Varg och lös hund, funkar det?

Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Fast Gabbi, du vet väl att du och jag inte får uttala oss om vargens vara eller icke vara. Vår bostadsort gör oss per automatik till personer som tror att fläskkotletter växer på träd och på sin höjd sett en ko på vykort. Vi kan omöjligt veta något om natur eller vilda djur utan tror bara att vargar är snälla och vill bli kliade bakom örat. Vi måste överlåta bestämmandet om vargar till jägarna i Älvdalen, det är nämligen de som VERKLIGEN vet hur vargarna och balansen i naturen fungerar. :crazy:

Här är en till, jag bor i Sthlm nu för att jag pluggar här och fick på nåt annat forum minsann höra att jag som bor i stockholm JAG har ju ingen INSIKT. Jo för alla som bor på en plats har ju givetvis aldrig flyttat sig ifrån den platsen (på sin höjd gått och hämtat en partner i grottan bredvid).. säger ju egentligen mer om de som resonerar så än något annat. :cool:

Jag tycker Aftonbladet m fl har en rubriksättning som får mig att bli grinigare än vanligt. "Arrackerade mamma och barn" och mamman "tog barnet och sprang". Var ju tur att en vargkunnig iaf fått uttala sig och skrivit att hade vargarna varit ute efter mamman o barnet hade de inte klarat sig för att de sprang- vargarna var inte ett dugg intresserade mao. Men att läsa kommentarerna gör mig lika beklämd som att läsa om Greklandshistorien. Nu har ju vargen fått SMAK på människor (ehh.. va?) och vet hur lätta de är att äta (eh.. vaaaaa?) så nu är det bara en tidsfråga och hade vi haft mycket varg hade de dödat massor av människor (eh--- suck).

(Och läser man Greklandshistorien så beter sig alla svenska kvinnor som slampor utomlands- inga andra tjejer gör det och inga killar öht, och alla tjejer som är slampor bör bli våldtagna så de lär sig veta hut. Totalt OT men nu har jag klagat av mig för en stund.. :angel: )

Här är en till, jag bor i Sthlm nu för att jag pluggar här och fick på nåt annat forum minsann höra att jag som bor i stockholm JAG har ju ingen INSIKT. Jo för alla som bor på en plats har ju givetvis aldrig flyttat sig ifrån den platsen (på sin höjd gått och hämtat en partner i grottan bredvid).. säger ju egentligen mer om de som resonerar så än något annat. :cool:

Jag var tvungen att flytta TILL 08:a område för att ens komma i närheten av varg... :p

Nej det gjorde jag inte, jag diskuterade vidare kring ordet koppeltvång ;)

Jag vet hur lagstiftningen ser ut, men jag anser inte att man behöver upplysa kreti pch pleti som tror att det innebär koppeltvång att så inte är fallet. Många anser nämligen att dom har sin fulla rätt att ha hunden lös hela tiden på året, deras hund är ju så lydig ... not eftersom lagstiftningen inte kräver synligt koppel.

Jag tycker såhär i vargdebatten:
Jag VILL ha en livskraftig och vital vargstamm. Vargar med möjlighet att få vandra till de marker de behöver för att få möjlighet till reproduktion. Instinkten att reproducera sig är så pass stark (det räcker med att gå till sig själv, med önskan om barn) så det önskar jag alla djur får möjlighet till. Instinkten att föda upp sin avkomma respekterar jag även.

Jag tycker vi i Sverige är så jätteduktiga på att rädda valar, vita tigrar, elefanter och diverse andra djur i ANDRA länder. Men när det gäller att fridlysa djur på hemmaplan blir det annat ljud i skällan. Hur tror vi att det är att leva granne med en elefantflock. Klart att det innebär risker, men lokalbefolkningen har genom tiderna lärt sig att leva sida vid sina vid vilda djur.

Att svenska hundar, framför allt jakthundar tyvärr blir offer för vargen, ja det är oerhört trist. All respekt till de som förlorat sina hundar. Det menar jag verkligen. MEN! I alla tider har människan jagat i vargrevir. Det är absolut inte omöjligt med rätt hundar, och med rätt inställning hos jägarna. Jägarna vill inte jaga på annat sätt än det sätt de alltid har jagat på.

De lär ju bli kalla om arschlet under natten om inte annat, men vad tror du ska hända? att de ska bli tagna av/attackerade av varg?

Det är ju precis det som INTE kommer hända.
Om de själva får vara ute i skogarna där det finns vilda rovdjur (istället för att bara sitta på sina fina små kontor hela dagarna) så skulle de kanske inse att det inte är vettigt att bli helt vimsig och till sig för att det råkar finnas varg i skogen.

Hade jag hoppats att det skulle hända dem något i samband med rovdjur så hade det ju varit lämpligare att kasta ner dem i ett björngryt där det skulle finnas ungar.

Jag är 08:a och har vargen som granne. Har djur på gården och två hundar. Att vargen flyttat hit kräver av mig att jag visar den hänsyn och tar på mig ansvaret att skydda mina djur så att de inte faller offer för ett rovdjur. Det är min skyldighet som djurägare att göra det. Kan jag inte det ska jag inte ha djur. Jag välkomnar vargen här och hoppas att den kan hålla ner stammen av vildsvin och ta de trafikskadade rådjuren som jägarna misslyckas med att skjuta. Att kvinnan i Bergshamra går ut med lösspringande hund i vargreviret tycker jag talar om vilken oansvarig hundägare hon är. Varken vargarna eller hunden uppträdde fel utan som det brukar vara är det återigen människan som har agerat fel.

Hot mot vem? Dig ?

Mot mig personligen är fel uttryckt men mot tamdjuren vi har och ja faktiskt barnen också, med dom erfarenheterna folk här i kring har av vargar och då bortser jag från hundar tagna av vargar under jakt, jag riktar in mig på möten med vargar inne på gårdarna och mitt i byn.

När man är i vargens revir och går då är man ett hot mot vargen när dom är i "mitt revir " och går så är dom ett hot mot det jag håller av och skyddar.
Och ja vi gör allt för att en konfrontation melllan varg och våra tamdjur eller våra barn ALDRIG ska ske, men det känns faktiskt omöjligt i framtiden, när vargstamen växer så som den gör och deras orädda beteende inte håller dom borta från husenheller.

Det finns mycket mer varg och björn härikring än vad man först trott visade det sig när manb räkant bestånden för ett tag sedan och även attacker mot tamboskap har ökat.

Nu var iofs den här tråden inte en vara eller icke vara varg tråd utan med fakta i handen att det finns varg där ute och hur man agerar med sina hundar, och att inte koppla i vargområden tycker jag är helt fel lika illa som att dom vill ha sympati för att hunden blivit tagen av varg just pga att man haft den lös.

Du ser inte människan som ett hot då? De är ju garanterat alldeles för många och risken att ditt barn möter en pedofil som våldför sig på denne är väldigt mycket större än att barnet skulle bli tagen av en varg.

Håller med dig fullt ut! :bow:

//Zoya, som bor i Rialavargarnas revir och varg har här skådats blott ca 150 m från där vi bor.

Mot mig personligen är fel uttryckt men mot tamdjuren vi har och ja faktiskt barnen också, med dom erfarenheterna folk här i kring har av vargar och då bortser jag från hundar tagna av vargar under jakt, jag riktar in mig på möten med vargar inne på gårdarna och mitt i byn.

Så då sitter du med andra ord inne på information om sånt som inte kunnat rapporteras med säkerhet någonsin i Sveriges historia och ytterst sparsamt i resten av Europa trots att det här o där finns enormt mycket mer varg än vi har här? Vad är det som hänt, har vargar attackerat era barn men ni har liksom inte rapporterat det bara så det är bara ni som vet? Eftersom du vet nåt som alla forskare inte vet.

Det måste vara himla arbetsamt att vara så rädd för något när det tex är betydligt större risk att träffas av blixten. Hur rädd ska man då inte vara för allt annat?

Jag har verkligen liten förståelse för att du är rädd för barnens skull, om man ser rent statistiskt så är det mer farligt att du har tamdjur och barn tillsammans + med en mängd andra faror än att en varg skulle gå till attack och skada ditt barn ( något som faktiskt aldrig hänt i modern tid här ). Vargen utgör inte en fara för människor, tamdjur är en annan historia. Gissar att du kanske är fårbonde eller dylikt?

Du ser inte människan som ett hot då? De är ju garanterat alldeles för många och risken att ditt barn möter en pedofil som våldför sig på denne är väldigt mycket större än att barnet skulle bli tagen av en varg.

Ja då hoppas jag innerligt att den människan skjuts eller plågas till döds, vilket den skulle göra om den kom in på min gård gåendes genom skogen då?! väldigt dålig jämförelse.

Jag har heller inte förespråkat någon form av utrotning av vargarna, utan att hålla vargbeståndet nere.

Jag har verkligen liten förståelse för att du är rädd för barnens skull, om man ser rent statistiskt så är det mer farligt att du har tamdjur och barn tillsammans + med en mängd andra faror än att en varg skulle gå till attack och skada ditt barn ( något som faktiskt aldrig hänt i modern tid här ). Vargen utgör inte en fara för människor, tamdjur är en annan historia. Gissar att du kanske är fårbonde eller dylikt?

Inte än nej, men tycker du att ett litet barn är ett svårt byte för en varg, finns det något vilt som skulle vara et lättare byte?
Ja vi har får och dom har inte hotat våra barn än.

Dubbelpost!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 869
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 761
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 201
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar...
2
Svar
32
· Visningar
2 336
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation