Varg och lös hund, funkar det?

Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Men risken för att pedofilen kommer gående i skogen är större än att vargen gör det.

*kl*

Jag tycker det är korkat att gå med hunden lös i känt vargrevir.

Vargstammen behöver inte utöka sig okontrollerat men gärna bli mindre inavlad.

Inte än nej, men tycker du att ett litet barn är ett svårt byte för en varg, finns det något vilt som skulle vara et lättare byte?
Ja vi har får och dom har inte hotat våra barn än.

Dubbelpost!

:confused:

Då ingen människa blivit tagen av vargen ( förutom stackars rödluvan men hon överlevde ju ) så kan jag faktiskt inte förstå hur du kan skriva som du skriver. Menar du att risken är större idag att vargen går och tar ett barn jämfört med för några hundra år sedan? Vad baserar du den riskanalysen på ?

Jag förstår att du är oroad över dina får, det är självklart. Men att du är rädd att vargen ska göra ditt barn illa och att det är en prioriterad rädsla :crazy:

Jag har löst det enkelt.
Min hund är lös.
Håller sig inom 100 meter från mig.
Tätnar skogen så visslar jag in henne.
Och naturligtvis har jag "gamla bettan" med mig.
9,3x62.
Skulle en varg angripa mina tamdjur har och tar mig rätten att försvara dem.
Hastig blyförgiftning...
Det som så hastigt förgiftats eldas naturligtvis genast upp i förugnen, den rymmer ett får ungefär och håller ca 1200 grader.
Lär ju ryka en del men i stort sett ingenting blir kvar om det varit organiskt.
??vapen i skogen så här års?
Jodå, vi jagar gris året om. Det är bara suggor med kultingar och/eller försträkta spenar som går fria.

På det sättet kan du bara försvara dina tamdjur på egen mark för du har inte rätt att bära vapen på annans mark utan lov av jakträttsinnehavaren. Men där kanske du inte har din hund lös och behöver försvara den?

Om man känner sig så hotad av något eller någon så att man vill utrota det brukar man försöka fly ifrån det. När det nu gäller rovdjur så går det att flytta ifrån det. Sverige är ett fritt land och det finns alternativ att styra flyttlasset till: Gotland. Där finns det inte en enda varg, inte heller björn eller järv. De 30% av Sveriges befolkningen som mer eller mindre tycker illa om vargen och vill reducera eller utrota den får faktiskt plats på denna underbara ö. Annars tycker jag att vi kan acceptera de få individer av detta vackra vilda djur som vargen utgör. Enligt min mening finns det plats för fler också.

Jag är 08:a och har vargen som granne. Har djur på gården och två hundar. Att vargen flyttat hit kräver av mig att jag visar den hänsyn och tar på mig ansvaret att skydda mina djur så att de inte faller offer för ett rovdjur. Det är min skyldighet som djurägare att göra det. Kan jag inte det ska jag inte ha djur. Jag välkomnar vargen här och hoppas att den kan hålla ner stammen av vildsvin och ta de trafikskadade rådjuren som jägarna misslyckas med att skjuta. Att kvinnan i Bergshamra går ut med lösspringande hund i vargreviret tycker jag talar om vilken oansvarig hundägare hon är. Varken vargarna eller hunden uppträdde fel utan som det brukar vara är det återigen människan som har agerat fel.

:bow::bow:

Jag har löst det enkelt.
Min hund är lös.
Håller sig inom 100 meter från mig.
Tätnar skogen så visslar jag in henne.
Och naturligtvis har jag "gamla bettan" med mig.
9,3x62.
Skulle en varg angripa mina tamdjur har och tar mig rätten att försvara dem.
Hastig blyförgiftning...
Det som så hastigt förgiftats eldas naturligtvis genast upp i förugnen, den rymmer ett får ungefär och håller ca 1200 grader.
Lär ju ryka en del men i stort sett ingenting blir kvar om det varit organiskt.
??vapen i skogen så här års?
Jodå, vi jagar gris året om. Det är bara suggor med kultingar och/eller försträkta spenar som går fria.

Jag skulle faktiskt vilja ha gammla bettan med ja me även om vi bara plockar bär eller svamp. Fast här hemma på gården så finns det i alla fall ett flertal så visst kan vi försvara oss om man hinner me att se de hela då förstås.

Hur mycket nere då, du menar ju drygt 200 är för många?

Om det är siffror som du har som stämmer så har alla dom 200 bosatt sig i vårat närområde.;)
Det är flertalet honor som går här och dom får flertalet valpar per kull så antalet vargar har/ kommer att öka enormt och det är just därför konfrontionen varg människa har ökat och ämnet blivit så "hett" dom senaste åren.

Åker jag bil med hundarna sitter i bur eller säkerhetsbälte. Är jag i vargrevir har jag dom nära mig (Har jag ju visserligen jämt , men ändå...) risken är långt mycket större att hundarna dör för att vi krockar än att de blir attackerade av varg.

:confused:

Då ingen människa blivit tagen av vargen ( förutom stackars rödluvan men hon överlevde ju ) så kan jag faktiskt inte förstå hur du kan skriva som du skriver. Menar du att risken är större idag att vargen går och tar ett barn jämfört med för några hundra år sedan? Vad baserar du den riskanalysen på ?

Jag förstår att du är oroad över dina får, det är självklart. Men att du är rädd att vargen ska göra ditt barn illa och att det är en prioriterad rädsla :crazy:

Jag är helt övertygad om att vargarna dödade barn/ människor långt tillbaka i tiden när inte statistiskacentralbyrån fanns, då dom faktist blev näst in till utrotade

Vilka konfrontationer pratar vi om nu mellan varg och människa, bara så jag hänger med i ditt resonemang?

Senast ändrad:

Ok så din rädsla är bara det du är övertygad om i ditt huvud, jag tänker mer om du hade några konkreta källor som stödjer din rädsla för just varg.

Vilka konfrontationer pratar vi om nu mellan varg och människa, bara så jag hänger med i ditt resonemang?

Konfrontioner vargar inne i byn, inne på gårdarna i/utanför boskapshagarna, varg som sprang efter cyklande flicka inne i byn, varg vid allmän fotbollsplan varg i fårhage som dödat lamm, varg som springer över gården med en katt i munnen, vargar som simmar över stora älven för att ta sig i fårhagen och riva ihjäl näst intill alla djur. Detta är saker som HAR hänt på kort tid. Min rädsla över varg i mitt huvud är baserat på ovanämda fakta och jag hoppas innerligen att det stannar i mitt huvud och att inte ett barn blir en statestik av "vargoffer".

Jag bor också i Rialavargens revir. Det var en varg som sprang på åkern nedanför huset här under vintern. För mig får den gärna vara här. Lite dum fråga kanske men jag undrar om vargen går på en lös hund kan den då även gå på en kopplad?

Expressen skrev:
De vargar som i söndags dödade en hund och morrade mot en kvinna med barnvagn, går fortfarande lösa.
En eventuell skyddsjakt är långt borta.
- I det här anser jag att det är självklart med skyddsjakt, säger Solweig Larsson på Jägarnas Riksförbund.

I måndags blev Ewa, hennes ettåriga dotter och hennes hund attackerad av två vargar. Den ena vargen bet ihjäl hunden

Snart står det väl att vargen gjorde en saltomortal rakt ner i vagnen ...

Ja, nu är den tankegången redan stoppad som tur är, vad jag fattat?, men det skulle se ut det, skyddsjakt på alla vargar som tar en hund.

*KL*

Jag har en liten terrier som är lite ouppfostrad ibland :angel: hon skriker rätt ut ibland när hon ser en annan hund och undrar då hur vargen skulle reagera på det?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 875
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 761
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 201
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar...
2
Svar
32
· Visningar
2 336
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3
  • Halvautomatiska vapen?