Varg och lös hund, funkar det?

Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Tror att det är en sådan där "gammal rädsla" (ungefär som att flesta är rädda/tycker det är mkt obehagligt med stora stadsråttor som gammalt tillbaka bar på pest och elände) + det faktum att vargar är rena köttjägare som bor och jobbar i flock = blir än mer skrämmande . Det gör inte björnar, de är oftast ensamma och de äter till största del vegetabilier, även om de gärna äter kött och as också.

Vi kan väl hålla oss till det antal riksdagen beslutat.
Straxt över 200.
Det innebär, att om man räknar med en föryngring på ca 120 djur
Sjukdommar o trafik tar 30-40 så skulle avskjutningen vara MINST 90, och förmodligen 120 för att på ngr års sikt återställa nivån till den som våra folkvalda bestämmt.

Det var rätt intressant att höra en vargförespråkare häromdagen säga:
Ja vargen är nuetablerad i värmand, dalarna och delar av närke. Ytterligare reproduktion är tvingad att söka sig nya områden.
Då norrland inte kan komma i fråga pg rennäringen och Norge har hundratusentals får lösa i sina marker så kan vargen bara gå österut och söderut. Det innebär att vi får in varg i hela mälardalen, göta älvsdalen och ner mot småland.
Djurägare har att anpassa sig till de revirhävdande vargarna.

Min inställning är: varför ska speciella hänsyn tas till djurhållning i norrland och inte i götaland?
Som ren rättvisefråga kräver jag att vi ska tillåta lika mycket varg per Ha i norrland som i götaland o Svealand.

Men de flesta som stött på varg har ju stött på ensamma ungdjur, det är ju en föreställning.
Kan också se att blåbärs ätande björnen kan ge ett trevligare intryck, men jag träffar ju heldre en lös varg än en lös björn.

kl*
Sen förstår jag inte varför det är så viktigt att skjuta allt som man stött på? Bandytutor lär ju vara ett av de bästa försvaren om man går i skogen.
Sen ta den där vargen som blev instängslad i helsingborg, fast med en människa i en onaturlig miljön med växande människoskara, och den attackerar!!!....byxbenet. Väldigt hotfullt.

Vi har haft varg omkring oss här, dock så bor jag inte i ett speciellt varg tätt område, men jag har bott i dalarnas skogar tidigare.

Irrationell rädsla att jämföra med spindelfobi/klaustrofobi osv enligt min åsikt och sådant är svårt att resonera bort som bekant och påståendet om att det "är viktigt att skjuta bort allt man stött på": Det är inte viktigt alls, men en del avarter utnyttjar ju folks rädsla och obehag för att under högljutt gapande propagera för ökad avskjutning/skyddsjakt osv.

Det var rätt intressant att höra en vargförespråkare häromdagen säga:
Ja vargen är nuetablerad i värmand, dalarna och delar av närke. Ytterligare reproduktion är tvingad att söka sig nya områden.
Då norrland inte kan komma i fråga pg rennäringen och Norge har hundratusentals får lösa i sina marker så kan vargen bara gå österut och söderut. Det innebär att vi får in varg i hela mälardalen, göta älvsdalen och ner mot småland.
Djurägare har att anpassa sig till de revirhävdande vargarna.

Min inställning är: varför ska speciella hänsyn tas till djurhållning i norrland och inte i götaland?
Som ren rättvisefråga kräver jag att vi ska tillåta lika mycket varg per Ha i norrland som i götaland o Svealand.

Sant! Den frågan ställer jag mig också? Vargen skall även leva i norrlands inland, men samerna tycks ha väldigt bra lobbyingverksamhet...

*kl

Jag hoppas bara att det inte snart dyker upp döda vargar i Rialareviret. Om jag har förstått saken rätt så är deras gener viktiga då de härstammar från en invandrad varg.

Jag me och att bo i ett område i en by där vargarna hälsar på titt som tätt, vargspår inte långt från tomten, höra vargyl från två flockar som står på var sida om där vi bor och samtalar när man står på gården med små barn lekandes är inte kul och jag behöver inte läsa på för att känna som jag gör det räcker att bo där jag gör! Och nej det räcker inte att bo i Dalarna men det räcker med att uppleva dom och att andra man känner bistert mister djur och känner obehag, vargen är inte uppdelad i sverige 90% av vargarna är sammlade i 3 län, det är inte en jämn fördelning!

Du har all rätt att känna som du gör men det innebär inte att din känsla är rationell, eller att den är vettig att grunda åsikter på.

Skulle du läsa på lite mer kanske en mer nyanseras bild av vargarna framträder och kanske skulle du kunna sova lite bättre om nätterna om du slapp vara så fruktansvärt rädd, för det måste vara superjobbigt.

Senast ändrad av en moderator:

jag har stött på varg och björn och den senare skrämmer mig bra mycket mer. Tycker att varghatarna har en väldigt knepig syn och kan faktiskt inte alls relatera till att vargar ska vara hot för oss. En björn däremot är bra mycket värre, men finns inget björnhat, trots att det är mer björn än varg?

Självklart är det värre att möta en björn en en ensam varg och björn beståndet har också ökat tur är väl ändå att dom äter mycket varierat och inte lever av enbart kött,
fast jag känner inga vargar som äter blåbär,
heller inga björnar som kan få 6-7 ungar per kull.

Till vallhund

Jag har också skrivit att det inte är en jämn fördelning alls av rovdjuren när tex 90% av vargarna lever i endast 3 län.
Därför har jag skrivit att det självklart finns mer folk som vill ha varg, och vill att dom ska öka i antalet för det bor väll mer folk i städerna än på landsbyggden eller vargbyggden, jag har inte skrivit något om några 08= vargälskare, som planterat in varg eller liknande den titeln har ni gett er själva!

Du har all rätt att känna som du gör men det innebär inte att din känsla är rationell, eller att den är vettig att grunda åsikter på.

Skulle du läsa på lite mer kanske en mer nyanseras bild av vargarna framträder och kanske skulle du kunna sova lite bättre om nätterna om du slapp vara så fruktansvärt rädd, för det måste vara superjobbigt.

Ja fast nu är det inte bara jag som känner så här det är flera samhällen, även om alla inte sitter på buke och för sin talan.

Det du menar är att majoriteten av oss som bor och upplever vargen helt obefogat känner som vi gör och att vi skulle läsa på om vargen för att känna oss trygga om nätterna??

Men de flesta som stött på varg har ju stött på ensamma ungdjur, det är ju en föreställning.
Kan också se att blåbärs ätande björnen kan ge ett trevligare intryck, men jag träffar ju heldre en lös varg än en lös björn.

kl*
Sen förstår jag inte varför det är så viktigt att skjuta allt som man stött på? Bandytutor lär ju vara ett av de bästa försvaren om man går i skogen.
Sen ta den där vargen som blev instängslad i helsingborg, fast med en människa i en onaturlig miljön med växande människoskara, och den attackerar!!!....byxbenet. Väldigt hotfullt.

Vi har haft varg omkring oss här, dock så bor jag inte i ett speciellt varg tätt område, men jag har bott i dalarnas skogar tidigare.

Man behöver inte bo i DALARNAS SKOGAR för att träffa vargar dom kommer så gärna in i byarna bland husen och hälsar på

Men vad har björnens föda med saken att göra? Visst den är allätare, men står för flertalet attacker som skadat människan. Det är ju inte enbart för maten som rovdjuren går till angrepp. Björnbeståndet är dessutom mycket större än vargbeståndet så det är mäkta konstigt resonemang från din sida, du borde vara rejält rädd för björn om du nu är så rädd för varg.

Nästan varje år skadas minst en människa av en björn, hur många sådana olyckor står vargen för?

Hundar exempelvis är betydligt mer farlig rent krasst, varje år dör runt två personer av bi- eller getingstick. Ska vi minska ner beståndet av både hundar och bin/getingar också? Det är en jämförelse god att fundera över. Dina känslor är naturligtvis äkta, men jag tror det vore en smart idé att faktiskt läsa på om vargen så kanske du inser att din rädsla som du känner inte är rationell.

Sant! Den frågan ställer jag mig också? Vargen skall även leva i norrlands inland, men samerna tycks ha väldigt bra lobbyingverksamhet...

Samerna är smarta! Dom skyddar sitt leverbröd, borde ju vi med göra eller ska vi bli vegetarianer hela bunten.

Det är kanske så att vi måste bygga stor städer överallt för att slippa vargarna , det måster varit stora fina ytor och skogar där alla höghus står nu, tänk va stor yta dom haft om vi inte skövlat och gjort betonggator av så stora delar av sverige,
och någon landsbyggd behöver det alltså inte finnas kvar för där ska vargarna bo och det ska vi som bor här få sota för vi ska minnsan dela gården med rovdjuren, för att det byggts städer, på andra ställen.

Men vad har björnens föda med saken att göra? Visst den är allätare, men står för flertalet attacker som skadat människan. Det är ju inte enbart för maten som rovdjuren går till angrepp. Björnbeståndet är dessutom mycket större än vargbeståndet så det är mäkta konstigt resonemang från din sida, du borde vara rejält rädd för björn om du nu är så rädd för varg.

Nästan varje år skadas minst en människa av en björn, hur många sådana olyckor står vargen för?

Hundar exempelvis är betydligt mer farlig rent krasst, varje år dör runt två personer av bi- eller getingstick. Ska vi minska ner beståndet av både hundar och bin/getingar också? Det är en jämförelse god att fundera över. Dina känslor är naturligtvis äkta, men jag tror det vore en smart idé att faktiskt läsa på om vargen så kanske du inser att din rädsla som du känner inte är rationell.

Du påstår att det är min kännsla och att den är helt obefogad,(bara jag i hela landsbyggden)

Nu var det väll vargen det handlade om det finns självklart många andra faror men varför ta upp allt man känner obehag/rädsla för när det handlar om vargen, som jag sagt så är det kanske bara jag på buke/i denna tråden som känner så men det är majoriteten av flera sammhällen som känner lika dant. Björnar är inte det minsta trevliga dom heller, och dom kan göra stor skada om man tränger dom när dom har ungar eller när dom "vaktar" sin mat dom är inte på samma sätt som vargar ute på matjakt dom lever till största delen av bär,ris och annat som skogen erbjuder, det fick gärna vara minder björnar också( det kan vi ju ta i en björn tråd) ,men dom ökar inte alls lika fort i antalet som vargen gör med alla valpar dom föder per kull!

Kom med svart på vit fakta där någon de senaste 200 åren i Sverige har blivit skadad eller dödad av varg.

Det är onödigt att gå omkring att vara så hatisk och rädd när det eg inte finns någonting att vara rädd för.

Men om du läser klar statistik över antalet vargar och antalet björnar så får du själv se svart på vitt vilken skillnad det är i antal. En varg är inte heller ute på människomatjakt, lika lite som en björn. Oftast ser vi dom inte alls, men om en björn känner sig trängd kan jag garantera att den går till attack på mycket snabbare förlopp än en varg. Då vi inte haft en enda vargattack mot människor på många många många år och björnen står för iaf en attack om året så borde du själv inse det orationella i ditt resonemang.

Nej det är banne mig inte bara du som känner sådan förakt mot varg, det finns bra mycket värre! Hade det bara varit du så hade det inte funnits några tjuvjägare som jagar varg på helt horribelt jaktsätt!

Ja, jag menar att du ev skulle bli mindre rädd om du läste på lite, och bara för att fler känner som du gör inte känslan mer rationell och verklighetsförankrad.

Irrationella eller obefogade rädslor, fobier, för inget gott med sig och det är svårt att föra en nyanserad diskussion med fobiska människor.

Att det vimlar av varg (och inplanterade vargar och hybrider) som när som helst går till attack stämmer helt enkelt inte.

(fruktansvärt OT men detta för tankarna till en tråd på senior i höstas där det handlade om horder av muslimska män som viftade med sina penisar...)

Fast andra fobier/rädslor blir ju inte bättre av att förringas med orden "läs på om det du är rädd för så inser du att det inte är något att vara rädd för" så varför skulle irrationell rädsla för varg göra det tror du :confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 875
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 761
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 201
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar...
2
Svar
32
· Visningar
2 336
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31