta uttalanden och som editerat bort något?

*Förvirrad*

Nu har jag nog missat något :confused:

Är det någon i den här tråden som ens varit i närheten av några sådana hintar eller direkta uttalanden och som editerat bort något?

*Förvirrad*

Ja och nu står ju tydligen jag med mustaschen i soptunnan, bussigt :crazy:

Men struntsamma, personen ville tydligen tjafsa i en annan hittills städad vargtråd :)

Dags att raka dig igen då kanske :rofl:

Skämt å sido, så: Aha, då förstår jag lite mer.. Tror jag..

kl

Har jag missat nåt eller har det någonstans i media (tidningar o tv) påpekats att det råder koppeltvång så här års?

Det har nog påpekats vid nån artikel + att många som kommenterat olika artiklar lär har påpekat det ett antal gånger.

Men sådana petitesser som att hon hade en jakthund lös i skogen i början på april står sig tyvärr slätt mot sensationsnyheten att en varg bromsade i gruset 75 meter, nej 5 meter, nej vänta..ifrån henne och hennes barnvagn.

Ja, nu såg jag att Guillou (av alla människor :D ) påpekat koppeltvång och hänvisat till jaktlagen.

I kommentarerna kan jag förstå att folk påpekar det, men jag tycker att det är anmärkningsvärt att ingen journalist tar upp det. Är de bara ute efter sensationer?

Jag vet inte ja, men jag tycker att det är "bra" ( eller inget att diskutera iaf ) att folk tror att det är koppeltvång, tanken på att ännu fler lösa hundar med obefintlig lydnad skall ge sig ut i parker/gångvägar osv gör mig lite halvmatt :)

Dvs en feltolkning av lagen som kanske fyller ett litet syfte ?

http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1174500-hund-dod-i-vargattack

Nu har Rialavargen varit framme igen...
Vad tycker ni, är det rätt att låta sin hund springa lös i varg-revir? Alla i Norrtäljetraktren och definitivt i Bergshamra och Riala byarna vet att varg finns. Skulle ni låta era hundar springa lösa där?

Jag är ute i trakten ett par-tre gånger i veckan(1,5 mil från platsen där det hände) och har för det mesta min hund med mig. I januari-februari gick han okopplad men eftersom det finns både varg och lo och jag är van vid den typen av miljöer från andra ställen låter jag honom aldrig gå längre än max 20 meter från mig - detta även av hänsyn till annat vilt och människor som kan dyka upp. Han är visserligen klockren vad det gäller att stanna för rådjur(som det finns mängder av därute) men jag vill inte att han går längre bort än att jag ser vad som finns i omgivningarna. Det finns inte på kartan att jag skulle låta honom försvinna ur synhåll eller så långt bort att jag inte kunde nå honom med några snabba steg.

Nu när snön försvunnit och det finns djurbebisar aktiveras han med spår i de hästhagar som inte används, där får han rusa av sig också.

Jag håller med, ser nämligen på flera ställen att folk hävdar att kvinnan var i sin fulla rätt att ha hunden 80 meter ifrån sig bara eftersom den var så himla lydig och det då inte skulle vara ett brott mot jaktlagstiftningen... Det här att det inte finns något uttalat koppeltvång har(tyvärr i många fall) spridit sig som en löpeld.

Jag vet inte ja, men jag tycker att det är "bra" ( eller inget att diskutera iaf ) att folk tror att det är koppeltvång, tanken på att ännu fler lösa hundar med obefintlig lydnad skall ge sig ut i parker/gångvägar osv gör mig lite halvmatt :)

Dvs en feltolkning av lagen som kanske fyller ett litet syfte ?

Nu missförstod du nog mig :)

"Koppeltvånget" innebär ju egentligen att du antingen har hunden kopplad eller att den i princip går fot.

Att, som den här kvinnan, ha hunden på 80 m håll bryter absolut mot lagen.
Om du är ute och går med en bebis samtidigt som du har hunden lös på det avståndet innebär att din uppmärksamhet inte är fokuserad på hunden och den kan klippa en djurunge innan du hinner stoppa den.

Fast Gabbi, du vet väl att du och jag inte får uttala oss om vargens vara eller icke vara. Vår bostadsort gör oss per automatik till personer som tror att fläskkotletter växer på träd och på sin höjd sett en ko på vykort. Vi kan omöjligt veta något om natur eller vilda djur utan tror bara att vargar är snälla och vill bli kliade bakom örat. Vi måste överlåta bestämmandet om vargar till jägarna i Älvdalen, det är nämligen de som VERKLIGEN vet hur vargarna och balansen i naturen fungerar. :crazy:

Jodå, det känner jag till, och det accentuerar bara det som Guillou skrev i tidningen idag, att varghat egentligen inte är något annat än Stockholmshat och en protest mot "överheten." Extra patetiskt blir det eftersom en "stockholmare" inte är något solitt och genuint, utan en person som kan ha sina rötter, sina bekanta och sitt hjärta någon annanstans. I mitt fall Dalarna, Norrbotten och Västergötland.

Och i mitt fall Dalarna, där jag fortfarande tillbringar stor del av min tid. I ett björntätt vargrevir... Jag är t o m på väg att flytta tillbaka men jag lär väl inte bli mindre 08:a för det.

http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1174500-hund-dod-i-vargattack

Nu har Rialavargen varit framme igen...
Vad tycker ni, är det rätt att låta sin hund springa lös i varg-revir? Alla i Norrtäljetraktren och definitivt i Bergshamra och Riala byarna vet att varg finns. Skulle ni låta era hundar springa lösa där?

Jag är en stor vän av vargar och ser helst att de ska leva i samma miljöer som oss människor, men jag skulle önska att vi människor skyddade våra djur lite bättre.

Att ha lösa hundar när man vet att det finns vargar i området tyder på ren dumhet, så vitt hunden inte går fot brevid ägaren, vi som bor mitt i ett vargtätt område har alltid jakthundar i koppel och älgjakten sker men bandhund bla våran egen.

Däremot är min personliga syn på vargen inte av godo!!!!!!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 869
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 761
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 201
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar...
2
Svar
32
· Visningar
2 336
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation