Det där med babyskydd... vad har ni valt (och varför)?
Självklart är säkerhet nr 1, men (i stort sett) alla skydd verkar ha samma märkningar. Vill ha 5-punktsbälte, men det verkar också vara vanligast.
Vi har en Passat utan (?) Isofix och en Kronan-vagn. Kronans adapter passar med Be Safe och Maxi-Cosi. Vad jag kan se finns Be Safe bara för Isofix, medan Maxi-Cosi har en bas som kan fästas med bälte. Hur bra är det att kunna fästa babyskyddet på vagnen? Använder man den funktionen?
Om det inte är nödvändigt att skyddet ska passa vagnen så blir utbudet lite större. Har funderingar på Akta Graco, men när jag googlar verkar många tycka att de är tunga. Maxi-Cosin har jag provlyft i butik och det kändes väldigt lätt och smidigt.
Några tankar?
Vi köpte ett Acta graco, med bas. Älskar suffletten!
När vi valde så vägde vi in:
Säkerhet.
Det ska kännas så rejält och säkert som möjligt. Hellre säkert än smidigt, det ska ändå bytas till en bilbarnstol ganska snabbt.
Användning.
Det ska användas i bilen och mellan vår hall och bilen, eller andra kortare sträckor. Att köpa ett som går att fästa på vagnen var INTE aktuellt, för bebisar ska INTE förvaras i babyskyddet - hur praktiskt det än verkar. Det är jättemånga barn som har fått problem med bland annat nacken tack vare att de spenderar för mycket tid i babyskyddet, pga föräldrarna tycker att det är "praktisk bebisförvaring". De blir för fixerade i babyskyddet, och bebisar behöver kunna röra sig och byta ställning även när de sover.