Flummigt inlägg från mig,
Jag kan ibland hamna i något form för negativt hjul där det blir för mkt av nyheter, politik och jag börjar analysera min nära omgivningen och tillståndet i världen konstant. Mår dåligt av det, tappar motivationen och stressar vilket leder till att jag äter sämre, rör mig mindre och blir ledsen och slapp. Mitt egna mående hör direkt ihop med vilka intryck jag får ila en dag. Så jag fokuserar på allt som en helhet, mindre av de som får mig att må dåligt tex nyheter, diskussioner om politik och nyheter och mer av det som får mig att må bra, tex bad, laga god nyttig mat, musik, brädspel, odling (just nu micro greens). Iaf för egen del handlar det mkt om att sätta gränser inte se på nyheter, inte läsa tidningar, stå utanför diskussioner, lämna diskussioner, säga till andra att jag inte vill höra om något dom är på väg att berätta om. Jag läser tidningar en gång i veckan och ser på Nyhetsmorgon nån gång ibland men inte nått mer, det är en bra mängd för mig. Jag vill hålla mig uppdaterad men klarar inte av att konstant matas med negativa nyheter.
Mina sosiala medier är numera till för endast positiva intryck och underhållning. Så mitt tips är fyll sociala medier med konton som ger dig mening och som relaterar til dina egna intressen vad det nu kan vara, stickning, trädgård, hästar, fiske etc. Blocka och sluta följa konton som innehåller nyheter och negativitet.
Läste någonstans att nu, i detta klimatet, när medier fylls av påverkans kampanjer, generellt hat etc kan vi som privatpersoner fylla vår plats i flödet som en motpol som skapar mening och glädje. Det spelar ingen roll med vad så länge vi finns där som en motpol för allt det där andra mörka och sprider värme och glädje, det tycker jag är fint och det försöker jag göra nu.
Fokusera på din mentala och psykiska hälsa, gör avslappningsövningar, meditera, få dagsljus.
Fyll din vardag med sådant som ger dig glädje, mindre skärmtid mer pyssel, spel, hobby, motion och böcker. Se på underhållande serier och filmer, prata med andra om dina hobbies, gör roliga planer med vänner och styr dina samtal i en positiv riktning, välj medvetet vad du vill prata om med andra.