Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där med babyskydd... vad har ni valt (och varför)?

Självklart är säkerhet nr 1, men (i stort sett) alla skydd verkar ha samma märkningar. Vill ha 5-punktsbälte, men det verkar också vara vanligast.

Vi har en Passat utan (?) Isofix och en Kronan-vagn. Kronans adapter passar med Be Safe och Maxi-Cosi. Vad jag kan se finns Be Safe bara för Isofix, medan Maxi-Cosi har en bas som kan fästas med bälte. Hur bra är det att kunna fästa babyskyddet på vagnen? Använder man den funktionen?

Om det inte är nödvändigt att skyddet ska passa vagnen så blir utbudet lite större. Har funderingar på Akta Graco, men när jag googlar verkar många tycka att de är tunga. Maxi-Cosin har jag provlyft i butik och det kändes väldigt lätt och smidigt.

Några tankar?

Vi köpte ett Acta graco, med bas. Älskar suffletten!

När vi valde så vägde vi in:

Säkerhet.
Det ska kännas så rejält och säkert som möjligt. Hellre säkert än smidigt, det ska ändå bytas till en bilbarnstol ganska snabbt.

Användning.
Det ska användas i bilen och mellan vår hall och bilen, eller andra kortare sträckor. Att köpa ett som går att fästa på vagnen var INTE aktuellt, för bebisar ska INTE förvaras i babyskyddet - hur praktiskt det än verkar. Det är jättemånga barn som har fått problem med bland annat nacken tack vare att de spenderar för mycket tid i babyskyddet, pga föräldrarna tycker att det är "praktisk bebisförvaring". De blir för fixerade i babyskyddet, och bebisar behöver kunna röra sig och byta ställning även när de sover.

Det där med babyskydd... vad har ni valt (och varför)?

Självklart är säkerhet nr 1, men (i stort sett) alla skydd verkar ha samma märkningar. Vill ha 5-punktsbälte, men det verkar också vara vanligast.

Vi har en Passat utan (?) Isofix och en Kronan-vagn. Kronans adapter passar med Be Safe och Maxi-Cosi. Vad jag kan se finns Be Safe bara för Isofix, medan Maxi-Cosi har en bas som kan fästas med bälte. Hur bra är det att kunna fästa babyskyddet på vagnen? Använder man den funktionen?

Om det inte är nödvändigt att skyddet ska passa vagnen så blir utbudet lite större. Har funderingar på Akta Graco, men när jag googlar verkar många tycka att de är tunga. Maxi-Cosin har jag provlyft i butik och det kändes väldigt lätt och smidigt.

Några tankar?

Kommer att hyra via NTF. Kostar 900:- för 9 månader och sen tänker vi att hon kan ta över storasysters stol. Så det får helt enkelt bli den det blir, tror inte man kan välja.

Det ska användas i bilen och mellan vår hall och bilen, eller andra kortare sträckor. Att köpa ett som går att fästa på vagnen var INTE aktuellt, för bebisar ska INTE förvaras i babyskyddet - hur praktiskt det än verkar. Det är jättemånga barn som har fått problem med bland annat nacken tack vare att de spenderar för mycket tid i babyskyddet, pga föräldrarna tycker att det är "praktisk bebisförvaring". De blir för fixerade i babyskyddet, och bebisar behöver kunna röra sig och byta ställning även när de sover.

Det där har jag också tänkt på, att minimera tiden i babyskyddet så mycket det bara går. Vi köpte dock ett som går att fästa på vagnchassit eftersom jag under mina värsta ont-i-händerna-dagar inte kommer ha en sportmössa att bära bäbis+babyskydd ens mellan bilen och lägenheten...

Det där har jag också tänkt på, att minimera tiden i babyskyddet så mycket det bara går. Vi köpte dock ett som går att fästa på vagnchassit eftersom jag under mina värsta ont-i-händerna-dagar inte kommer ha en sportmössa att bära bäbis+babyskydd ens mellan bilen och lägenheten...

Sportmössor som är så bra att ha :D

Sportmössor som är så bra att ha :D

Ja, eller hur! Jag hyser dock ett litet hopp om att kanske kunna bli bättre i händerna, för jag har nämligen fått mindre ont under graviditeten och kanske kan det ge läkarna en ledtråd om vad som är fel. På den nivå det varit under graviditeten är det hanterbart, kan fortfarande t.ex. inte skriva länge för hand, bära för tungt om det innebär tryck på fingrarna eller hålla på för mycket med saker som innebär pincettgrepp, men det hindrar mig inte i vardagen på samma sätt. Normalläget innan graviditeten var att jag inte kunde knyta händerna till en näve på morgnarna, kunde kanske skriva en handlingslista innan handen gav upp och att prova jackor som innebar en massa dragande i dragkedjor kunde ge mig ilande händer och armar för resten av dagen. Jag är på riktigt orolig hur fanken jag ska kunna byta en blöja tidigt på morgonen om jag inte ens kan greppa eländet. Såatte... Det finns rum för förbättring!

[/Slut OT]

En sak som vi gillar mycket mes vårt Recaro babyskydd är att man kan höja ryggen så det kan användas längre. Självklart får man se till så inte viktgränsen överstigs eller att det blir för trångt. Vi köpte ny stol till dottern först när hon var 10 månader. Viktgränsen på babyskyddet är 9 kg och det överskred hon aldrig men det började bli trångt åt henne så då bytte vi :)

@FengurLaugar Oj det var en snål viktgräns med 9 kg. Det vägde sonen vid 5 månader!

Kl
Vi köpte ett maxi cosi cabriofix. Det går att klicka på på vagnen. Visst att bebisen inte ska ligga i bilstolen länge. Men har man fått skrikomanen att sova och sen behöver springa in och hämta på dagis är det ganska smidigt att ta med babyskyddet med sovande skrikoman och klicka fast på vagnen. Eller när man ska in på Apoteket, eller Ica, eller bara hoppa ut och käka lunch. Sover bebisen mår den ok är min devis.

I början väger bebis tillsammans med babyskydd helt ok. Men bebisar blir snabbt tunga och då är babyskyddet inte längre bärbart tillsammans med bebis. Vi ville ha ett lätt babyskydd. Hade Acta graco förra gången och det var på tok för tungt.

Sen är mitt tips att välja en klädsel som inte är glansig i sitsen. Bebisen glider ihop och sen blir det väldigt varmt om ryggen.

Mvh Miks

Varit på min andra massage idag, jissenes vad stela nack och axelmusklerna var :o Det värsta är väl att det är inget jag märkt av alls, pga av att där är så mycket annan smärta i kroppen som tar över :( *tycker lite synd om mig själv*

Men när hon väl började trycka och knåda och man riktigt hörde hur musklerna knackade och vägrade samarbeta, då kände man av lite att man nog hade lite ont där med haha :D

46 dagar kvar till bf och plågornas slut (måtte jag inte gå över!!!) Tror jag ska lyxa till det med att se till att få massage varannan vecka fram till dess, och dessutom lägga in någon helkroppsmassage med. Visst är man värd det som gravid? :D

Vecka 30 idag, känns som en liten milstolpe. Men i början av graviditeten tänkte jag att när man kommer till v 30 så är man ju i princip framme. Vet inte riktigt om jag håller med om det längre.

Nu är det väldigt tydligt att magen blir större iaf, även om det fortfarande knappt är någon som tror mig när jag påstår att jag är i v 30. Och hur det får plats någon som enligt appen är 38 cm lång där inne begriper jag inte alls :D Men jag mäker stor skillnad i hur bebisen rör sig också, det är inte alls lika mycket "sparkar" längre utan mer att man känner hur någon håller på och bökar runt och trycker åt olika håll. Är väl ett tecken på att det börjar bli trångt!

46 dagar kvar till bf och plågornas slut (måtte jag inte gå över!!!) Tror jag ska lyxa till det med att se till att få massage varannan vecka fram till dess, och dessutom lägga in någon helkroppsmassage med. Visst är man värd det som gravid? :D

Jag måste vara den enda som hellre går över några dagar än får några dagar för tidigt. :D Tidigare sa jag att hon gärna fick dimpa ner en vecka eller två innan BF (8 april), men jag har ändrat mig nu när jag ser hur mitt schema ser ut runt den perioden. :p T.ex. har jag tentamen 26 mars och veckan efter det inleds uppsatsperioden och jag vill gärna kunna gå på föreläsningarna och hinna komma gång lite.

Och ja, du är värd massagen. :D

Jag måste vara den enda som hellre går över några dagar än får några dagar för tidigt.
Jag hävdar att det är hormonerna som gör dig knäpp :angel::D

Jag vill bara hinna klart mitt pyssel (har 2 timmar kvar på sängen, kanske 1 timme kvar på babymobilen och sen ska det sys ett babynest), sen får hon gärna komma ut. (eller ja, hon får gärna vänta till 37+0 så hon räknas som färdigbakad...)
Men samtidigt som jag vill ha ut henne fortast möjligt så stressar just den tanken mig. Tänk om hon kommer där i v 38 (37+0), då har jag bara 3,5 vecka kvar :eek::nailbiting:

Jag hävdar att det är hormonerna som gör dig knäpp :angel::D

Jag vill bara hinna klart mitt pyssel (har 2 timmar kvar på sängen, kanske 1 timme kvar på babymobilen och sen ska det sys ett babynest), sen får hon gärna komma ut. (eller ja, hon får gärna vänta till 37+0 så hon räknas som färdigbakad...)
Men samtidigt som jag vill ha ut henne fortast möjligt så stressar just den tanken mig. Tänk om hon kommer där i v 38 (37+0), då har jag bara 3,5 vecka kvar :eek::nailbiting:

Skulle väl snarare säga att det är avsaknaden av hormoner som gör mig knäpp, jag är fortfarande 100 % praktisk i mitt tankesätt. Hormonerna står maken för. ;)

Skulle väl snarare säga att det är avsaknaden av hormoner som gör mig knäpp, jag är fortfarande 100 % praktisk i mitt tankesätt. Hormonerna står maken för. ;)
Vilken lyx! Här har hormoner slått slint på min skalle, jag skriver postit lappar för att komma ihåg att duscha bla :laugh:

Jag måste vara den enda som hellre går över några dagar än får några dagar för tidigt. :D Tidigare sa jag att hon gärna fick dimpa ner en vecka eller två innan BF (8 april), men jag har ändrat mig nu när jag ser hur mitt schema ser ut runt den perioden. :p T.ex. har jag tentamen 26 mars och veckan efter det inleds uppsatsperioden och jag vill gärna kunna gå på föreläsningarna och hinna komma gång lite.

Här med! Om bebis håller sig inne några dagar till känner jag mig säker på att jag hinner göra klart hela vårterminen :up:

Och ja, du är värd massagen. :D

Nej jag också! Jag ska skriva en e-bok innan han kommer, han kan gärna dröja tills maj nån gång! :p

Jag föder gärna, typ nu :p. Känner mig redo och har ändå inget "vettigt" att sysselsätta mig med fram till förlossningen så då hade jag lika gärna kunnat bekanta mig med herr Bebis ;). Känns som att jag kan det här med att vara gravid nu, plus att jag börjar få humörsvängningar vilket tyvärr börjar gå ut över sambon. Det enda som sker nu är ju att bebisen lägger på sig mer vikt och att jag blir större. Men det är inte långt kvar åtminstone, bara 32 dagar :nailbiting:.

17 dagar till bf här och ungen får gärna komma NU! Har inga värre krämpor men magebän är jobbig nu och bäbis ger mig äckliga halsbränna! :yuck:

@Miks blandade ihop det lite. Upp till 9 månader är det som dom rekomenderar på ett ungefär att ha babyskydd. Men viktgränsen är väl 13 kg eller nåt precis som med de andra märkena. Sorry, skyller på gravidhjärnan.

Vilken lyx! Här har hormoner slått slint på min skalle, jag skriver postit lappar för att komma ihåg att duscha bla :laugh:

Jag har hört om det där med graviditetshjärna (senare amningshjärna), men jag har inte märkt mycket av det. Går en relativt tung utbildning och med en sisådär åtta veckor kvar känns hjärnan som vanligt. :) Hade jag inte studerat och inte varit inställd på att studera även efter förlossningen så tror jag nog att min hjärna tagit paus oavsett hormoner, jag vet hur trög jag blev när det blev semesterdags på den tiden jag jobbade. :D

Jag har hört om det där med graviditetshjärna (senare amningshjärna), men jag har inte märkt mycket av det. Går en relativt tung utbildning och med en sisådär åtta veckor kvar känns hjärnan som vanligt. :) Hade jag inte studerat och inte varit inställd på att studera även efter förlossningen så tror jag nog att min hjärna tagit paus oavsett hormoner, jag vet hur trög jag blev när det blev semesterdags på den tiden jag jobbade. :D

Jag tycker jag känner av gravidhjärnan, är inte alls "med" lika mycket som förut och glömmer väldigt lätt saker och ting. Är ju van att ha flera bollar i luften samtidigt men nu räcker det liksom med en :D:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 655
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 010
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 118
Senast: Hajfisk
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka