Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du fick en liten försmak på vad som ska komma iaf ;)

Ja alltså, en natt eller två hade väl funkat. Men en hel jäkla vecka är lite väl mycket. Att då dessutom ha fyra ungar som kräver sitt, ha ont överallt, vara konstant trött och sen ha en karljävel som inte lyssnar ett skvatt när man försöker förklara vad man tycker och känner gör inte saken bättre.
Jag vill kunna häva mig i soffan när ungarna sover, glo på film och bara ta det lugnt utan att känna pressen att behöva vara trevlig och social samtidigt. Jag vill kunna vara social när jag själv känner för det. Inte bli påtvingad att vara det .
Kanske ska bosätta mig hos hästen några dagar :p
Nu blev det mycket gnäll :D
Eller att man har någon hos sig som man känner att man inte behöver vara social med. Så känner jag för både min pappa och svärmor. de skulle i princip kunna gå in och sätta sig i min soffa och jag fortsätter titta på film och man behöver inte säga så mycket. Det blir jobbigt då man känner att ja som du säger man måste vara social när man inte vill eller orkar

Alltså denna panik man känt. Just nu känner jag bara: jag skiter i om vi inte har någon barnvakt nu vill jag bara att liten ska komma ut så man kan se hur han mår varje dag, varje minut och varje sekund. Är de i magen. Vad ska man göra. Man kan ju inte göra nått bara hoppas lixom. Nu när han rör sig så fäller man en lättnad tår för att han ger ifrån sig ett livstecken. Det är så skööönt. till och med min 5åring låg på magen och pratade med lillebror tidigare om att han skulle röra sig mer. Gulle

Eller att man har någon hos sig som man känner att man inte behöver vara social med. Så känner jag för både min pappa och svärmor. de skulle i princip kunna gå in och sätta sig i min soffa och jag fortsätter titta på film och man behöver inte säga så mycket. Det blir jobbigt då man känner att ja som du säger man måste vara social när man inte vill eller orkar
Ja men precis, då hade det varit en helt annan sak. Fast jag hade nog ändå kännt att man måste vara glad och trevlig hela tiden oavsett vem som är här.

Alltså denna panik man känt. Just nu känner jag bara: jag skiter i om vi inte har någon barnvakt nu vill jag bara att liten ska komma ut så man kan se hur han mår varje dag, varje minut och varje sekund. Är de i magen. Vad ska man göra. Man kan ju inte göra nått bara hoppas lixom. Nu när han rör sig så fäller man en lättnad tår för att han ger ifrån sig ett livstecken. Det är så skööönt. till och med min 5åring låg på magen och pratade med lillebror tidigare om att han skulle röra sig mer. Gulle

Usch ja den där stressen o paniken är verkligen påfrestande! Längtar också till en lite tryggare tillvaro med bebis utanför magen. Folk säger att det bara är början (med oro) men jag vill nog hävda att det är en helt annan sorts oro, även om jag nu inte har egna barn sen tidigare. Skönt att din bebis har kommit igång nu!:)

Spännande att det börjar hända en del för flera nu!! Själv har jag precis varit iväg på möte hos specMVC. Tyvärr tredje läkaren på tre besök men efter lite inledande panikkänsla (känns så himla viktigt att det blir rätt inför fl) så kunde jag slappna av o kände att även denna läkare var väldigt vettig o tillmötesgående. Det blir ett sista besök sen framåt v39, men det mesta är planerat och klart nu:)

I övrigt börjar det bli sjukt jobbigt att sova.. är förpassad till enbart vänstersidan nu och det gör ont både här o där. Har ni också lite svårare med sömnen nu mot slutet eller låter era kroppar er att vila o samla kraft?

Spännande att det börjar hända en del för flera nu!! Själv har jag precis varit iväg på möte hos specMVC. Tyvärr tredje läkaren på tre besök men efter lite inledande panikkänsla (känns så himla viktigt att det blir rätt inför fl) så kunde jag slappna av o kände att även denna läkare var väldigt vettig o tillmötesgående. Det blir ett sista besök sen framåt v39, men det mesta är planerat och klart nu:)

I övrigt börjar det bli sjukt jobbigt att sova.. är förpassad till enbart vänstersidan nu och det gör ont både här o där. Har ni också lite svårare med sömnen nu mot slutet eller låter era kroppar er att vila o samla kraft?
Sover som en kratta. Snittar 3-4 timmar per natt, och då vaknar jag säkert 10 gånger under de timmarna.
Hinner knappt somna innan det spränger i händerna och nu senaste veckan även i armbågarna, fogarna känns så fort man rör sig och det är helt omöjligt att hitta en bekväm sovställning med en gigantisk mage i vägen.
Sover som bäst på soffan men den är ju ockuperad av svärmor nu :(
Så inget samla kraft här

Usch ja den där stressen o paniken är verkligen påfrestande! Längtar också till en lite tryggare tillvaro med bebis utanför magen. Folk säger att det bara är början (med oro) men jag vill nog hävda att det är en helt annan sorts oro, även om jag nu inte har egna barn sen tidigare. Skönt att din bebis har kommit igång nu!:)

Jag blir så trött på folk som säger att det bara är början med oro, som om det skulle göra oron under graviditeten lättare eller mindre befogad? Jag förstår inte vad de vill ha sagt.

Säkert olika hur man upplever det. Men med ett barn på insidan och ett på utsidan så tycker i alla fall jag att det är mycket lättare att förhålla sig till oro med barnet på utsidan. Under graviditeten är det så lätt att känna sig maktlös. Dessutom delar man varken ansvar eller oro på det sätt som man gör med barnet på utsidan om man är två föräldrar.

Har börjat sova bättre. Vaknar 1-2 gånger på natten och kan oftast somna om snabbt. Riktigt skönt för tidigare kunde jag inte somna om när jag vaknade

Jag blir så trött på folk som säger att det bara är början med oro, som om det skulle göra oron under graviditeten lättare eller mindre befogad? Jag förstår inte vad de vill ha sagt.

Säkert olika hur man upplever det. Men med ett barn på insidan och ett på utsidan så tycker i alla fall jag att det är mycket lättare att förhålla sig till oro med barnet på utsidan. Under graviditeten är det så lätt att känna sig maktlös. Dessutom delar man varken ansvar eller oro på det sätt som man gör med barnet på utsidan om man är två föräldrar.
Men exakt. På utsidan känner jag iaf att man har mer koll på barnet. Känslan är så iaf. Första barnet fanns ju oro gör allt var nytt och så men den största oron är ju nu på slutet när de ska komma ut när som helst. Händer det nått vid förlossningen så är man iaf där på plats och kan få hjälp men en måndag hemma med sonen. Man kan inte göra någonting känns det som -_-

Vart laddar ni upp bilder? Förut när jag var aktiv så laddade jag upp bilder på t.ex pixbox när det fanns för att sedan länka hit.

Sover som en kratta. Snittar 3-4 timmar per natt, och då vaknar jag säkert 10 gånger under de timmarna.
Hinner knappt somna innan det spränger i händerna och nu senaste veckan även i armbågarna, fogarna känns så fort man rör sig och det är helt omöjligt att hitta en bekväm sovställning med en gigantisk mage i vägen.
Sover som bäst på soffan men den är ju ockuperad av svärmor nu :(
Så inget samla kraft här

Vad är det som händer med dina händer? (Sjukt skum mening.. hehe) svullnar de? Åh vad jobbigt men en inneboende i ett så tungt skede av graviditeten.. Är du o hon hemma hela dagarna då så ni umgås eller får du vara ifred o vila ngt?

Jag har kommit på att om jag lägger en memoryfoamkudde under bäckenet så gör det mindre ont, men det blir ju mindre bekvämt för resten av kroppen då..:meh: men en bra räddare i nöden!

Vaknar varannan timme. Nästan löjligt punktligt. Vet inte varför. Men många spädbarn äter ju varannan timme så vet inte om kroppen försöker skapa något fungerande sömnmönster för framtiden.:p När jag bara kan byta sida och somna om känner jag mig pigg och utvilad. Dock varit väldigt få sådana nätter på sistone. Antingen stör förvärkar eller hunger, och så får jag svårt att somna om.

@Sedna och @MinIan håller med er! Jag tror också det är maktlösheten som gör det, man kan inte ens kontrollera ngt enkelt själv. Med barn på utsidan är det betydligt lättare att göra en bedömning av allmäntillståndet, tex ta temp etc..

Vaknar varannan timme. Nästan löjligt punktligt. Vet inte varför. Men många spädbarn äter ju varannan timme så vet inte om kroppen försöker skapa något fungerande sömnmönster för framtiden.:p När jag bara kan byta sida och somna om känner jag mig pigg och utvilad. Dock varit väldigt få sådana nätter på sistone. Antingen stör förvärkar eller hunger, och så får jag svårt att somna om.

Så du vaknar bara sådär, inte av att du är kissnödig eller så? Lustigt, men säkert som du säger, en anpassning.

Min kropp försöker skapa samma mönster som vid första barnet. Jag sov så fort bebis skrek och sambon vaknade hahaha. Men vadå. 9 månader av slit o smärta av olika slag så tyckte väl min kropp att det var dags att sova. Sonen drack då mjölk jag pumpat eller ersättning.

Så. Nu kraschade jag i soffan efter att ha hjälp sonen med en bilbana. tycker jag var smart. Hittade ett plaströr i förrådet sim går att böja och den håller sig böjd. Tog lite garn och knöt fast ena änden i en stark magnet som sitter på kylskåpet. Så kan sonen justera höjden på bilbana sj. Nu underhåller han sig sj väldigt bra hehe

Du fick en liten försmak på vad som ska komma iaf ;)

Ja alltså, en natt eller två hade väl funkat. Men en hel jäkla vecka är lite väl mycket. Att då dessutom ha fyra ungar som kräver sitt, ha ont överallt, vara konstant trött och sen ha en karljävel som inte lyssnar ett skvatt när man försöker förklara vad man tycker och känner gör inte saken bättre.
Jag vill kunna häva mig i soffan när ungarna sover, glo på film och bara ta det lugnt utan att känna pressen att behöva vara trevlig och social samtidigt. Jag vill kunna vara social när jag själv känner för det. Inte bli påtvingad att vara det .
Kanske ska bosätta mig hos hästen några dagar :p
Nu blev det mycket gnäll :D
"gnäll" på du, jag hade aldrig stått ut. Jag är till och med imponerad på alla gravid som har barn sedan tidigare man måste ta hand om. Och sedan att ha svärmor över på det.. :nailbiting:
Tycker det är rätt skönt att vara hemma själv under dagarna. Kan gå och vila när jag vill osv. :)

Håller med om svårare/annorlunda oro för bebis i magen. Mer svårkontrollerat än när de är ute, då är det lätt att se att de andas och de är rätt tydliga ifall nåt är fel (kanske blir värre sen framåt tonåren när man har mindre koll).

Jag sover också uselt på nätterna. Svårt med bekväma sovställningar och vaknar när jag rör mig. Har lyckats sova under dagen idag i alla fall.

@MinIan har fått samma råd om saft.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 263
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 760
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 345
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg