Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu kommer jag med en fråga till, det här med förlossningsväska och klädombyten. Jag räknar med att vi kommer vara på BB tills bebisen är 48 timmar gammal (för visst är det väl 48 timmar efter förlossningen man brukar stanna på BB om man inte har en tidig hemgång?). Hur mycket klädombyten bör man ha med sig? Jag tänker att bebisen kanske bör ha åtminstone 3-4 klädombyten eller är det för mycket/lite? Sen bör väl jag ha åtminstone två om ett blir nerkräkt eller så. När vi var på studiebesök på förlossningen pratade de om att man fick en tubtopp där, antar att man får sova i den under hela BB-vistelsen?

Nu kommer jag med en fråga till, det här med förlossningsväska och klädombyten. Jag räknar med att vi kommer vara på BB tills bebisen är 48 timmar gammal (för visst är det väl 48 timmar efter förlossningen man brukar stanna på BB om man inte har en tidig hemgång?). Hur mycket klädombyten bör man ha med sig? Jag tänker att bebisen kanske bör ha åtminstone 3-4 klädombyten eller är det för mycket/lite? Sen bör väl jag ha åtminstone två om ett blir nerkräkt eller så. När vi var på studiebesök på förlossningen pratade de om att man fick en tubtopp där, antar att man får sova i den under hela BB-vistelsen?

Vi hade med 4 ombyten och en pyjamas, men efter första natten insåg vi att pyjamas är det klart bästa och smidigaste plagget för vår bebis. Han har haft pyjamas sedan dess :o :D Han var naken i filt en hel del första två dygnen, viktigt med hudkontakt..!

Jag hade två par svarta leggings, en pyjamasskjorta och två amningslinnen. (Bodde typ i förlossningsskjortorna ändå.) Knappar är helt klart att föredra! Någon tubtopp fanns inte här i Karlstad.

Jag vet inte hur länge man brukar stanna, vi fick inte åka hem förrän efter tre dygn.

@Blueberry Ja just det, det är ju både praktiskt och bra att ha bebisen i en filt. Det här med hudkontakt pratar gärna BM om så jag har ju förstått att det är viktigt ;). Då kanske jag ska räkna med att ha ett extra ombyte ifall vi stannar längre.

Men om du gifter dig borgerligt, på vilket sätt är kyrkan (som jag gissar att du syftar på?) inblandad?

En borgerlig vigsel à 45 sekunder i stadshuset med stadshusets personal som vittnen är väl så nära en avtalsrättslig väg man kan komma? Att båda parter måste vara närvarande och svara ja på frågan om man vill gå ingå äktenskap med varandra är väl inte alltför avancerat? :)

Handlar inte bara om kyrkan utan om betydligt fler saker än så.

En borgerlig vigsel är rätt så nära ett rent avtal, ja, men med skillnaden att vid vanligt civilrättsligt avtal så kan man själv välja vad som ska ingå eller inte (förutom vissa tvingande regler, t.ex. att man inte kan fippla med bröstarvingars arvsrätt). I ett "äktenskapsavtal" så är det hela paketet eller inget alls. Vissa saker kan man förvisso ändra lite genom t.ex. äktenskapsförord men jag tycker det är märkligt att behöva ingå ett avtal som man sedan måste ingå fler avtal för att få som man vill (sedan har man ju testamente också, men det är inget avtal per se).

(Men nu kanske jag ska sluta kapa tråden med juridiskt jidder. :D )

Hoppar in från sommar-15 tråden

@Rhinos När jag var på ammningsinformation, som de har här i mitten av graviditeten, så visade de en "tubtopp" som man skulle få, iaf i Halland. Det var ett elastiskt tygstycke sytt som en tubtopp där bebisen kan ligga tillsammans hud mot hud med föräldern inuti och hållas på plats utan att man måste hålla i barnet, om man skulle råka somna eller så. Det kanske är en sån?

Hoppar in från sommar-15 tråden

@Rhinos När jag var på ammningsinformation, som de har här i mitten av graviditeten, så visade de en "tubtopp" som man skulle få, iaf i Halland. Det var ett elastiskt tygstycke sytt som en tubtopp där bebisen kan ligga tillsammans hud mot hud med föräldern inuti och hållas på plats utan att man måste hålla i barnet, om man skulle råka somna eller så. Det kanske är en sån?
Det är det nog. Är nämligen i Halland som jag ska föda och det var på förlossningen här som de pratade om tubtoppen :). Har dock inte gått föräldrautbildning här utan i ett annat landsting och därför inte fått amningsinfon här, så tack för att du delar med dig :).

En borgerlig vigsel är rätt så nära ett rent avtal, ja, men med skillnaden att vid vanligt civilrättsligt avtal så kan man själv välja vad som ska ingå eller inte (förutom vissa tvingande regler, t.ex. att man inte kan fippla med bröstarvingars arvsrätt). I ett "äktenskapsavtal" så är det hela paketet eller inget alls. Vissa saker kan man förvisso ändra lite genom t.ex. äktenskapsförord men jag tycker det är märkligt att behöva ingå ett avtal som man sedan måste ingå fler avtal för att få som man vill (sedan har man ju testamente också, men det är inget avtal per se).

Jaha! Jag fattade det som att du ville ha "äktenskapspaketet" men bara genom att skriva på ett papper :)

Vi hade med 4 ombyten och en pyjamas, men efter första natten insåg vi att pyjamas är det klart bästa och smidigaste plagget för vår bebis. Han har haft pyjamas sedan dess :o :D Han var naken i filt en hel del första två dygnen, viktigt med hudkontakt..!

Jag hade två par svarta leggings, en pyjamasskjorta och två amningslinnen. (Bodde typ i förlossningsskjortorna ändå.) Knappar är helt klart att föredra! Någon tubtopp fanns inte här i Karlstad.

Jag vet inte hur länge man brukar stanna, vi fick inte åka hem förrän efter tre dygn.

Var det någon speciell anledning till att ni inte fick åka hem tidigare än tre dygn? Dottern föddes ju också i Karlstad och vi åkte hem innan 48 timmars kontrollen då vi blev sjukt rastlösa på patienthotellet. Valde att åka tillbaka för den kontrollen när det var dags istället. Skrev in i min journal den här gången att vi vill hem så fort det går också :)

I våran kommun kan man fixa det där med faderskap innan barnet föds men tydligen är hon som håller i det långtidssjukskriven och vi har blivit lovade en tid i feb men än har de inte hört av sig, suck! Ska be sambon ringa dit igen och tjata. Vill helst ha det gjort innan så är det liksom klart.

En liten fråga, är det någon som är berättigad till föräldrapenningstillägg? Jag är det men är lite osäker på hur man räknar ut det.

Jag kommer att få föräldralön på 10% från min arbetsgivare, men är faktiskt osäker på om det är samma sak som det tillägget som du syftar på. Känns väldigt bra att få ut lite pengar även om vi väljer att inte ta ut några dagar alls i början.

@FengurLaugar @Imogen @glittra

Jag kommer få det automatiskt men vill gärna veta hur mycket det blir så kanske jag kan ta ut någon färre föräldradag/månad.

I mitt fall så sa hon på lön att jag får 10% av min dagslön dvs månadslönen/antal dagar och 10% på det.

D
Och vår löneavdelning sa nog något liknande, tror att de utgår från en standardmånad och sen beräknar ersättning per dag.
Tydligen ska det gälla under en period så tar man bara 100 dagar föräldrapenning så får man bara för 100 dagar och resten försvinner fattade jag det som och man kan max få det i 180 dagar hos oss.

Var det någon speciell anledning till att ni inte fick åka hem tidigare än tre dygn? Dottern föddes ju också i Karlstad och vi åkte hem innan 48 timmars kontrollen då vi blev sjukt rastlösa på patienthotellet. Valde att åka tillbaka för den kontrollen när det var dags istället. Skrev in i min journal den här gången att vi vill hem så fort det går också :)

Ja, vi bodde på avdelning 14 i två nätter och sedan en natt på patienthotellet. Antar att det var en kombination av sugklocka, bebis med lågt blodsocker och mer än 18 timmar mellan vattenavgång och födelse.

Trodde att vi skulle få åka hem efter andra natten, men icke.

Nej, det är superbra! Vi har barn, asdyr bostadsrätt och sommarställe och en större åldersskillnad oss emellan. Jag räknar iskallt med att min sambo dör 20 år före mig. Vi borde ta tag i det där avtalet.

Ja, vi bodde på avdelning 14 i två nätter och sedan en natt på patienthotellet. Antar att det var en kombination av sugklocka, bebis med lågt blodsocker och mer än 18 timmar mellan vattenavgång och födelse.

Trodde att vi skulle få åka hem efter andra natten, men icke.

Ja då förstår jag! Vi blev nerskickade till patienthotellet efter de där 6 timmarna som man måste stanna på förlossningen. Vi kunde ju lika gärna ha satt oss i bilen då om vi hade velat. De enda som de var lite oroliga för efter förlossningen var att vi skulle mått dåligt av min långa latensfas.

Förresten är din pojk så himla fin! :love:

:love:
Jag veeet, han är så fin att jag nästan undrar hur i hela friden vi lyckades. Det måste vara en ovanligt välkomponerad uppsättning gener :D Jag är så kär i honom, och jag hade aldrig vågat hoppas på att det skulle gå så här bra efter förlossningen, rent känslomässigt.

Tycker det är så himla härligt att du skriver så med tanke på din oro och ditt mående under graviditeten :) Jag blir däremot ännu mer bäbissjuk när jag läser din blogg så mina sista veckor känns som flera år!!! Tur jag redan har en unge som sysselsätter mig :love:

Världens sämsta bild, men tittat vad jag gjorde igår :love:
DSC_0232.JPG

Liiite större omkrets än den vita, samt längre och större luva. Färgen är lite svår att urskilja här men den glimmar i vit/rosa/lila och är gudomligt vacker :love:

Just nu har jag gett mig själv stickförbud, måste prova dem på en bebis innan jag gör någon ny så jag är säker på att de inte är för små :D

Världens sämsta bild, men tittat vad jag gjorde igår :love:
DSC_0232.JPG

Liiite större omkrets än den vita, samt längre och större luva. Färgen är lite svår att urskilja här men den glimmar i vit/rosa/lila och är gudomligt vacker :love:

Just nu har jag gett mig själv stickförbud, måste prova dem på en bebis innan jag gör någon ny så jag är säker på att de inte är för små :D

Du får gärna häva förbudet och sticka en till människovalpen i stället :love:

(Ja, på riktigt!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 667
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 035
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 130
Senast: Hajfisk
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 232
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka