Varg och lös hund, funkar det?

Sv: Varg och lös hund, funkar det?

Ja men det är långt i från alla vargar som attackerat tamdjur har skjutits eftersom attackerna skett när ingen stått och sett på,
om dom attackerar människor så hoppas jag verkligen att vi får en näst intill uttrotad varg stam, vargar som går inne på gårdarna, vägarna får väll inte bara skjutas?! Även om dom borde det!!

Ja, det är ju ett problem när man har sina djur ute obevakade och utan ordentliga stängsel. Kanske inte en så bra idé när man bor i områden med varg.

Vargar som söker sig till bebyggelse får skrämmas bort och du får väl använda alla möjliga metoder så länge du inte fysiskt skadar vargen och nog tror jag att de flesta går att skrämma bort. De som inte går att skrämma bort lär man få klassade som "problemvargar" och då blir det antingen tal om att flytta på vargen eller skjuta dem ändå.

Det går inte att föra en diskussion baserat på vad du tror.

Du tror att maten för vargarna kommer ta slut, det finns inga belägg eller källor för ditt påstående utan du baserar din tro på att älgkon föder två kalvar medan vargen föder en större kull och att detta skulle innebära slutet för älgens existens i Sverige. Det är ju alla dina påståenden och egna uträkningar som gör att man funderar över hur påläst du egentligen är om vår djurfana.

Men det har blivit midre älgar och mera vargar här där jag bor , dom har både räknat /spårat från marken, och luften!

Jag sitter inte och hittar på, eller inbillar mig och det är flera som "räknat" ut att det kommer att bli drastiskt lite älg om det fortlöper i denna takt.

Ja, det är ju ett problem när man har sina djur ute obevakade och utan ordentliga stängsel. Kanske inte en så bra idé när man bor i områden med varg.

Vargar som söker sig till bebyggelse får skrämmas bort och du får väl använda alla möjliga metoder så länge du inte fysiskt skadar vargen och nog tror jag att de flesta går att skrämma bort. De som inte går att skrämma bort lär man få klassade som "problemvargar" och då blir det antingen tal om att flytta på vargen eller skjuta dem ändå.

Det har inte varit något hinder med ordäntliga staket för vargar heller, ska vi bygga stenmurar runt våra egendommar bara för att vargarna ska få öka och frodas?!
Då är det många "problemvargar" HÄR DÅ!

Jag tycker du ska phota dina problemvargar så man får se i vilken verklighet dom finns.

Fast man kan ju räkna bort de älgar/rå och övrigt vilt som finns i renbetesland, för dessa kommer ju inte vargen "till godo" sas, men även utan dessa så lär ju vargarnas revir expandera och förflytta sig allt eftersom maten tryter.

Ja man kan ju hoppas att dom flyttar när maten tryter men så länge det finns tamboskap att tillgodose sitt matföråd med så lär dom ju inte frivilligt lämmna sina revir

kl

Lite smått om varg och människa.
Lämpligt är att kolla mot ryssland, baltländerna med omnejd då de där har samma typ av varg som vi här i norden. Där finns vargen i mycket större antal (över 20ggr så många per 1000km2 som i sverige, i sverige finns för övrigt inte ens 0,5 vargar per 1000km2), betydligt tätare befolkat av människor och till trots av det är skador på människor pga vargar ytterst ovanliga och nästan obefintliga om man undantar rabiessmittade djur och tama vargar som släppts ut/smitit.
Så att säga att våra få vargar vi har nu ska börja "härja runt i byarna och äta barn" känns enormt överdrivet. Jag är positiv till en ökning i vargbeståndet till i alla fall det dubbla, forskning har sagt att det krävs minst 400 individer en genetiskt hållbar stam, ett större bestånd skulle dessutom kunna ge mer utrymme för skyddsjakt på enstaka vargar som eventuellt skulle orsaka problem.

Kom med svart på vit fakta där någon de senaste 200 åren i Sverige har blivit skadad eller dödad av varg.

Det är onödigt att gå omkring att vara så hatisk och rädd när det eg inte finns någonting att vara rädd för.

Förlåt men det här är ett fullständigt värdelöst argument, nej självklart har det inte varit några tillfällen som någon har blivit skadad eller dödad av varg de senaste 200 åren eftersom den under den perioden har ansetts utrotad. För att få en nyanserad debatt så måste man ju ändå ta med fakta, i de länder där det finns gott om varg så är det ändå en hel del fall där barn och vuxna har blivit anfallna och skadade, en del fall även dödade.
Men för den sakens skull anser jag inte att vargen bör utrotas igen, men man bör ändå vara medveten om att det inte är ett helt ofarligt djur. För att jämnföra med björn så har skyddsjakten var betydligt mer utbredd vilket har gjort betydligt skyggare djur.

Jag tycker du ska phota dina problemvargar så man får se i vilken verklighet dom finns.

Ja kanske det och vargspillning och spår och spela in vargyl och och...
för att övertyga er som tycker om vargar att inte göra det då? Det finns inget som kan få er att ändra på det och det finns lika många argumet för som det finn mot vargar, så jag kan disskutera och lägga fram min sida av det hela på ett forum, när jag lämmnar datorn så lämmnar jag disskusionen och alla människors åsikter om vargar kvar i datorn.

Jag har ett allt för betydelserikt liv och betydelsefulla människor/djur att lägga min tid på, jag sitter inte och är livrädd för vargar hela dagarna och jag kan sova på nätterna också, men tanken och rädslan finns där när det rapporteras om vargar i sammhället, speciellt med avikande och orädda beteenden och när dom ökar i antal självklart får jag en instinktiv kännsla att skydda de mina.

Förlåt men det här är ett fullständigt värdelöst argument, nej självklart har det inte varit några tillfällen som någon har blivit skadad eller dödad av varg de senaste 200 åren eftersom den under den perioden har ansetts utrotad. För att få en nyanserad debatt så måste man ju ändå ta med fakta, i de länder där det finns gott om varg så är det ändå en hel del fall där barn och vuxna har blivit anfallna och skadade, en del fall även dödade.
Men för den sakens skull anser jag inte att vargen bör utrotas igen, men man bör ändå vara medveten om att det inte är ett helt ofarligt djur. För att jämnföra med björn så har skyddsjakten var betydligt mer utbredd vilket har gjort betydligt skyggare djur.

Kan bara hålla med har också försökt få fram att med det växande antalet vargar blivit "problem" och jag har heller ALDRIG pratat om utrotning, vi behöver inte gå längre än 3-4 år tillbaka då fanns inte denna debatt det har på några få år blivit en ökning,i ett begränsat antal län, i Sverige, jag kan heller inte fatta hur folk kan vilja MINST fördubbla mängden varg eller inte han någon form av jakt alls på dom, det är defenetivt inte ett tamdjur dom har 2 funktioner att fylla sitt liv med äta och fortplanta sig och det gör dom.

Men det har blivit midre älgar och mera vargar här där jag bor , dom har både räknat /spårat från marken, och luften!

Jag sitter inte och hittar på, eller inbillar mig och det är flera som "räknat" ut att det kommer att bli drastiskt lite älg om det fortlöper i denna takt.

Hur många vargar har du i din närhet? Det verkar som om du har full koll på var dessa befinner sig och vad de gör.

i de länder där det finns gott om varg så är det ändå en hel del fall där barn och vuxna har blivit anfallna och skadade, en del fall även dödade.

Fast det stämmer inte. Det är väldigt få fall där människor blivid skadade eller dödade på grund av den eurasiska vargen, vilken är den typen som finns i sverige.

Det finns en hel del fall i exempelvis Indien där människor blivit skadade och dödade, främst barn. MEN viktigt är då att tänka på att det inte är samma typ av varg som vi har här i norden och har ett annorlunda flock och jakt beteende. Att jämföra de med våra vargar här är ungefär som att jämföra våran brunbjörn med grizzlybjörn, svartbjörn eller isbjörn.

Det har inte varit något hinder med ordäntliga staket för vargar heller, ska vi bygga stenmurar runt våra egendommar bara för att vargarna ska få öka och frodas?!
Då är det många "problemvargar" HÄR DÅ!

Du kan få bidrag från länstyrelsen att bygga bra, vargsäkra staket. Vargar hoppar inte över staket så ett rejält viltstängsel runt dina ägor med kompletterade elstaket så kommer dina djur att leva lugnt och du också. Annars kan du som jag skrev i ett tidigare inlägg flytta dit det inte finns varg.

Du kan få bidrag från länstyrelsen att bygga bra, vargsäkra staket. Vargar hoppar inte över staket så ett rejält viltstängsel runt dina ägor med kompletterade elstaket så kommer dina djur att leva lugnt och du också. Annars kan du som jag skrev i ett tidigare inlägg flytta dit det inte finns varg.

Varför ska vi flytta??? för att vargen har mer rätt till gården??

Hur många vargar har du i din närhet? Det verkar som om du har full koll på var dessa befinner sig och vad de gör.

Jag har inte full koll på antalet vargar men jag vet att spårare och räknare av både varg/älg/björn noterat detta och runt 60 vargar i dalarna är en siffra som figurerat, men dom ökar ju för varje år,

Så då ska alla människor flytta till tätorter och bo i betong då?, Det fanns mindre vargar förut och dom har ökat fort och, det bara på något år!
Detta Var inte ett problem för några år sedan (inte 100 tals år sen). Och det handlar om att vargen inte är utspridd utan att majoriteten av dom lever i några få län. Det är inte konstigt att det finns så många som är för mera vargar när dom flesta människor bor i städerna.

En som INTE vill bo i Städerna, Och INTE älskar vargar!

De va la fan vi själva som byggde husen i betong. Gå du ut och leta upp en grotta och bo i om det känns bättre ;) och den svenska vargstammen är inte så stor som du vill få det till. Däremot så bygger vi minst 30 hus om dan, hur många blir det på ett år? ;) det är väl inte konstigt att vargarna börjar komma närmare oss människor när vi tränger in dem i små utrymmen!!

Jag har inte full koll på antalet vargar men jag vet att spårare och räknare av både varg/älg/björn noterat detta och runt 60 vargar i dalarna är en siffra som figurerat, men dom ökar ju för varje år,

Men Dalarna är bra mycket större än t ex Rialaområdet med 5 vargar så alla 60 kan ju inte bo i din närhet?

Trivs man inte med sina grannar så brukar man ta sitt pick och pack att flytta. Inte brukar man jaga iväg grannarna? Jag trivdes inte med mina i det området jag bodde i förrut. Trivs väldigt bra nu med de 5 Rialavargarna. :D

, i de länder där det finns gott om varg så är det ändå en hel del fall där barn och vuxna har blivit anfallna och skadade, en del fall även dödade.

Källa på det? När det gäller de länder som har samma typ av varg som vi har, då. I övrigt är det ju totalt irrelevant och Ainons jämförelse med olika typer av björnar är väldigt bra.

Men Dalarna är bra mycket större än t ex Rialaområdet med 5 vargar så alla 60 kan ju inte bo i din närhet?

Trivs man inte med sina grannar så brukar man ta sitt pick och pack att flytta. Inte brukar man jaga iväg grannarna? Jag trivdes inte med mina i det området jag bodde i förrut. Trivs väldigt bra nu med de 5 Rialavargarna. :D

Underbart inlägg :D Hade jag bott i områden där det var enormt mycket björn och varit rädd hade jag flyttat. Man får ju liksom bosätta sig där det passar, måste vara bra mycket lättare än att bosätta sig nånstans och sedan anse att allt runtomkring ska anpassas efter en själv. Särskilt när man har fobier.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 876
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 761
Senast: Grazing
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 201
Övr. Hund http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/29685 Som rubriken lyder, finns det någon som vet varför hundägare/jägare(?) har sina hundar...
2
Svar
32
· Visningar
2 336
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka