Tack för alla svar
Det ger ju perspektiv!
Jag förstår ju att det kommer funka. Men för mig är bil sammankopplat med trygghet, och även till psykisk hälsa i känslan att jag klarar mig själv.
Mitt stora barn är 6,5 år. Vi valde skolan hon väg på för att det är cykel och gångväg i stort sett hela vägen. Men det ligger en tid framåt innan hon kan ta sig dit själv.. Vi bor i ett väldigt bilburet samhälle men stora bilar som körs fort, ett problem i sig. Så det dröjer innan hon får ta sig dit själv.
Däremot kan hon cykla, och köper jag en cykel med barnstol så den lille kan sitta där så går det ju.
Förskolan ettåringen ska börja på i januari ligger närmare hemma men lite åt andra hållet. Så det blir nog närmare 3 kilometer med backar när båda barnen ska lämnas av en förälder. Vi hoppas kunna dela upp det med varsitt barn oftast.
Som sagt, det är priviligerat att ha tillgång till bil. Men av någon anledning känns det läskigt utan att ro ihop familjelogistiken utan.
Vi har två barn och ingen bil. Saknar det inte. Vi cyklar typ överallt året om (åtminstone sträckor upp till 1,5 mil..) Resten åker vi kollektivt. Med dubbdäck på cykeln och bra kläder kommer man långt. Aldrig någonsin nån annan skjutsar oss (bortsett från taxi, men det åker vi också sällan..).. Det mesta man vill handla kan man få med hemkörning om för otymligt ta med cykel. Tycker det låter jättemärkligt att se behov att använda bil för att ta sig 1,5 km till skola. Lite deppigt till och med. Är väl ett perfekt promenadavstånd om man inte vill cykla?
Behov är ett starkt ord. Jag förstår ju att vi inte strängt taget BEHÖVER bil. Men är man van vid det så tycker jag det känns bökigare. Det är i min bild krångligare utan bil.
Med bil tar det två minuter till förskolan och därifrån fem minuter till skolan. Så självklart är det smidigare. Därmed inte sagt att vi inte kommer klara oss.
Men det känns skönt att läsa hur andra har det.
Nu står det ju uttryckligen att TS bor i en tätort som har bra kollektivtrafik och frågan var hur man tar sig de 1,5 km till skolan/förskolan utan bil.
Kan nog ha uttryckt mig lite dumt
Hur är ju en sak. Men hur känns det i praktiken.
Okej, brukar räkna med 6 kilometer i timmen inklusive vätskepaus. Men du har rätt i att det är för en vuxen och inte två personer varav ett barn. Dock verkar i TS fall ta dem hela vägen till skolan och det var ett stort barn så låter inte orimligt. Här får dottern gå nästan 3 kilometer för att sedan åka buss i nästan en timme. (Och därför gör hon bara det i undantagsfall på morgnarna.) De har flyttat bort skolskjutsplatsen ganska exakt med de meter som lagen tillåter för varje steg i skolgången.
Avstånd uppfattas ibland lite relativt, och har man över en kilometer till brevlådan, tre till skolskjutsplats och sex till vanlig busshållplats så blir det nog annorlunda betraktelse över det där med apostlahästarnas kapacitet.
Jag har faktiskt gått till hennes skola ett par gånger för att hämta, just för att öva, mest henne, själv går jag ganska mycket med vagnen. Och det tar ca 20 minuter för mig att gå hemifrån med bebisen i vagnen. Och sen 40 minuter när jag hämtar dottern.
Det blir alltid ett par stopp där hon deklarerar att hon inte orkar mer och lite lock och pepp och argumentation på det.
Med cykel lär det ju gå snabbare såklart.
Man behöver ju inte satsa på en bil för flera hundra tusen heller. En bil för 20-30.000kr kan fungera alldeles utmärkt, medans man sparar till en bättre. En ny lådcykel kostar ju ungefär samma. Annars är ju 1.5 km verkligen ingen lång distans varken att gå eller cykla. Är vägen plogad så är det bara att sätta på vinter/dubbdäck på cykeln.
Kommer inte köpa en äldre bil, trots att jag känner en hobbymeckare.
Orkar verkligen inte med problembilar. Har alltid haft äldre bilar förr och det var alltid något. Vi kommer leasa nu bil sen.
Vi vet inte hur gammalt barnet är eller hur trafiksituationen ser ut mellan hemmet och skolan. En stor del av året är det dessutom mörkt på morgnarna. Det händer tyvärr då och då att barn blir ihjälkörda på trafikerade bilvägar. Rekommendationen för att cykla själv i trafik är 12 år.
Barnet fyller som sagt sju i vår, och vi bor i biltät kommun... Så det är en parameter att ta med.
Men jag vill ändå tacka alla, det känns faktiskt lite lättare nu
Så vilka skalkläder och cyklar är bra?