Varg och lös hund, funkar det?

Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Underbart inlägg :D Hade jag bott i områden där det var enormt mycket björn och varit rädd hade jag flyttat. Man får ju liksom bosätta sig där det passar, måste vara bra mycket lättare än att bosätta sig nånstans och sedan anse att allt runtomkring ska anpassas efter en själv. Särskilt när man har fobier.

Mmmm, tänk om jag var rädd för flygplan och bosatte mig nära Arlanda. Skulle jag försöka få flygplatsen att flytta då för att jag var rädd att gå ut på gårdsplanen ifall ett flygplan skulle passera eller ännu värre; störta på mig! :crazy:

Det var en efterlysning av fakta.

Ta ett annat land då, med samma förutsättningar som här.

Det tror jag inte är den största anledningen till att folk i vargrevir inte vill ha varg i sitt närområde faktiskt..

Men jag vet också att det är vad icke jagande människor gärna vill lyfta fram som en sanning!

Det tror jag inte är den största anledningen till att folk i vargrevir inte vill ha varg i sitt närområde faktiskt..

Men jag vet också att det är vad icke jagande människor gärna vill lyfta fram som en sanning!

Nej det tror inte jag heller att det är rent generellt. Dock finns det dom som faktiskt anser att människan har större rätt till älg/rådjur än vad vargen och andra rovdjur har.

Jag tror helt enkelt att det existerar en stor rädsla för varg pga fördomar, myter, felinformation och sägner m.m
Vargen har alltid varit en ondsint varelse, medan exempelvis björnen ofta får "nallebjörnstämpeln".

Skjutgalningarna sammlas på malmskillnadsgatan, de som jagar varg har vapenlicens o är därmed godkända som människor med gott samhällsansvar och inte galna.
Men det är klart, det finns ju en liten grupp människor som anser alla andra som galna om de inde delar deras åsikter.
Jag betackar mig för de herrefolksfasonerna.

Enligt de senaste rönen (2006) dödar en normalstor vargflock mellan 100 och 120 älgar på ett år.
Vi har mellan 50till 60 flockar i sverige.(revir) Det betyder att ca 7000 älgar tas årligen.
Till det kommer de individer som ej är anslutna till fasta revir. Oftast ensamma ungdjur. De klarar inte av älg utan ger sig på mindre vilt.
En snörik vinter som denna råkar dov o rådjur ut för dem.
Det innebär att vargen, sjukdommar o trafiken tar nära nog hela tillväxten i vissa vargrevir.
Naturligt att jägare agerar som vargen i den situationen. De fredar sina revir.

Ja vi gör som i ryssland. Vi jagar varg med skoter, bil o helikopter. Då lär dom sig att hålla sig undan från folk.

Bara en enkel fråga, du babblar om antal vargar/kvadratkm.
Men om det nu finns 20 ggr fler vargar/km i ryssland, är flockarna 20 ggr större eller är de områden där det inte finns varg mindre?

Det finns rötägg inom jägarkåren, precis som i vilken större samling vi diskuterar. Kom inte och försök få mig att tro ditt ord om att samtliga jägare som vistas i skogen är reko människor som framför allt har god moral när det kommer till alla djur!

Jag är för väl insatt i "jägarlivet" för att gå på något sådant. Nej det är inte det minsta normalt att människan ska tänka som en varg och vakta reviret, det var det mest konstiga jag läst.

De va la fan vi själva som byggde husen i betong. Gå du ut och leta upp en grotta och bo i om det känns bättre ;) och den svenska vargstammen är inte så stor som du vill få det till. Däremot så bygger vi minst 30 hus om dan, hur många blir det på ett år? ;) det är väl inte konstigt att vargarna börjar komma närmare oss människor när vi tränger in dem i små utrymmen!!

Så då ska vi bygga städer och inte ha kvar landsbyggden då?

Flockarna är självklart inte 20ggr större (som med alla flockdjur finns en optimal flockdynamik och därmed storlek) utan det finns helt enkelt 20 gånger fler (eller mer) vargar i länderna när man tar hänsyn till landets yta. Ryssland är stort ja, där finns dock även där höga koncentrationen på vissa ställen och låga på andra, men vi har även ex baltiska länderna som är små, stor human population och många vargar och precis som här finns det mer eller mindre koncentrerade områden.

Att man kan ha ett helt annat jakt-tryck i ryssland (att jakten sedan inte alltid sker på så bra sätt där är en annan sak) beror ju dessutom på att de har en stor population av vargar! Ett stort bestånd ger stor genetisk stabilitet och stora möjligheter för att man, utan att påverka bestånden negativt genetiskt, kan skjuta av problematiska djur. Ökar vi vårt vargbestånd i sverige markant kan även vargjakten öka här.

Senast ändrad:

Men Dalarna är bra mycket större än t ex Rialaområdet med 5 vargar så alla 60 kan ju inte bo i din närhet?

Trivs man inte med sina grannar så brukar man ta sitt pick och pack att flytta. Inte brukar man jaga iväg grannarna? Jag trivdes inte med mina i det området jag bodde i förrut. Trivs väldigt bra nu med de 5 Rialavargarna. :D

Att säga att man ska ta sitt pick och pack och flytta är väldigt lätt men i praktiken inte lätt, ska man flytta ifrån vänner, familj, jobb, djur, och räkna med att få tag på ett likvärdigt liv någon annanstans för att somliga tycker att vargarna ska få fortplanta sig och ta över marken.
Nej då stannar jag hellre och hoppas på en ökad vargjakt eller att rävskabben ska smitta och ta med sig några vargar i graven, det vore kanske inte så dumt att sluta jaga räv då och hoppas på en epedemi av skabb.....

Lite intressant statistik kom från Länstyrelsen idag. I Riala jaktområde fälldes 57 älgar under den senaste jakten. Det gjorde att det var det område som kom på en tredje plats i antalet fällda älgar i det här länet. M a o så har inte vargarna tömt området på älg som många hävdar att de gör. Roslagsbro som ligger i närheten toppar med 62 älgar. Där finns inget vargrevir.

Jag tycker att det är beklaglit att så mycket folk som INTE bor i närheten av vargarna kan sitta och tala om att det ska finnas vargar och att dom som bor där är personer med fobier och rädslor som inte bygger på något.
Att sitta och läsa på om vargen och kolla statesitk och källanvisningar gör dom till mer vetande människor och dom vet verkligen hur det är och hur vargarna funkar och hur det känns att bo "granne" med dom.

Nej det är inte konstigt att det finns varghatare när förståelsen för dom som lever i det är = 0!!

Vi kanske skulle göra ett stort reservat och flytta dit alla vargar så är både folk och vargar skyddade!

Fast varför ska vargarna behöva flytta på sig för att ni har en irrationell rädsla? Är det den irrationella rädslan vi ska ha förståelse för? Hur mycket förståelse ska man ha då tycker du? så mycket så vi anser att det är ok att ni skjuter vargarna för att NI inte vill ha dom här?

By the way är det många i den här tråden som bor i vargrevir så den gubben går inte, offerkoftan klär inte så värst bra så här i vårvärmen...

Jag tycker att det är beklaglit att så mycket folk som INTE bor i närheten av vargarna kan sitta och tala om att det ska finnas vargar och att dom som bor där är personer med fobier och rädslor som inte bygger på något.

Och jag tycker det är en himla tur att inte bara de som bor i vargrike får vara med att bestämma.:angel:

Att sitta och läsa på om vargen och kolla statesitk och källanvisningar gör dom till mer vetande människor och dom vet verkligen hur det är och hur vargarna funkar och hur det känns att bo "granne" med dom.

Nej det är inte konstigt att det finns varghatare när förståelsen för dom som lever i det är = 0!!

Vi kanske skulle göra ett stort reservat och flytta dit alla vargar så är både folk och vargar skyddade!

Jag har Rialavargarna som grannar. De har varit på gården.
Tycker vi ska flytta alla varghatare till reservat! :devil: Låt naturen vara natur utan att stänga in de som accepterar att bo med alla andra vilket vargarna gör. Det är de som inte kan bo med naturen som ska flyttas. Rashatare, vilket varghatarna är, är de som skall flyttas. Vargen hör till vår fauna och ska finnas här.

Fast varför ska vargarna behöva flytta på sig för att ni har en irrationell rädsla? Är det den irrationella rädslan vi ska ha förståelse för? Hur mycket förståelse ska man ha då tycker du? så mycket så vi anser att det är ok att ni skjuter vargarna för att NI inte vill ha dom här?

By the way är det många i den här tråden som bor i vargrevir så den gubben går inte, offerkoftan klär inte så värst bra så här i vårvärmen...

Klart at det finns dom som bor i vargrevir som vill ha vargar, men dom flesta gör det det inte. Så den gubben går alldeles utmärkt!

Nej hoppas att det blir större utdelning på vargar nästa år, då kanske inte vargjakten är över på mindre än en halv dag, men det förstås det finns ju såå lite vargar här......

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 876
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 761
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 201
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar...
2
Svar
32
· Visningar
2 336
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka