Varför låter hundägare sina hundar springa lös och jaga efter varg?

Vargen i filmen är iaf väldigt signalstark. Den visar på alla sätt att den inte vill ha med hunden att göra.
Hunden å andra sidan antingen A- är dålig på att läsa av eller B- Skiter i komunikationen.

Om det vore en annan hund isf en varg som uppvisat det kroppspråket hade nog de flesta tyckt att hunden fått skylla sig själv.

Det är jättetråkigt att hundar skadas under jakt oavsett om det är av vilt, vådaskott eller i trafik. Jakthundar är tyvärr utsatta för större faror precis som många andra hundar som utför någon typ av "tjänst". Vi får skydda våra arbetande hundar på de sätt som går.

När jag var nyinflyttad i nordvästra dalarna för många år sedan försvann min dåvarande BC en dag. Efter tre dagar avskrev jag honom som vargmat. 1 dygn senare blev han upphittad på en trapp hos en "skogseremit" i Ekshäradstrakten, han hade då tagit sig genom tiomilaskogen o förmodligen passerat nära lyan där vargföryngring nyss inträffat. Uppenbarligen hade de inte uppfattat honom som ett hot.

Vi hade ju varg på tomten för många år sen. Mamma Mu var ute på gården och rätt som det var såg sambon att hon fått sällskap av en hund.... Vilket var förvånande för dels ogillar hon andra hundar och del så bor här inga med hund inom en ganska stor radie. När "hundarna" började småflirta till lek såg han att det var en ung varghane. Han ropade in Mamma Mu som besviket kom.

Han såg hanen två ggr till under någon månad. En gång ute på landsvägen några hundra meter från vårat hus och en gång på ett fält i närheten.

Mamma Mu är mycket signalstark men har också en stark integritet. Antagligen hade de stått en stund och komunicerat med varandra utan att "gå fram" vilket gjorde att de tyckte nog båda två att den andra verkade rätt schysst och harmlös.

Vi hade ju varg på tomten för många år sen. Mamma Mu var ute på gården och rätt som det var såg sambon att hon fått sällskap av en hund.... Vilket var förvånande för dels ogillar hon andra hundar och del så bor här inga med hund inom en ganska stor radie. När "hundarna" började småflirta till lek såg han att det var en ung varghane. Han ropade in Mamma Mu som besviket kom.

Han såg hanen två ggr till under någon månad. En gång ute på landsvägen några hundra meter från vårat hus och en gång på ett fält i närheten.

Mamma Mu är mycket signalstark men har också en stark integritet. Antagligen hade de stått en stund och komunicerat med varandra utan att "gå fram" vilket gjorde att de tyckte nog båda två att den andra verkade rätt schysst och harmlös.
Vad är Mamma Mu för ras? Schäfer? (För jag antar att hon inte är en ko :D)

Vad är Mamma Mu för ras? Schäfer? (För jag antar att hon inte är en ko :D)
Ja.

Men det jag ville säga är att jag tror att om både hund och varg är någorlunda rätt funtade i huvud och språk så går det nog oftast bra. Precis som om två normalvettiga individer hund/hund eller varg/varg möts. Det har ju tom hänt att de parar sig så vargar tänker nog inte "död" bara de ser en hund. Varg/hund har nog möts många gånger i skogen utan jägare/ägares vetskap och det har gått bra.

Små hundar kan ju ses som bytesdjur dock. Men det är ju heller inte helt ovanligt att en del hundar gör.

Ja.

Men det jag ville säga är att jag tror att om både hund och varg är någorlunda rätt funtade i huvud och språk så går det nog oftast bra. Precis som om två normalvettiga individer hund/hund eller varg/varg möts. Det har ju tom hänt att de parar sig så vargar tänker nog inte "död" bara de ser en hund.

Små hundar kan ju ses som bytesdjur dock. Men det är ju heller inte helt ovanligt att en del hundar gör.
Absolut! Även om varg/hundspråk kan vara nyanserat och innehålla betydligt mer signaler än vad vi ens ser så kan jag ändå tänka mig att det är lättare för en varg att kommunicera med till exempel en schäfer än en hundras som är totalt olik en varg eller urhund. Det finns ju en hel del raser som inte har minsta likhet och även om språket egentligen är detsamma så är det lite skillnad på till exempel en engelsk bulldogg och andra, mer extrema raser.

Absolut! Även om varg/hundspråk kan vara nyanserat och innehålla betydligt mer signaler än vad vi ens ser så kan jag ändå tänka mig att det är lättare för en varg att kommunicera med till exempel en schäfer än en hundras som är totalt olik en varg eller urhund. Det finns ju en hel del raser som inte har minsta likhet och även om språket egentligen är detsamma så är det lite skillnad på till exempel en engelsk bulldogg och andra, mer extrema raser.
Så kan det nog vara.

Hade din avsikt varit att fråga skulle du valt en annan rubrik på tråden.
Ok, antar att jag var upprörd. Om man har sin hund lös så känns det vårdslöst av ägaren när den springer efter vargen (men det kanske inte går att stoppa en jakthund när den jagar?). Det betyder ju inte att alla gör så, snarare en väldigt liten skala människor skulle jag tro.

Och som du skrev så har majoriteten av jägarna slutat ha sina hundar lösa i vargrevir. Och nu vet jag att det är i samband med älgjakten som de ryker ihop.

Ok, antar att jag var upprörd. Om man har sin hund lös så känns det vårdslöst av ägaren när den springer efter vargen (men det kanske inte går att stoppa en jakthund när den jagar?). Det betyder ju inte att alla gör så, snarare en väldigt liten skala människor skulle jag tro.

Och som du skrev så har majoriteten av jägarna slutat ha sina hundar lösa i vargrevir. Och nu vet jag att det är i samband med älgjakten som de ryker ihop.
Uppenbarligen har du inte läst o förstått/tagit till dig @Voff s o @Lona s inlägg alldeles ovanför.

vilken upplevelse och tack för att du delar med dig den. :)

Har ni sett gatuhundar som lever i flock någon gång? Dom är oerhört revirstarka och väldigt aggressiva mot andra hundar som kommer in på reviret. Däremot så går dom aldrig till anfall vid "jakt" utanför reviret. Då flyr dom direkt om en annan hund motar bort.

Jag har skådat detta många gånger, främst hos gatuhundar (eller vildhundar) som lever i flock. Ensamma gatuhundar är sällan lika aggressiva.

Såg inte hela videon då den gjorde mig upprörd, men i början ser man ju tydligt att jakthunden jagar vargen och sedan står dom där, vargen hotar hunden från att komma närmre. Men jakthundens enormt starka jaktlust gick nog förbi överlevnadsinstinkten. Jag tror att jakthunden jagat tillbaka vargen till dess revir och där väljer vargen att försvara reviret.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 804
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hur oroliga är ni för när det finns varg i närområdet när ni är ute med hunden i skogen? Låter ni bli att ha hunden lös (om ni brukar ha...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
12 340
Övr. Hund Hej på er alla, vet att det finns miljontals trådar om detta ämne men kände att jag ville göra en egen ändå! :) Det är så att jag...
Svar
11
· Visningar
2 105
Senast: ako
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 635
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar