Vårföräldrar 2017 del tre

Jo. Därav diskussionen. Jag tycker att det är sjukt viktigt att arbeta för jämställdhet, främst för min dotters skull, och att problematisera praktiker som riskerar att bibehålla den könsnormativitet som råder idag. Det är ingen tävling om vad som är mest viktigt.

Vill man jobba för jämställdhet tycker jag att välja att kriga om färg på kläder är en väldigt pyttig insats. Känns mest som att man gör det för att få klappa sig själv lite gött på axeln. Åh nu kommer det garanterat "ja men vad gör du då vavavava". Jag gör en hel del, men färger skiter jag faktiskt i.

Men de hasar ju upp när de korvar omkring, för att inte tala om när en bär dem? Och sen är det ju det där att spädbarn ska skyddas från solen. Ja, folk är olika men jag tyckte att det var sjukt opraktiskt och mycket bättre med tunna bodys/sparkdräkter med ben och liknande.

Jag minns inte korvandet som ett problem helt enkelt. Jag störde mig som sagt mer på andra saker (som fasta luvor).

Ja bebisar ska skyddas mot solen? Men man har väl inte en bebis mitt ute i solen oavsett kläder? Och bara för att en bebis har klänningar betyder det ju inte att den BARA/ALLTID har det? Så förstår inte riktigt hur det där med solen kom in.

Hur menar du att det kan begränsa hans eller hennes liv som vuxen? Ett spädbarn lär knappast komma ihåg vad det hade på sig när det var 6 månader?

Även @BernT

Nej naturligtvis inte men om vi inte reflekterar över varför vi gör som vi gör och väljer som vi väljer är risken stor att man omedvetet begränsar barnet till "sitt" kön redan från start. Och det tycker jag är tråkigt.

Jag vill att V ska vara fri att leka med dockor och bilar. Att välja intresse fritt utan att bli ifrågasatt om han vill ägna sig åt gruppgymnastik eller konståkning. Det ska vara lika självklart som att spela fotboll eller hockey.

Det är fruktansvärt svårt (i mitt tycke) att inte fastna i de förutbestämda mallar som finns för "flicka" eller "pojke". Och jag önskar så att barnen slapp det.

Och att då sluta könskoda kläder må verka pyttigt men det går ju igen i allt från bebiskläder till leksaker. Från dag 0. Ju fler områden vi kan avkoda ju bättre, för alla.

Tror och tycker jag då.

Vill man jobba för jämställdhet tycker jag att välja att kriga om färg på kläder är en väldigt pyttig insats. Känns mest som att man gör det för att få klappa sig själv lite gött på axeln. Åh nu kommer det garanterat "ja men vad gör du då vavavava". Jag gör en hel del, men färger skiter jag faktiskt i.

Om en väljer att arbeta för jämställdhet så är det ju antagligen så att en arbetar för många andra frågor för att öka jämställdheten, där barns klädsel är EN liten del.

Jag minns inte korvandet som ett problem helt enkelt. Jag störde mig som sagt mer på andra saker (som fasta luvor).

Ja bebisar ska skyddas mot solen? Men man har väl inte en bebis mitt ute i solen oavsett kläder? Och bara för att en bebis har klänningar betyder det ju inte att den BARA/ALLTID har det? Så förstår inte riktigt hur det där med solen kom in.

Nej, det är olika som sagt, jag personligen tycker att klänningar på bebisar som är yngre än att de kan gå, är väldigt opraktiskt. En gör ju precis som en vill. Däremot tycker jag det är märkligt att en tycker att klänning är ett praktiskt plagg på en flicka sommartid, men otänkbart på en pojke vid samma årstid.

Jag har flera kompisar som har köpt bodys med fluga eller slips till sina döttrar. Superfint! Och dessutom, hur kontroversiellt är det med en kvinna med slips eller skjorta? Inte alls, skulle jag säga.
För mig handlar det inte om ifall det är kontroversiellt eller inte. Har själv haft både skjorta och slips och använder sällan klänning eller kjol. Det handlar endast om vad jag själv vill sätta på mina barn.

Sonen har är supergulligt nattlinne med lille skutt tex som han passar jättebra i :love:

Fasta luvor på barnkläder är så skumt! Inte minst från storlekar när de börjar röra sig fritt och kan fastna i vad som helst :eek:

Pop har haft (har fortfarande?) väldigt bra med tryckknappar som varit enkla att ta bort och knapparna har varit väl dolda i kragen.
Jag trodde att juniors fsk hade restriktioner kring fasta luvor men icke.

För mig handlar det inte om ifall det är kontroversiellt eller inte. Har själv haft både skjorta och slips och använder sällan klänning eller kjol. Det handlar endast om vad jag själv vill sätta på mina barn.

Sonen har är supergulligt nattlinne med lille skutt tex som han passar jättebra i :love:

OK. Varför vill du då inte ha samma skjortor på en dotter som du hade på din son?

OK. Varför vill du då inte ha samma skjortor på en dotter som du hade på din son?

För att jag inte tycker att det passar på en flicka under ett år. På samma sätt som att jag gärna ville ha gammelrosa till sonen men drog gränsen vid spets (alla rosa plagg verkar ha spets, prinsessor, glitter eller dylikt varav spets är det enda jag kan överväga övht).

Klänningar kommer inte inhandlas även om det blir en flicka. Vi lär säkert få ett par dock (precis som vi fick finskjortor till sonen) och då får de väl användas vid barndop och liknande men inte i övrigt.

Överlag saknar jag gröna, gula och rosa kläder utan något extra på. Tror jag har 80% vitt, grått, beige, brunt och svart. 20% blått och rött. Hade gärna fått in lite mera (milda) färger men det är supersvårt. Finns inte så mycket att välja på tyvärr.

Tiden som glamourdrottning verkar vara påväg att passera! Haft svårt att sova senaste nätterna, gör ont i höfterna, mkt sammandragningar dagtid, blir lätt trött i ryggen osv! Dagarna flyter på ändå men allt går lite saktare... Fick dock höra igår att jag ser oförskämt pigg ut, jag som känner mig som ett lik :p 23 dagar till BF!

Vilken lång diskussion....

Min åsikt :
1. Jag trivs inte själv i klänning o tycker det är något opraktiskt. Dottern älskar klänningar o använder det dagligen. Med extra byxor o tröja att ha under overallen som ombyte när hon är ute.
2. Rosa är en färg. Min son älskar rosa o har rosa skor, rosa tröjor, rosa jacka. Det har varit väldigt jobbigt bitvis för denna mamma som kämpat med egna fördomar. Han går i förskoleklass men bryr sig inte själv om sk pojkfärg - flickfärg.
3. Med ovan nämnda konstaterar jag att det är skitsvårt o hitta rosa kläder utan paljetter, glitter o volanger. Väldigt tråkigt.
4. Alla är olika jag gillar inte gulliga kläder utan köper rejäla sådana, klänningar typ villervalla, pop.
5. vet inte vad bebisen har för kön men eftersom ungarna älskar rosa är det rosa som gäller när de handlar, dock undviker vi de gulligaste "dockkläderna". Har svårt att hitta någotsånär neutrala kläder i glada färger till bebis.
6. Jag avskyr huvtröjor med fast huva, livrädd för stryprisken.

7. Färg är färg och smaken är som baken, delad :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
1 982
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
44 45 46
Svar
912
· Visningar
21 975
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
60 61 62
Svar
1 226
· Visningar
63 953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat