Hjälp mig stoppa huvudet i sanden

Sharpless

Trådstartare
I allt högre grad känner jag att jag behöver komma bort från att läsa nyheter, särskilt när det gäller politik i alla dess former, då det inte finns mycket positivt just nu, utan i stort sett allt är bara negativt. Jag känner att jag bara blir mer och mer cynisk och bitter, men klarar inte av att hålla mig borta från sånt på egen hand.

Har någon tips på vad jag kan göra?

I allt högre grad känner jag att jag behöver komma bort från att läsa nyheter, särskilt när det gäller politik i alla dess former, då det inte finns mycket positivt just nu, utan i stort sett allt är bara negativt. Jag känner att jag bara blir mer och mer cynisk och bitter, men klarar inte av att hålla mig borta från sånt på egen hand.

Japp, hur många hästar har du? Bra pris på hästar nu.

Har du avinstallerat alla nyhetsappar och raderat kakor från nyhetssidor så de inte kommer upp av sig själva och lurar in dig? Kan ju vara bra att ta en paus från sociala medier med eller sluta följa sådana som även tar upp nyheter/politik i sina inlägg.

Det borde inte vara så svårt. Förneka ALLT.

Har du nyhetsappar med aviseringar?
Stäng av aviaeringarna och ta helst bort apparna så det är svårare att gå in på dem då du måste göra det via webläsaren.

Välj EN nyhetssida du tittar på när du känner behov av att läsa, inte aftonbladet eller expressen.
SVT nyheter tror jag fångar upp det viktigaste och har inte alltför myclet skandalrubriker?

Följer du nyhetssidor, personer eller grupper på sociala media där de lägger ut nyhetsrelaterat material? Avfölj.
(Eller ta bort hela kontot om du kan tänka dig att använda mindre social media).

Försök ersätta detta med att läsa om något annat intresseområde, alternativt göra något helt annat.

Har du avinstallerat alla nyhetsappar och raderat kakor från nyhetssidor så de inte kommer upp av sig själva och lurar in dig? Kan ju vara bra att ta en paus från sociala medier med eller sluta följa sådana som även tar upp nyheter/politik i sina inlägg.
Mycket bra tips som jag själv följer. :)

@Sharpless Jag tillägger att ignorera sådana trådar på Buke.

Och att meddela riskpersoner i din närhet att du helst slipper höra. (Det är tyvärr inte säkert att de både lyssnar och minns. Jag var nyligen på en extremt välbehövlig semester med en veckas avslappning efter några månaders högtryck på jobbet. "Min" nyhetsperson hörde av sig först för att påminna om att Trump tagit över och sen för att länka/citera en intervju med ett våldsbrottoffer från vårt område. "Okej men det känner jag inte att jag kan påverka, så det vill jag helst inte tänka på" sa jag, igen. :meh:)

Minska mängden sociala medier kraftigt, framför allt att följa nyheter på dem. Dränk dem helst i att följa dem som postar söta djur istället. Lös nyhetsuppdateringar the old school way, dvs kolla på TV-nyheter och läs papperstidningar.

Begränsa exponeringen som flera föreslagit. Särskilt den där påträngande och icke självvalda.

Själv tycker jag text-TV ger ett bra urval för att hålla sig informerad utan att vara utrustad med de där mekanismerna som ska locka till att klicka vidare och fastna.

Minska mängden sociala medier kraftigt, framför allt att följa nyheter på dem. Dränk dem helst i att följa dem som postar söta djur istället. Lös nyhetsuppdateringar the old school way, dvs kolla på TV-nyheter och läs papperstidningar.

Ja säga vad man vill om algoritmerna men jag anpassar mitt flöde hårt och får i princip enbart upp sådant jag gillar och vill se för tillfället!

@Sharpless jag är ingen TV/tidning/nyhetsapp/hemsideperson alls men vill ändå ha en balanserad info om världen. Även om jag blir galen av den nya presidenten etc så tycker jag Sveriges radios poddar går att lyssna på i de flesta sinnesstämningar. Om du alltså ändå vill "hänga med" men ta udden av nyheterna och slippa alla rubriker och sjuka kommentarsfält osv.

Under en period som blev ganska lång avstod jag från alla nyheter på tv. för jag blev deprimerad av mord, skjutningar och krigsbilder. Jag läste dagstidningar två olika en gång om dagen på pressreader där jag kan logga in med bibliotekskortet så det kostade inget. Jag har inga notiser på min telefon och nästan inga appar. Så välj ut en källa som du läser en gång per dag är mitt tips.

Gör nått annat istället för att sluta 🙂
Träning tycker jag funkar eller att ge mig ut i naturen. Eller har nått litet projekt hemma? Måla? Cykla är kul med!

Jag är mindre bra på att hålla mig från appar med tyvärr.. men tagit bort endel appar och har bara notiser på messenger t.ex 🙂

Tänk på att nyheter säljer på vår rädsla.

Jag försöker trösta mig med det ibland, att det kanske inte är så illa i alla fall

Jag har begränsat mitt direkta inflöde av nyheter till att lyssna på ekot. Det ger tillräckligt bra allmänbildning för att kunna leta upp det jag tycker är relevant och vettigt att ta in lite djupare från andra håll. Liksom @sjoberga vill jag inte ha ett flöde som lockar till att klicka på annat.

Sen följer jag väldigt mycket pga jobbet, men det är också kurerat så att jag får så lite irrelevanta saker som möjligt. Just nu hade det faktiskt varit skönt att inte behöva hålla koll på en del internationell politik. :banghead:

Sen handlar det kanske till viss del om att skaffa sig hyfsade copingstrategier för att inte dras ner. För mig är det mycket lättare att välja att göra mer av något välgörande (i mitt fall är musicerande det aktiva valet) istället för att försöka tänka mindre på elände genom ren vilja.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
7
· Visningar
622
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 536
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 743
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund

Hästrelaterat