Klara sig utan bil

Men jag vill ändå tacka alla, det känns faktiskt lite lättare nu ☺️

Så vilka skalkläder och cyklar är bra? 😉

Jag hade en cykel från Sjösala i många år rejäl och av bra kvalitet. Så det får bli min rekommendation. Vet dock ej om de har elcyklar om det är det du är ute efter. När jag köpte den ny fanns knappt elcyklar. Min cykel blev tyvärr stulen till slut då hade jag haft den i säkert tio år. Om du är intresserad så kan du kolla in deras sida här:

https://www.sjosala.se/

Jag hade en cykel från Sjösala i många år rejäl och av bra kvalitet. Så det får bli min rekommendation. Vet dock ej om de har elcyklar om det är det du är ute efter. När jag köpte den ny fanns knappt elcyklar. Min cykel blev tyvärr stulen till slut då hade jag haft den i säkert tio år. Om du är intresserad så kan du kolla in deras sida här:

https://www.sjosala.se/

Tack!
Jag tänker inte elcykel, det har jag inte råd med för tillfället 😅
Men jag ska kolla upp Skösala!

Jag tycker det låter som ni har hyfsade förutsättningar att klara er utan bil. Men personligen hade jag absolut inte avstått den lyxen om det verkligen inte va tvunget rent ekonomiskt. Men ni kan ju testa en period och se om det fungerar för er.

Skalkläder har jag ingen koll på, de verkar alldeles för dyra att köpa för de få gånger jag faktiskt behöver skydd från regn. Jag satsade istället på lätta (men halvdyra) regnkläder som alltid kan ligga i ryggsäcken till och från jobbet. De håller tillräckligt tätt för att jag inte ska vara blöt när jag kommer till jobbet, och vad gäller cykel skulle jag nog främst ta och prova några olika varianter, samt försöka undvika de allra billigaste cyklarna. Anekdot från när jag köpte cykel senast (för dryga sju år sedan nu), så jag hittade en cykel som jag tyckte såg bra ut mm, satte mig på den, och tyckte inte alls om hur den kändes, testade en annan cykel, och den modellen kändes mycket bättre för mig, så den blev det, även om jag testade några andra till.

Absolut billigare. Dock har jag försäkring på min, så det är inte givet.
Du menar att det inte är givet att det är billigare att köra/serva/försäkra cykel jämfört med bil? Även om cyklar som sagt behöver service och underhåll och försäkring om man så önskar är det väl ändå givet att detär mkt billigare att cykla än att köra bil? Även om båda delarna kräver service är ju kostnaden för att serva cykel typ försvinnande jämfört med bil. Dessutom kostar noll i drivmedel:)

En sjuåring kan ju cykla medan föräldern går om man har lite regler för var man ska cykla och när man absolut måste stanna och vänta in. En aspekt som inte tagits upp än i tråden än är också att normalisera vardagsmotion för barnen. Det kommer de ha mycket ut av i livet.

Tack för alla svar ☺️ Det ger ju perspektiv!
Jag förstår ju att det kommer funka. Men för mig är bil sammankopplat med trygghet, och även till psykisk hälsa i känslan att jag klarar mig själv.
Mitt stora barn är 6,5 år. Vi valde skolan hon väg på för att det är cykel och gångväg i stort sett hela vägen. Men det ligger en tid framåt innan hon kan ta sig dit själv.. Vi bor i ett väldigt bilburet samhälle men stora bilar som körs fort, ett problem i sig. Så det dröjer innan hon får ta sig dit själv.
Däremot kan hon cykla, och köper jag en cykel med barnstol så den lille kan sitta där så går det ju.
Förskolan ettåringen ska börja på i januari ligger närmare hemma men lite åt andra hållet. Så det blir nog närmare 3 kilometer med backar när båda barnen ska lämnas av en förälder. Vi hoppas kunna dela upp det med varsitt barn oftast.

Som sagt, det är priviligerat att ha tillgång till bil. Men av någon anledning känns det läskigt utan att ro ihop familjelogistiken utan.

Behov är ett starkt ord. Jag förstår ju att vi inte strängt taget BEHÖVER bil. Men är man van vid det så tycker jag det känns bökigare. Det är i min bild krångligare utan bil.
Med bil tar det två minuter till förskolan och därifrån fem minuter till skolan. Så självklart är det smidigare. Därmed inte sagt att vi inte kommer klara oss.
Men det känns skönt att läsa hur andra har det.

Kan nog ha uttryckt mig lite dumt 😅
Hur är ju en sak. Men hur känns det i praktiken.

Jag har faktiskt gått till hennes skola ett par gånger för att hämta, just för att öva, mest henne, själv går jag ganska mycket med vagnen. Och det tar ca 20 minuter för mig att gå hemifrån med bebisen i vagnen. Och sen 40 minuter när jag hämtar dottern.
Det blir alltid ett par stopp där hon deklarerar att hon inte orkar mer och lite lock och pepp och argumentation på det.
Med cykel lär det ju gå snabbare såklart.

Kommer inte köpa en äldre bil, trots att jag känner en hobbymeckare.
Orkar verkligen inte med problembilar. Har alltid haft äldre bilar förr och det var alltid något. Vi kommer leasa nu bil sen.

Barnet fyller som sagt sju i vår, och vi bor i biltät kommun... Så det är en parameter att ta med.

Tror du kommer märka att det kommer gå lättare och snabbare för dottern att gå om ni gör det ofta. Mitt yngsta barn är yngre än ditt och går utan problem dit vi behöver ta oss (ofta längre än 1,5 km). Självklart strejkar han ibland men för det allra allra mesta hoppsar han snällt fram bredvid mig. Han har ju liksom inget val eller något annat att jämföra med. Vi går eller cyklar alltid. :)
Tänk hur mkt tid du kommer spara på att slippa skrapa rutor etc i vinter :)

Du menar att det inte är givet att det är billigare att köra/serva/försäkra cykel jämfört med bil? Även om cyklar som sagt behöver service och underhåll och försäkring om man så önskar är det väl ändå givet att detär mkt billigare att cykla än att köra bil? Även om båda delarna kräver service är ju kostnaden för att serva cykel typ försvinnande jämfört med bil. Dessutom kostar noll i dridrivmedel.
Jag skrev till hen att jag höll med..absolut billigare. Men att det inte är givet att man har cykel oförsäkrad.

En sjuåring kan ju cykla medan föräldern går om man har lite regler för var man ska cykla och när man absolut måste stanna och vänta in. En aspekt som inte tagits upp än i tråden än är också att normalisera vardagsmotion för barnen. Det kommer de ha mycket ut av i livet.
Det håller jag med om, vi slutade faktiskt helt med vagn när barnet var drygt 3 och en av pedagogerna ruttnade på vagnförrådet som alltid var proppfullt och skrev ett lite passivt aggressivt inlägg i vår app om att vi alla kunde fundera på att det kunde vara bra och trevligt att gå eller cykla på morgonen. Nu bor väldigt många barn väldigt nära förskolan hos oss, vi tillhör nog dem som har längst väg, så det var ju kanske inte riktat till oss men efter det har vi gått eller cyklat den kilometern.
Barn är ju olika lättmotiverade men jag tror också att de vänjer sig om det blir normalt att gå/cykla istället för bil. För oss är det nästan aldrig ett alternativ att ta bilen till vardags, så vårat barn reflekterar inte över att vi går/cyklar eller möjligen åker kollektivt och sen får gå när vi ska någonstans i stan, mina föräldrar märker stor skillnad på hens och hens kusiner (som bor mer ”lantligt” även om det är i samhällen, men har föräldrar som är mer bilburna till vardags än vi som bor i stan) i form av hur man transporterar sig. Nu har ju vi bil, men den är mest för längre transporter/utflykter (som också ofta innebär att just, gå 😂).

Tack!
Jag tänker inte elcykel, det har jag inte råd med för tillfället 😅
Men jag ska kolla upp Skösala!
Kolla begagnatmarknaden för elcyklar, innan vi skaffade elcykel var bil ofta enda alternativet för vissa saker, nu cyklar vi betydligt mer. Framförallt om man ska ha ett barn där bak. Vi har också en draglina man kan fästa på barnets cykel i brantare partier eller bara som draghjälp, den underlättar mycket men vet inte om det hade funkat lika bra med vanlig cykel. De jag känner som faktiskt inte saknat bil när de gjort sig av med sin har skaffat elcykel och sett det som ett fullgott alternativ.

Jag skrev till hen att jag höll med..absolut billigare. Men att det inte är givet att man har cykel oförsäkrad.
Oj. Menar du en speciell försäkring för cykeln, inte bara hemförsäkringen? Ingen av mina cyklar är separat försäkrade, och då har jag ändå en handfull av varierande prisnivå. De får bo i låst utrymme hemma, och låses fast i ramen med rejält bygellås annars.

Jag förstår ju att det kommer funka. Men för mig är bil sammankopplat med trygghet, och även till psykisk hälsa i känslan att jag klarar mig själv.
Mitt stora barn är 6,5 år. Vi valde skolan hon väg på för att det är cykel och gångväg i stort sett hela vägen. Men det ligger en tid framåt innan hon kan ta sig dit själv.. Vi bor i ett väldigt bilburet samhälle men stora bilar som körs fort, ett problem i sig. Så det dröjer innan hon får ta sig dit själv.
Däremot kan hon cykla, och köper jag en cykel med barnstol så den lille kan sitta där så går det ju.
Förskolan ettåringen ska börja på i januari ligger närmare hemma men lite åt andra hållet. Så det blir nog närmare 3 kilometer med backar när båda barnen ska lämnas av en förälder. Vi hoppas kunna dela upp det med varsitt barn oftast.

Som sagt, det är priviligerat att ha tillgång till bil. Men av någon anledning känns det läskigt utan att ro ihop familjelogistiken utan.

Behov är ett starkt ord. Jag förstår ju att vi inte strängt taget BEHÖVER bil. Men är man van vid det så tycker jag det känns bökigare. Det är i min bild krångligare utan bil.
Med bil tar det två minuter till förskolan och därifrån fem minuter till skolan. Så självklart är det smidigare. Därmed inte sagt att vi inte kommer klara oss.

Jag har faktiskt gått till hennes skola ett par gånger för att hämta, just för att öva, mest henne, själv går jag ganska mycket med vagnen. Och det tar ca 20 minuter för mig att gå hemifrån med bebisen i vagnen. Och sen 40 minuter när jag hämtar dottern.
Det blir alltid ett par stopp där hon deklarerar att hon inte orkar mer och lite lock och pepp och argumentation på det.

Orkar verkligen inte med problembilar. Har alltid haft äldre bilar förr och det var alltid något. Vi kommer leasa nu bil sen.

Barnet fyller som sagt sju i vår, och vi bor i biltät kommun... Så det är en parameter att ta med.

Kolla kläder på Engleson t ex, jag har en skaljacka därifrån. Craft har också vettiga grejer.

Oj. Menar du en speciell försäkring för cykeln, inte bara hemförsäkringen? Ingen av mina cyklar är separat försäkrade, och då har jag ändå en handfull av varierande prisnivå. De får bo i låst utrymme hemma, och låses fast i ramen med rejält bygellås annars.
Vadå Oj? Ja det har jag. Vi har nog lite olika prisnivåer på våra cyklar samt kanske bor där det är olika stöldrisker. Behöver ju inte vara knepigare än så.

Gällande mataffärer och shopping av livsmedel så kan jag varmt rekommendera hemleverans om det finns i ditt område/stad. Nu bor jag centralt i Stockholm och här finns såklart hemleverans av i princip allt. Även om jag har 3 stora matbutiker en tunnelbanestation bort så beställer jag hem mat ca en gång i månaden. Lägger då en större beställning på alla torrvaror, frysvaror, övriga husshållsprodukter etc som jag kan behöva en månad framåt (beställer då även grönsaker etc som jag vill ha för de närmsta 1,5-2 veckorna). Sen behöver jag i princip bara köpa grönskarer och annat smått direkt i butik fram till nästa månadsbeställning. Även om jag inte har långt till större matbutiker så tycker jag absolut det är värt med hemleverans då jag annars hade haft svårt att göra större matköp (tvättmedel, mjölk, youghurt, andrq mjölkprodukter, kyckling, nötfärs, lax etc. blir snabbt tungt samt otympligt om jag även behöver beställa hushållspapper eller toapapper). Brukar få hem kanske 8-9 halvfyllda papperspåsar med livsmedel (halvfyllda antar jag för att personen som levererar inte ska bära för tungt). Sparar både tid och ork med detta. Här hos mig kostar hemleverans från Willys 70 kr tror jag, från Coop tror jag det är gratis om man köper över ett visst belopp.

Ska nämna att det inte är så att jag handlar enligt någon "matplanering" utan köper utifrån det jag brukar äta och känner för.

Jag förstår absolut att bilen ger en känsla av trygghet och såklart att den underlättar i vardagen.

Blir det så att ni inte kommer ha en bil under ett längre tag så skulle jag dock rekommendera en el-lådcykel där du kan ha båda barnen. Brasklapp dock för att barn ev inte kan vara för små för att sitta bra/säkert i lådcykel. Men tänker att från 2 års ålder borde det gå. Säkert någon i tråden som vet bättre.

Vadå Oj? Ja det har jag. Vi har nog lite olika prisnivåer på våra cyklar samt kanske bor där det är olika stöldrisker. Behöver ju inte vara knepigare än så.
Jag uppfattade inte @lingonben som otrevlig på något sätt så finner ditt svar och argagubbe märklig. Har själv en elcykel för 30 000 kr och har ingen särskild försäkring för den då det ingår cykelförsäkring upp till 50 000 kr i min hemförsäkring. Men absolut att jag hade haft en särskild försäkring om jag hade haft en cykel för över det beloppet.

Är din särskilda cyckelförsäkring bättre sett till värdeminskning? Alltså att försäkringsbolaget drar av mindre i värde av cykeln baserat på ålder.

Själv låste jag fast alla cyklar i ramen med rejält bygellås. Tyvärr hjälpte inte det fått tre cyklar snodda ändå. En hann jag äga i två dagar, en i tio år och den tredje i en månad. Sen har jag gett upp egen cykel det känns inget kul helt enkelt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 746
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 478
Senast: Iamia
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 546
Senast: Puffindog
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 821
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka