Klara sig utan bil

Med tanke på att i princip allting går att få hemleverans på nuförtiden så tror jag helt klart ni klarar er utan bil om er längsta transportsträcka är 1,5 km :)

Själv hade jag aldrig valt ett liv utan bil min bil är värd varenda öre och är en av dom viktigaste materiella ting i mitt liv hade hellre varit utan mobilen än bilen.
 
Lovar! Magsjukt barn skönare på cykel än i bil.. städningen så mkt lättare, man kan stanna och hjälpa exakt den sekund det behövs också.., vet inte var du bor, men det är sällan 2 dm snöslask på cykelvägar nån längre tid på nån av orterna jag bott. Fattar gäller långt från alla, men jag är helt säker på att många fler skulle klara sig utmärkt med cykel istället för bil. Tänker oroväckande ur folkhälsoperspektiv om man ser problem med 1,5 km till skolan (givet ok väg..). Och TS + barn säkert mkt vältränade och tränar massvis på fritiden, så tänker inte på just dem, men blev på allvar lätt oroad när det var ett av de största problemen som lyftes med att vara bilfri. För mig som mkt sällan åker bil är den tanken nästan svindlande..:)
Skulle som sagt gärna skippa bilen, och hade gjort om det vore möjligt utan att behöva gå ner i tid från jobbet.
 
En och en halv kilometer är halva vägen dottern har till sin skolskjutshållplats - det kan man gå på 10-15 minuter och på vintern gå tillsammans?

Att ha bil är dyrt men själv skulle jag inte klara mig utan. Bor helt utanför civilisationen och har 6 kilometer till busshållplats med nästan ingen trafik.
Enligt maps tar det 20 min att gå 1,4 km. Jag tycker deras beräkningar stämmer bra överens med hur jag går - en vuxen med raska ben.

Ska man som förälder promenera med barnet så innebär det minst 40 min promenad (skola t o r) och sen ska man ta sig vidare till jobbet.
 
@Linn-Nora jag rekommenderar inte en biltema-cykel, köp en ordentlig cykel från ett bra märke. Jag köpte en biltema-cykel i mars och hittills har överdelen av sadeln trillat av, ringklockan ramlat av, stödet havererat och nu för några veckor sedan började båda hjulen vobbla något enormt . Jag hoppade av och upptäckte att ett stort antal ekrar bara släppt.

Jag har lämnat in den som en reklamation, ska göra mig av med den så fort de reparerat den. De hade long väntetid i verkstaden, undrar varför...
 
Ja, jag har nog inte heller behövt byta däck på grund av mönsterdjup, men brukar normalt byta mellan dubbat och odubbat. Och lämnar in ungefär som du i övrigt, när något behöver lagas. Så det är ju inte riktigt samma service som man har för bilar, det är sant.

Jag bor i Skåne i en mindre stad och har aldrig bytt till vinterdäck. Cyklade till skolan hela uppväxten. De är rätt duktiga på att ploga och salta/sanda. De mest extrema dagarna gick jag hellre än att behöva böka med att byta till vinterdäck.
 
Enligt maps tar det 20 min att gå 1,4 km. Jag tycker deras beräkningar stämmer bra överens med hur jag går - en vuxen med raska ben.

Ska man som förälder promenera med barnet så innebär det minst 40 min promenad (skola t o r) och sen ska man ta sig vidare till jobbet.
Okej, brukar räkna med 6 kilometer i timmen inklusive vätskepaus. Men du har rätt i att det är för en vuxen och inte två personer varav ett barn. Dock verkar i TS fall ta dem hela vägen till skolan och det var ett stort barn så låter inte orimligt. Här får dottern gå nästan 3 kilometer för att sedan åka buss i nästan en timme. (Och därför gör hon bara det i undantagsfall på morgnarna.) De har flyttat bort skolskjutsplatsen ganska exakt med de meter som lagen tillåter för varje steg i skolgången.

Avstånd uppfattas ibland lite relativt, och har man över en kilometer till brevlådan, tre till skolskjutsplats och sex till vanlig busshållplats så blir det nog annorlunda betraktelse över det där med apostlahästarnas kapacitet.
 
Avstånd uppfattas ibland lite relativt, och har man över en kilometer till brevlådan, tre till skolskjutsplats och sex till vanlig busshållplats så blir det nog annorlunda betraktelse över det där med apostlahästarnas kapacitet.
Plus tror att vanan av att ha bil skarpt spelar in också. Vi har som sagt ingen bil. Mina barn går hela tiden sträckor på 1,5 km. Tar inga 20 minuter, det går vi typ 2 km på (givet ingen jättesur eller gelé i benen..) För oss är det naturligt. Sen har såklart alla inte samma förutsättningar, men tror man lätt tänker att det är svårare än det är innan man testat och innan man fått in vanan. Jag trodde för några år sen tex svårt cykla vintern, har visat sig sååå mkt enklare än jag trodde.
 
Hade aldrig klarat mig utan bil. Nu bor vi visserligen på landet, men hade inte klarat mig i stan heller.
Hade gått åt alldeles för mycket tid för att ta sig från A till B.
 
Jag cyklade eller gick 3 km till skolan varje dag under min uppväxt från att jag var gammal nog att vara själv på trafikerad väg tills vi flyttade, det var inte snack om att få skjuts den korta sträckan även om vi hade bil och pappa var hemma hela dagarna. I vuxen ålder hann jag bli 27 år innan jag köpte min första bil och fick därmed ta mig överallt till fots, med cykel eller kollektivtrafik vilket gick utmärkt då jag hade rimliga avstånd till allt. Längst tid tog det till jobbet, 45 min med buss. Idag har jag bil då jag inte kan ta mig till jobbet kollektivt från nuvarande bostaden. Jag hade gärna varit utan bil om det gått pga kostnaderna.
 
Hade aldrig klarat mig utan bil. Nu bor vi visserligen på landet, men hade inte klarat mig i stan heller.
Hade gått åt alldeles för mycket tid för att ta sig från A till B.
Nä inte med vår familjs intressen eller släkt på olika håll. Det lilla är vell att använda bilen i samhället. Sambon Hade inte kunnat jobba där han jobbar idag.
 
En speciell sak jag märkt är att ju sämre väder desto större andel av de jag möter på cykel är äldre, långt över pensionsålder. Särskilt vintertid med regn och blåst här nere i Skåne är det nästan bara gamlingar ute. På landet vill säga, i städer som Lund och Malmö ser det annorlunda ut.
 
Man behöver ju inte satsa på en bil för flera hundra tusen heller. En bil för 20-30.000kr kan fungera alldeles utmärkt, medans man sparar till en bättre. En ny lådcykel kostar ju ungefär samma. Annars är ju 1.5 km verkligen ingen lång distans varken att gå eller cykla. Är vägen plogad så är det bara att sätta på vinter/dubbdäck på cykeln.
 
Man behöver ju inte satsa på en bil för flera hundra tusen heller. En bil för 20-30.000kr kan fungera alldeles utmärkt, medans man sparar till en bättre. En ny lådcykel kostar ju ungefär samma. Annars är ju 1.5 km verkligen ingen lång distans varken att gå eller cykla. Är vägen plogad så är det bara att sätta på vinter/dubbdäck på cykeln.
Min bil köpte jag för under halva priset för vad grannen gav för sin elcykel, och då är det långt ifrån en värsting till cykel. Så just inköpet är inte billigt för en elcykel.
 
Tack för alla svar!

Jag förstår ju att vi kommer klara oss. Och spara pengar.
Att ha bilen vi har nu är väldigt bekvämt och allt ingår. Jag "betalar" enbart med förmånsbeskattning.
Men jag kan inte vara kvar på mitt jobb.
Jag vet nu vad jag vill bli och tänker utbilda mig till det. Så då blir jag av med bilen.
Och med tanke på att min man är klar med sin utbildning i en ganska osäker bransch i mars vet vi inte om han får jobb såpass snabbt att vi har råd att köpa ny..
Men prova utan ett tag och se hur det går? Så kanske han hinner få jobb och ni kan fundera lite på vad ni ska ha för bil och vad man är villig att lägga på den. Jag har alltid tidigare haft ”skruttbilar” som varit drygt 10 år när jag köpt dem, fördelen är att de kan lagas billigare, nackdelen att det kan vara oftare. Vår bil vi har nu var ”ny”, 2 år när vi köpte den, nu är den snart 8 och nu har vi passerat gränsen för att åka till märkesverkstad utan väljer ”speedy Gonzales” men nu börjar saker också rasa, och det är inte alls lika billigt och enkelt att laga en äldre bil nu som för 10 år sen. Men vet man att man inte är beroende av bilen (dvs man har testat) så är det ju inte lika farligt att bli av med den om man köper en billig och sätter en maxgräns för vad den får kosta i reparationer innan man säljer den. Vi har nått upp i det nu känner vi, nästa gång något kostar mer än 5000 så säljer vi och provar utan. En ny ny bil är ju verkligen en lyx och nästan alla jag känner som har det har den antingen på företaget eller leasar. Det var en av de fördelarna under de år jag var billös (ca 3 år) , att jag alltid kunde köra en ganska ny och smidig bil utan rädsla för att något skulle gå sönder när jag hyrde/körde bilpool. Och det var ändå billigare än att ha egen.
Tänkte lite på barnstolen också, mina föräldrar har införskaffat en egen trots att de bara bor en knapp timme från några av sina barnbarn och att det var smidigare när jag tog tåget upp att vi kunde åka bil med barnet (nu är det ok med kudde tycker jag korta sträckor för henne) det kanske man inte kan be sina föräldrar göra men ni skulle ju kunna se om ni kan hitta en billigare variant som de kan ha hos sig och ni har en hemma? Beroende på var man åker mest bil och på vilket sätt. Det är ju kanske ett par tusenlappar men jämfört med bil lönar det ju sig.
 
Jag cyklade eller gick 3 km till skolan varje dag under min uppväxt från att jag var gammal nog att vara själv på trafikerad väg tills vi flyttade, det var inte snack om att få skjuts den korta sträckan även om vi hade bil och pappa var hemma hela dagarna. I vuxen ålder hann jag bli 27 år innan jag köpte min första bil och fick därmed ta mig överallt till fots, med cykel eller kollektivtrafik vilket gick utmärkt då jag hade rimliga avstånd till allt. Längst tid tog det till jobbet, 45 min med buss. Idag har jag bil då jag inte kan ta mig till jobbet kollektivt från nuvarande bostaden. Jag hade gärna varit utan bil om det gått pga kostnaderna.

Vi vet inte hur gammalt barnet är eller hur trafiksituationen ser ut mellan hemmet och skolan. En stor del av året är det dessutom mörkt på morgnarna. Det händer tyvärr då och då att barn blir ihjälkörda på trafikerade bilvägar. Rekommendationen för att cykla själv i trafik är 12 år.
 
Vi vet inte hur gammalt barnet är eller hur trafiksituationen ser ut mellan hemmet och skolan. En stor del av året är det dessutom mörkt på morgnarna. Det händer tyvärr då och då att barn blir ihjälkörda på trafikerade bilvägar. Rekommendationen för att cykla själv i trafik är 12 år.
Nej det är ju stor skillnad. Men om barnet i fråga i tråden är så litet (vilket jag tror) att det går i tidigt lågstadium/förskoleklass så är 1,5 km inte svårt att ta sig till fots/cykel med förälder närvarande. Det jag kan tänka blir bökigt för ts familj är när den lille börjar förskola eventuellt på annan plats så man måste hinna till två ställen. Sen är barn olika, mitt barns ett år äldre kusin cyklar inte såpass bra att hen skulle kunna cykla till skolan ens med en förälder, mitt barn har cyklat i ganska tung trafik med oss sen i våras, då 4,5 år (dvs korsa vägar med trafikljus, rondeller osv) har även cyklat själv med två barn i den åldern samma vägar men vet inte om jag skulle våga med andra barn. Det handlar ju både om förmågan i sig, hur mycket man tränat och hur mycket riskbedömande barnen har, det är oftast inte så påverkbart i den åldern utan ganska medfött är min uppfattning. Sen kommer de ikapp med de olika saker de tränat mindre på.
 
Jag tog körkort när jag var 40 och klarade mig alldeles utmärkt innan dess. Men efter många år av att ha bilpendlat så så har jag tyvärr blivit väldigt bekväm. Innan jag skaffade körkort så, gick, sprang eller cyklade jag var jag än skulle (eller tog bussen). Nu tar jag till och med bilen 1,5 km för att handla. Total idioti!

I mars börjar jag på nytt jobb och får bara drygt 9 km till jobbet - och det är ju perfekt cykelavstånd! Så nu ska jag vänja mig av med bilen och endast låta den gå långa sträckor och när det inte funkar att cykla eller gå - och det känns faktiskt väldigt bra!
Eller hur. Så gjorde jag med innan jag var bilfri några år. Nu gör jag det igen ibland. Helt idiotiskt! Men vi har väl överlevt för att vi är lata av naturen.. jag är också glad över att byta jobb till ett 7 km bort istället för 2, även om jag cyklar/går idag känns det som det kommer göra stor skillnad att få den där lilla extra motionen!
 
Tack för alla svar ☺️ Det ger ju perspektiv!
Jag förstår ju att det kommer funka. Men för mig är bil sammankopplat med trygghet, och även till psykisk hälsa i känslan att jag klarar mig själv.
Mitt stora barn är 6,5 år. Vi valde skolan hon väg på för att det är cykel och gångväg i stort sett hela vägen. Men det ligger en tid framåt innan hon kan ta sig dit själv.. Vi bor i ett väldigt bilburet samhälle men stora bilar som körs fort, ett problem i sig. Så det dröjer innan hon får ta sig dit själv.
Däremot kan hon cykla, och köper jag en cykel med barnstol så den lille kan sitta där så går det ju.
Förskolan ettåringen ska börja på i januari ligger närmare hemma men lite åt andra hållet. Så det blir nog närmare 3 kilometer med backar när båda barnen ska lämnas av en förälder. Vi hoppas kunna dela upp det med varsitt barn oftast.

Som sagt, det är priviligerat att ha tillgång till bil. Men av någon anledning känns det läskigt utan att ro ihop familjelogistiken utan.

Vi har två barn och ingen bil. Saknar det inte. Vi cyklar typ överallt året om (åtminstone sträckor upp till 1,5 mil..) Resten åker vi kollektivt. Med dubbdäck på cykeln och bra kläder kommer man långt. Aldrig någonsin nån annan skjutsar oss (bortsett från taxi, men det åker vi också sällan..).. Det mesta man vill handla kan man få med hemkörning om för otymligt ta med cykel. Tycker det låter jättemärkligt att se behov att använda bil för att ta sig 1,5 km till skola. Lite deppigt till och med. Är väl ett perfekt promenadavstånd om man inte vill cykla?
Behov är ett starkt ord. Jag förstår ju att vi inte strängt taget BEHÖVER bil. Men är man van vid det så tycker jag det känns bökigare. Det är i min bild krångligare utan bil.
Med bil tar det två minuter till förskolan och därifrån fem minuter till skolan. Så självklart är det smidigare. Därmed inte sagt att vi inte kommer klara oss.
Men det känns skönt att läsa hur andra har det.
Nu står det ju uttryckligen att TS bor i en tätort som har bra kollektivtrafik och frågan var hur man tar sig de 1,5 km till skolan/förskolan utan bil.
Kan nog ha uttryckt mig lite dumt 😅
Hur är ju en sak. Men hur känns det i praktiken.
Okej, brukar räkna med 6 kilometer i timmen inklusive vätskepaus. Men du har rätt i att det är för en vuxen och inte två personer varav ett barn. Dock verkar i TS fall ta dem hela vägen till skolan och det var ett stort barn så låter inte orimligt. Här får dottern gå nästan 3 kilometer för att sedan åka buss i nästan en timme. (Och därför gör hon bara det i undantagsfall på morgnarna.) De har flyttat bort skolskjutsplatsen ganska exakt med de meter som lagen tillåter för varje steg i skolgången.

Avstånd uppfattas ibland lite relativt, och har man över en kilometer till brevlådan, tre till skolskjutsplats och sex till vanlig busshållplats så blir det nog annorlunda betraktelse över det där med apostlahästarnas kapacitet.
Jag har faktiskt gått till hennes skola ett par gånger för att hämta, just för att öva, mest henne, själv går jag ganska mycket med vagnen. Och det tar ca 20 minuter för mig att gå hemifrån med bebisen i vagnen. Och sen 40 minuter när jag hämtar dottern.
Det blir alltid ett par stopp där hon deklarerar att hon inte orkar mer och lite lock och pepp och argumentation på det.
Med cykel lär det ju gå snabbare såklart.
Man behöver ju inte satsa på en bil för flera hundra tusen heller. En bil för 20-30.000kr kan fungera alldeles utmärkt, medans man sparar till en bättre. En ny lådcykel kostar ju ungefär samma. Annars är ju 1.5 km verkligen ingen lång distans varken att gå eller cykla. Är vägen plogad så är det bara att sätta på vinter/dubbdäck på cykeln.
Kommer inte köpa en äldre bil, trots att jag känner en hobbymeckare.
Orkar verkligen inte med problembilar. Har alltid haft äldre bilar förr och det var alltid något. Vi kommer leasa nu bil sen.
Vi vet inte hur gammalt barnet är eller hur trafiksituationen ser ut mellan hemmet och skolan. En stor del av året är det dessutom mörkt på morgnarna. Det händer tyvärr då och då att barn blir ihjälkörda på trafikerade bilvägar. Rekommendationen för att cykla själv i trafik är 12 år.

Barnet fyller som sagt sju i vår, och vi bor i biltät kommun... Så det är en parameter att ta med.

Men jag vill ändå tacka alla, det känns faktiskt lite lättare nu ☺️

Så vilka skalkläder och cyklar är bra? 😉
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 722
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 461
Senast: Iamia
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 531
Senast: Puffindog
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 812
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp