Varg och lös hund, funkar det?

Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Du framkastade ju en teori om hur mycket det kostar samhället att följa upp jaktbrott.

Men du kan ju få det här o bita i istället
De enda beräkningar som gjorts är ett examensarbete från en jägmästarutbildning. Studenten Mattias Boman gjorde en samhällsekonomisk studie 1993.
Arbetet gällde kostnader för de fyra stora rovdjuren i den svenska faunan. Mattias Boman räknade fram de samhällsekonomiska kostnaderna om det fanns 500 av varje art, det vill säga varg, björn, lodjur och järv.
Samhällsekonomiskt skulle kostnaden bli drygt sex miljarder per år för dessa 2 000 rovdjur

Det är 20 år sedan så kostnaden har nog, om man använder hans siffror ökat till närmare 20 miljarder.

Det är många utförsäkrade som skulle behöva dessa pengar i stället, om man prioriterar humankapitalet istället.:cool:

Har du varit ute och googlat? Det där är ju bara spekulationer. Det fanns och finns inte 500 vargar i Sverige. Allt kostar men du kan ju ta och googla på vad älgen kostar istället. Då kan vi både inkludera förstörd skog, grödor och människoliv. Om Rumänien har råd med över 2000 vargar så har vi råd med det också ;)

tjänare på dig din gamla räv ;)

Nu har jag inte hankat mig genom tråden men jag är faktiskt av den åsikten att det finns inte plats för en hane+hona och deras valpar i Roslagen. Snart ska honan enligt bättre vetande dessutom ha en ny kull?

Jag tycker man kan flytta valparna som nu är 1 år ungefär? Plantera ut dom uppe i norrland där dom behövs!

Jag kan inte låta bli att undra vad som hänt om det vore ett barn som var ute och gick med sin hund? Hur många skottkärror salt folk än vill hälla över just den här artikeln.

Folk i Riala, Norrtälje och Bergshamra är väl medvetna om att det finns varg och folk vågar inte ha sina barn utomhus ensamma eller ens gå själva i skogen och plocka bär och svamp.

Just nu är det nog för många vargar i Roslagen, enligt mitt tycke.

Folk i Riala, Norrtälje och Bergshamra är väl medvetna om att det finns varg och folk vågar inte ha sina barn utomhus ensamma eller ens gå själva i skogen och plocka bär och svamp.
Möjligtvis att 08:or med med sommarstugor här inte vågar sig ut i skogen, eller andra paranoida varghatare.
Själv bor jag här, o oavsett var jag bor släpper jag inte ut barn att gå med hundar.

Jag vet på ett ungefaär vad älgen kostar mig per år.
Framförallt i tallplanteringarna.
Samtidigt vet jag ganska exakt vad jag tar in på jakten per år och hitills har det gått med vinst.

Jag ser det som en del i det kompletta jord o skogsbruket.
Därför anser jag INTE kostnaderna för älgolyckor ska belasta den balansräkningen.
Vägverket skulle ha råd med viltstaket överallt om bil o vägskatten hamnade där den skulle.

Jag jobbar ungefär 1/5 årsarbetstid med jakten, övernattningar etc
Dvs jag eller ng annan i gruppen..

Jodå Rumänien har över 2000 vargar, det har dom ju råd med säger du.
Är det därför vi invaderas av barnarbetande blomsterförsäljare, tiggare och gatumusikanter från rumänien var sommar?:rofl::rofl::rofl:

Samtidigt vet jag ganska exakt vad jag tar in på jakten per år och hitills har det gått med vinst.

Jag ser det som en del i det kompletta jord o skogsbruket.
Därför anser jag INTE kostnaderna för älgolyckor ska belasta den balansräkningen.
Vägverket skulle ha råd med viltstaket överallt om bil o vägskatten hamnade där den skulle.

Jag jobbar ungefär 1/5 årsarbetstid med jakten, övernattningar etc
Dvs jag eller ng annan i gruppen..

Jodå Rumänien har över 2000 vargar, det har dom ju råd med säger du.
Är det därför vi invaderas av barnarbetande blomsterförsäljare, tiggare och gatumusikanter från rumänien var sommar?:rofl::rofl::rofl:

Och hur mycket kostar vargen dig varje år?
Jag vet att jag betalar mycket mer i bilskatt än vad du gör om vi har likadana bilar och kör lika långt. Och i storstäderna finns många fler bilister liknande mig och vi har inte viltstängsel längs alla Europavägar här ens.
Invaderas vi av Rumäner? Däremot kommer det många från Litauen, Lettland och Polen för att få ta del av vårat överflöd.

???"Jag vet att jag betalar mycket mer i bilskatt än vad du gör om vi har likadana bilar och kör lika långt"???
Vad är det för kvalificerat skitsnack?
Har vi samma bil, kör lika mycket betalar vi lika mycket i bilskatt.
Men det sätter ju nivån på dina argument:rofl:

Vad det gäller blomförsäljarnde barnarbetare, tiggare och gatumusikanter(som ofta inte ens kan spela)så är de flesta romer som kommer just från Rumänien och nu sistånde pga ändrade visumregler, slovenien.
Men där har de både varg o björn:crazy:

Mani? Jag vet inte, men de första guldförsäljarna har redan visat sig på e4;an.
Ta sedan ett snack med närmaste polis så förklarar han gärna det hela..

Naturligtvis ska folk få komma hit.
De kommer därför att de är fattiga i sina hemländer.
Och jag påpekade enkelt bara att Rumänien kanske INTE har råd med 2000 vargar efterson deras barn tvingas sälja rosor på gator o torg i sverige om sommaren.
Det faktumet har ingenting med ev diagnos av fel på kopplingsplinten i pallet att göra.

Vad gäller kvalificerat skitsnack så ligger de flesta av oss i lä i förhållande till dig.
Din främlingsfientlighet är i paritet med din din syn på djur som inte passar i din värld.

Men jag kan inte hjälpa min nyfikenhet.
Har vi verkligen olika bilskattezoner i sverige?
Skåningar betalar 1,3 ggr nrmvärdet och stockholmare 1,6?:banana::banana::rofl::rofl:

Men det ÄR kvalificerat skitsnack att påstå att vi har olika bilskatter i olika delar av landet, det kan ju inte jag hjälpa:banana::rofl:

Vallhund
"Vad gäller kvalificerat skitsnack så ligger de flesta av oss i lä i förhållande till dig.
Din främlingsfientlighet är i paritet med din din syn på djur som inte passar i din värld"
Detta kom upp från mig 2 minuter innan.
"Naturligtvis ska folk få komma hit.
De kommer därför att de är fattiga i sina hemländ"
Är det det kvalificerade skitsnacket och främmligsfientligheten du menade?
Kommentar?:rofl:

Jag har utmärka kontakter med Polis o Psykiatri, vi samarbetar yrkesmässigt dagligen.
Vi tar tar dagligen hand om förvirrade paranoiker som förlorat kontakten med verkligheten o som utgör en fara för sig själva o sin omgivning.

Var det något mera?

Ja naturligtvis,
Jag väntar på din kommentar om min påstådda främmlingsfientlighet.
Den du tog ur luften.

Tills dess betraktar det som ett praktexempel på just högt kvalificerat skitsnack:devil:
För ngt annat är det inte.
Tydligen ett grav fall på brist av argument.:angel:

Och varför ska alltid samernas intressen gå före övriga landet kan man ju tycka. Ska Dalmas och jag vara med och ha varg in på knuten ska väl även samerna vara med på tåget!!!!

Dalmas vi når inte varandra med våra argument, vi är som två gamla gubbar som bara sänder ut sitt eget budskap, men inte tar in den andres, kan man tycka:-)

Egentligen borde vargen tillåtas att etablera revir i hela vårt land. Områden där renskötsel bedrivs ska givetvis inte skyddas i den utsträckning som görs i nuläget. Skulle hela landets yta utnyttjas skulle man dessutom få en större acceptans för vargen och en möjlighet att ha en större population.

Jag har utmärka kontakter med Polis o Psykiatri, vi samarbetar yrkesmässigt dagligen.
Vi tar tar dagligen hand om förvirrade paranoiker som förlorat kontakten med verkligheten o som utgör en fara för sig själva o sin omgivning.

Var det något mera?

Aha det är alltså därifrån du fått din dille på att att kalla alla för paranoida med förföljelsemani. Nu klarnade det!

Fast med din bedömning av att tex jag mfl skulle lida av dessa symptom så måste ditt sammarbete med dessa myndigheter bestå av att rengöra deras toaletter även tonen i inläggen tyder på detta:D

Senast ändrad:

Egentligen borde vargen tillåtas att etablera revir i hela vårt land. Områden där renskötsel bedrivs ska givetvis inte skyddas i den utsträckning som görs i nuläget. Skulle hela landets yta utnyttjas skulle man dessutom få en större acceptans för vargen och en möjlighet att ha en större population.

Jag håller med dig, skyddade renlandet är alldeles för stort, sedan finns det utmärkta stora skogar i småland ex.

*kl*

Nu ber jag alla att tänka på hur man diskuterar och hålla sig till sakliga argument och inte gå till personangrepp, för om det fortsätter kommer jag att låsa tråden.

Snurrfian-moderator

Då kom det fram och jag lägger på minnet- ingen ide att du i andra jakttrådar gråter över få inkomster och alla höga utgifter och allt arbete som du menat dig ha.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 902
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 768
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 212
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar...
2
Svar
32
· Visningar
2 337
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈