Varg och lös hund, funkar det?

Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Men om du läser klar statistik över antalet vargar och antalet björnar så får du själv se svart på vitt vilken skillnad det är i antal. En varg är inte heller ute på människomatjakt, lika lite som en björn. Oftast ser vi dom inte alls, men om en björn känner sig trängd kan jag garantera att den går till attack på mycket snabbare förlopp än en varg. Då vi inte haft en enda vargattack mot människor på många många många år och björnen står för iaf en attack om året så borde du själv inse det orationella i ditt resonemang.

Nej det är banne mig inte bara du som känner sådan förakt mot varg, det finns bra mycket värre! Hade det bara varit du så hade det inte funnits några tjuvjägare som jagar varg på helt horribelt jaktsätt!

Nej människojakt förekommer inte än men vad ska vargen äta när det, blir slut på älg och annat vilt? Tamboskap kommer närmast till hand, och där bor vi människor, varför skulle inte änniskor kunna bli naturlig vargföda, när dom växer i antalet det krävs enorma mängder kött för att det ökade vargbeståndet skall kunna exictera och dom äter kött.

Människan var inte naturlig föda för vissa stora kattdjur förut heller nu har det på vissa ställen blivit de.

Väldigt sant, slängde mig lite för snabbt med begreppen där...

Kom med svart på vit fakta där någon de senaste 200 åren i Sverige har blivit skadad eller dödad av varg.

Det är onödigt att gå omkring att vara så hatisk och rädd när det eg inte finns någonting att vara rädd för.

Det har på senare år blivit mycket mera vargar än vad det varit, och dom spåras och ses inne i byarna, vad ska vargen äta när deras naturliga föda tar slut?
En växande vargstam kräver stora mängder kött för att existera.

Fast andra fobier/rädslor blir ju inte bättre av att förringas med orden "läs på om det du är rädd för så inser du att det inte är något att vara rädd för" så varför skulle irrationell rädsla för varg göra det tror du :confused:

Så då är hela sammhällen, byar en bunt fobiska människor med obefogade rädslor då?

Haleluja, underns tid är inte förbi. Vargarna i Rialareviret är komna från en enda individ, må de?

Nej människojakt förekommer inte än men vad ska vargen äta när det, blir slut på älg och annat vilt? Tamboskap kommer närmast till hand, och där bor vi människor, varför skulle inte änniskor kunna bli naturlig vargföda, när dom växer i antalet det krävs enorma mängder kött för att det ökade vargbeståndet skall kunna exictera och dom äter kött.

Människan var inte naturlig föda för vissa stora kattdjur förut heller nu har det på vissa ställen blivit de.

För vilka kattdjur har vi blivit en naturlig föda? Att större rovdjur som Lejon m.f attackerar människor är inte detsamma som att vi blivit deras naturliga föda.

Men tror du verkligen att det kommer att ta slut på mat för vargarna och att dom då kommer att gå in i byar/städer och äta oss människor :confused:

Jag inser nu att din rädsla är djupt rotad och faktiskt inget att förringa även om den bevisligen är irrationell. Det är väl som all fobi ( Gnist har en poäng ), inte rationell men likväl en rädsla som man känner. Jag tycker dock att det är synd att du ska gå och vara så rädd för vargen, men å andra sidan är jag inte speciellt rationell i min rädsla för djur med mer än 4 ben eller allra helst inga ben. Jag tror inte vi kommer längre i diskussionen faktiskt.

Ber dock om ursäkt om du tagit illa vid dig av att jag förringat din rädsla. På ett diskussionsforum blir det lätt så att man strider hårt för sin sak. Däremot får du acceptera att folk rättar dig när du kommer med direkt felaktiga påståenden.

Nu var det väll vargen det handlade om det finns självklart många andra faror men varför ta upp allt man känner obehag/rädsla för när det handlar om vargen, som jag sagt så är det kanske bara jag på buke/i denna tråden som känner så men det är majoriteten av flera sammhällen som känner lika dant. Björnar är inte det minsta trevliga dom heller, och dom kan göra stor skada om man tränger dom när dom har ungar eller när dom "vaktar" sin mat dom är inte på samma sätt som vargar ute på matjakt dom lever till största delen av bär,ris och annat som skogen erbjuder, det fick gärna vara minder björnar också( det kan vi ju ta i en björn tråd) ,men dom ökar inte alls lika fort i antalet som vargen gör med alla valpar dom föder per kull!

Att det är fler där du bor som bär på en irrationell rädsla stöder ju tyvärr ingenting- det var väldigt många som var rädda för häxor för några hundra år sedan.. folk kan verkligen konsten att skrämma upp varann utan nån verklig grund.

Du envisas här ovan med att björnar "är inte på samma sätt som vargar ute på matjakt dom lever till största delen av bär,ris och annat som skogen erbjuder" men det är ju totalt irrelevant i sammanhanget när det finns gott om fakta som visar att björnattacker sker hyfsat regelbundet i detta land. Björnar attackerar människor, JA.
Vargar har inte attackerat människor i Sverige på flera hundra år, och de uppgifterna om den episoden är allt annat än säkra. Med andra ord borde risken för att bli attackerad av varg vara försvinnande liten.

Sedan är argumentet om att de blir fler lite tveksamt, vore som att säga att alla djur som det blir fler av blir automatiskt farliga. Och som Cala m fl redan skrivit, du borde med tanke på hur mkt energi du lägger på att vara rädd för varg vara konstant livrädd för getingar, hundar, katter, spindlar (man kan faktiskt få rätt kliande bett..) osv. Det ÄR relevant i sammanhanget för du lägger mkt hat och energi på ett djur som du har NOLL bevis för skulle vara farliga i dagens samhälle.

Jag skulle vara jäkligt mkt mer rädd om det kom en schäfer kutandes mot mig än en varg. Men det är jag :) Däremot hade jag nog fått skrämselhicka om jag mött en björn, eller ett vildsvin eller en älg med ungar. Nu har jag inte den senaste statistiken men för några år sedan så läste jag rätt mycket om Yellowstones nationalpark där många människor knatar rakt ut i naturen och dödade av vargar blir de inte, men väl av björn och.. älg.

Som människa behöver du idag inte vara rädd för att skadas av varg.
Däremot så har du all anledning att vara observant när det gäller din livsmiljö.
Vargen dominerar sitt revir.
Dovhjort, rådjur kommer med all sanolikhet att minska kraftigt.
Älgen kommer även den att minska.
Hundar som inte hålls under strikt uppsikt kommer att tas av daga.
Det innebär att du som hundägare inte längre kan röra dig i skog o mark med din hund som du brukat göra.
Det innebär att du är tvungen att lägga ner betydande resurser på hägn om du har husdjur ute.
Det betyder att jakten ändras radikalt för de flesta eftersom jakt med drivande hund är en viktig del i den svenska jakten.
Därför kan man väl kräva att vi följer de beslut som riksdagen tagit om max ca 250 vargar.
Att avskjutningen anpassas till att hålla antalet vargar under våren till just dessa 250.
Annars kan ju regeringen arrendera all jaktmark för dagens pris, låta vargstammen explodera och sedan arrendera ut jakten till högstbjudande.
Då står ju hela svenska folket för vargkostnaderna, inte bara ett fåtal landsbygdsbor.

Däremot så har du all anledning att vara observant när det gäller din livsmiljö.
Det innebär att du som hundägare inte längre kan röra dig i skog o mark med din hund som du brukat göra.
Det innebär att du är tvungen att lägga ner betydande resurser på hägn om du har husdjur ute.
Det betyder att jakten ändras radikalt för de flesta eftersom jakt med drivande hund är en viktig del i den svenska jakten.
Därför kan man väl kräva att vi följer de beslut som riksdagen tagit om max ca 250 vargar.
Att avskjutningen anpassas till att hålla antalet vargar under våren till just dessa 250.
Annars kan ju regeringen arrendera all jaktmark för dagens pris, låta vargstammen explodera och sedan arrendera ut jakten till högstbjudande.
Då står ju hela svenska folket för vargkostnaderna, inte bara ett fåtal landsbygdsbor.

Nu ska ju hundar enligt lag hållas under strikt uppsikt så jag ser ingen anledning till varför hundägares beteende generellt egentligen behöver ändras... om de följer lagen idag då. Sedan är det väl lite magstarkt att påstå att hundar kommer tas av daga bara för att de inte hålls under uppsikt. Den flesta sådana hundar kommer sannolikt klara sig från vargen.

Om jakt med drivande hund är så viktig kommer den fortsätta finnas. De jägare som ägnar sig åt den typen av jakt kommer anpassa sig efter nya förhållanden. Kanske kommer de köpa kevlarvästar för att skydda sina hundar när de jagar på vargrevir (eller i områden med vildsvin). Kanske kommer de kalla in hundarna oftare och hålla sina hundar under striktare koll. Knappast negativt för varken hunden eller omgivningen.

Nej fy vale, det räcker med vargjakt en gång om året där skjutgalningarna kan samlas. Helst skulle jag verkligen vilja se en omstrukturering och att det enbart en grupp utvalda jägare skulle få bege sig ut i skogen efter vargen. Men så länge Carlgren ( regeringen ) jönsar och fjäskar så får vi nog knappast se en förändring där.

Usch och fy vad upprörd jag blir när jag tänker på hur många spån som ger sig ut i skogen efter ett fåtal djur...

Nu hamnade jag lite OT.

Hundar skall alltid hållas under uppsikt, vargar eller inte så har vi andra djur som man skall respektera !

Senast ändrad:

Idag finns det ju fortfarande mat i skogarna men älgbestånden, har och kommer att minska, vad händer då när vi fått en för stor och okontrollerbar vargflock som kräver stora mängder kött, det är så jag tänker, som jag skrev så är inte människan en naturlig föda för vargarna och så länge det finns vilt, och tamboskap så äter den det men sen då??:confused:

I takt med att vargarna söker sig in i gårdarna på jakt efter mat så ökar antalet konfrontationer människa och varg, hur kommer vargen se på oss i denna situation när vi blir konkurenter om födan i våra hangar, vargen kommer tappa sin rädsla för människan ju mer kontakt människa varg har.

Det visades på tv: om stora kattdjur som skytt människan, nu ser dom som föda och har varit in i byar och jagat ätit upp flera människor, det är ju inte så konstigt egentligen vi är ju gjorde av kött vi med.

Om man inte börjar skjuta undan/hålla vargbeståndet i chak så då fruktar jag för ovanstående, och självklart skulle individer som är inne bland husen sjutas dirrekt. Det skall finnas både ,varg, björn, lo osv allt som finns i ekosystemet men, ett begränsat antal, det börjar bli för mycket nu av alla rovdjur och dom är alldeles för koncentrerade, ingen jämn fördeling alls.

Men vargar som attackerar tamdjur och människor får skjutas och skjuts. Idag har vi även licensjakt på varg. Något som självklart kommer utökas med en växande vargstam.

Det positiva med en stor och livskraftig stam är ju att den kan jagas i större omfattning. Vi kan alltså jaga in den där skräcken för människan i djuren mycket lättare om stammen får växa till sig.

För vilka kattdjur har vi blivit en naturlig föda? Att större rovdjur som Lejon m.f attackerar människor är inte detsamma som att vi blivit deras naturliga föda.

Jo jag menar faktiskt föda inte attacker det visades en dokumentär om dett på tv.n för inte alls länge sedan. Nu minns jag inte vilket stort kattdjur det var, men dom har inte sett människan som föda förut men gör det nu.

Men tror du verkligen att det kommer att ta slut på mat för vargarna och att dom då kommer att gå in i byar/städer och äta oss människor :confuse

älgarna har drastiskt minskat och flera vargar betyder minre övrigt vilt, om vargarna fortsätter öka i antalet( för det är det vi pratar om) så kommer det ta slut på naturlig föda.
En älg föder 1 max 2 kalvar om året varghonan betydligt fler.

Ber dock om ursäkt om du tagit illa vid dig av att jag förringat din rädsla. På ett diskussionsforum blir det lätt så att man strider hårt för sin sak. Däremot får du acceptera att folk rättar dig när du kommer med direkt felaktiga påståenden.

Inga ursäkter behövs, det är ett disskusionsforum och vargdebatten är ett stort infekterat ämmne.

Senast ändrad:

Det har på senare år blivit mycket mera vargar än vad det varit, och dom spåras och ses inne i byarna, vad ska vargen äta när deras naturliga föda tar slut?
En växande vargstam kräver stora mängder kött för att existera.

Menar du på fullt allvar att vargens naturliga föda skulle ta slut i Sverige :crazy:

Det finns ca 400.000 älgar i Sverige och ungefär lika många rådjur - så du kan ju sitta och räkna ut hur möjligt det är för vargen att "utrota" sin naturliga föda :grin:

Men vargar som attackerar tamdjur och människor får skjutas och skjuts. Idag har vi även licensjakt på varg. Något som självklart kommer utökas med en växande vargstam.

Det positiva med en stor och livskraftig stam är ju att den kan jagas i större omfattning. Vi kan alltså jaga in den där skräcken för människan i djuren mycket lättare om stammen får växa till sig.

Ja men det är långt i från alla vargar som attackerat tamdjur har skjutits eftersom attackerna skett när ingen stått och sett på,
om dom attackerar människor så hoppas jag verkligen att vi får en näst intill uttrotad varg stam, vargar som går inne på gårdarna, vägarna får väll inte bara skjutas?! Även om dom borde det!!

Det går inte att föra en diskussion baserat på vad du tror.

Du tror att maten för vargarna kommer ta slut, det finns inga belägg eller källor för ditt påstående utan du baserar din tro på att älgkon föder två kalvar medan vargen föder en större kull och att detta skulle innebära slutet för älgens existens i Sverige. Det är ju alla dina påståenden och egna uträkningar som gör att man funderar över hur påläst du egentligen är om vår djurfana.

Menar du på fullt allvar att vargens naturliga föda skulle ta slut i Sverige :crazy:

Det finns ca 400.000 älgar i Sverige och ungefär lika många rådjur - så du kan ju sitta och räkna ut hur möjligt det är för vargen att "utrota" sin naturliga föda :grin:

I HELA SVERIGE ja! Nu är det ju inte vargar i hela sverige, dom är koncentrerade i några få län där dom fortsätter yngla av sig!

Fast man kan ju räkna bort de älgar/rå och övrigt vilt som finns i renbetesland, för dessa kommer ju inte vargen "till godo" sas, men även utan dessa så lär ju vargarnas revir expandera och förflytta sig allt eftersom maten tryter.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 875
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 761
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 201
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar...
2
Svar
32
· Visningar
2 336
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka