Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade dottern under armen hela nätterna och jag rörde mig inte en mm om nätterna om jag inte bytte bröst så jag la mig på andra sidan. Man känner på sig :)
Samma här, 8 månader sov sonen i en av mina armhålor *asg*
Försökte få honom att bara ligga bredvid, men det dög inte. Han skulle ha min arm ovanför huvudet så han kunde knö in sig i armhålan :D

Det är inte bara svårt, det är omöjligt, framförallt i den händelse att någon av er skulle gå bort. Enda chansen att kunna sitta kvar i orubbat bo när det är barn inblandade är att vara gifta.

Och jo, det är förlegat. Tack och lov kan man ju göra det lite mer som man vill idag. Jag har t.ex. inte bytt efternamn (vilket det faktiskt var lag på förr) och man behöver inte ha ringar eller något sådant. Vi har dock ringar, för maken ville gärna det och va fan, jag är inte bättre än att jag verkligen gillar saker som glittrar. Jag hade dock helst löst det på vanlig avtalsrättslig väg, helt utan inblandning av en institution som enligt mig fortfarande är tyngd av en inte alltför smickrande historia och allehanda förlegade värderingar.

Äsch, RINGEN är ju det minsta problemet, den kan jag TÄNKA mig att stå ut med! :D

Men det är alltså helt omöjligt att skriva papper så att man själv kan "sitta kvar i orubbat bo" om den andre skulle gå bort? Jag trodde att det var bökigt, men möjligt. Går det inte alls lär vi väl kanske ändå göra det då, jag vet inte...

Äsch, RINGEN är ju det minsta problemet, den kan jag TÄNKA mig att stå ut med! :D

Men det är alltså helt omöjligt att skriva papper så att man själv kan "sitta kvar i orubbat bo" om den andre skulle gå bort? Jag trodde att det var bökigt, men möjligt. Går det inte alls lär vi väl kanske ändå göra det då, jag vet inte...
Som jag förstått, utan att ha utrett det närmare, så är det näst intill omöjligt att skriva på sånt sätt att det skulle vara likvärdigt giftermål.

Sambon är mkt anti detta, men har insett att giftermål skulle lösa vissasaker mycket smidigt om något skulle hända någon av oss.

Jag har fått fundera lite på det här med ringen också, speciellt sedan någon här på Buke kallade det att vara "ringmärkt". :p

Ja, finns det bröstarvingar - vilket det kommer att finnas när ert gemensamma barn föds - så går det aldrig att komma runt barnets arvsrätt. Skulle din sambo gå bort kommer barnet ha rätt att få ut sitt arv omedelbart och om det är något värde att tala om blir det en sak för överförmyndarnämnden att förvalta arvet tills barnet blir myndigt.

Barnet kommer inte få allt, en bodelning görs så att det som räknas som samboegendom delas upp mellan dig och dödsboet och sedan kan även sambon testamentera en del till dig utöver det, men helt orubbat kommer du aldrig kunna sitta. Dessutom är det skillnad på vad som ingår i en bodelning när man är gifta jämfört med när man är sambos, man får in betydligt mer i bodelningen som gifta.

Är man gifta så ärver den kvarvarande maken automatiskt allt (generellt sett, finns alltid undantag och testamenten och allt sånt som kan spela in) och barnet får sedan ärva när även den maken går bort.

Juridik is awesome. :D

Tråkigt att det inte går att få samma skyddsnät som sambo som om man vore gift. Personligen är jag inte särskilt het på bröllop, men skulle kunna tänka mig en borgerlig vigsel och ring på fingret (om ett par år) :)

Jag har börjat noja över sätesbjudning senaste dagarna! :nailbiting:
Är det någon här som vet om det är ärftligt? Jag är född i sätesbjudning och sambon tror jag de vände på 3-4 gånger innan förlossningen. Försökte googla mig klok igår kväll, men kom inte fram till någonting. Läste i en bok att det var svårt för dem att vända sig om efter v. 32-33 och till dess är det i och för sig en månad kvar. Jag har iskallt förutsatt att den kommer fixera sig, men fick hjärnspöken eftersom den senaste tiden uteslutande sparkat nedåt (och gärna på urinblåsan *aj*).

På tal om bröllop så var varken jag eller min man sugna på något stort prinsessbröllop så vi gifte oss i hemlighet hemma på gräsmattan med präst och två vittnen bara :D Jag bytte efternamn så vi heter samma alla tre (snart fyra) och har en ring utöver förlovningsringen. Det var alldeles lagomt för oss att göra så!

Jag hade dock helst löst det på vanlig avtalsrättslig väg, helt utan inblandning av en institution som enligt mig fortfarande är tyngd av en inte alltför smickrande historia och allehanda förlegade värderingar.

Men om du gifter dig borgerligt, på vilket sätt är kyrkan (som jag gissar att du syftar på?) inblandad?

En borgerlig vigsel à 45 sekunder i stadshuset med stadshusets personal som vittnen är väl så nära en avtalsrättslig väg man kan komma? Att båda parter måste vara närvarande och svara ja på frågan om man vill gå ingå äktenskap med varandra är väl inte alltför avancerat? :)

Ja just det. Det där med faderskap ska ju också fixas. Suck! Jag och sambon är förlovade och hade såklart kunnat gå till rådhuset vilken dag i veckan som helst och gifta oss, men vi vill ha lite fest kring det hela och har därför skjutit på det till nästa år. Nåväl, får ta tag i det där med faderskap då. Kan vara skönt att få det utrett innan bebisen kommer.

@Elisha Jag gillar också bröllop :D.

Ja just det. Det där med faderskap ska ju också fixas. Suck! Jag och sambon är förlovade och hade såklart kunnat gå till rådhuset vilken dag i veckan som helst och gifta oss, men vi vill ha lite fest kring det hela och har därför skjutit på det till nästa år. Nåväl, får ta tag i det där med faderskap då. Kan vara skönt att få det utrett innan bebisen kommer.

@Elisha Jag gillar också bröllop :D.

Här tror jag inte man kan fixa det där med faderskap innan ungen är ute. Vi fick göra det efter när vi fått dottern iallafall :) Denna gång slipper vi efter vi är gifta ;)

I våran kommun kan man fixa det där med faderskap innan barnet föds men tydligen är hon som håller i det långtidssjukskriven och vi har blivit lovade en tid i feb men än har de inte hört av sig, suck! Ska be sambon ringa dit igen och tjata. Vill helst ha det gjort innan så är det liksom klart.

En liten fråga, är det någon som är berättigad till föräldrapenningstillägg? Jag är det men är lite osäker på hur man räknar ut det.

I våran kommun kan man fixa det där med faderskap innan barnet föds men tydligen är hon som håller i det långtidssjukskriven och vi har blivit lovade en tid i feb men än har de inte hört av sig, suck! Ska be sambon ringa dit igen och tjata. Vill helst ha det gjort innan så är det liksom klart.

En liten fråga, är det någon som är berättigad till föräldrapenningstillägg? Jag är det men är lite osäker på hur man räknar ut det.
Menar du 10% extra från arbetsgivaren? Isf är jag det :)

Ja precis.

Vet du hur man räknar? Som jag förstår det så får jag tillägget samma antal dagar som jag tar föräldrapenning för?
Jag vet faktiskt inte. Men det blir väl 10% om man tar ut 30 dagar i månaden. Så borde bara vara att dela beloppet med 30 och gångra med antalet dagar du tänkte ta ut? :)

"Till föräldrapenningen kommer ett föräldraledighetstillägg. Tillägget är som regel 10 % av daglönen, som är 3,3 % av månadslönen, och förutsätter minst ett års oavbruten anställning före första dagen med föräldraledighet. Föräldraledighetstillägget beräknas efter särskilda regler för den som har varit partiellt ledig."

Ja precis.

Vet du hur man räknar? Som jag förstår det så får jag tillägget samma antal dagar som jag tar föräldrapenning för?

Jag har också rätt till det men är osäker på hur jag ska räkna. Sist fixade dom allt det utan att jag behövde göra nåt ;) Får ringa min chef och fråga.

Jag har också rätt till det men har inte lyckats räkna ut hur mycket jag ska få exakt. Men har väl konstaterat att det är så lite pengar det rör sig om att jag inte orkar räkna ut det på kronan :p

Menar du 10% extra från arbetsgivaren? Isf är jag det :)

Nja det behöver inte vara samma. En del arbetsgivare betalar ju 10 % extra, dvs att man totalt får ut 90 %.

Annars är föräldrapenningstillägget i många förbund att arbetsgivaren ersätter 10 % av bortfallet, vilket är mycket mindre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 689
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 061
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 136
Senast: Hajfisk
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 232
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka