Hjälp mig stoppa huvudet i sanden

Kan rekommendera att läsa på Gapminders hemsida. Bildande och ev. Välgörande om allt känns nattsvart utifrån nyhetsrapporterna.

Världen må ses som rövig, men statistiskt blir världen bättre och bättre hela tiden. Media och hur människor är funtade har lett till att populationens världsbild inte stämmer överens med verkligheten.

Jag har begränsat mitt direkta inflöde av nyheter till att lyssna på ekot. Det ger tillräckligt bra allmänbildning för att kunna leta upp det jag tycker är relevant och vettigt att ta in lite djupare från andra håll. Liksom @sjoberga vill jag inte ha ett flöde som lockar till att klicka på annat.

Sen följer jag väldigt mycket pga jobbet, men det är också kurerat så att jag får så lite irrelevanta saker som möjligt. Just nu hade det faktiskt varit skönt att inte behöva hålla koll på en del internationell politik. :banghead:

Sen handlar det kanske till viss del om att skaffa sig hyfsade copingstrategier för att inte dras ner. För mig är det mycket lättare att välja att göra mer av något välgörande (i mitt fall är musicerande det aktiva valet) istället för att försöka tänka mindre på elände genom ren vilja.
Jag försöker göra liknande, dvs hålla mig till att lyssna på ekot på Sveriges Radio när jag äter frukost varje morgon. Det är inte alla dagar jag klarar att hålla mig ifrån andra nyhetssidor mer än det, men jag tycker ändå att ekot ger en bra sammanfattning av det viktigaste som hänt det senaste dygnet utan att fokusera för mycket på allt skit som händer.

Sen behöver jag ha koll på en del andra nyheter kopplat till jobbet, men det är inte den typen utan mer NyTeknik nyheter.

Flummigt inlägg från mig,

Jag kan ibland hamna i något form för negativt hjul där det blir för mkt av nyheter, politik och jag börjar analysera min nära omgivningen och tillståndet i världen konstant. Mår dåligt av det, tappar motivationen och stressar vilket leder till att jag äter sämre, rör mig mindre och blir ledsen och slapp. Mitt egna mående hör direkt ihop med vilka intryck jag får ila en dag. Så jag fokuserar på allt som en helhet, mindre av de som får mig att må dåligt tex nyheter, diskussioner om politik och nyheter och mer av det som får mig att må bra, tex bad, laga god nyttig mat, musik, brädspel, odling (just nu micro greens). Iaf för egen del handlar det mkt om att sätta gränser inte se på nyheter, inte läsa tidningar, stå utanför diskussioner, lämna diskussioner, säga till andra att jag inte vill höra om något dom är på väg att berätta om. Jag läser tidningar en gång i veckan och ser på Nyhetsmorgon nån gång ibland men inte nått mer, det är en bra mängd för mig. Jag vill hålla mig uppdaterad men klarar inte av att konstant matas med negativa nyheter.

Mina sosiala medier är numera till för endast positiva intryck och underhållning. Så mitt tips är fyll sociala medier med konton som ger dig mening och som relaterar til dina egna intressen vad det nu kan vara, stickning, trädgård, hästar, fiske etc. Blocka och sluta följa konton som innehåller nyheter och negativitet.

Läste någonstans att nu, i detta klimatet, när medier fylls av påverkans kampanjer, generellt hat etc kan vi som privatpersoner fylla vår plats i flödet som en motpol som skapar mening och glädje. Det spelar ingen roll med vad så länge vi finns där som en motpol för allt det där andra mörka och sprider värme och glädje, det tycker jag är fint och det försöker jag göra nu.

Fokusera på din mentala och psykiska hälsa, gör avslappningsövningar, meditera, få dagsljus.
Fyll din vardag med sådant som ger dig glädje, mindre skärmtid mer pyssel, spel, hobby, motion och böcker. Se på underhållande serier och filmer, prata med andra om dina hobbies, gör roliga planer med vänner och styr dina samtal i en positiv riktning, välj medvetet vad du vill prata om med andra.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
7
· Visningar
634
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 538
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 752
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat