Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är det som händer med dina händer? (Sjukt skum mening.. hehe) svullnar de? Åh vad jobbigt men en inneboende i ett så tungt skede av graviditeten.. Är du o hon hemma hela dagarna då så ni umgås eller får du vara ifred o vila ngt?

Jag har kommit på att om jag lägger en memoryfoamkudde under bäckenet så gör det mindre ont, men det blir ju mindre bekvämt för resten av kroppen då..:meh: men en bra räddare i nöden!
Det är karpaltunnlarna som bråkar. Sen har jag något som heter Morbus de quervein som är liknande fast på tumsidan och sen är det någon nerv i armbågarna som kläms nu när man svullnat upp.
Ja vi är hemma hela dagarna, maken är hemma också och är pappaledig. Enda gången jag får vara ifred är om jag låser in mig i sovrummet eller när jag åker till hästen, men det blir ju inte så mycket vila då.
Sen kan jag ju inte stanna i stallet hela dagarna heller, måste ju ta hand om de fyra huliganerna med :)

Det är karpaltunnlarna som bråkar. Sen har jag något som heter Morbus de quervein som är liknande fast på tumsidan och sen är det någon nerv i armbågarna som kläms nu när man svullnat upp.
Ja vi är hemma hela dagarna, maken är hemma också och är pappaledig. Enda gången jag får vara ifred är om jag låser in mig i sovrummet eller när jag åker till hästen, men det blir ju inte så mycket vila då.
Sen kan jag ju inte stanna i stallet hela dagarna heller, måste ju ta hand om de fyra huliganerna med :)

Aj, låter inte skönt. Går det att göra något åt det som lindrar eller är det bara att härda ut? Låter som en tuff situation hemma, tur att det finns ngt rum att komma ifrån i.

Jag sover också som en kratta, vaknar till varje gång man ska vända sig, vaknar av halsbränna eller andnöd osv.
Sedan så har jag lite som @Sedna att jag vaknar vid speciella klockslag. Somnar mellan 23-00 och vaknar sedan vid 2-tiden är vaken en stund, går oftast och kissar. Vaknar sen igen vid 4-4.30 och där kan jag ha svårt att somna om igen. Så brukar ligga vaken någon timma innan jag somnar om igen, så sover jag typ 2 timmar till sen går jag upp.

Jag måste hålla med er om oron. Jag tycker det har vart det jobbigaste under hela graviditeten att inte ha någon form av kontroll över bebis i magen. Känner sig så maktlös/hjälplös. Visst kommer man känns oro för bebis utanför magen också men tror det kommer bli lättare för mig att hantera. Hoppas det iaf.

Beställde just en bröstpump förresten, inkl en flaska med calma-napp. Som en nödlösning om jag inte står pall med amning både natt- och dagtid. Får hålla tummarna för att amningen får fungera så att flaskmatning i sin tur kan fungera som en nödlösning. Sambon ska vara hemma hela första månaden så jag kan få komma undan och sova, känns otroligt skönt att vi slutligen bestämde oss för det.

Usch ja den där stressen o paniken är verkligen påfrestande! Längtar också till en lite tryggare tillvaro med bebis utanför magen. Folk säger att det bara är början (med oro) men jag vill nog hävda att det är en helt annan sorts oro, även om jag nu inte har egna barn sen tidigare. Skönt att din bebis har kommit igång nu!:)
Känner också så, att när han är ute så kan ju pappan hjälpa till på ett annat sätt med koll osv. Som det är nu är det upp till mig att känna om nåt är galet. En enorm stress för mig.

Aj, låter inte skönt. Går det att göra något åt det som lindrar eller är det bara att härda ut? Låter som en tuff situation hemma, tur att det finns ngt rum att komma ifrån i.
Handledsskydd dygnet runt, problemet är att de handledsskydden jag fått till karpaltunnlarna inte riktigt funkar för morbus de quervein. Så har en sort på nätterna och en på dagarna. Men de är så jäkla otympliga. Mot armbågarna har jag inte fått något.
Det värsta är väl att jag redan opererats en gång (efter förra förlossningen) då det inte gick över, men jag hoppas det släpper denna gången. Just nu kan jag inte ens bre en macka eller hålla mobilen med högerhanden utan att handen värker och domnar bort :(

Kom nyss hem från mitt besök hos BM och det gick sådär.
BM såg direkt att jag har svullnat upp tyckte även ansiktet var svullet, +2 på protein i urinen samt lite vita blodkroppar. Blodtrycket högre än vanligt men inte högt, men å andra sidan har jag legat lågt hela graviditeten och väldigt jämnt blodtryck. Sen så har jag ju haft det där synbortfallet i helgen. Så ska tillbaka på torsdag och kolla värden en gång till samt så skulle bm rådfråga deras läkare på onsdag om jag eventuellt skulle ta något blodprov.

Jag håller med om att bebis på insidan känns mer okontrollerbart gällande allmäntillstånd. Samtidigt är ju livmodern det allra bästa och säkraste stället för bebis före BF. Med fyra veckor kvar känns det bra att bebis stannar inne.

Min skrutta är nog mest aktiv på natten. Vaknar nästan alltid kring 01:30 och 03:30. Har kommit på att jag vaknar när bebis partar runt. Måste oftast gå på toa då också, tror hon trycker till blåsan. En natt för ngn vecka sedan kändes det som om huvudet stack fram vid övre delen av magen. Jag hoppas verkligen det var en rumpa, eller att hon snurrat rätt igen. Något stort, runt och hårt var det i alla fall som skymtades.

De säger ju att de kommer följa samma dygnsrytm när de fötts. Lillen var rätt lugn på nätterna och fick snabbt en hyfsad dygnsrytm. Har nog inte samma tur nu!

I övrigt börjar det bli sjukt jobbigt att sova.. är förpassad till enbart vänstersidan nu och det gör ont både här o där. Har ni också lite svårare med sömnen nu mot slutet eller låter era kroppar er att vila o samla kraft?

Har liksom många andra också problem med sömnen. Vaknar varje gång jag behöver byta sida, vilket är ganska ofta ;) Sen kan det vara halsbränna, kissenödig, mensvärk eller ibland bara av att jag känner mig pigg :grin: Har börjat med att lyssna på en poddcast när jag ska somna för att slippa ligga och tänka på hur svårt det är att somna. Har funkat rätt bra faktiskt :up: Men har ju turen att vara hemma på dagarna så brukar faktiskt kunna somna 1-2 timmar mitt på dagen så känner ändå inte att jag har någon direkt sömnbrist :D

Hm.. blir lite nojig om jag ska få någon leverans idag. Står på deras hemsida att man ska få sms så man kan följa bilens resa. Inte fått nått :/ aja de har till kl 22 på sig :p

Nu är äntligen nya sängen till sonen hemma! :banana: enda som varit kvar att fixa inför bebis så att vi har nånstans att sova allihop.

Hm.. blir lite nojig om jag ska få någon leverans idag. Står på deras hemsida att man ska få sms så man kan följa bilens resa. Inte fått nått :/ aja de har till kl 22 på sig :p

Det är inte alltid man får sms som utlovat. Inte heller alltid de passar tiden. I alla fall inte om det är det företag jag tror. :p Blivit mycket hemkörning här senaste månaderna så talar av erfarenhet.

Blir lika besviken varje gång jag tittar in här ;) :D
Hade hoppats att iaf någon skulle ligga med värkar nu eller redan fått sin bebis, men så verkar inte vara fallet denna gången heller :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 263
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 759
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 345
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix