Vårföräldrar 2017 del 6

Minns inte sf mått haha är ju 9 veckor sen jag var gravid, meb hade varit lycklig med typ 10 kg, gick upp 21 :arghh:

10 kilo är helt normalt och okej. Du är ju gravid för bövelen.

+ @Diremore och @Ariane

Har gått upp 3 kg på 3 veckor. Min kropp fixar inte att bli mycket tyngre nu då jag har en kraftig övervikt i grunden. Jag vet att 10 kg inte är mycket under en graviditet men för min kropp är det de.

Fotleder och knän börjar gå sönder fullständigt och de har jag kämpat med i typ 10 år att få hållbara efter gamla skador.

Mitt sf-mått var väl 37 eller så, jag låg under normalkurvan men så låg ju skruttungen tvärs över också så hade man mätt bredden hade jag nog legat långt över :D

Har gått upp 3 kg på 3 veckor. Min kropp fixar inte att bli mycket tyngre nu då jag har en kraftig övervikt i grunden. Jag vet att 10 kg inte är mycket under en graviditet men för min kropp är det de.

Förmodligen vätska som försvinner fort. Jag förstår att det är tungt, men du kan ju inte göra mycket åt det.

+ @Diremore och @Ariane

Fotleder och knän börjar gå sönder fullständigt och de har jag kämpat med i typ 10 år att få hållbara efter gamla skador.

Jag har också kraftig övervikt o borde inte gått upp mer än 7 kg men ja, nu blev det 21!

Förmodligen vätska som försvinner fort. Jag förstår att det är tungt, men du kan ju inte göra mycket åt det.

Nä speciellt inte när min högsta hastighet är strandad valross :angel:

Jag har också kraftig övervikt o borde inte gått upp mer än 7 kg men ja, nu blev det 21!

Det är inte antalet kg i sig utan skadan de gör på min kropp. BM kläckte en käck kommentar om att jag kanske borde gå ner några kg inför nästa graviditet. Svarade att jag troligtvis inte kommer skaffa fler barn och att även om jag går ner i vikt har jag fortfarande 2 ledsjukdommar som troligtvis inte kommer bli bättre efter detta. Så har ju lite annat smått och gott att dras med. :p

Mitt Sf-mått i 39+0 var 34.

Jag har gått upp 19 kg så jag håller med om att 10 inte är vidare mycket :)
Besök hos BM. Hade en vikarie idag med. En gammal pensionär. Hon var snäll men det blev inget vettigt med dagens besök heller.

Mitt blodtryck var nere på 115/70. Dvs normalt för icke graviditet. Urinprov ua.
SF mått 39 (:o?) Hur stort har erat varit?
Vikt åt helvete med +10 kg.

+ @Diremore och @Ariane

Åh, vad jag känner igen mig. Jag har nu i v 35 gått upp +15 trots att jag var överviktig sedan tidigare. Känns skitjävlajobbigt att vågen visar tresiffrigt. Har en BM som försöker vara positiv och peppande, varje besök säger hon "Det är ingen fara, vi försöker hålla det i schack och stanna där du är nu!" men hur misslyckad känner man sig inte när man ändå gått upp nästa gång fastän man borde "stannat där man var sist". Omöjligt! Och urbota dumt med denna vikthets. Väger mig endast när jag ska till BM och försöker må bra i den fantastiska kropp jag har, men visst blir man påmind av knän och fotleder. :banghead:

Nu har vi landat på BB där vi kvar ett par dagar då lilleman är en liten plutt på 2650g och 49 cm. Men jag vägde också så lite när jag föddes så inte så konstigt att han också gör det. Träffat läkaren idag och fått ok stämpel. Börjat amma vilket jag tror fungerar bra men han ska även få ersättning var 3:e timme för han är så liten. I övrigt så är vi såklart trötta efter 24 timmars värkar så vi vilar mest.

Förlossningen upplevde jag som oerhört jobbig och smärtsam. Men hade en super barnmorska och uska och detta tillsammans med ryggbedövning jag fick till slut gjorde att jag ändå stod ut även om sambon säger att jag flera gånger sa att jag ville därifrån och inte föda något barn :D ut kom han iaf och jag blev sydd med två stygn. Känner mig lite mörbultad nu men ändå relativt pigg!

+ @Diremore och @Ariane

Gick upp 1 kg på 5 dagar sista veckan pga vätska. Som tur är försvinner den fort när bebis väl är ute, mina ben och fötter ser helt normala ut redan idag! Totalt gick jag upp 12 kg under hela graviditeten.

Nu har vi landat på BB där vi kvar ett par dagar då lilleman är en liten plutt på 2650g och 49 cm. Men jag vägde också så lite när jag föddes så inte så konstigt att han också gör det. Träffat läkaren idag och fått ok stämpel. Börjat amma vilket jag tror fungerar bra men han ska även få ersättning var 3:e timme för han är så liten. I övrigt så är vi såklart trötta efter 24 timmars värkar så vi vilar mest.

Lustigt att det verkar vara olika gränser och riktlinjer! Vår son var 48 cm och vägde 2460 g och vi var aldrig på BB öht utan åkte direkt till bb-hotellet. Enligt barnmorskan hade han precis klarat storleksgränsen för att slippa BB. Det var aldrig tal om någon ersättning utan han har enbart ammats direkt från start. Inte ens då det tog drygt ett dygn för honom att fatta galoppen med amningen nämnde någon ersättning (jag handmjölkade och vi gav med doseringsspruta/suga på fingret under tiden).

Menar såklart inte att det är fel att ge ersättning i sig. Men det är lite lustigt att det hos er verkar vara en utgångspunkt pga litenhet och hos oss aldrig var något det pratades om trots att vår son var ännu mindre :)

Februari
25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm

Mars
1/3-Fille 27 år, första barnet 10/3 Cornelis, 3790 gram och 51 cm, örebro län
11/3 Mayalv 34 år, andra barnet, tjej, Sthlm. Född 18/3, 51 cm, 4345g
11/3 Oktiv 32 år andra barnet skaraborg 9/3 Axel 3685 gr 49 cm
15/3 Ariane, 35 år, andra barnet VG län, flicka född 21/3, 51 cm, 3892 gram
16/3 - Mirifax, 33 år, fjärde(varav ett sent missfall), flicka född 21/3, 49cm, 3440g
18/3 - Suspiria, 31 år, första barnet , Norrland - Luleå
21/3 - lil-sis, 35 år, första, Viktor, Norra Uppland - föddes 21/2 9.47, 2418g, 44cm lång, 32.5cm huvud :love:
23/3 - helena_hamrerk, 30 år, första barnet, pojke föddes 19/3 09.33, 3860 g, 51 cm.
28/3 - angelo, 30 år, första barnet,Blekinge- flicka föddes 9/4 00.14, 3514g, 50 cm lång. :heart
30/4 Hyacinth - Ett BARN! 3010 g, 49 cm (planerat snitt som blev tidigarelagt pga mitt mående).

April
1/4 - _Zacke_, 26år, första barnet
8/4 - Imnir, 24 år, tredje barnet. 8/4 kom Maja 3340 g 49 cm lång
5/4 - Lime, 26 år, andra barnet
6/4 - Mirach, 30 år, första barnet, Linköping - Ebba föddes 10/4 7:02 3290 gram 50 cm lång
7/4 - Lynxlady, 34 år, tredje barnet
15/4 - Melisen, 33 år, andra barnet, Douglas, Linköping- föddes 21/4, 53cm 4170g
18/4 - Donnatello, 32 år, tredje barnet, troligtvis en tjej, Borås
25/4- Lazy Lady, 35år, andra barnet, 1barnet föddes/dog 18/4-16 i intrauterin fosterdöd v41. Skaraborg
19/4 föddes Sammy, 3075g 50cm
29/4 - Petronella, 27år, första barnet, till 99% säkerhet en tjej

Maj
3/5 - TeamLundVer, 33år, andra barnet, troligtvis en flicka, Skåne
5/5 - Diremone, 29 år, första barnet, flicka, Västra götalands län - föddes 24/4, 3570g och 50cm :heart
9/5 - Beppo, 33 år, första barnet - Gävleborgs län - Gävle
9/5 - falukorw, 33 år, första barnet, pojke - Julius föddes 12/5, 2650g och 49cm
15/5 - Norrisen, 35 år andra barnet
15/5 - FruFebruari, 29 år, tredje barnet.
20/5 - Lilltess,24 år, andra barnet
23/5 - Bobberiboo, 25 år, andra barnet, Tös enl ul, Skåne
23/5 - hjärter_dam, 29år, andra barnet, Västra Götaland
26/5 - nyfiknajag, 27 år andra barnet
29/5- kakan89, 27, första barnet

Lustigt att det verkar vara olika gränser och riktlinjer! Vår son var 48 cm och vägde 2460 g och vi var aldrig på BB öht utan åkte direkt till bb-hotellet. Enligt barnmorskan hade han precis klarat storleksgränsen för att slippa BB. Det var aldrig tal om någon ersättning utan han har enbart ammats direkt från start. Inte ens då det tog drygt ett dygn för honom att fatta galoppen med amningen nämnde någon ersättning (jag handmjölkade och vi gav med doseringsspruta/suga på fingret under tiden).

Menar såklart inte att det är fel att ge ersättning i sig. Men det är lite lustigt att det hos er verkar vara en utgångspunkt pga litenhet och hos oss aldrig var något det pratades om trots att vår son var ännu mindre :)
Ja verkligen märkligt att det skiljer på var man bor, borde ju vara samma riktlinjer i hela landet kan man tycka.

Februari
25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm

Mars
1/3-Fille 27 år, första barnet 10/3 Cornelis, 3790 gram och 51 cm, örebro län
11/3 Mayalv 34 år, andra barnet, tjej, Sthlm. Född 18/3, 51 cm, 4345g
11/3 Oktiv 32 år andra barnet skaraborg 9/3 Axel 3685 gr 49 cm
15/3 Ariane, 35 år, andra barnet VG län, flicka född 21/3, 51 cm, 3892 gram
16/3 - Mirifax, 33 år, fjärde(varav ett sent missfall), flicka född 21/3, 49cm, 3440g
18/3 - Suspiria, 31 år, första barnet , Norrland - Luleå
21/3 - lil-sis, 35 år, första, Viktor, Norra Uppland - föddes 21/2 9.47, 2418g, 44cm lång, 32.5cm huvud :love:
23/3 - helena_hamrerk, 30 år, första barnet, pojke föddes 19/3 09.33, 3860 g, 51 cm.
28/3 - angelo, 30 år, första barnet,Blekinge- flicka föddes 9/4 00.14, 3514g, 50 cm lång. :heart
30/4 Hyacinth - Ett BARN! 3010 g, 49 cm (planerat snitt som blev tidigarelagt pga mitt mående).

April
1/4 - _Zacke_, 26år, första barnet
8/4 - Imnir, 24 år, tredje barnet. 8/4 kom Maja 3340 g 49 cm lång
5/4 - Lime, 26 år, andra barnet
6/4 - Mirach, 30 år, första barnet, Linköping - Ebba föddes 10/4 7:02 3290 gram 50 cm lång
7/4 - Lynxlady, 34 år, tredje barnet
15/4 - Melisen, 33 år, andra barnet, Douglas, Linköping- föddes 21/4, 53cm 4170g
18/4 - Donnatello, 32 år, tredje barnet, troligtvis en tjej, Borås
25/4- Lazy Lady, 35år, andra barnet, 1barnet föddes/dog 18/4-16 i intrauterin fosterdöd v41. Skaraborg
19/4 föddes Sammy, 3075g 50cm
29/4 - Petronella, 27år, första barnet, till 99% säkerhet en tjej

Maj
3/5 - TeamLundVer, 33år, andra barnet, troligtvis en flicka, Skåne - Felicia, 3798gr och 54cm
5/5 - Diremone, 29 år, första barnet, flicka, Västra götalands län - föddes 24/4, 3570g och 50cm :heart
9/5 - Beppo, 33 år, första barnet - Gävleborgs län - Gävle
9/5 - falukorw, 33 år, första barnet, pojke - Julius föddes 12/5, 2650g och 49cm
15/5 - Norrisen, 35 år andra barnet
15/5 - FruFebruari, 29 år, tredje barnet.
20/5 - Lilltess,24 år, andra barnet
23/5 - Bobberiboo, 25 år, andra barnet, Tös enl ul, Skåne
23/5 - hjärter_dam, 29år, andra barnet, Västra Götaland
26/5 - nyfiknajag, 27 år andra barnet
29/5- kakan89, 27, första barnet

Fast kan inte det bero på vikt i relation till graviditetens längd? Min son var också liten (2590g, 48 cm) när han föddes i v38+6. Han räknades som fullgången och liten för tiden och därför ville de ha lite övervakning på honom på BB. Om jag inte minns fel föddes din son @Imogen lite tidigare och var därför mer "lagom" stor för sin ålder om än liten i absoluta mått.

Fast kan inte det bero på vikt i relation till graviditetens längd? Min son var också liten (2590g, 48 cm) när han föddes i v38+6. Han räknades som fullgången och liten för tiden och därför ville de ha lite övervakning på honom på BB. Om jag inte minns fel föddes din son @Imogen lite tidigare och var därför mer "lagom" stor för sin ålder om än liten i absoluta mått.

Det är mycket möjligt! Han är född i 37+2.

Ja verkligen märkligt att det skiljer på var man bor, borde ju vara samma riktlinjer i hela landet kan man tycka.

Typ allt är olika. Min var ju både liten och tidig men man gick efter hur mkt han gick ner och han höll sig innanför gränsen för att "slippa" koppas/tilläggsmatas.

Enda är att han ska äta Niferex till 6 månader och 4 veckor.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 272
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 167
Gravid - 1år Om allt går som det ska blir vi en till i familjen till hösten :heart Jag har två traumatiska förlossningar i bagaget, så även om det...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 602
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar