Varg och lös hund, funkar det?

Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Och varför ska alltid samernas intressen gå före övriga landet kan man ju tycka. Ska Dalmas och jag vara med och ha varg in på knuten ska väl även samerna vara med på tåget!!!!

Dalmas vi når inte varandra med våra argument, vi är som två gamla gubbar som bara sänder ut sitt eget budskap, men inte tar in den andres, kan man tycka:-)

Jo så kan det tyckas!

Den största "skillnaden" verkar kanske vara att det jag trycker på in mina inlägg är det o skygga beteende som många vargar har visat och som oroar många häromkring, konstigt att det plötsligt på väldigt kort tid blev ett stort antal vargar koncentrerade på en begränsad yta med ett synnerligen o vilt och o skyggt beteende.
Och vad får man för reaktioner på det??!! Jo att man är paranoid, och har fobier och rädslor som är helt o grunnade som talar om varghybrider, utplacerade, halvtama vargar.

Jag ser inte det konstiga i "mina" teorier, jag ser det konstigt att vissa inte reagerat som jag utan pratar om att dom vet hur varagrna funkar för dom har läst på om varg det är helt normala vargar och beteenden!!

Varför skulle det vara osannorligt!!???, Det finns varghybrider även i Sverige!!
Och vart går överskotten vargar från tex olika djurparker, dom rymmer inte hur många vargar som helst, och valpar får dom!

Paranoid eller ej den vilda vargen som bor inne i skogen som är så skygg så du ska vara glad om du får se en, dom vargarna är varmt välkommna i vår Senska fauna!!
Resterande skit bör utrotas!

Samerna har som ursprungsbefolkning ensärställning internationellt sett.
Men vad jag vet så har Sverige bara hållt med munväder i frågan eftersom man inte ratifierarkonventionen som reglerar frågan.

Staten Sverige erkände samernas rätt till marken genom att man tidigare beskattade dem för den.
Sedan "stal" man marken och sålde eller skänkte den till nybyggare.
Idag står man bredvid under det att samebyarträter med markägare om rätten till skogsbetena.
Mycket ärofullt vill jag lova

landsbygdsbo skrev:
Oj det var en jäkla skillnad, från galningar i skogen till att det finns rötägg bland jägarna som i alla församlingar.
Nej naturligtvis har inta alla jägare samma höga moral och etik som du tycks tro dig ha.
Men en enkel fråga.
Handlar du bara efter dina ideal eller är du praktisk och handlar förnuftigt ibland också?
Som exempelvis att död på djur som skadar dina djur (ex avmaskning)
Nycktra till från din naturmuppsfrälsning. Se sakligt på saken.
Ska vi ha varg ska alla vara med och betala, inte bara landsbygdsborna.

Calazirya skrev:
Under jakten finns det galningar i skogen, speciellt under vargjakten. Vad är problemet med att skriva så?

Jag förstår inte ens vad du dillar i längre?
Jag har väl aldrig någonsin skrivit att jakten på varg ska upphöra, eller ? Då vill jag att du citerar mig. Du sitter och lägger ord i min mun, inte en vidare vettig diskussionsteknik.

Menar du på fullaste allvar att du likställer vargen som djur med en parasit? Då förstår jag varför du är så arg i diskussionen om varg, men är det verkligen riktigt klokt att göra den jämförelsen?

Naturmuppsfrälsning? Kan du vara så snäll och berätta vad en naturmupp är?

Alla är redan med och betalar

Jag vill gärna ha svar :)

Tillägg: Jag anser givetvis att fårbönder m.f med enkelhet ska få bra bidrag för att kunna skydda sina djur

Du verkar ha 0 koll på lagstiftningen o straffsatserna för dömda pedofiler, döms man till RättsPsykiatriskVård är sannolikheten stor att man aldrig någonsin kommer ut innan man är död eller totalt dement. De som döms till fängelse sitter totalt isolerade från övriga fångar, annars hade de dödats.

Har du möjligtvis missat att jag bott i två olika vargrevir? I det ena fick jag får rivna, i det andra räknade jag den rymmande hunden som död efter två dygn.

Sedan ett antal år tbx så bor jag i det som blivit Rialareviret o har inga som helst problem med det, tvärtom.

Du verkar ha 0 koll på lagstiftningen o straffsatserna för dömda pedofiler, döms man till RättsPsykiatriskVård är sannolikheten stor att man aldrig någonsin kommer ut innan man är död eller totalt dement. De som döms till fängelse sitter totalt isolerade från övriga fångar, annars hade de dödats.

Har du möjligtvis missat att jag bott i två olika vargrevir? I det ena fick jag får rivna, i det andra räknade jag den rymmande hunden som död efter två dygn.

Sedan ett antal år tbx så bor jag i det som blivit Rialareviret o har inga som helst problem med det, tvärtom.

Det är tur för dig som känner dig så trygg där du bor, men det är det många som inte gör, och synd att du inte prioriterar dina egna tamdjur före ett vilt djur som uppenbarligen inte visar normala beteenden,och tamdjuren kan du inte ha haft under ständig uppsyn då eller helt vargtäta staket till,

Pedofiler var det inte jag som tog upp och gämförde från början men ska vi tala om sveriges lagar och straff så är dom tämligen tafatta och det finns dom som mördar sina fruar och som kommer ut efter ca 10 pga ett gott uppförande!!! Våre det rättvisa straff så skulle pedofiler och andra med liknande beteenden som begår så pass vidriga gärningar sättas i avrättnings stolen om inte någon nära släkting till den drabbade redan sätt till att rättvisa skippats!!

Senast ändrad:

Men stopp och belägg.

Vad är inte normalt beteende för en varg? Båda att riva får och hundar är fullkomligt normalt beteende för vargen.

Men stopp och belägg.

Vad är inte normalt beteende för en varg? Båda att riva får och hundar är fullkomligt normalt beteende för vargen.

Att "trivas bäst inne" i byarna och att inte vara skygg/rädd för människor!

Det är inte normalt. En varg ska vara så skygg för människor att du ska ha ren tur om du lyckas få syn på en.

Du citerade ju Vallhunds inlägg när du svarade?

Hon beskriver följande : Har du möjligtvis missat att jag bott i två olika vargrevir? I det ena fick jag får rivna, i det andra räknade jag den rymmande hunden som död efter två dygn.

Du skriver att vallhund prioriterar (?) en varg som har onormalt beteende, men vallhund beskrev inget onormalt beteende för vargen.

Att "trivas bäst inne" i byarna och att inte vara skygg/rädd för människor!

Det är inte normalt. En varg ska vara så skygg för människor att du ska ha ren tur om du lyckas få syn på en.

Men om det är som du beskriver har du världens chans att tjäna pengar! Turismen skulle öka med flera hundra om inte tusen procent om du kan garantera turisterna att få möta varg hos dig. Sätt upp stugor eller bygg om uthus och börja hyra ut till storstadsbon. Jag lovar att du kommer att ha kö och tjäna fina pengar. Idag åker folk till Kolmården för att möta varg innanför staketet och dit är det lång väntetid.

Du citerade ju Vallhunds inlägg när du svarade?

Hon beskriver följande : Har du möjligtvis missat att jag bott i två olika vargrevir? I det ena fick jag får rivna, i det andra räknade jag den rymmande hunden som död efter två dygn.

Du skriver att vallhund prioriterar (?) en varg som har onormalt beteende, men vallhund beskrev inget onormalt beteende för vargen.

Citerar vallhund???

Jag talar om vargarna som vissa så gärna vill ha kvar trots att det finns beteenden som inte tillhör den vilda vargen!
Hur vida vargen/arna som rev får och tog hunden var kan inte jag veta och därför inte uttala mig om den/ dom idividernas sätt, men det handlar ju om fler vargar en den/dom. Eller handlar tråden inte om hela vargbeståndet som finns??
Ang prioriterar: Tycker att vargens överlevnad och säkerhet går före sina tamdjurs.

Eller var det så dålig översyn över djuren eller bristfälliga staket att vargen hade ett smörgåsbord att plocka av.

Eller var det bra staket men vargen tog sig in ändå?
Ja i så fall måste man vara berädd på att"offra" sina egna djur för vargens existens.

Men om det är som du beskriver har du världens chans att tjäna pengar! Turismen skulle öka med flera hundra om inte tusen procent om du kan garantera turisterna att få möta varg hos dig. Sätt upp stugor eller bygg om uthus och börja hyra ut till storstadsbon. Jag lovar att du kommer att ha kö och tjäna fina pengar. Idag åker folk till Kolmården för att möta varg innanför staketet och dit är det lång väntetid.

Ja det vore ju en god ide! Fast nu vill jag inte bo bland massa andra människor då kunde jag lika bra flytta till stockholm och inte bygga ett mini stockholm i våran landsbyggd!

Vargarna här verkar ju vara människovana redan, fast jag kan ju inte garantera att det är den äkta inhemska vargen dom träffar det kan mycket väl var inslag av hundar i dom också, och det kanske inte lockar lika mycket då! Heller!

Senast ändrad:

Nu gör du mig lätt förvirrad! Du påstår att du har varg i din närhet som inte uppträder som vargar ska och nu skrev du att det är möjligt att de inte är "rena" utan möjligen varghybrider. De 200 vargar som finns i Länsstyrelsens register ÄR vargar. De har full koll på den genetiska sammansättningen på dessa. De är så pass "fina" att de har stamtavlor. Att komma och säga att de som du har runt omkring dig är varghybrider och påstå att de inte uppträder som vargar ska kanske inte är så konstigt? Kalla dem varg är fel. Hur är det nu; Är det vargar du har runt husknuten?

F ö så kan du nog binda ut svansen med en blompinne på en Husky och kalla den varg så kommer de dumma storstadsbona att gå på det. Värt ett försök? Eller varför inte fånga in de eventuella varghybriderna och visa upp dem? De ska inte hålla till i skogen om de inte är äkta vargar.

Nu gör du mig lätt förvirrad! Du påstår att du har varg i din närhet som inte uppträder som vargar ska och nu skrev du att det är möjligt att de inte är "rena" utan möjligen varghybrider. De 200 vargar som finns i Länsstyrelsens register ÄR vargar. De har full koll på den genetiska sammansättningen på dessa. De är så pass "fina" att de har stamtavlor. Att komma och säga att de som du har runt omkring dig är varghybrider och påstå att de inte uppträder som vargar ska kanske inte är så konstigt? Kalla dem varg är fel. Hur är det nu; Är det vargar du har runt husknuten?

F ö så kan du nog binda ut svansen med en blompinne på en Husky och kalla den varg så kommer de dumma storstadsbona att gå på det. Värt ett försök? Eller varför inte fånga in de eventuella varghybriderna och visa upp dem? De ska inte hålla till i skogen om de inte är äkta vargar.

Nej precis de har inget i skogarna att göra!

vart finns stamtavlorna på 200 vargar, jag har faktiskt inte sett en sådan mycket intessant att vi sätter stammtavlor på "vilda" djur!

Om det bara är tama pga tidigare kontakt med människor eller om det finns någon korsning me hund i det kan jag inte säga!
Och det har jag inte skrivit någonstans att jag vet att det är så ,men något avvikande är det! Och inte trevligt heller!

Och som jag skrev så finns det vargkorsningar även i Sverige!

Hördu, Rialavargen, du får sluta käka hundar så slipper vi diskutera! Okej??;) Avancerat av dig att skriva på ett forum, förresten! Vad säger resten av flocken?

Du framkastade ju en teori om hur mycket det kostar samhället att följa upp jaktbrott.

Men du kan ju få det här o bita i istället
De enda beräkningar som gjorts är ett examensarbete från en jägmästarutbildning. Studenten Mattias Boman gjorde en samhällsekonomisk studie 1993.
Arbetet gällde kostnader för de fyra stora rovdjuren i den svenska faunan. Mattias Boman räknade fram de samhällsekonomiska kostnaderna om det fanns 500 av varje art, det vill säga varg, björn, lodjur och järv.
Samhällsekonomiskt skulle kostnaden bli drygt sex miljarder per år för dessa 2 000 rovdjur

Det är 20 år sedan så kostnaden har nog, om man använder hans siffror ökat till närmare 20 miljarder.

Det är många utförsäkrade som skulle behöva dessa pengar i stället, om man prioriterar humankapitalet istället.:cool:

kl

Det finns ju inget att diskutera på ett forum btw, sånt som fora är till för om man utgår från alla alla som inte håller med ens egna fobiska världsuppfattning är kretiner.

Jag blir minst sagt förvirrad när du skriver och om vad du skriver.

Ja du svarade ju Vallhund med att citera in hennes text först i ditt inlägg, självklart tror man då att det är vallhunds text du kommenterar?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 902
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 768
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 212
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar...
2
Svar
32
· Visningar
2 337
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈