Varg och lös hund, funkar det?

Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Ja, vi vet ju alla att det räknas lite si och så i dalarna, kanske särskilt just när det gäller hur många vargar man får skjuta. (Kanske har något med den där oviljan att släppa iväg barnen till skolan att göra). Det åsido, ja siffror måste väl vara av intresse, eller är de inte de om de motbevisar din sak?

Det motbevisar inte min sak, och långt i från alla måste deltagit i den undersökningen, kanske 54% av dom som är inräknade in i den då.

Det är inte viltvård att mata klövet över vintern och hålla den på en nivå som är för hög för vad skogen föder, med utarmning av träd biol mångfald.

Så stödufodring av viltet under jävliga vintrar är inte viltvård?? Hur kan det då gå ut till allmänheten och uppmana dom att göra det?

Det motbevisar inte min sak, och långt i från alla måste deltagit i den undersökningen, kanske 54% av dom som är inräknade in i den då.

Klart att avrenda kotte inte var tillfrågad, det är de väl sällan i undersökningar. Dock brukar de vara väldigt representativa för vad alla tycker. Det kan ju vara så att vissa enstaka skriker högre än den stora massan också, och att man då lurar sig och tror att de är fler än vad de verkligen är.

Ok, skippa den typ av natur som vi har idag, skippa den typ av djurhållning vi har idag.
Låt varg, lo och björn breda ut sig i sina gamla områden.
Naturligtvis ska de få riva hästar, får och hundar efter eget godtycke, de var ju här före oss.

Lägg gärna upp filmer på hur varg tar älg. mkt intressant.
Naturupplevelse.
De små köttbullarna (små ponnys) i hagarna smakar dem säkert bra.

Jag tog kontakt med Länsstyrelsen när vargarna flyttade in som mina grannar för att kunna göra vad som går för att skydda mina djur. Attack på häst är mycket ovanligt av varg. 2 st attacker de senaste 10 åren! Att sätta upp staket som håller vargen utanför hagarna ska alla djurägare göra i vargområden. Det går inte binda upp ett får i skogen och sedan skrika över att vargen tog den! Är man djurägare så måste man ta ansvar. Skulle jag ha hagar jämte motorväg skulle jag se till att de var dubbla och säkra nog att hålla djuren innanför så att de inte skulle kunna smita upp och bli påkörda. Istället för att gapa och skrika att vargen måste bort för de tar boskapen; se till att de inte kan göra det!

Läs Gnists inlägg om att rovfågel har tagit hund från henne. Jag tror att många hund- och framförallt kattägare varit med om det (jag t ex) men inte krävs det att alla rovfåglar förgiftas eller skjuts?

Så stödufodring av viltet under jävliga vintrar är inte viltvård?? Hur kan det då gå ut till allmänheten och uppmana dom att göra det?

Ja, det är en sak, jag tycker inte heller om massvält, MEN många fodrar normala vintrar och kallar det viltvård, vad är viltvården i det?

Precis, för från början var det 80 meter vad jag läst !

Japp det stämmer hunden sprand 70-80 m framför.. Jag hörde intevjun där mamman sj berättade hur det gått till.. Jag har alltid mina hundar lösa MEN några 70-80 m före mig skulle jag ALDRIG låtit dem springa!!

Oj det var en jäkla skillnad, från galningar i skogen till att det finns rötägg bland jägarna som i alla församlingar.
Nej naturligtvis har inta alla jägare samma höga moral och etik som du tycks tro dig ha.
Men en enkel fråga.
Handlar du bara efter dina ideal eller är du praktisk och handlar förnuftigt ibland också?
Som exempelvis att död på djur som skadar dina djur (ex avmaskning)
Nycktra till från din naturmuppsfrälsning. Se sakligt på saken.
Ska vi ha varg ska alla vara med och betala, inte bara landsbygdsborna.

Under jakten finns det galningar i skogen, speciellt under vargjakten. Vad är problemet med att skriva så?

Jag förstår inte ens vad du dillar i längre?
Jag har väl aldrig någonsin skrivit att jakten på varg ska upphöra, eller ? Då vill jag att du citerar mig. Du sitter och lägger ord i min mun, inte en vidare vettig diskussionsteknik.

Menar du på fullaste allvar att du likställer vargen som djur med en parasit? Då förstår jag varför du är så arg i diskussionen om varg, men är det verkligen riktigt klokt att göra den jämförelsen?

Naturmuppsfrälsning? Kan du vara så snäll och berätta vad en naturmupp är?

Alla är redan med och betalar :)

Källa på det? När det gäller de länder som har samma typ av varg som vi har, då. I övrigt är det ju totalt irrelevant och Ainons jämförelse med olika typer av björnar är väldigt bra.

Ryssland som exempel, tyvärr har jag inga bra länkar, jakt och jägare har ju total sågats som källa men där hittar jag bla http://www.jaktojagare.se/22-arig-student-dodad-av-varg om vargattack i kanada 2005
http://www.de5stora.com/aktuellt/rovdjursnyheter/detalj.asp?Id=2236 varnar forskare för vargproblem, trots att den föreningen har ansett vara en av de första som har jobbat för varg i sverige.

Sen finns det flera artiklar på ryska, men google översättning blir inte det bästa, och ryska är jag inte så bra på.

Jag vill åter igen påpeka att jag inte är någon fanatisk varghatar, utan anser att det finns en plats för vargen oxå, men att man måste vara medveten. Likväl som man måste vara medveten när det gäller björn, älg och vildsvin..

Jag tror det finns en möjlig het till att vargen tagit hunden även fast den varit kopplad.
Vargarna i Riala verkar ha utvecklat en försmak av hundar, för det är ju endel hundar dom tagit nu.

Förra sommaren var min ena hane på rymmen i Bergshamra, min mamma glömde stänga grinden :eek: Då var inte vargen lika het på tapeten som den är nu.

Något måste man göra frågan är bara vad?
Jag är också för vargen i Sverige och att vi ska leva tillsammans, men det måste ju fungera med.

Jag tror inte någon motsäger dig där.
Vargen är ett rovdjur ja, men denna rädsla som formligen exploderat i tråden är inte rationell alls.

Senast ändrad:

Tagit hunden kopplad i 1.5-2 meter koppel intill ägaren ( det är ju vad som gäller i dagsläget )?
Vad får dig att tro det ?

Förkärlek till hundar säger du, tillåt mig att tveka. Däremot lösa hundar som kliver in i deras revir absolut, det är varken något galet eller sjukt med det!

Vad din hunds rymning har med saken att göra förstår jag inte?

Något måste man göra frågan är bara vad?

1) Acceptera de obehagskänslor som det innebär för de människor som bor i de allra vargtätaste områdena har, när det kommer till hur det känns att inte kunna låta barnen vara ute hur som helst på fritidsaktiviteter utan en liten naggande känsla i bakhuvudet och respektera att de känner så, även om risken för att en tragedi ska ske är relativt liten!

2) Sätta upp (av länsstyrelsen finansierade) rejäla rovdjurssäkra stängsel runt sina djur/tomt och ha elaggregat som smäller till ordentligt om gråben kommer 4 cm nära tråden med nosen och om möjligt och utan allt för mycket arbete var dag ha tamdjuren bakom stängd dörr nattetid.

3) Undvika att ha sina hundar lösa mitt i vargreviren och att respektera att man som människa och hund faktiskt är ett stort störande moment i vargreviret och att de om det behövs och om de ges läge (dvs om hunden är lös och en bit från sin ägare) kommer att döda hunden.

4) Inse att vi människor själva orsakat de problem som nu är ett faktum i vår iver att bo och leva överallt, bygga vägar genom stora skogsområden osv. och att käbbla och kasta skit på "kramare & hatare" inte hjälper ett skit, snarare tvärtom..

Kan vara en liten början till ett sundare klimat i vargfrågan om inte annat och blir det klimatet sundare, så är det nog enklare att resonera och komma fram till vettiga åtgärder på "högre nivå"..

Mina 5 öre!

Senast ändrad:

Tagit hunden kopplad i 1.5-2 meter koppel intill ägaren ( det är ju vad som gäller i dagsläget )?
Vad får dig att tro det ?

Förkärlek till hundar säger du, tillåt mig att tveka. Däremot lösa hundar som kliver in i deras revir absolut, det är varken något galet eller sjukt med det!

Vad din hunds rymning har med saken att göra förstår jag inte?

Du får tveka hur mkt du vill min tanke bara:p
Kopplad kan man vara på lång lina men visst kanske inte så långt som 75 meter :eek:

Jag vet inte varför jag nämnde att min hund rymde??? Faktist men det var ju ändå i riala riviret och det slog mej mest nu att han kunde haft otur men det hade han inte :bow:

Då står nog hunden mer som lös i enlighet med lagen..

Du väljer ju själv om du vill riskera din hunds liv genom att låta den gå långt ifrån dig i ett vargrevir, svårare än så är det inte :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 902
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 765
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 207
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar...
2
Svar
32
· Visningar
2 337
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka