Vem skall göra jobbet?

Inte_Ung

Trådstartare
Om alla skall bli ekonomiskt oberoende och leva på sina investeringar.
Vem skall då utföra allt arbete som behöver göras?

Vad skall man köpa för sina pengar om ingen tillverkar något?

Det är ju endast en hypotetisk fråga eftersom alla förmodligen varken är intresserade av att leva på investeringar eller har förmågan att göra det.

Men även om det inte vore det så tar det ett antal år för var och en som vill bli ekonomiskt oberoende att faktiskt bli det. Fram tills dess behöver de arbeta med något - och om person P1 blir ekonomiskt oberoende vid tiden T1 så finns det en P2 som blir ekonomiskt oberoende vid T2, osv. Dvs. utgångspunkten för resonemanget kan rimligen inte vara att P1, P2, P3, Pn … blir ekonomiskt oberoende vid samma tidpunkt T1, och att det efter inte föds några fler personer - åtminstone inte några som någonsin behöver förvärvsarbeta.

Jag tror snarast att risken är det omvända, att robotiseringen gör att färre människor får möjlighet att förvärvsarbeta än att det skulle börja lida brist på dem.

Jag har väldigt svårt att tro att det skulle ske, för precis som skrivs ovan så föds och dör det folk regelbundet. Dessutom, för att det överhuvudtaget ska gå att ha kapital som ger avkastning så måste du ju ha kapital att investera/spara till att börja med, vilket inte alla har tillgång till.

Man kan ju vara ekonomiskt oberoende men ändå jobba. Det ena behöver inte utesluta det andra tänker jag.
Mång skulle säkert ändå behöva något att göra på dagarna, få det sociala som ett arbete ger och meningsfullheten i att utföra något som ändå gynnar samhället.

Men du, jag trodde problemet var det motsatta. Någon nämnde robotar som kör bilar, producerar alla trista produkter och numera skriver all lärolitteratur. Etc, etc…. Människor ska förmås sig att ta hand om sina medmänniskor(=vård och omsorg, utbildning) och skötsel av djur, natur, samhälle inkl kultur. Den inriktningen har varit länge. Det är väl därför vi har moms på arbete. Hela världen ska bara hinna ifatt innan jorden går sönder av alla krig som folk tydligen vill syssla med.

Att folk är ekonomiskt oberoende bygger ju på att andra människor tjänar pengar åt dom. Så det är en ren motsägelse. Men mest troligt kommer ojämliken i världen fortsätta öka. Och tids nog kollapsar det ekonomiska system vi har idag.

Tror jag.

Att bli ekonomisk oberoende bygger ju på att andra människor tillverkar, oftast fattigare personer, som inte kan och aldrig kommer kunna bli ekonomiskt oberoende. Det bygger ju lite på att fattigdomen i världen finns kvar så att människor har någon som arbetar "för dem". Och de i sin tur arbetar gärna hårt för en dröm om att bli lika ekonomiskt oberoende. Skillnaden mellan fattig och rik kommer bli rejält stor. Det är i alla fall så jag tänker så här på rak arm.

Liknande trådar

Samhälle Hur skall inkomsttagare och andra boende i Sverige beskattas? Vi är nog överens om att inkomster av tjänst skall beskattas. Och även om...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
6 515
Senast: skogaliten
·
Mat Jag pendlar en bit till det nya jobbet (tåg, buss) och för att inte behöva gå upp ännu tidigare har jag börjat äta frukost på tåget...
Svar
16
· Visningar
948
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 960
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Jag vet ju att många lever utan bil, och att det är en lyx egentligen. Men jag har vant mig vid lyxen, dessutom nyproducerad bil, och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
4 816
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010