Klara sig utan bil

Man går, om man handlar mycket är en vagn att dra efter sig ganska bra, kan nog vara användbart för att frakta barn i till förskolan eller skolan med också när de inte vill gå eller bara är långsamt. Fördelen förutom ekonomin är att din hälsa lär bli bättre av all utevistelse och motion. Du blir friare och behöver inte hålla reda på besiktningar, lagningar och däckbyten. Dina barn kommer att lära sig att transportera sig själva snabbare än andra barn som är vana att bli skjutsade överallt.
Jag tror att hela förutsättnngen gör tråden är tätorts- eller tätortsnära boende?

Visserligen är det inte längre till "stan" än att jag cyklade i gymnasiet när skolskjutsen kostade. Tog 45 minuter. Men det är 50 år sen.

Friare är verkligen inget ord för att beskriva tillvaron utan bil om man inte bor i stan.

Lägg dubbdäck på cykeln så funkar det prima under vintern. Jag hade en period (några år) när barnen var små som jag inte fick köra bil pga medicinska bekymmer. Mina barn åkte cykelvagn i ur och skur till förskolan. Den enda gången jag fick ge upp var när det kom en rejäl snösmocka och det inte gick att ta sig fram med cykel och cykelvagn innan plogbilen kom. Jag försökte men på en sådär 20-30 min kom jag ett par hundra meter av de 2 km jag hade till förskolan trots nedförsbacke.

1.5 km är verkligen ingenting att ta sig fram på cykel oavsett årstid. Sen är det klart att det är trist i ösregn och kyla men bra kläder löser det.

Lådcykel med el 😍 nu bor jag mer avsides, men när jag bodde i stan körde jag lådcykel typ överallt. Om jag bodde där det var halt och snöigt större delen av vintern hade jag kostat på mig vinterdäck den perioden. Lätt att få plats med två barn samt eventuella matkassar eller annat som behöver handlas. Nu har de dessutom funnits så pass länge att det börjar finnas begagnade att köpa.

Det hade jag också köpt om jag inte kunde ha bil ett tag. Dels för att transportera barn men också för att åka och handla mat. Praktiskt att kunna lasta kassarna på cykeln på ett enkelt sätt.

Vi har ingen bil och planerar inte att skaffa någon även nu när vi ska ha barn. Vi bor med gångavstånd till mataffär och annan shopping och bor så vi har nära till bussar och tåg så ser inte riktigt behovet. Förskolor och skolor finns också inom gångavstånd. Sen cyklar vi en del upp till ca milen. Skaffade också elcykel och då är det ännu enklare att ta sig även lite längre sträckor. Vi räds heller inte att ibland promenera lite längre sträckor (typ till ett möbelvaruhus dit det tar drygt 30min att gå). Sen konstaterar vi att vi sparar så mycket pengar varje månad genom att inte ha bil att vi unnar oss hemkörning om vi handlar mycket, skrymmande eller tunga grejer och åker taxi om vi ska någonstans när kommunikationerna inte är bra och kan även hyra eller låna bil ibland.

1,5 km hade jag till skolan som jag gick tur och retur varje dag från första klass när jag var barn så det borde ni kunna gå.

Jag tror att hela förutsättnngen gör tråden är tätorts- eller tätortsnära boende?

Visserligen är det inte längre till "stan" än att jag cyklade i gymnasiet när skolskjutsen kostade. Tog 45 minuter. Men det är 50 år sen.

Friare är verkligen inget ord för att beskriva tillvaron utan bil om man inte bor i stan.
Absolut är det så att inte alla bor på ett sätt att det är praktiskt möjligt att använda cykel till och från jobb, matvaruinköp med mera, men jag tror betydligt fler bor på ett sådant sätt att de skulle kunna klara sig utan bil, om de bara vågade låta bilen vara.

Spara pengar, få gratis motion, slippa hålla på med service och däckbyten och grejer, snällare mot miljön!
Fast både service och däckbyten med mera behöver man göra med cykel med. Visst, det kostar nog kanske lite mindre, alternativt att man kan göra det själv (om man är villig att betala med sin tid)

Jag tog körkort när jag var 40 och klarade mig alldeles utmärkt innan dess. Men efter många år av att ha bilpendlat så så har jag tyvärr blivit väldigt bekväm. Innan jag skaffade körkort så, gick, sprang eller cyklade jag var jag än skulle (eller tog bussen). Nu tar jag till och med bilen 1,5 km för att handla. Total idioti!

I mars börjar jag på nytt jobb och får bara drygt 9 km till jobbet - och det är ju perfekt cykelavstånd! Så nu ska jag vänja mig av med bilen och endast låta den gå långa sträckor och när det inte funkar att cykla eller gå - och det känns faktiskt väldigt bra!

Jag vet ju att många lever utan bil, och att det är en lyx egentligen.
Men jag har vant mig vid lyxen, dessutom nyproducerad bil, och jag behöver pepp för att leva utan bil. Nu när jag förmodligen måste lämna tillbaka den till min arbetsgivare.

Vi bor i en mindre stad nära en större stad. Det är bra kommunikationer med tåg till flera större centralorter.
Allt finns på gångavstånd och det finns buss som går till större matmarknad.
Det som känns jobbigt är att lämna mitt stora barn på skolan. Det är drygt en och en halv kilometer dit och på sommaren känns det lugnt att cykla. Men hur gör man resten av året, vid regn och snö. Det går ju, och jag har blivit bekväm och är priviligerad. Men ändå.
Mina föräldrar bor tio mil bort på landet som det ser ut nu. Det är ju lätt för dom att ha bälteskudde i sin bil om vi åker tåg dit. Men hur gör man med lilla barnet? Blir bökigt att släpa hans bakåtvända stol.

Som sagt, jag förstår att man klarar sig.
Men vilka är de stora fördelarna utan bil?
Spara pengar kanske..
Är det värt att köpa en dyrare cykel? Eller duger en från biltema?

Själv har jag tvingats bosätta mig relativt centralt då jag inte kan ha körkort på grund av sjukdom. Fördelar med att inte ha bil är mer frisk luft, motion och kanske blir även dina barn mer självständiga. Dessutom sparar man pengar. Beroende på ålder på ditt stora barn kanske det inte är så långt till att barnet kan ta sig till skolan själv.

Elcykel kan vara bra om du vill ta dig längre sträckor, stöldrisken är tyvärr hög iallafall här i storstan så se till att lås fast den ordentligt. Bra kläder är en grundförutsättning kolla gärna på någon shop för cykelkläder eller liknande. Är skönt att ha något på huvudet under hjälmen höst och vår brukar finnas tunna hjälmmössor att köpa för höst och vinter. Vinter cyklar jag inte på grund av halkrisk så då blir det mer antingen gå eller buss. Broddar till skor om du ska gå mycket på vintern är väldigt bra.

Det mesta löser sig även utan bil för att det måste det helt enkelt. Ibland har jag hemkörning från matbutik för att få hem tyngre saker. Likadant om jag beställer på nätet eller större saker som möbler, då är det ett måste med hemkörning för jag kan inte få hem det själv.

Absolut är det så att inte alla bor på ett sätt att det är praktiskt möjligt att använda cykel till och från jobb, matvaruinköp med mera, men jag tror betydligt fler bor på ett sådant sätt att de skulle kunna klara sig utan bil, om de bara vågade låta bilen vara.
Jag har många kollegor som absolut inte hade behövt ha bil i vardagen. Som bara cyklar till jobbet om det är perfekt väder trots att de har bra cykelvägar, nästan inga backar och några få kilometer till jobbet. Sen klagar de på att det är svårt med parkering och dyrt med bränsle...

Jag är 32 och har fortfarande inte körkort ^^
Jag är äldre än så och har heller inget körkort än. :D

Har bott på många olika ställen både i Sverige och utomlands och aldrig ens tänkt att jag borde ha bil. Men det klart att jag ju medvetet valt att vara på platser och ha en livsstil som passar det. Hade tvärtom dock faktiskt aldrig vågat bosätta mig någonstans där man är beroende av bil. Har sett så många som baserar hela livet på det och sedan plötsligt inte får köra (pga medicinska tillstånd eller blir av med körkortet pga fortkörning eller liknande) och sitter där helt fast i sitt hus långt ute på landet. Bara tanken ger mig panik!

Nu står det ju uttryckligen att TS bor i en tätort som har bra kollektivtrafik och frågan var hur man tar sig de 1,5 km till skolan/förskolan utan bil.

Fast både service och däckbyten med mera behöver man göra med cykel med. Visst, det kostar nog kanske lite mindre, alternativt att man kan göra det själv (om man är villig att betala med sin tid)
Det har du rätt i! Jag har ingen egen cykel så tänkte inte på det. 😄 De gånger jag känner för att cykla så är det hyrcykel och de servas av någon annan. 🙂

Jag funderade under en tid också på om vi kunde vara billösa.

Men insåg att jag inte hade lust att cykla på dåligt plogad cykelväg i två dm snöslask med magsjuk unge och egen migrän.

Sommartid, absolut, resten av året -nej tack.
Lovar! Magsjukt barn skönare på cykel än i bil.. städningen så mkt lättare, man kan stanna och hjälpa exakt den sekund det behövs också.., vet inte var du bor, men det är sällan 2 dm snöslask på cykelvägar nån längre tid på nån av orterna jag bott. Fattar gäller långt från alla, men jag är helt säker på att många fler skulle klara sig utmärkt med cykel istället för bil. Tänker oroväckande ur folkhälsoperspektiv om man ser problem med 1,5 km till skolan (givet ok väg..). Och TS + barn säkert mkt vältränade och tränar massvis på fritiden, så tänker inte på just dem, men blev på allvar lätt oroad när det var ett av de största problemen som lyftes med att vara bilfri. För mig som mkt sällan åker bil är den tanken nästan svindlande..:)

Med tanke på hur du bor låter det som det kommer funka utmärkt utan bil! 🙂 Lägg pengarna som skulle lagts på alla kostnader som är kopplade till bilägandet på sånt som bra regnkläder och en elcykel, evt lådcykel med el. Du kommer spara pengar och göra både din hälsa och miljön en tjänst på kuppen.

Det kanske folk gör. Men det är absolut inte nödvändigt med samma frekvens som med en bil. Jag har t.ex. aldrig bytt ett cykeldäck bara för att mönsterdjupet inte var bra nog. De byts om de går sönder. Inte annars. Mina cyklar lämnas bara in om nåt är sönder och behöver lagas. Inte annars. Vilket inte sker speciellt ofta. Men det kanske är annorlunda med elcykel. Nån sån har jag aldrig haft.

Det kanske folk gör. Men det är absolut inte nödvändigt med samma frekvens som med en bil. Jag har t.ex. aldrig bytt ett cykeldäck bara för att mönsterdjupet inte var bra nog. De byts om de går sönder. Inte annars. Mina cyklar lämnas bara in om nåt är sönder och behöver lagas. Inte annars. Vilket inte sker speciellt ofta. Men det kanske är annorlunda med elcykel. Nån sån har jag aldrig haft.
Ja, jag har nog inte heller behövt byta däck på grund av mönsterdjup, men brukar normalt byta mellan dubbat och odubbat. Och lämnar in ungefär som du i övrigt, när något behöver lagas. Så det är ju inte riktigt samma service som man har för bilar, det är sant.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 725
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 461
Senast: Iamia
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 531
Senast: Puffindog
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 812
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka