Varg och lös hund, funkar det?

Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Så varför skrev du inte trängselsskatt från början då?
Och så vitt jag vet vet så existerar sveriges tätaste offentliga komunikationssystem i de områden däre trängselsskaten tas ut.
Dessutom är trängselsskatten ett aktivt beskattningssystem liknande bränslesskatten eftersom varken bränslesskat eller trängselsskatt tas ut utan att du använder bilen.
Det gör däremot bilskatten.
Så ditt nys om trängselsskatt är bara ett futtigt försök till efterkonstruktion för att smeta över ett fatalt tankefel, sorry:cool:

Finns inte det minsta tankefel i det hela. Skrev inte ut bensin/diesel/E85/Biogas/elskatt heller. Trängselskatten ÄR en fordonsskatt. Om man inte använder bilen behöver du inte betala den skatten heller. Så länge du kan ta del av den är du nöjd men skulle du vara med och betala så blir det annat ljud i skällan. Precis som med vargarna. Du vill att alla ska vara med och betala i det ena fallet men inte i det andra. Tyvärr räcker inte all fordonskatt som tas ut för att sätta viltstängsel längs alla våra vägar så älgar kommer att döda människor genom sin existens. Vargen har inget människoliv på sitt samvete.

Varför kan inte ni varghatare föra vettiga diskussioner? Sol skriver mycket tydligt att man vid 1000 vargar kan bedriva jakt för att hålla populationen på den nivån.

Den här typen av argumenterande, liksom t ex uppgifterna om "halvtama, inplanterade, korsningar" osv gör bara att man inte lägger vikt vid något du skriver.

Om du vill att man ska ta hänsyn till dina åsikter och betrakta din inlägg som seriösa, var seriös!

LIA

Och så kom det VARGHATARE Jag har hela tiden sagt att det inte handlar om utrotning utan ett begrensat antal och som jag sagt förut den skygga vargen som bor inne i skogen som springer bort när människan kommer är så välkommen så, de som är inne i byn och INTE är oskygga ska bort!!!

Med takt att varg populationen stiger så kräver vargarna mera mängder mat,innan vi nått det efterlängtade antalet som ni tjatar om,
När det börjar sina på älgar(vilket det redan har) så kommer inte rådjuren att i första hand bli deras middag utan det blir garanterat mer tamboskap, och mer tamboskap betyder mer konfrontation mellan människa och varg. Tror ni på fullast allvar att vargen artigt lämmnar tillbaka sitt byte och säger förlåt ska aldrig inträffa igen eller tror ni att vargen försvarar sin middag!!!?????

Vad har ett litet barn eller en gammal skröplig gubbe för chans mot en varg
Eler en vuxen människa mot en/flera vargar.
Har du svårt att se vargen som en köttätare som föravarar sin mat oavsett om den ligger i skogen eller på någons tomt?

Och så kom det VARGHATARE Jag har hela tiden sagt att det inte handlar om utrotning utan ett begrensat antal och som jag sagt förut den skygga vargen som bor inne i skogen som springer bort när människan kommer är så välkommen så, de som är inne i byn och INTE är oskygga ska bort!!!

Med takt att varg populationen stiger så kräver vargarna mera mängder mat,innan vi nått det efterlängtade antalet som ni tjatar om,
När det börjar sina på älgar(vilket det redan har) så kommer inte rådjuren att i första hand bli deras middag utan det blir garanterat mer tamboskap, och mer tamboskap betyder mer konfrontation mellan människa och varg. Tror ni på fullast allvar att vargen artigt lämmnar tillbaka sitt byte och säger förlåt ska aldrig inträffa igen eller tror ni att vargen försvarar sin middag!!!?????

Vad har ett litet barn eller en gammal skröplig gubbe för chans mot en varg
Eler en vuxen människa mot en/flera vargar.
Har du svårt att se vargen som en köttätare som föravarar sin mat oavsett om den ligger i skogen eller på någons tomt?

I en annan vargdiskussion hävdade en jägare (och mina jägarföräldrar säger detsamma) att de inte har några problem att skjuta fullt trots varg.

Och ger sig vargen på tamboskat får ni ju skjuta dem! Då har ni lagen på er sida, bara att panga på men det förutsätter ju att boskapsägare har koll på sin boskap. Jag tror aldrig att rovdjur kommer tacka nej till smörgåsbord, men det är ju djurägarnas uppgift att skydda sina djur. Att inte duka upp smörgåsbord.

Hur många barn och gamla gubbar går åt i de länder som har eurasisk varg, internationellt sett?

Om det ÄR en fordonsskatt, varför betalar då inte alla fordon trängselsskatt i stockholm då?
Diplomatbilar betalar fordonsskatt men inte trängselsskat bara som ett exempel.
Patetiskt i allra högsta grad, ja ynkedom !
Dessutom går de lokalt indrivna vägskatterna till lokala bygg o renoveringsprojekt
Så gnäll inte.
Trängselsskatten ÄR en LOKAL VÄGAVGIFT: inget annat!!!

Varför inte acceptera det riksdagen beslutat?
Eller diskutera hur vi ska få riksdagen att revidera sitt beslut.
Det vore konstruktivt.
Men att som bandhundar skälla vargbeståndens lov utan att ha på fötterna?

Varför inte acceptera det riksdagen beslutat?
Eller diskutera hur vi ska få riksdagen att revidera sitt beslut.
Det vore konstruktivt.
Men att som bandhundar skälla vargbeståndens lov utan att ha på fötterna?

Jag är absolut för att få riksdagen att revidera sitt beslut för det beslut vi har idag är inte vatten värt. Jag håller på att börja engagera mig politiskt så det är inte alls omöjligt att jag kommer driva denna fråga i framtiden.;)

I en annan vargdiskussion hävdade en jägare (och mina jägarföräldrar säger detsamma) att de inte har några problem att skjuta fullt trots varg.

Och ger sig vargen på tamboskat får ni ju skjuta dem! Då har ni lagen på er sida, bara att panga på men det förutsätter ju att boskapsägare har koll på sin boskap. Jag tror aldrig att rovdjur kommer tacka nej till smörgåsbord, men det är ju djurägarnas uppgift att skydda sina djur. Att inte duka upp smörgåsbord.

Hur många barn och gamla gubbar går åt i de länder som har eurasisk varg, internationellt sett?

Delvis KL.
Går man in på Wikipedia och "People killed by wolves" finns en bit ner en lista på människor under åren som dödats av varg i världen. Naturligtvis en haltande lista men ändå. Barnen är i majoritet bland de dödade. Många av vargarna var rabiessmittade dock.

Då blir väl den första frågan, vem ska stå för fiolerna?
Nästa, hur ska vi lösa Statens dilemma visavi renbeteslanden, med både ansiktet och plånboken i behåll.

För visst ska vi ha varg i Sverige, vi ska ha lo, djärv, björn och örn.
Men vi måste vara på det klara med att kostnaderna för detta INTE ska ligga på ett individuellt plan utan den myndighet som beslutar för ex varg ska även visa upp hur man ska finansiera de kostnader som följer beslutet.
Att man tar ansvar för sina beslut så att säga.''

BERIN,
Som upplysning bensin/diesel/E85/Biogas/elskatt belastas inte av fordonsskatt utan där kallar man skatten bla för energiskatter co2skatter etc men INTE fordonsskatt.

Snyft..det blir bara sorgligare och sorgligare , din patetiska försök:cry::bump::bump::rofl:

å så höll jag ju på att glömma momsen

Jag tror knappast vargen innebär ett fysiskt hot för människorna här i Sverige.
Visst någon eller några med nervösa anlag kommer att drömma mardrömmar men..
Vad vargen däremot kommer att innebära är:
En total förändring av jakten för stora delar av den mellansvenska jägarkåren.
Samt att arterna som befolkar våra skogar kommer att kraftigt ändras i både art o förekomst.
Klövvilt med undantag för gris kommer att minska kraftigt.
Jag tvivlar på att vargen lyckas ta mycket gris i de täta granbestånd vi har här.
I busk o stäpplanskap är vargen en av grisens främsta predatorer men här i grantätning...jag tror att en erfaren varg tänker efter både en o två ggr för att sedan ta ett rådjur istället.

Och de jakt lag som jag känner hävdar att det blivit mindre älg och även räkning med helikoper har visat att det blivit mindre. Visst kan man sjuta fullt nu och i framtiden det beror ju på tilldelningen det är den som kommer krympa

Jag liksom många andra har en olust kännsla av att ha varg inne på gården eller alldeles i närheten och det kan inte du eller någon annan hävda att det är fel eller att vi inte har belägg att känna så, sen hoppas jag innerligen att det ALDRIG någonsin kommer intäffa att någon blir attackerad, skadad eller dödad. Fast jag får kännslan av att skulle det inträffa så hittar man en naturlig orsak och lite svinn får man räkna med! Ytterligare en sak som jag reagerar starkt på är att vi i Sverige prioriterar vargen framför människan, dvs lägger ut mängder med pengar, på allt vad vargen kostar när vi har folk som är arbetslösa, stora brister inom vård och omsorgen, folk som sover på gatan ungdommar med drogproblem, och till detta finns inge pengar!!! Men när det kommer till den svenska faunan då finns det resurser, vi kanske skulle koncentrera oss på att bli lite mer miljövänliga istället och inte bygga massor med stora fabriker som spyr ut gift över allt levande, och få hela Sverige lika förorenat som storstäderna, annars kanske det inte finns någon natur att bevara. Det finns så mycket mera att lägga resurser och pengar på innan vi ska odla mängder av vargar.

Senast ändrad:

Satsa på vargen.
Låt ex Rumänien med dess blomstrande ekonomi vara en ledstjärna.
Har de råd så...:cool:

Satsa på vargen.
Har de råd så...:cool:

Ja att eftersträva Rumänien vore ju fantastiskt!:D
När det kommer till antalet vargar då hyllar/gämför "vi "oss med dom, men om vi ser till landets hela situation hyllas det nog inte fullt lika mkt. Endast det fantastiska antalet vargar räknas!

Innan du släpper loss vargen i renbetesland så bör du ju kolla vad man exempelvis interanionellt kommit öveens vad det ursprungsbefolkning.
Och visst sverige har inte ratifierat avtalet men EU har gjort så...
Och vi skulle ju ha en avskjutning om 150vargar/år om man bara efterlevde de beslutr riksdagen tagit vad det gäller vargpopulationen.

Vad är det i ILO 169 som skulle kunna hindra etableringen av vargrevir i renskötselområdet? Är det inte märkligt att en urbefolkning som säger sig leva i samklang med naturen inte kan leva med djuren som tillhör vår fauna?

När skulle EU ha ratificerat denna konvention?

Hm..trängselskatten, var det den nationella regeringen eller den regionala regeringen som tog beslutet?

Jaha så här var det ja.
Trängselskatt i Stockholm är en skatt som sedan 1 augusti 2007 tas ut för de flesta bilar vid färd dagtid in och ut ur ett område som i stort omfattar Stockholms innerstad.[1][2] Ett sju månader långt försök med trängselskatten, Stockholmsförsöket, genomfördes mellan 3 januari och 31 juli 2006.[3]

Huvudsyftena med trängselskatten är att minska fordonsträngseln i Stockholms centrum, förbättra framkomligheten och förbättra miljön i innerstaden.[3] Intäkterna från skatten skall används till nya vägbyggen i Stockholmsområdet.[4]

Pengarna för vägskatten skall altså användas för vägunderhåll o byggen i stockholmsområdet, jahaja, då är det ju rättvist att jag inte betalar trängselavgift utom då jag nyttjar de aktuella gatorna.
Dessutom har jag betydligt längre till samhällsservice än de som bor i stan så det jämnar nog ut sig.
Så att du förtvivlat försöker baka ihop trängselskatt med fordonsskat är inte bara löjligt det är rent av patetiskt.
:banana::rofl::rofl::rofl:

Nu blir det väldigt OT egentligen, men jag svarar dig ändå.

OM det hade varit så att pengarna hade gått tillbaka till investeringar i Stockholmsområdet, så tror jag att folk inte hade tyckt att det hade varit så farligt att betala, MEN det visade sig ju att en sådan skatt/avgift enligt lag inte kunde öronmärkas på det viset så trängselskattepengarna går in i nåt stort, svart hål och används även till övriga landet. Som vanligt är Stockholm en mjölkkossa till övriga län.

Vad vargen däremot kommer att innebära är:
En total förändring av jakten för stora delar av den mellansvenska jägarkåren.
Samt att arterna som befolkar våra skogar kommer att kraftigt ändras i både art o förekomst.
Klövvilt med undantag för gris kommer att minska kraftigt.
Jag tvivlar på att vargen lyckas ta mycket gris i de täta granbestånd vi har här.
I busk o stäpplanskap är vargen en av grisens främsta predatorer men här i grantätning...jag tror att en erfaren varg tänker efter både en o två ggr för att sedan ta ett rådjur istället.

:rofl:

Ja, men du vet om klövviltet minskat kraftigt så finns där väl inga rådjur att ta.:idea:

Att jakten förändras för den mellansvenska jägarkåren-på tiden säger jag.Ni kan ju jaga gris!!!:D

Och visst, arterna kan till viss del komma att ändras, att den biologiska mångfalden ökar ser jag som positivt.

Och klövviltet ligger på för hög nivå nu, bara bra om vargen betar av till ett lägre tryck.

Det finns så mycket mera att lägga resurser och pengar på innan vi ska odla mängder av vargar.

Ja, det hade inte kostat hälften om nu inte vissa var sådana rabiata motståndare och helt ärligt, allt det du räknar upp, tror du verkligen alla problem i sammhället ( som droger bland ungdomar) löses med pengar?

Men bor de jägarna i vargrevir och jagar i vargrevir? För som sagt så är det en rätt liten bit av sverige som faktiskt har vargrevir och där börjar det tryta. Där jag bor hade vi ingen varg förra året, vi hade hur mycket älg som helst, sköt fullt första dagen och makens farbror har varit ute på en mängd trafikolyckor med älgar och rådjur under vintern. Under sen vintern har började en till tre vargar visa sig inom våra jaktmarker, idag så antar vi att ialla fall en bit av våran mark ingår i ett vargrevir eftersom det rätt ofta ses varg där, det ska bli intressant att se hur mycket älg det finns i höst.

Rådjuren har minskat i antal, men det beror på lodjuret, alltså har det inte skjutis så mycket rådjur i vinter. Istället har vi fått in vildsvin, inte någon fast stam än på våra marker, men periodvis rör de sig in på våra marker. Där har vi nästa problem, vi bor där det finns mycket bönder och de vill helst utrota vildsvinet fullständigt..

Ja, det hade inte kostat hälften om nu inte vissa var sådana rabiata motståndare och helt ärligt, allt det du räknar upp, tror du verkligen alla problem i sammhället ( som droger bland ungdomar) löses med pengar?

Allt kostar, rehablitering av dom som har tex drogproblem kostar!

Ursprungligen postat av landsbygdsbo
Satsa på vargen.
Har de råd så...

Ja att eftersträva Rumänien vore ju fantastiskt!
Ni menar att det är vargens fel att Rumäniens ekonomi inte ligger i topp?
Dags att studera nutidshistoria kanske? Mer än 50 års kommunistförtryck, kan det ha något med saken att göra??

LIA

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 876
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 761
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 201
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar...
2
Svar
32
· Visningar
2 336
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka