Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har vi skaffat barnvagn! Har hållit utkik efter en lämplig vagn på blocket under ett par veckors tid och letat efter någonting stabilt som fixar livet på landet och inte riskerar att välta om hundarna rycker till. Hittade en Emmaljunga Duo Kombi från -12 som beskrevs som "Emmaljungas version av pansarvagn" - perfekt! :D
Vagnen ser som ny ut och vi är mycket nöjda med köpet. Nackdelen med pansarvagnen är att den tar plats och jag funderar seriöst över hur vi kommer att rymmas i bilarna framöver. Vi har två hundar varav vinthunden är nästan 80 cm i mankhöjd och tar plats därefter... i min kombi får båda hundarna gott om plats i bagageutrymmet, men det finns inte en chans att både vinthunden och barnvagnen får plats där framöver. Antagligen får hundarna vara kvar längst bak och barnvagnen på något sätt rymmas i baksätet. Vi har tänkt skaffa en sjal och (åtminstone) visionen är att vi ska använda den mer än vagnen i början. Sambon verkar ha funderingar på att skaffa en annan bil, hans lilla focus är trång redan i dagsläget.

När vi ändå var i grannstaden passade vi på att gå in i en butik som säljer begagnade barnsaker. Har börjat hålla utkik efter barnskydd sedan diskussionen togs upp här och tog tillfället i akt att leta datumstämplar på de barnstolar som fanns i butiken. Var brukar de sitta någonstans @carmarnic? Vi vände och vred på dem utan någon större framgång. En av dem var tillverkad under -02 och det kändes tveksamt att den ens var till försäljning...

På Akta Graco finns det en etikett med tillverkningsdatum (året står sist) + en stämpel med sista användningsdatum på sidan. På andra vet jag inte men det går säkert lätt att googla.
-02 kändes ju inte så bra..

Skönt att ha fått tag på vagn. Vi har en Emmaljunga Duo Edge så jag antar att det är något liknande. Den har vi varit nöjda med iaf :)
Hade tänkt att vi skulle klara oss med den nu med men nu har dottern plötsligt blivit jätteintresserad av att åka vagn. Hon har inte orkat sitta still så länge förrut så vi får se om vi måste köpa syskonvagn i alla fall.

Angående föräldragruppträffarna så visade det sej att jag/vi bara kan två alt tre av fem gånger ändå.. Hoppas vi kan få vara med ändå.. Det jag mest ser fram emot är besöket på förlossningen. Amningsinformationen vill jag inte heller missa! Är rätt nojig över amning faktiskt men hoppas det löser sej.

Köpte en begagnad barnvagn häromdagen, känns skönt att ha endel saker fixat!

Angående föräldragruppträffarna så visade det sej att jag/vi bara kan två alt tre av fem gånger ändå.. Hoppas vi kan få vara med ändå.. Det jag mest ser fram emot är besöket på förlossningen. Amningsinformationen vill jag inte heller missa! Är rätt nojig över amning faktiskt men hoppas det löser sej.

Vi hade träffar efter att barnen var födda också och så brukade vi från föräldragruppen träffas på öppna förskolan en del så det var kul att lära känna andra i samma situation.
Jag kände nog att vi hade lite noll koll innan träffarna och efteråt kände vi oss mycket bättre förberedda.

En bra bok att läsa om en tänkt att amma är, Amning i vardagen av Marit Olanders
Den utkom 2013 så den innehåller uppdaterad information.

Såhär står det om boken,

UR FÖRORDET
"Det har saknats en bra, informativ skrift utan pekpinnar och krav om amning. Om hur vackert, lustfyllt och viktigt amning är men samtidigt om hur svårt det kan vara och att det inte alltid är självklart. Där man fokuserar på den ammande mamman och barnet men också har vettig information till pappan/partnern. Marit Olanders bok Amning i vardagen, som du just nu håller i, fyller det tomrummet. Mats Berggren, författare och jämställdhetsarbetare

Jag har hört om det där med graviditetshjärna (senare amningshjärna), men jag har inte märkt mycket av det. Går en relativt tung utbildning och med en sisådär åtta veckor kvar känns hjärnan som vanligt. :) Hade jag inte studerat och inte varit inställd på att studera även efter förlossningen så tror jag nog att min hjärna tagit paus oavsett hormoner, jag vet hur trög jag blev när det blev semesterdags på den tiden jag jobbade. :D

Det är nog utbildningen som gör det! Jag upplevde aldrig vare sig gravidhjärna eller amningshjärna. Tur det eftersom jag dels avskyr uttrycken, dels avskyr att inte känna mig snabbtänkt :p

Igår monterade jag ihop skötbordet och idag blir det spjälsängen. Av de "stora" sakerna så är det bara babyskydd kvar som vi behöver köpa. Jag velar fortfarande, speciellt eftersom jag läste (men inte tänkte på det i butiken) att Cabriofix har trepunktsbälte men är "lika säkert som skydd med fempunktsbälte". Jag har varit inställd på att köpa skydd med fempunktsbälte. Får bli ett till besök i affären.

Har ni (med bil) tänkt ha bebis fram eller bak? För oss blir det nog baksätet. En vuxen i bilen blir det mest korta sträckor och när vi åker längre får den som inte kör sitta bak.

Igår monterade jag ihop skötbordet och idag blir det spjälsängen. Av de "stora" sakerna så är det bara babyskydd kvar som vi behöver köpa. Jag velar fortfarande, speciellt eftersom jag läste (men inte tänkte på det i butiken) att Cabriofix har trepunktsbälte men är "lika säkert som skydd med fempunktsbälte". Jag har varit inställd på att köpa skydd med fempunktsbälte. Får bli ett till besök i affären.

Har ni (med bil) tänkt ha bebis fram eller bak? För oss blir det nog baksätet. En vuxen i bilen blir det mest korta sträckor och när vi åker längre får den som inte kör sitta bak.
Bak :)

Dottern sitter bak så skulle tro att bäbis får sitta bak hos henne när hon är med. Men det kommer nog variera lite :)

Vi har varit på den första, kommer gå på de följande också.
Är väl inte enbart för "utbildningens" skull som vi går, utan också för att träffa de andra blivande föräldrarna. Alla som är på våran kurs ska ha första barnet.
Första gången diskuterades själva födseln, hur det går till. Väldigt pedagogiskt med ett skelettbäcken, docka, en moderkaka i tyg mm :D
Känns väl inte jättenödvändigt direkt men är ändå lite roligt.
Nästa gång ska det diskuteras smärtlindring och andningssteknik.
Har läst att man får gå på besök på förlossningen i många andra landsting, det får man dock inte göra här. Lite besviken på det, för jag hade sett fram emot att få en liten förhandstitt på "tortyrkammaren" för att förhoppningsvis känna mig lite mer förberedd och bekväm med det hela. Menmen...
Klart du kan gå själv!

Håller du till i Dalarna? Låter precis som våran föräldrautbildning :D

Jag var på badhuset fem dagar innan förlossningen, kan varmt rekommendera det :D

Är det Sundstabadets relax? I så fall - njuuuuut! Den är fantastisk!

Nej det blir Arvika badhus. Blir lite långt att åka till Karlstad för att bada :p Finns relaxavdelning där också men eftersom jag har dottern med så får jag skippa det. Blir mest att fördriva tiden lite och låta dottern hitta på nåt nu när hon bara är hemma med sin tjockismamma ;)

Vi har tänkt montera den i baksätet.

Ibland slår det till som en rak höger att bläckfisken inte kommer ha någon mormor eller morfar. Alla mina syskon fick dela upplevelsen att själva få barn med mamma och pappa men för min del så hann de inte ens träffa maken. Mamma hade ju varit död länge då, men pappa dog bara tio dagar innan jag och min då alldeles pinfärska pojkvän skulle åka upp och hälsa på. Mina föräldrar hann inte vara med om några av de där stora sakerna i mitt liv och det känns så orättvist...

Jag har en stor familj kvar och makens föräldrar (och övriga familj) är fantastiska, men det är inte samma sak. Om jag då åtminstone kunde ha fått kvar pappa ett par år till, om åtminstone han hade kunnat få träffa Joel och se oss gifta oss och skaffa barn och se mig ta examen om några år.

Deppsöndag...

Ibland slår det till som en rak höger att bläckfisken inte kommer ha någon mormor eller morfar. Alla mina syskon fick dela upplevelsen att själva få barn med mamma och pappa men för min del så hann de inte ens träffa maken. Mamma hade ju varit död länge då, men pappa dog bara tio dagar innan jag och min då alldeles pinfärska pojkvän skulle åka upp och hälsa på. Mina föräldrar hann inte vara med om några av de där stora sakerna i mitt liv och det känns så orättvist...

Jag har en stor familj kvar och makens föräldrar (och övriga familj) är fantastiska, men det är inte samma sak. Om jag då åtminstone kunde ha fått kvar pappa ett par år till, om åtminstone han hade kunnat få träffa Joel och se oss gifta oss och skaffa barn och se mig ta examen om några år.

Deppsöndag...

För min del märks det att det är många känslor och tankar som kommer fram eller förstärks i samband med graviditet.

För vår del är det barnets farfar och farmor som inte finns med oss. Makens mamma var en fantastisk person och jag kan bli så ledsen och känna att det är så orättvist att hon aldrig får träffa sina barnbarn.

För ett par helger sedan hittade jag ett fotoalbum med bilder från när maken var liten och när han kom hem låg jag och grät i sängen.

Kramar till dig!

För min del märks det att det är många känslor och tankar som kommer fram eller förstärks i samband med graviditet.

För vår del är det barnets farfar och farmor som inte finns med oss. Makens mamma var en fantastisk person och jag kan bli så ledsen och känna att det är så orättvist att hon aldrig får träffa sina barnbarn.

För ett par helger sedan hittade jag ett fotoalbum med bilder från när maken var liten och när han kom hem låg jag och grät i sängen.

Kramar till dig!

Ja, för mig kommer sådana här känslor när det är bra och stora grejer på gång, t.ex. när vi gifte oss. Det är då saknaden blir som störst, tycker jag.

Beklagar att din makes familj råkat ut för samma öde som min. Det borde vara lagstadgat att föräldrar inte får gå bort förrän de är minst 80 år...

Någon som har tips på vart man kan köpa gravidkläder? Vill gärna ha lite tighta tröjor i våriga färger. Mitt besök på HM, Lindex och Kappahl idag gav inte så mycket. Tycker att många linnen och tröjor för gravida inte täcker magen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 658
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 013
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 121
Senast: Hajfisk
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 232
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka