Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fattar inte hur det funkar med Försäkringskassan... Min sambo och jag är inte gifta. Han vill förstås ta ledigt de där tio dagarna när bebben kommer. Men hur ska han göra? Först måste jag ju bli "godkänd" som förälder (vilket tydligen tar ett par veckor efter barnets födsel?) men samtidigt vill de att han SENAST dagen då han ska vara ledig anmäler detta till FK. Vilket han inte kan göra innan han är "godkänd". Hur går det ihop?

Måste vi gifta oss?? Mvh//tror inte på äktenskap.

Jodå, han kan anmäla 10dagar innan faderskapet är fastställt.

Hur då? Det finns inget utrymme på min sida på Försäkringskassan (som ju är det enda utrymme som handlar om föräldraledighet för det här barnet). Finns det på hans egen Försäkringskassan-sida? Jag blir så himla förvirrad av det här...

Dessutom - är det någon som vet hur det går till när man ska fastställa faderskap? Måste man göra det på plats någonstans i sin kommun, eller kan man skicka in en liten blankett eller så kanske? :confused:

Dottern har sovit med oss i sängen sedan första natten för 2 år sedan, den kommande familjemedlemmen kommer också dela sovplats med oss andra.

Babynest har vi inte haft och kommer inte att ha nu heller. Bebis får sova innerst brevid mig, dotter mellan mig och sin far.

Samsovning är så himla fint tycker jag. Att somna brevid de jag älskar, höra dess andning och kanske hålla lilla handen och dessutom all närhet en tankar under dessa timmar, perfekt för den föräldern som jobbar. :-)

Det som jag tror att många av oss förstföderskor är rädda för (jag i alla fall) är att man ska råka göra illa barnet i sömnen om man har det intill sig :o

Dessutom - är det någon som vet hur det går till när man ska fastställa faderskap? Måste man göra det på plats någonstans i sin kommun, eller kan man skicka in en liten blankett eller så kanske? :confused:

Ring växeln på ditt socialkontor så kopplar dom dig rätt :) Sen får man komma in och skriva på papper. Som jag har förstått det.

Jag fattar inte hur det funkar med Försäkringskassan... Min sambo och jag är inte gifta. Han vill förstås ta ledigt de där tio dagarna när bebben kommer. Men hur ska han göra? Först måste jag ju bli "godkänd" som förälder (vilket tydligen tar ett par veckor efter barnets födsel?) men samtidigt vill de att han SENAST dagen då han ska vara ledig anmäler detta till FK. Vilket han inte kan göra innan han är "godkänd". Hur går det ihop?

Måste vi gifta oss?? Mvh//tror inte på äktenskap.

Vi är inte heller gifta och kommer att fastställa faderskap innan barnet är fött (så sambon kan börja rodda med försäkringskassan han med). Vet inte om det skiljer sig åt mellan kommunerna, men hos vår var det okej att komma in och skriva under pappren 2 månader innan BF.

När du fått barn skickar Skatteverket ett meddelande till den stadsdelsförvaltning där du bor. Inom ett par veckor kontaktar stadsdelsförvaltningen dig för att boka en tid för att bekräfta eller utreda faderskapet/föräldraskapet.

http://www.stockholm.se/FamiljOmsor...ratt-och-adoption/Faderskap-och-foraldraskap/

Vi är inte heller gifta och kommer att fastställa faderskap innan barnet är fött (så sambon kan börja rodda med försäkringskassan han med). Vet inte om det skiljer sig åt mellan kommunerna, men hos vår var det okej att komma in och skriva under pappren 2 månader innan BF.

Jo, det skiljer sig åt mellan kommunerna. I vissa kommuner får man inte fastställa faderskapet innan barnet fötts om det inte finns särskilda skäl till det.

Gick in i v 39 idag :) Blev som sagt en tur till badhuset med dottern och ett par kompisar. Så nu är vi trötta och nöjda :D Blir till att ta det lugnt nu tills pappan i huset kommer hem så vi kan åka på gympa med dottern. Stooor risk att vi alla sover mycket gott i natt ;)

Det som jag tror att många av oss förstföderskor är rädda för (jag i alla fall) är att man ska råka göra illa barnet i sömnen om man har det intill sig :o
Det gör man inte, det är en inbyggd spärr man har :D

Är man väldigt nervös så finns det dock sätt att göra det säkrare på. Lägg barnet högt upp i sängen, och sen lägger du dig lite längre ner = ditt ansikte kommer i höjd med barnet ansikte (ev mage om man vill). Då kan du absolut inte rulla över barnet :)

Vid amning drar man ner barnet lite så attden når bröstet. Sen får man förvisso flytta upp bebis igen, men man får åtminstonde slumrat under amningen, och framförallt, man får den så otroligt viktiga närheten hela natten :love:

Gick in i v 39 idag :) Blev som sagt en tur till badhuset med dottern och ett par kompisar. Så nu är vi trötta och nöjda :D Blir till att ta det lugnt nu tills pappan i huset kommer hem så vi kan åka på gympa med dottern. Stooor risk att vi alla sover mycket gott i natt ;)
Åååh, bada :love:

Jag är inte heller så förtjust i äktenskapet som institution, men det juridiska skyddsnät man får som gifta (föräldrar till gemensamt barn) är tyvärr överlägset...

Ja, jag har förstått att det är svårt att få samma skydd som ogift och håller väl på att bearbeta det där i mitt huvud för fullt. Måste vi gifta oss så måste vi väl. (Och missförstå mig rätt, är det någon jag skulle gifta mig med så är det absolut honom!:D) Men det gör mig lite sur att det ska behövas, jag tycker det känns väldigt 1700-tal. :meh:

Det gör man inte, det är en inbyggd spärr man har :D

Är man väldigt nervös så finns det dock sätt att göra det säkrare på. Lägg barnet högt upp i sängen, och sen lägger du dig lite längre ner = ditt ansikte kommer i höjd med barnet ansikte (ev mage om man vill). Då kan du absolut inte rulla över barnet :)

Vid amning drar man ner barnet lite så attden når bröstet. Sen får man förvisso flytta upp bebis igen, men man får åtminstonde slumrat under amningen, och framförallt, man får den så otroligt viktiga närheten hela natten :love:

Är ju egentligen helt logiskt att man har en sån spärr :D Jag tror det faller sig naturligt när bebis väl är här också, att man vågar lite mer än vad man tror innan.

Är ju egentligen helt logiskt att man har en sån spärr :D Jag tror det faller sig naturligt när bebis väl är här också, att man vågar lite mer än vad man tror innan.

Jag hade dottern under armen hela nätterna och jag rörde mig inte en mm om nätterna om jag inte bytte bröst så jag la mig på andra sidan. Man känner på sig :)
Som sagt så var vi också hårda på att hon absolut inte skulle ligga i vår säng innan hon föddes. Men hon ville det och vi sov alla tre bäst då hon var nöjd, alltså när hon låg mellan oss ;)

Ja, jag har förstått att det är svårt att få samma skydd som ogift och håller väl på att bearbeta det där i mitt huvud för fullt. Måste vi gifta oss så måste vi väl. (Och missförstå mig rätt, är det någon jag skulle gifta mig med så är det absolut honom!:D) Men det gör mig lite sur att det ska behövas, jag tycker det känns väldigt 1700-tal. :meh:

Det är inte bara svårt, det är omöjligt, framförallt i den händelse att någon av er skulle gå bort. Enda chansen att kunna sitta kvar i orubbat bo när det är barn inblandade är att vara gifta.

Och jo, det är förlegat. Tack och lov kan man ju göra det lite mer som man vill idag. Jag har t.ex. inte bytt efternamn (vilket det faktiskt var lag på förr) och man behöver inte ha ringar eller något sådant. Vi har dock ringar, för maken ville gärna det och va fan, jag är inte bättre än att jag verkligen gillar saker som glittrar. Jag hade dock helst löst det på vanlig avtalsrättslig väg, helt utan inblandning av en institution som enligt mig fortfarande är tyngd av en inte alltför smickrande historia och allehanda förlegade värderingar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 691
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 070
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 137
Senast: Hajfisk
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 232
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka