Varg och lös hund, funkar det?

Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Om du har 3 par vargar så har du ett viss genbas fördelad på 6 individer.
Om du avlar på dessa sex och landar med 25 individer så har du inde ökad den genbas, bara fördelat den på fler individer.
Det är ju därför det är så viktigt att få in nya individer dagens genbas.

Det är klart, att man avlar i 100tals år på de 6 så blir det muttationen och variabler men det är mkt bättre att få in friskt blod in i aveln.

Nej, du har inte tillfört någon genetisk variation i det läget men du har bevarat den tillgängliga maximalt vilket är nog så viktigt för att förhindra inavelsproblem (som uppstår pga. genförluster).

När man har att göra med inavlade populationer har man två viktiga saker att arbeta med 1) minska genförlusterna 2) tillföra nytt blod.

För att återknyta till ditt exempel så är det bästa att bevara de individerna parallellt med att man möjliggör invandring från obesläktade populationer. Bevara de 6 och försök få in 2 obesläktade. Inte bevara 4 av de 6 och ta in 2 obesläktade.

Problemet är ju att konventionen befäster ursprungsbefolkningens rätt att leva vidare med sina traditioner.
Ingen kan väl förneka att renskötsel ingår i dess eller?
Om sedan staten agerar på ett sätt som spolierar möjligheterna för renskötsel så innebär det ett direkt hot mot deras möjligheter att leva traditionelt, vilket konventionen ger dem.

Fast jag har inget emot och tycker att de ska få bidrag och rätt.

Det jag vänder mig emot är att ytan är så stor dessutom så tycker jag att det idag drivs renskötsel ala djurindustrimetoden, det är för mig väldigt tveksamt.

Ja och ännu mera konstigt då att vi lägge pengar på att odla varg istället för att lägga dom pengarna på tex vården, sjukvården eller de hemlösa och fattiga i sammhället som inte har ett värdigt liv!!!

Tycker du att inga pengar ska läggas på naturvård, det finns faktiskt andra arter än vargen som skyddas?

Och så kom det VARGHATARE Jag har hela tiden sagt att det inte handlar om utrotning utan ett begrensat antal och som jag sagt förut den skygga vargen som bor inne i skogen som springer bort när människan kommer är så välkommen så, de som är inne i byn och INTE är oskygga ska bort!!!

Med takt att varg populationen stiger så kräver vargarna mera mängder mat,innan vi nått det efterlängtade antalet som ni tjatar om,
När det börjar sina på älgar(vilket det redan har) så kommer inte rådjuren att i första hand bli deras middag utan det blir garanterat mer tamboskap, och mer tamboskap betyder mer konfrontation mellan människa och varg. Tror ni på fullast allvar att vargen artigt lämmnar tillbaka sitt byte och säger förlåt ska aldrig inträffa igen eller tror ni att vargen försvarar sin middag!!!?????

Vad har ett litet barn eller en gammal skröplig gubbe för chans mot en varg
Eler en vuxen människa mot en/flera vargar.
Har du svårt att se vargen som en köttätare som föravarar sin mat oavsett om den ligger i skogen eller på någons tomt?

Men vad kalla det när du motiverar ett faktiskt utrotande av vargen med att den utgör en fara mot skröpliga gamla gubbar.
Det var en skröplig gubbe uppe i lappmarken som ev blev uppäten av björn men ingen vill för den sakens skull minska björnstammen under en hållbar nivå.
PL

Ja, samma lär väl gälla för vargar som för alla andra djurparksdjur. En djurpark kan bedriva avelsprogram tillsammans med andra djurparker (svenska eller internationella) och ha utbyte med dem, men ofta tillåts djur reproducera sig för att de ska få leva så naturliga liv som möjligt och det innebär att inte alla ungar som föds kommer ha sådär unika genuppsättningar som är internationellt gångbart. Har man då inte plats för ungarna och ingen annan djurpark vill ha dem avlivas de när de blivit lite större. Det är ingen hemlighet, det går till så på djurparker och väldigt många djurrättsaktivister blir väldigt upprörda över det varje gång det uppmärksammas i media.

En hel flock vargar på en av våra svenska djurparker avlivades ju för att de vid flera tillfällen lyckades rymma och det skapade stor oreda i flocken.

Man är inte främmande för att avliva vargar i svenska djurparker.

Ha ha jag vet vart dom sprang när dom rymde, till Dalarna mohaha!!!.:rofl:
Nej då, som sagt finns inge källor så finns inga bevis och det ger upphov till spekulationer så klart!! Och att det avlivas vargvalpar samtidigt som man vill öka vargbeståndet i skogen rimmar dåligt.

Fast som jag sagt förut så spelar det mindre roll vad det är för varg som knallar runt bland stugor ,och helt orädd går förbi pass skyttar på älgjakten [B]om det är pga tidigare kontakt med människor eller att dom ändrat sitt sätt att vara och beteendet så är, det precis lika illa ändå [/B]

Men vad kalla det när du motiverar ett faktiskt utrotande av vargen med att den utgör en fara mot skröpliga gamla gubbar.
Det var en skröplig gubbe uppe i lappmarken som ev blev uppäten av björn men ingen vill för den sakens skull minska björnstammen under en hållbar nivå.
PL

Ja fy vad äckligt!!! Och jag har inte sagt att jag föredrar björnar på gården heller, jag har inte förespråkat ett stort björnbestånd och inte sagt att vargarna ska utrotas! Det är de ni som fått för er:angel:

Jag skrev vilka grupper som känner sig mest hotade av att ha varg på gården dvs barn - familjer och äldre människor, det är ju dom som har sämst att komma undan mot en varg,

Tycker du att inga pengar ska läggas på naturvård, det finns faktiskt andra arter än vargen som skyddas?

Jo visst självklart det gjorde det innan vargen skulle satsas på med det blev ett projet "lite"större och inte att förglömma det finns många som INTE vill ha mer varg på områderna nu och räkna med att alla dom självklart inte ser hur man kan slänga ut så mkt stålar på ett djur som man inte vill ha nå mer av utan snarare mindre i antal! När som jag skrev Sverige har gått andra "brister" om brister!!!!

Du förespråkar i praktiken att de skall utrotas eftersom du inte anser att vi kan ha en hållbar vargstam.
Sen kommer du med de vanliga varghatarargumenten/myterna: Utplantering o faran för människor.
PL

Och att det avlivas vargvalpar samtidigt som man vill öka vargbeståndet i skogen rimmar dåligt.

Men djurparksvargarna har ingenting med de vilda vargarna att göra. Det diskuteras huruvida det skulle gå att sätta ut valpar från djurparksvargar i lyor hos vilda vargar, men det är inget som det tagits beslut om. Än så länge finns inga planer som väver ihop djurparksvargarna med vilda vargar och djurparkerna måste ha plats för sina djur. De kan inte sitta och lagra vargar bara för att det kanske någon gång i framtiden kommer tas ett beslut om att ett par valpar ska planteras ut.

Finns ingen plats måste djuren till en annan djurpark eller avlivas. Enkel matematik.

Ja det var ju det man inte gjorde i Skånes Djurpark utan man lät vargar som var för gamla gå kvar i hägnet.
PL

Nej kanske inte det, men att vi drar på oss ytterligare kostnader när vi redan har problem med att få pengarna att räcka till, som det är,
kan inte hjälpa att det svider i ögonen på många, finns många äldre som skulle behöva få en mycket värdigare/bättre sista tid i livet, än vad det finns penngar till nu. Dom som byggt upp och vårdat det vi levar av nu!

Tja det är så jag ser på det, klart att du eller någon annan inte behöver se det så, fritt land vi lever i!;)

Men läste du mitt inlägg öht?

Jag ser och tycker ingenting. Jag påpekade bara hur systemet INTE är uppbyggt på det vis du tror. Sedan är det fritt fram för dig att tro något annat. Men för att inte ödsla onödig energi på att tycka att man ska minska pengar till vargen för att man tror att de pengarna istället går till pensionärer om vargen inte finns, så upplyste jag dig om situationen :)

Problemet är ju att konventionen befäster ursprungsbefolkningens rätt att leva vidare med sina traditioner.
Ingen kan väl förneka att renskötsel ingår i dess eller?
Om sedan staten agerar på ett sätt som spolierar möjligheterna för renskötsel så innebär det ett direkt hot mot deras möjligheter att leva traditionelt, vilket konventionen ger dem.

Vargen fanns i renskötselområdet fram tills 1960-talet då den blev utrotad. Vargen har alltså under alla tider som renskötseln bedrivits funnits i renskötselområdet. Mot bakgrund av det blir det svårt att hävda att vargrevir skulle kunna spoliera möjligheten att bedriva renskötsel.

Du förespråkar i praktiken att de skall utrotas eftersom du inte anser att vi kan ha en hållbar vargstam.
Sen kommer du med de vanliga varghatarargumenten/myterna: Utplantering o faran för människor.
PL

Ja och du kommer med alla argument för vargen och ser inte till hur vi andra känner och ser inte ett enda problem med vargen! Fine!

Men läste du mitt inlägg öht?

Jag ser och tycker ingenting. Jag påpekade bara hur systemet INTE är uppbyggt på det vis du tror. Sedan är det fritt fram för dig att tro något annat. Men för att inte ödsla onödig energi på att tycka att man ska minska pengar till vargen för att man tror att de pengarna istället går till pensionärer om vargen inte finns, så upplyste jag dig om situationen :)

Så då finns det inget somhelst sammband mellan statens penngar som går till vargarna och de medel som går till övrigt!

Va bra jätte bra!

Jo jag ser problemen o anser att vargar som ställer till problem o blir för oskygga skall skjutas!
Varghatare som du gör det dock svårt att utföra detta på ett vettigt sätt, det skulle lätt urarta från skyddsjakt till utrotning.
PL

Vargen fanns i renskötselområdet fram tills 1960-talet då den blev utrotad. Vargen har alltså under alla tider som renskötseln bedrivits funnits i renskötselområdet. Mot bakgrund av det blir det svårt att hävda att vargrevir skulle kunna spoliera möjligheten att bedriva renskötsel.

Ja men då hade renägarna full rätt att skjuta varg.
Dessutom var renskötseln i början av nittonhundratalet av en helt annan karaktär ngt som samhällsutvecklingen i övrigt omöjliggjort.
PL

Ja men då hade renägarna full rätt att skjuta varg.
Dessutom var renskötseln i början av nittonhundratalet av en helt annan karaktär ngt som samhällsutvecklingen i övrigt omöjliggjort.
PL

Ja, och anledningen till att de fick skjuta varg var att det fanns så många. Tar man del av äldre källor finner man att renskötarna undvek vissa områden just pga den stora vargpopulationen.

Renskötseln bedrevs mycket riktigt på ett annat sätt än idag och det finns väl inga direkt hinder att återgå till den typen av renskötsel. Renskötseln bedrivs idag i en helt annan skala och med helt andra hjälpmedel och kan i det närmaste beskrivas som industrialiserad. Det finns alltså väldigt få likheter med den traditionella renskötseln.

Helt fel, det finns inga möjligheter att återgå till den typen av renskötsel.
Vilken erfarenhet o kunskaper har du av renskötsel?
PL

Helt fel, det finns inga möjligheter att återgå till den typen av renskötsel.
Vilken erfarenhet o kunskaper har du av renskötsel?
PL

Kan inte du då redogöra för varför detta inte skulle vara möjligt? Naturligtvis lär man inte vilja återgå till gamla hjälpmedel och det ser jag inte som något avgörande för frågan. Jag syftar mer på antalet renar och att antalet renar bör minskas kraftigt. Inte minst mot bakgrund av att renskötseln bevisligen skadar miljön i många känsliga fjällområden.

Jag har ingen särskild erfarenhet av renskötseln som sådan däremot har jag tagit del av hur renskötseln traditionellt sett bedrivits och hur den idag bedrivs.

Att antalet renar åtminstone inom vissa områden på den tiden jag var inblandad var för stort vet jag men jag tror antalet har minskat idag.
Vägar, vattenreglering, skogsbruk, skolkrav, bostadskrav, krav på kontanta inkomster mm gör det dock omöjligt att återgå till den tidigare formen av renskötsel där man hade småflockar för självhushåll som man kunde vakta mer eller mindre dygnet runt när så behövdes.
Ändå kunde det räcka med ett vargangrepp för att förstöra en familjs existens som renskötare.
PL

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 876
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 761
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 201
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar...
2
Svar
32
· Visningar
2 336
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010