Ja, föda utan rädsla-boken. Alla gillar inte det upplägget boken har men för mig som ändå var hyfsat positivt inställd till förlossningen var den bra. Jag läste också Ina May's guide to natural childbirth men den var väl inte så praktiskt användbar, mer för inspiration och kroppstillit kanske. Men FUR-boken har ett lättläst upplägg och även en del som vänder sig direkt till partnern även om jag tycker att hen kan ha nytta av hela bokens innehåll.
Hoppas er kurs är bra! Jag tror att många kan känna sig handfallna och maktlösa i partner-situationen men om man får lite verktyg och handfasta tips kan det nog vara lättare. Min sambo var trygg och obekymrad men samtidigt gav han inte någon support alls mer än att protestera lite när jag ville gå hem och sa att det aldrig skulle gå och även denna gång har han uttryckt inställningen "vad ska jag göra, ut kommer den ju alltid"
Så nu ska han banne mig läsa på och eventuellt går vi kurs också! Vi gick på vanliga kostnadsfria kurserna som MVC arrangerade förra gången, men det var ju mest information kring när man ska ringa in, åka in och vilka typer av smärtlindring som finns att tillgå och vilka medicinska interventioner som kan bli aktuella. Inte så mycket råd kring mental och fysisk hantering av värkar, utdrivning och så vidare.