Varg och lös hund, funkar det?

Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Att "trivas bäst inne" i byarna och att inte vara skygg/rädd för människor!

Det är inte normalt. En varg ska vara så skygg för människor att du ska ha ren tur om du lyckas få syn på en.

Skriver som calzyria, det som du skriver här ovan som onormalt är helt normalt för en varg, varg är rovdjur som kan förändra beteendet i sin livstid för att söka föda på andra ställen, sedan att det är oönskat beteende, det är det , men det är en annan sak.

Skriver som calzyria, det som du skriver här ovan som onormalt är helt normalt för en varg, varg är rovdjur som kan förändra beteendet i sin livstid för att söka föda på andra ställen, sedan att det är oönskat beteende, det är det , men det är en annan sak.

Spelar det någon roll om det är "riktiga" vargar med stamtavlor,halvtama inplanterade eller korsningar varg/hund, det är detta beteende som gör att dom som bor här inte vill ha vargen så nära det är beteendet som skrämmer folk och gör att man inte kan känna sig trygg .FAKTA vargarna är för mycket och nära husen och om rovdjur förändrar beteende och söker mat inne på gårdarna då får vi människa /varg en helt annan relation då kan ingen säga att vargangrepp inte komer ske.

Den skygga vargen som bor inne i skogen som gömmer sig när människor kommer är inte ett hot!

Vargar som jagar sin föda inne på gården och inte är rädd, den vargen kan mkt väl se mäniskan som en konkurrent av maten och mkt väl gå till försvar/anfall, det gör vissa hundar försvarar/vaktar sin mat varför skulle inte vargen göra desamma!!!!!

Och då är det ju en jätte bra ide att vargbestånden ska öka så konfrontation människa/varg blir ännu vanligare! Rent och skärt vansinne skulle jag kalla det!

Spelar det någon roll om det är "riktiga" vargar med stamtavlor,halvtama inplanterade eller korsningar varg/hund, det är detta beteende som gör att dom som bor här inte vill ha vargen så nära det är beteendet som skrämmer folk och gör att man inte kan känna sig trygg .FAKTA vargarna är för mycket och nära husen och om rovdjur förändrar beteende och söker mat inne på gårdarna då får vi människa /varg en helt annan relation då kan ingen säga att vargangrepp inte komer ske.

Den skygga vargen som bor inne i skogen som gömmer sig när människor kommer är inte ett hot!

Vargar som jagar sin föda inne på gården och inte är rädd, den vargen kan mkt väl se mäniskan som en konkurrent av maten och mkt väl gå till försvar/anfall, det gör vissa hundar försvarar/vaktar sin mat varför skulle inte vargen göra desamma!!!!!

Och då är det ju en jätte bra ide att vargbestånden ska öka så konfrontation människa/varg blir ännu vanligare! Rent och skärt vansinne skulle jag kalla det!

Jag tycker att du ska ta ett djupt andetag och tänke efter innan du skriver dina inlägg. Fundera en stund vad det egentligen är du skriver.

Du resonerar med ett sammelsurium av vilda vargar, tama vargar, varghybrider och inplanterade vargar. Hur ska du ha det?

Vi har förstått att du känner dig otrygg, men försök för guds skull att vara vederhäftig. Du gör dig själv en björntjänst när du bara svamlar och kommer med påståenden utan grund.

Det är nästan foliehattvarning.

Vilda djur behöver man inte vara rädd för, däremot ska man ha respekt för dem. Det är en milsvid skillnad.

FAKTA vargarna är för mycket och nära husen och om rovdjur förändrar beteende och söker mat inne på gårdarna då får vi människa /varg en helt annan relation då kan ingen säga att vargangrepp inte komer ske.

Jag har uppfattat det som så att ingen här är emot skyddsjakt på individer med oönskat beteende, du däremot verkar gå i spinn för att det finns möjlighet att vissa individer kan utveckla det, vill du ta bort alla bara för att det kan bli....?

Jag har uppfattat det som så att ingen här är emot skyddsjakt på individer med oönskat beteende, du däremot verkar gå i spinn för att det finns möjlighet att vissa individer kan utveckla det, vill du ta bort alla bara för att det kan bli....?

Jag vill inte utrota vargarna men,Jag vill inte ha mera varg , snarare mindre antal och blir milt sagt förbannad på folk som vill och pratar om det dubbla antalet.

Begriper ni inte att det redan ÄR för mycket vargar på den begränsade yta dom håller till på?!

Men ni pratar ju om att vargen helt normalt kan ändra beteende och med ett normalt beteende börja jaga sin mat på gårdarna, och det är ens eget fel att vargen tar tamboskap för det är naturligt vi ska ha bättre staket och dygnet runt uppsikt över djuren, annars får vi skylla oss själva och att det inte är ett skäl till att skjuta en varg "bara" för att den tagit tamdjur, det är ju vargens naturliga beteende!

Skulle det vara lagligt att skjuta vargar som observeras inne i byn så skulle det snart vara ett mycket mindre antal vargar.

Jag tycker att du ska ta ett djupt andetag och tänke efter innan du skriver dina inlägg. Fundera en stund vad det egentligen är du skriver.

Du resonerar med ett sammelsurium av vilda vargar, tama vargar, varghybrider och inplanterade vargar. Hur ska du ha det?

Vi har förstått att du känner dig otrygg, men försök för guds skull att vara vederhäftig. Du gör dig själv en björntjänst när du bara svamlar och kommer med påståenden utan grund.

Det är nästan foliehattvarning.

Vilda djur behöver man inte vara rädd för, däremot ska man ha respekt för dem. Det är en milsvid skillnad.

Då undrar jag: vart kom vargarna från? Hur kan antalet vargar på en begränsad yta vara bli så många på SÅ KORT TID och så pass många individer av dessa är oskygga för människor.
Ge ett vettigt svar nu.

Dom har inte vandrat det har redan kollasts upp, vargarna är utplanterade, och vart dom kom i från innan dom placerades ut här spekuleras det självklart bland oss som bor här, och det är inte konstigt alls att olika teorier dyker upp när vargarna har det beteende dom har.

Lite fakta nu: Många av vargarna här är inte ett dugg rädd för människor som dom möter varken inne i skogen eller på våra gårdar. Det finns Varghybrider i Sverige. Halvtama vargar som blivit uppfödda / matade av människor finns oxå i vårat avlånga land. Så vad är det konstiga i dessa teorier enligt dig?

Då undrar jag: vart kom vargarna från? Hur kan antalet vargar på en begränsad yta vara bli så många på SÅ KORT TID och så pass många individer av dessa är oskygga för människor.
Ge ett vettigt svar nu.

Dom har inte vandrat det har redan kollasts upp, vargarna är utplanterade, och vart dom kom i från innan dom placerades ut här spekuleras det självklart bland oss som bor här, och det är inte konstigt alls att olika teorier dyker upp när vargarna har det beteende dom har.

Lite fakta nu: Många av vargarna här är inte ett dugg rädd för människor som dom möter varken inne i skogen eller på våra gårdar. Det finns Varghybrider i Sverige. Halvtama vargar som blivit uppfödda / matade av människor finns oxå i vårat avlånga land. Så vad är det konstiga i dessa teorier enligt dig?

Dessa fakta vill jag ha från säker källa. Också.

...skrämmer folk och gör att man inte kan känna sig trygg...

Men måste man absolut alltid kunna känna sig helt trygg då? Kan man verkligen kräva det? Världen är full av risker och det går inte att eliminera alla. Man kan inte bara skjuta bort allt man är rädd för. Då finns det snart inte så mycket kvar:crazy:.

Tycker även det är lite löjligt att prata om att det finns för mycket vargar (200) så länge det finns 9 miljoner människor i det här landet. Är det något djur det är för stort antal av så är det människor och helt ärligt, vilken av arterna har orsakat/orsakar mest problem egentligen?

Men ni pratar ju om att vargen helt normalt kan ändra beteende och med ett normalt beteende börja jaga sin mat på gårdarna, och det är ens eget fel att vargen tar tamboskap för det är naturligt vi ska ha bättre staket och dygnet runt uppsikt över djuren, annars får vi skylla oss själva och att det inte är ett skäl till att skjuta en varg "bara" för att den tagit tamdjur, det är ju vargens naturliga beteende!

Du nämner just ett grundproblem här. Att djurhållning faktiskt kräver dygnetruntbevakning, är visst ett problem idag. Vi ska ha djur på gården, men vi ska inte vakta dem eller betala kostnaden för att sörja för deras säkerhet. Människor har länge haft djurhållning, men vi har alltid haft dygnetruntbevakning på dem. Typ herdar. Djur inomhus, och när de är ute så hade man någon som vaktade djuren. Senaste femtio åren ska vi låta djuren vara utan tillsyn. Det är vår rättighet att ha djur, men utan 24/7 tillsyn. Vi ska kunna jobba och lämna gården fastän djuren har undermåliga skydd/stängel. När problem uppstår skriker djurägarna: BIDRAG!!! Bidrag till stängel. Där har vi ett problem som vi inte vill tala om. Att vi har annan typ av djurhållning idag.
Gällande att barn skulle attackeras av varg, så måste vi nog definiera ordet barn. Jag har mycket svårt att tro att barn som väntar på skolbussen skulle vara i riskzonen. Yngre barn är så ska väl ändå röra sig i skog och mark i vuxens närvaro.

Gällande att barn skulle attackeras av varg, så måste vi nog definiera ordet barn. Jag har mycket svårt att tro att barn som väntar på skolbussen skulle vara i riskzonen. Yngre barn är så ska väl ändå röra sig i skog och mark i vuxens närvaro.

Fast vilken storlek menar du är säker från vargattack? Sonen fyller 6 år i sommar och ska börja skolan till hösten, honom springer svägerskans springer spaniel omkull när hon är för glad. Han skulle inte vara något större problem för en varg än ett lamm, för att vara helt ärlig...
Nu har jag inga sådan problem hur som helst, skolbussen svänger in på våran gårdsplan och dessutom bor vi ganska så tätt med mycket folk som passerar så jag är inte det minsta orolig för den sakens skull, men att anta att barn som väntar på skolbussen är stora nog att försvara sig om det skulle behövas känns en aning naivt.
Jag kan förstå att de som bor mer avlägset till, och mitt ute i skogen känner en större oro, för en sexåring är inte särskilt stor, speciellt inte när de gärna sitter på huk och kikar på stenar på backen, pinnar i diket osv... :angel: Speciellt om de ska släppa iväg barnen en bit hemifrån genom skog där man vet att ett vargrevir finns. Fast å andra sidan så är jag en hönsmamma, jag låter dottern visserligen gå ut själv och vänta på bussen men jag har nästan hela tiden ett öga på henne tills bussen kommer och då är hon snart 9 år och en väldigt försiktig och eftertänksam tjej som inte hittar på tok.

Jag vill inte utrota vargarna men,Jag vill inte ha mera varg , snarare mindre antal och blir milt sagt förbannad på folk som vill och pratar om det dubbla antalet.

Begriper ni inte att det redan ÄR för mycket vargar på den begränsade yta dom håller till på?!

Vi begriper att en del av ni som bor i vargområden tycker det, men det är ju en definitionsfråga.

Sedan är det ju så att om vargstammen skulle fördubblas skulle inte vargarna ansamlas där de finns idag. Vargar konkurrerar ju med varandra och de som inte lyckas etablera sig på de bästa markerna kommer vara tvungna att söka sig till andra områden. Tyvärr är vissa områden i Sverige mer attraktiva för vargarna än andra och de områdena kommer sannolikt alltid ha mer varg än övriga Sverige. Det är inte så mycket vi kan göra åt den saken. Det går att skjuta vargarna där, men attraktiva områden drar ju till sig nya vargar likt som en magnet drar till sig spik så att hela tiden skjuta av vargen där skulle inte göra någon större nytta.

Men problemvargar ska självklart avlivas. Dessutom måste vi arbeta preventivt och aktivt försöka skrämma bort vargen när de börjar söka sig in i byarna.

Men till syvende och sist är det ju så. Om stängslen inte klarar av rovdjur kan ni inte räkna med att rovdjuren ska hålla sig borta när ni inte vaktar era djur. Självklart måste man anpassa sin djurhållning till de förhållanden man lever under. När vi ser spår efter lodjur hos morsan släpps inte katten ut på kvällen. När rovfåglarna började växa till sig och plocka höns fick grannen lägga nät på hönsgården.

Och varg som tar tamdjur får nu skjuta bara ni gör det i direkt anslutning till attacken. Jag har inte sett att någon uttalat någon önskan om att rätten till det ska försvinna.

Skulle det vara lagligt att skjuta vargar som observeras inne i byn så skulle det snart vara ett mycket mindre antal vargar.

Ja och det är väl antagligen just därför ni inte får skjuta dem bara för att de visar sig hos er. Skrämmer ni bort vargarna när ni ser dem? Har ni någon dialog med Länsstyrelsen om hur och vad ni kan/får göra när ni tycker att de kommer för nära? Och nej, att säga "vi vill skjuta dem" är inte att försöka bygga upp en dialog.

[/B]

Dessa fakta vill jag ha från säker källa. Också.

Älg lag har vittnat om hur vargarna strukit runt passkyttarna väldigt nära , människor som haft påhälsning på gården har heller inte upplevt vargarna som skygga, fakta att dom går in i byarna bland hus, vägar etc talar väldigt tydligt för att dom är oskygga.

Att vi har "halvtama" vargar på olika djurparker som matas av oss människor är väll ingen nyhet. (och dom får valpar som tar vägen vart..????)

Varghybrider dvs folk som roar sig med att korsa in varg i sina hundar har folk vetat av länge, har en källa som jag kan uppge men självklart kan det fiinas fler. Det är inte lagligt nej, men det är inte lagligt att koka brännvin heller!

'http://helahalsingland.se/hudiksvall...saljs-olagligt

Ja förstår inte varför förståelsen hos vissa inte finns!!!!!!

Jag blir verkligen väldigt nyfiken på vart i Dalarna din by ligger då ni verkar ha stora problem med varg som tom media (skvallerpressen m.f ) totalt missat...

/ Fd Dalkulla men med släkten kvar i Dalarna.

Men måste man absolut alltid kunna känna sig helt trygg då? Kan man verkligen kräva det? Världen är full av risker och det går inte att eliminera alla. Man kan inte bara skjuta bort allt man är rädd för. Då finns det snart inte så mycket kvar:crazy:.

Tycker även det är lite löjligt att prata om att det finns för mycket vargar (200) så länge det finns 9 miljoner människor i det här landet. Är det något djur det är för stort antal av så är det människor och helt ärligt, vilken av arterna har orsakat/orsakar mest problem egentligen?

Att minimera risker, att göra allt man kan för att känna sig trygg på sin egen gård och känna oro över sina barn det är helt naturlig enligt mig sen beror det ju på vart man bor vad som anses som "hot".

Ang 900 miljoner människor. Om dom bodde enbart i 3 län så skulle det vara lite smått trångt och överbefolkat, 200 vargar ÄR mycket på den ytan dom rör sig!

Du nämner just ett grundproblem här. Att djurhållning faktiskt kräver dygnetruntbevakning, är visst ett problem idag. Vi ska ha djur på gården, men vi ska inte vakta dem eller betala kostnaden för att sörja för deras säkerhet. Människor har länge haft djurhållning, men vi har alltid haft dygnetruntbevakning på dem. Typ herdar. Djur inomhus, och när de är ute så hade man någon som vaktade djuren. Senaste femtio åren ska vi låta djuren vara utan tillsyn. Det är vår rättighet att ha djur, men utan 24/7 tillsyn. Vi ska kunna jobba och lämna gården fastän djuren har undermåliga skydd/stängel. När problem uppstår skriker djurägarna: BIDRAG!!! Bidrag till stängel. Där har vi ett problem som vi inte vill tala om. Att vi har annan typ av djurhållning idag.

Om vi ska resonera så så kan vi väll bli vegetarianer hela bunten om inte folk kan föda upp djur dvs mat åt oss!
Det spelar ingen roll om man som jag tex, är hemma hela dagarna, nätterna är det ingen som bevakar hagarna, och har vi betesdjur så ´har vi skyldighet att låta dom gå på bete, på vintern är dom flesta installade ändå.

Om man bor vid skogen då, ska inte mina barn kunna röra sig på gården, leka ute med kompisar, dom minsta barnen är självklart övervakade ute, men man kan inte se precis allt, barn rör på sig!!!!! Ibland hinner dom ut före mamma eller pappa hunnit ut.

*kl*

Det är konstigt att det är så mycket varg I byarna nu för tiden. "Min" by passeras av varg lite nu och då och det har inte konstaterats ett enda spår INNE i byn. Utanför och runt, visst men inte inuti byn. Dock har björn slagit en älgko bakom vedboden för många år sedan. Björnspår har vi lite överallt. Finns en björnhona som brukar stå utanför grannens hundgård och reta jakthundarna också.

Det tog 23 år för mig att ens få se en björn och då kryllar det i princip av björn i "våra" skogar. Jag tvivlar dock på att jag någonsin kommer att få se en varg ute i det fria. Galna styckmördare under 20år har vi dock som gräver ner delarna i våra skogar. Morsan var livrädd för att gå ut och plocka svamp hela hösten, hon vågade inte riskera att stöta på kroppsdelar eller en nygrävd grav. Björn och varg är inget vi är rädda för. Är man orolig och tycker det är mycket rörelser omkring sig så kan man ju alltid sjunga en vacker trudelutt så flyr det mesta i ens omgivning, inkl mäniskor.

Visst men då ska du vara medveten om att i paketet ingår jakt, logi inkl mat.
Samt all övrig service.
Och det är på mat, logi och service jag tar in inkomsterna.
Men försvinner jakten försvinner kunderna. och då försvinner inkomsterna= enkel matematik.

Att antalet vargar ökar kraftigt idag är helt naturligt.
Det sker med alla arter som uppnår sk kritisk massa. och som befinner sig i en biotopstyp som passare.
Vargen kommer in som topppredator i mellansverige.
Den har inga som helst hot förutom trafik o sjukdommar samt in ringa avskjutning.
Vi har enligt beräkningar mellan 50 och 60 revirhävdande grupper nu. Det innebär att vi har ungefär lika många dräktiga tikar.
Tack vare eller på grund av snödjupet har vargen haft bra om mat. Det har varit lätt att ta både älg, dov och rådjur. Så man får förmoda att tikarna lämnar 3 -4 friska valpar per grupp. Det betyder att vi har någonstans mellan 150 till 200 nya vargar i sverige i höst.

Om nu riksdagen är rakryggad och respekterar sina egna beslut så ska i stort sett hela föryngringen skjutas av, vi ligger ändå långt över de ca 200 individer man fastställde som vinterstam.

Och det är det enda jag efterlyser. att vi följer fattade beslut!

Har fortrfarande inte fått svar på varför bilskatten är högre i uppland än östergötland..och jag lär få vänta länge än ;o))

???"Jag vet att jag betalar mycket mer i bilskatt än vad du gör om vi har likadana bilar och kör lika långt"???
Vad är det för kvalificerat skitsnack?
Har vi samma bil, kör lika mycket betalar vi lika mycket i bilskatt.
Men det sätter ju nivån på dina argument:rofl:

Och sedan när betalar du 7200:- i trängselskatt per år som du får ta del av i form av vägfärbättringar?

Jag tycker att den här vargdebatten liknar den som sker vid varje tillfälle något inskränker på den enskilda människans intressen. Alla vill att det ska byggas t ex behandlingshem för missbrukande ungdomar så länge det inte görs i anslutning till deras egna tomt eller mark. Sådana åsikter gör mig heligt förbannad! "Det ska finnas varg bara jag slipper dem". Sedan finns det en underbar sida hos folk som gör att det måste finnas någon att skylla på. Det är vanligt att man skyller på invandrarna och det är väl det som vargarna är på många håll och då måste det vara de som är orsaken till problemen. "Inte är det jag som har undermåliga staket!" Eller; att vi har aldrig låst dörren och nu har vi fått ett hem för folk med problem (eller fattiga turister som åker runt) som stjäl hos oss men inte ska väl jag behöva börja låsa för det?"

Vi har varg i det här landet och de tillhör en utrotningshotad art, vi är med i EU och så länge de har vargen på utrotningslistan så kommer vargen vara kvar och t o m öka i mängd. Sverige är inte tillräckligt litet eller unikt som skulle göra att vi inte kan ha varg så ni som tycker illa om den får nog ta och gilla läget.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 902
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 765
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 207
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar...
2
Svar
32
· Visningar
2 337
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka