Hur gör ni för att inte bli lurade?

Svarar inte på "konstiga" nr. Annars brukar jag svara på okända nr då det kan vara någon från olika jobbsituationer som ringer.
Annars är mitt nr dolt på gott o ont så inga försäljare som ringer om jag inte redan varit kund där då.

För några veckor sen ringde en säljare från Telenor då min rabatt på abonnemangen skulle försvinna om jag inte band upp mig igen.
Då behövde jag godkänna med bankID. Dock la vi på under tiden jag höll på. Så när jag godkännt avtalet som kom skickat med den länk mm så såg han det i deras system och ringde upp mig igen men lite kontrollfrågor så att han visste att det var jag som skrivit under avtalet mm.
Tyckte det kändes som en bra procedur. Sen att det stod Telenor/deras nr när han ringde kändes det bättre. Annars hade jag nog varit mer chalur.
Det hade kunnat vara bedrägeri, man måste inte vara kvar i telefon när man signerar, bedragare kan snappa upp signeringen ändå. Och de kan kapa trovärdiga nummer så det ser ut som om det är Telenor.
Fast nu har ju teleoperatörerna nån ny teknik som gör att de kan stoppa spoofade nummer. Vet inte hur det funkar och det ska väl fortsätta vara hemligt.
 
Inte riktigt samma som bedrägeri men jag tyckte det var väldigt konstigt att inte ett enda elbolag ar villig att skicka mig information skriftligt. Alltså inte på papper kav utan bara att jag ville ha informationen skriftligt så jag kunde läsa igenom och tänka i lugn och ro.
Har man inte 14 dagars ångerrätt? Så de kanske tänker att man kan läsa avtalet under den tiden.
 
Det hade kunnat vara bedrägeri, man måste inte vara kvar i telefon när man signerar, bedragare kan snappa upp signeringen ändå. Och de kan kapa trovärdiga nummer så det ser ut som om det är Telenor.
Fast nu har ju teleoperatörerna nån ny teknik som gör att de kan stoppa spoofade nummer. Vet inte hur det funkar och det ska väl fortsätta vara hemligt.
Låter lovande, hur gör jag för att göra teleoperatörer medvetna om att som exempel mitt nummer ibland används till spoofing?
 
Jag som småföretagare har flera gånger blivit kontaktad av företag som UTGER sej för att vara det bolag vi redan använder. Använder viss information som stämmer, dessutom.
Googlar jag deras nummer (skriver alltid upp) så är det såklart inte alls det företaget...

De vill oftast man ska skriva på avtal för olika saker och det är avtal som är tex över 60 månader, svåra att ta sej ur när man väl signerat och dyrt som skrutt, förstås.

Häromdagen bad jag en att ringa upp senare. Och det gjorde han faktiskt 😅 Men blev lite putt när jag avböjde 'erbjudandet'😎 Han verkade nypåjobbet alt sommarjobbare och hoppades väl på det bästa 🤪

Sista veckorna har det ringt tre stycken som utgett sig för att vara från Tele2.
Men det är ju lite hopplöst att komma i kontakt med just Tele2 och påtala att det ringer runt bedragare i deras namn...

Man kan helt enkelt inte lita på vem som ringer. Det är bara att avböja allt rakt av.
 
Köp inte av någon som kontaktar dig, kontakta företaget du vill handla av.
Har de en jätte bra deal bara idag, säg tack jag ringer er.
Sök upp bolagets nr och ring då vet du åtminstone att du har ringt till rätt ställe.
Detta! Och då se till att se alla avtal skriftligt. Går inte det? Tja, då är det inte ett avtal värt att gå med på.

Läs avtal, även det finstilta. Klicka inte på konstiga länkar i mail. Handlar det om företag, googla på företagets namn för att hitta recensioner från andra kunder. Finns inga recensioner? Varningsflagg!
 
Jag har inte mer pengar på mig än vad jag kan bli av med och kortet ligger säkert på annan plats än på mig. Har oftast en dum telefon med mig så svårt att bli lurad i stundens hetta med att swisha eller logga in på bank-id.
Aldrig pengar på kortet om jag inte ska ta ut pengar.
Köper jag på nätet så är det klarna.
 
Det hade kunnat vara bedrägeri, man måste inte vara kvar i telefon när man signerar, bedragare kan snappa upp signeringen ändå. Och de kan kapa trovärdiga nummer så det ser ut som om det är Telenor.
Fast nu har ju teleoperatörerna nån ny teknik som gör att de kan stoppa spoofade nummer. Vet inte hur det funkar och det ska väl fortsätta vara hemligt.
Så sant. Man är nog aldrig helt säker oavsett då tekniken går framåt i bedragare blir klurigare.

I detta fall uppfattade jag inget konstigt iallafall och alla länkar mm jag fick för e-signering gick till rätt ställe.
Hade det sett konstigt ut hade jag inte signerat.
Sen kändes personen trovärdig också. Var övertydlig i sin information och stannade även kvar i telefon och ringde upp igen när jag hade dålig täckning pga utomlands. Tror inte bedragare hade orkat vänta ut mig.😅

Sen hade jag ju kunnat vänta till senare också innan jag signerade det hela.
 
Jag svarar framför allt inte på nummer som inte är inlagda i telefonen om jag inte vet att veterinären eller bilverkstan ska ringa. Ringer det ett okänt nummer kollar jag upp det på Eniro eller hitta, är det en verklig person som jag kan tänka mig har försökt nå mig ringer jag upp. Finns inte personen där utgår jag från att den hade lämnat ett meddelande eller kommer ringa igen om den ville nått.

Kollar också upp nätbutiker via trustpilot om jag aldrig handlat där tidigare. Handlar inte begagnat mer än i second hand-butiker (fysiskt). Skulle aldrig swisha eller betala på annat sätt för något utan att först få varan.
 
Jag känner att jag har bra kontroll på bedrägerier på nätet och i telefonen men att det är svårare i vardagen när det t.ex. kommer till att köpa och sälja saker.
"Råka" köpa en trasig bil, där säljaren vet att den är trasig, eller att någon inte betalar för saker som de "köper".
Eller hyra ut sin lägenhet eller sommarstuga och inte få betalt eller betala hyra för något för att sedan upptäcka att objektet egentligen inte existerade.
 
Jag har Nix och spamfilter i telefonen. De som ändå ringer tackar jag nej till alldeles oavsett. Jag vill i lugn och ro kolla upp det jag vill köpa, inte ta något efter en påringning.

Jag har blivit lurad vid köp online från en privatperson. Då fick jag tillbaka mina pengar när jag hotade med polis. Annars har det faktiskt aldrig hänt, har aldrig varit intresserad av något som folk brukar luras med. Säljer jag så skickar jag inte innan jag fått betalt så det är löst så sett. Skickar inte med någon skum kurir heller :p
 
Säljer jag så skickar jag inte innan jag fått betalt så det är löst så sett. Skickar inte med någon skum kurir heller :p
Det kräver ju att den andra vågar betala utan att ha fått varan.
Någon i transaktionen måste ju vara modig nog att börja.
Antingen genom att skicka saken först eller genom betala först.

Om ingen vågar vara först så blir det ju ingen försäljning/köp.
Hur skall man hantera det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp