Vårföräldrar 2017 del tre

Varför köper man kläder/grejer efter kön? Köper man inte bara det man tycker är fint, oavsett pojke eller flicka i magen....?
(Helt uppriktigt menad fråga :) )

För egen del så har jag nästan bara i mitt tycke helt neutrala babykläder. Jag tycker varken om skarpa färgen eller blaffiga tryck. Sonens skjortor kommer inte användas om Rul nu stämmer och det visar sig vara en flicka, i övrigt kommer resten återanvändas.

Dock har jag inte hittat några fina neutrala klädet i gammelrosa till sonen och jag tycker verkligen att det är en fin färg till bebisar så om detta nu är en flicka skulle jag kunna köpa lite gammelrosa bodysar även om det kar vara spets på eller ngt liknande. Det vill jag dock inte sätta på en pojke.

Varför köper man kläder/grejer efter kön? Köper man inte bara det man tycker är fint, oavsett pojke eller flicka i magen....?

Jag har försökt hitta fina könsneutrala kläder i möjligaste mån. Och det är inte lätt. Oftast om det är kläderna rosa eller blåa med antingen lite spets eller någon bil på. Jag tycker flickkläder över lag inte är fina men då tycker jag inte om färgen rosa. Pojkkläder är lättare men om jag får en tjej så är det ju inte allt som passar enligt mig.

Har hittat en del jättefina bodys men då är det oftast grått eller vitt som gäller och jag har gärna färg på barnet. Så det är bannemig inte lätt :rofl:

Jag skulle inte köpa klänning till en pojke, hur fin jag än tyckte klänningen var och trots att jag tycker det är ett väldigt bra sommarplagg (men nu får vi väl se, jag har ju köpt klänningar och skulle de sett fel på RUL och det kommer en kille så kanske jag får ändra mig på den punkten :D;)). Men i övrigt så köper jag det jag tycker är fint oavsett färg osv.

Det finns väldigt mycket fina, färgglada och könsneutrala barnkläder. Polarn och Pyret har exempelvis massor, liksom Mini Rodini och många andra märken. Men även billigare kedjor som Next har roliga, färgglada djurtryck och annat fint. Jag tycker det är trist att en del tänker köna sina spädbarn så tidigt som möjligt. Det kommer tids nog, men låt bebisar vara bebisar liksom? Kläder är kläder?

För övrigt är klänningar det MEST opraktiska plagget på bebisar. Det hasar upp och korvar sig och är helt värdelöst så länge de mest ligger. Undvik!

Vi vet inget kön men har fastnat för gröna plagg, men det blir en del vita plagg också "tyvärr" då jag gillar färg! Har även köpt med lite djurmönster och så :) tycker ica maxi har fina kläder nu! Dom har inte massor men en hel del föll mig i smaken :)

Jag har pop, molo, villervalla, mini rodini, mycket danska färgglada kläder över lag.
Det vi fått (av två flickor) är vitt och blått eftersom det är mammans favoritfärger. Jag gillar starka, vitt-grått-beige är trist. Funderar på att "råka" färga en del av allt det vita... rött, grönt, gult är favoriter här.
Gillar inte tryck eller volanger.

Jag har köpt väldigt lite helt nytt utan mest begagnat och mest paket med mycket olika kläder. En hel del som jag kanske inte hade valt själv. Det är blandat i färgerna, tills bebis är stor nog att välja själv får lillan stå ut med mammas klädsmak (och såklart pappans "tar de som ligger överst i lådan smak"). Jag älskar neutrala kläder utan blaffiga tryck. Jag älskar blått, rött, grått och rosa. Om lillan kommer få kläder i dessa färger ja. Jag tycker spets är superfint och har gärna det på mig själv, lillan har en hel del spets. I övrigt är målet bekväma kläder, få klänningar förutom finklänningar för speciella tillfällen. Jag hade en period när jag älskade klänningar, nu har jag det typ bara på finare tillställningar. Skulle jag få en kille istället kommer han nog inte få klänning på sig förens han själv ber om det, mest för att jag skulle älska att kunna stila pappa och son i samma. När barnet är stort nog får barnet välja själv, jag kommer gissningsvis slita mitt hår för diverse konstiga ihopsättningar men det är barnets egen utveckling, bara le o vara glad! Helt säker på att vare sig det kommer att bli en tjej eller kille kommer det bli en tuffing som får "köra" traktor, dra får, rida, laga mat, diska och dammsuga. Vi är jämställda hemma hos oss och de stackars barnet kommer oavsett kön att ha två föräldrar som ser att dom anammar vårat högata intresse som då blir får/traktor versus hästar :D

För övrigt är klänningar det MEST opraktiska plagget på bebisar. Det hasar upp och korvar sig och är helt värdelöst så länge de mest ligger. Undvik!

Nja, jag håller inte med. Men man tycker ju olika :). På min systerdotter var det bra hela hennes första sommar (som hon till stor del spenderade hos oss), minns inte alls att jag tyckte att det var ngt speciellt stort problem med korvande. Däremot vet jag att jag både med henne och sonen blev galen på alla kläder med "fast luva" så det undviker jag helt.

"Jag skulle inte köpa klänning till en pojke, hur fin jag än tyckte klänningen var och trots att jag tycker det är ett väldigt bra sommarplagg"

Varför inte? Om du tycker det är ett bra och praktiskt plagg?

Vilken löjlig diskussion. Kan man inte låta folk göra som de vill? Vill man ha klänning på pojke, kör på! Vill man ha rosa spets på flicka så ska väl det vara minst lika okej? Så länge man inte beter sig illa mot den som "bryter normer" så ska det väl vara lika okej att följa de, eller får man bete sig illa mot de som gillar rosa på flickor? Känns hyckligt (nä det kanske inte är ett riktigt ord? Ska sova nu så orkar inte googla) annars.

Vi har massa flickiga kläder till vår tjej, för att jag tycker de är fina. Till stor del Ralph Lauren (ja fett onödigt dyra för ett barn men jag kan inte låta bli, de är så fina) som är riktiga tjejiga i rosa/spets/peplummodeller/osv. Vem bryr sig? Gör det fysiskt ont att se en tjej i rosa eller vad är problemet?

Vilken löjlig diskussion. Kan man inte låta folk göra som de vill? Vill man ha klänning på pojke, kör på! Vill man ha rosa spets på flicka så ska väl det vara minst lika okej? Så länge man inte beter sig illa mot den som "bryter normer" så ska det väl vara lika okej att följa de, eller får man bete sig illa mot de som gillar rosa på flickor? Känns hyckligt (nä det kanske inte är ett riktigt ord? Ska sova nu så orkar inte googla) annars.

Vi har massa flickiga kläder till vår tjej, för att jag tycker de är fina. Till stor del Ralph Lauren (ja fett onödigt dyra för ett barn men jag kan inte låta bli, de är så fina) som är riktiga tjejiga i rosa/spets/peplummodeller/osv. Vem bryr sig? Gör det fysiskt ont att se en tjej i rosa eller vad är problemet?

Folk gör ju som de vill. Jag personligen kommer att fortsätta tycka att det är väldigt trist att köna spädbarn på det sättet. Framför allt för hur det kan begränsa henoms liv som vuxen.

"Jag skulle inte köpa klänning till en pojke, hur fin jag än tyckte klänningen var och trots att jag tycker det är ett väldigt bra sommarplagg"

Varför inte? Om du tycker det är ett bra och praktiskt plagg?

Det började med att vi som ska få vårbarn pratade om att de kan ha sett fel på RUL och jag råkade säga att jag köpt några klänningar (som jag tycker är praktiska och fina plagg). Sen har vi mängder med helt neutrala, blåa, gröna, gula plagg som bebis oavsett kön kommer ha. Det var inte alls menat som en stor diskussion om vad tjejer eller killar "ska" ha.

Men nej, trots att jag tycker om klänningar så hade inte sonen en enda som bebis.Skulle han nu när han pratar vilja ha en så får han gärna det.

Och om jag mot alla odds skulle köpa dylikt skulle jag hellre ha det på en tjej än en kille. Så himla olika man kan vara.

Jag har flera kompisar som har köpt bodys med fluga eller slips till sina döttrar. Superfint! Och dessutom, hur kontroversiellt är det med en kvinna med slips eller skjorta? Inte alls, skulle jag säga.

Folk gör ju som de vill. Jag personligen kommer att fortsätta tycka att det är väldigt trist att köna spädbarn på det sättet. Framför allt för hur det kan begränsa henoms liv som vuxen.

Och många andra (tex jag) bryr sig inte alls om vad folk klär sina barn i. Enda gången jag reagerar är när barn har trasiga/smutsiga/fel storlek/fel för årstiden kläder för det signalerar missförhållanden, vilket känns lite viktigare att reagera på än om kläderna är pojkiga eller flickiga.

Nja, jag håller inte med. Men man tycker ju olika :). På min systerdotter var det bra hela hennes första sommar (som hon till stor del spenderade hos oss), minns inte alls att jag tyckte att det var ngt speciellt stort problem med korvande. Däremot vet jag att jag både med henne och sonen blev galen på alla kläder med "fast luva" så det undviker jag helt.

Men de hasar ju upp när de korvar omkring, för att inte tala om när en bär dem? Och sen är det ju det där att spädbarn ska skyddas från solen. Ja, folk är olika men jag tyckte att det var sjukt opraktiskt och mycket bättre med tunna bodys/sparkdräkter med ben och liknande.

Och många andra (tex jag) bryr sig inte alls om vad folk klär sina barn i. Enda gången jag reagerar är när barn har trasiga/smutsiga/fel storlek/fel för årstiden kläder för det signalerar missförhållanden, vilket känns lite viktigare att reagera på än om kläderna är pojkiga eller flickiga.

Jo. Därav diskussionen. Jag tycker att det är sjukt viktigt att arbeta för jämställdhet, främst för min dotters skull, och att problematisera praktiker som riskerar att bibehålla den könsnormativitet som råder idag. Det är ingen tävling om vad som är mest viktigt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 001
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
913
· Visningar
21 990
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
60 61 62
Svar
1 227
· Visningar
64 007

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka