Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var för övrigt till bm idag på rutinkontroll och har bra värden och magen växer som den ska. Tog även prov på sköldkörteln då min syster, mamma och fastrar har problem med den och blivit opererade. Förhoppningsvis ska det inte vara något men då vet man att allt är bra i all fall.

Har 44 dagar kvar till bf och det börjar bli tungt. Mår för övrigt bra och rider ibland men kroppen gör ont mest hela tiden.

Vet inte om diskussionen varit uppe tidigare men, föräldrautbildning? de flesta verkar bara gå med första barnet. Gjorde/gör ni? Var det bra eller kändes det onödigt?
Kan man gå dit själv trots att vitsen är att gå som par?

Vet inte om diskussionen varit uppe tidigare men, föräldrautbildning? de flesta verkar bara gå med första barnet. Gjorde/gör ni? Var det bra eller kändes det onödigt?

Har bara varit på en föreläsning gällande förlossningen och ska gå på en om första tiden efter bb/ amning. Min övriga förberedelse består av att läsa den boken av Gudrun Abascal och sen ta det på volley. Är första barnet.

Vi gick bara med förra barnet. Kändes inte nödvändigt denna gång. Såååå bra var det utbildningen inte...

Vi är anmälda men kunde inte gå på första tillfället (för jag kunde bokstavligt talat inte gå), så vi får se om vi lyckas lite bättre nu på tisdag när det är tillfälle nummer två. Vi går inte så mycket för informationens skull utan mest för att se om det finns några trevliga människor man kan gagga bäbis med sen.

Ok, jag vill gärna gå bara för att få lite mer kött på benen. Jag är inte rädd att inte klara av saker o ting, men vill gärna ha kontroll på saker o ting.

Är mest intresserad av studiebesöket på BB och amningskvälllen men har inget emot att gå på alla fem träffar egentligen.

Det där med gravidhjärna känns igen här också. :o:D

Ni som beställt barnvagnar, hur lång tid tar det att få hem dem? Bör man beställa en typ nu eller kan man vänta lite? Har beräknad BF i mitten av maj.

Sedan "hoppas" jag att någon haft samma problem som jag har: jag sover nästan konstant. :meh: Jag jobbar (går runt med svidande ögon och halvsover) och jag sover. I bästa fall orkar jag äta lite ibland. Har dock gått upp lite mer än 6 kg sedan jag blev gravid, så viktbekymret är löst i alla fall. Jag har järnbrist men järntabletterna ger aboslut ingen verkan alls för min ork och överdosera järntabletterna får man inte. Inte heller får man häva i sig energidryck i tid och otid, vilket jag kände kanske kunde vara en lösning. Yada, yada ...

Min fråga till er: Finns det verkligen ingen accepterad energibomb för oss gravida som inte gör annat än att sova? Jag fick ju mina 2-3 v då jag var jättepigg och glad, men det är som bortblåst igen. Känner mig bara trött, arg, ledsen och frustrerad! Vill verkligen inte ha det så här i 3 månader till. :(

Har besök hos barnmorskan nästa vecka och hoppas verkligen att de kan trolla fram något mirakelpiller eller dylikt.

Här är det tre träffar och vi kommer att missa den första eftersom jag är på tjänsteresa. Vi kommer att gå båda två tillsammans och har alltså inte börjat ännu, så jag har ingen åsikt om träffarna ger något.

På måndag ska vi på privat profylaxkurs och det ser jag fram emot.

Det där med babyskydd... vad har ni valt (och varför)?

Självklart är säkerhet nr 1, men (i stort sett) alla skydd verkar ha samma märkningar. Vill ha 5-punktsbälte, men det verkar också vara vanligast.

Vi har en Passat utan (?) Isofix och en Kronan-vagn. Kronans adapter passar med Be Safe och Maxi-Cosi. Vad jag kan se finns Be Safe bara för Isofix, medan Maxi-Cosi har en bas som kan fästas med bälte. Hur bra är det att kunna fästa babyskyddet på vagnen? Använder man den funktionen?

Om det inte är nödvändigt att skyddet ska passa vagnen så blir utbudet lite större. Har funderingar på Akta Graco, men när jag googlar verkar många tycka att de är tunga. Maxi-Cosin har jag provlyft i butik och det kändes väldigt lätt och smidigt.

Några tankar?

Vi valde Axkid babyskydd, med bas. Har två bilar så sätter fast basen i den vi använder mest. Man kan även spänna fast den med bältet. Den hade fått bra testresultat och kändes någorlunda lätt och smidig att bära kortare sträckor.

Och jag som inte har någon aning om vad vi köpt för babyskydd :o Det var paketpris på vagn, babyskydd och bas och vi sa bara "Ja tack!". Beställde grejerna på en pytteliten butik som har kanonbra rykte, så jag har bara utgått från att allt kommer vara toppen. :p

Vi har köpt ett Maxi-cosi Pebbles, med bas till. Vi har en bil och den har isofix, och har köpt Kronanvagn så tänkte att då kan vi lika gärna se till att allt passar. Hittade skyddet och basen till 30 % rabatt på ett ställe där maken redan har 10 % rabatt så vi blev mycket nöjda med priset också :)

Vi tänker att de gånger vi åker i någon annans bil så får man spänna fast babyskyddet med bälte då.

Brio go carrier då den passar direkt på vagnen. (Brio go next) :) har dock tre bilar så vet inte om man ska köpa extra basar till de andra bilarna bara o flytta runt babyskyddet? :)

Vi köpte ett Acta graco, med bas. Älskar suffletten!

När vi valde så vägde vi in:

Säkerhet.
Det ska kännas så rejält och säkert som möjligt. Hellre säkert än smidigt, det ska ändå bytas till en bilbarnstol ganska snabbt.

Användning.
Det ska användas i bilen och mellan vår hall och bilen, eller andra kortare sträckor. Att köpa ett som går att fästa på vagnen var INTE aktuellt, för bebisar ska INTE förvaras i babyskyddet - hur praktiskt det än verkar. Det är jättemånga barn som har fått problem med bland annat nacken tack vare att de spenderar för mycket tid i babyskyddet, pga föräldrarna tycker att det är "praktisk bebisförvaring". De blir för fixerade i babyskyddet, och bebisar behöver kunna röra sig och byta ställning även när de sover.

Kommer att hyra via NTF. Kostar 900:- för 9 månader och sen tänker vi att hon kan ta över storasysters stol. Så det får helt enkelt bli den det blir, tror inte man kan välja.

Tack för alla tankar om babyskydd! Vi köpte vår vagn begagnad, men vill ha ett nytt babyskydd. Har inte tänkt att låta barnet sitta några längre stunder i babyskyddet, men det lutar åt att köpa ett Maxi-Cosi och då har vi möjlighet att köpa en adapter till vår Kronan-vagn om vi skulle upptäcka att vi gärna vill kunna sätta skyddet direkt på vagnen.

Ska klämma och känna på Akta Graco när vi åker in för att handla, men med tanke på att jag har jättesvaga handleder så känns ett tungt babyskydd som en dålig idé.

Jag har också akta graco. Hade ett till första barnet och ett nytt nu till andra. Jag har varit väldigt nöjd med det och bär det nästan aldrig i handen utan lägger upp det i armvecket de gånger jag går med det. Undviker att bära det så mycket och det längsta är väl kanske ett par hundra meter mellan bil och bvc/fsk. Men i det stora hela är det inte så himla mycket tyngre än andra babyskydd.

Har akta graco som en bakåtvänd och en framåtvänd stol också så av två babyskydd och två bakåtvända stolar samt framåtvänd bilstol så är fyra stycken av det märket ;)

Vi både med första och även nu med andra. Lite repetion, men mest för att komma iväg och träffa annat folk i samma situation :D Tycker absolut att man ska gå i varje fall en gång, bra info och man får chansen att diskutera med andra :)

Ni som beställt barnvagnar, hur lång tid tar det att få hem dem? Bör man beställa en typ nu eller kan man vänta lite? Har beräknad BF i mitten av maj.
Beställer man ny är det inte ovanligt med 3 månaders leveranstid. Men kan såklart gå mycket fortare också :)

Igår kom andra migränanfallet den här veckan. Har haft TVÅ anfall på hela graviditeten innan den här veckan trots att jag jobbat och hållt igång. Fattar inte? Är nog inte meningen att jag ska vara ledig...

Vi köpte ett Acta graco, med bas. Älskar suffletten!

När vi valde så vägde vi in:

Säkerhet.
Det ska kännas så rejält och säkert som möjligt. Hellre säkert än smidigt, det ska ändå bytas till en bilbarnstol ganska snabbt.

Användning.
Det ska användas i bilen och mellan vår hall och bilen, eller andra kortare sträckor. Att köpa ett som går att fästa på vagnen var INTE aktuellt, för bebisar ska INTE förvaras i babyskyddet - hur praktiskt det än verkar. Det är jättemånga barn som har fått problem med bland annat nacken tack vare att de spenderar för mycket tid i babyskyddet, pga föräldrarna tycker att det är "praktisk bebisförvaring". De blir för fixerade i babyskyddet, och bebisar behöver kunna röra sig och byta ställning även när de sover.

Håller med dig helt och har också köpt ett Akta Graco av samma anledningar. Ska man in och handla lite snabbt så är det bara att sätta babyskyddet i kundvagnen för annars har man väl ändå inte så mycket plats att lägga matvarorna på. Osmidigt med en extra vagn eller kundkorg.

Det där med babyskydd... vad har ni valt (och varför)?

Självklart är säkerhet nr 1, men (i stort sett) alla skydd verkar ha samma märkningar. Vill ha 5-punktsbälte, men det verkar också vara vanligast.

Vi har en Passat utan (?) Isofix och en Kronan-vagn. Kronans adapter passar med Be Safe och Maxi-Cosi. Vad jag kan se finns Be Safe bara för Isofix, medan Maxi-Cosi har en bas som kan fästas med bälte. Hur bra är det att kunna fästa babyskyddet på vagnen? Använder man den funktionen?

Om det inte är nödvändigt att skyddet ska passa vagnen så blir utbudet lite större. Har funderingar på Akta Graco, men när jag googlar verkar många tycka att de är tunga. Maxi-Cosin har jag provlyft i butik och det kändes väldigt lätt och smidigt.

Några tankar?

Ett tips är att kolla stämplingen även om du köper nytt. Vi valde att köpa ett nyare begagnat. Ville ha ett som var max två år. Men de första som vi var och kollade på skulle vara 1,5 år och var nog 10 år. Det andra var ett år och tjejen hade kvittot kvar, men jag frågade om vad det var för tillverkningsdatum redan innan jag åkte och kollade på det och det visade sig att det hade varit 4 år gammalt redan när hon hade köpt det!
Till sist fick jag tag i ett som var 10 månader gammalt iaf :)

Vi har varit på den första, kommer gå på de följande också.
Är väl inte enbart för "utbildningens" skull som vi går, utan också för att träffa de andra blivande föräldrarna. Alla som är på våran kurs ska ha första barnet.
Första gången diskuterades själva födseln, hur det går till. Väldigt pedagogiskt med ett skelettbäcken, docka, en moderkaka i tyg mm :D
Känns väl inte jättenödvändigt direkt men är ändå lite roligt.
Nästa gång ska det diskuteras smärtlindring och andningssteknik.
Har läst att man får gå på besök på förlossningen i många andra landsting, det får man dock inte göra här. Lite besviken på det, för jag hade sett fram emot att få en liten förhandstitt på "tortyrkammaren" för att förhoppningsvis känna mig lite mer förberedd och bekväm med det hela. Menmen...
Klart du kan gå själv!

Senast ändrad:
@vilse 3 månader!? För en barnvagn!? :eek:

Då vet jag vad vi ska roa oss med under helgen ... :)

Det verkar vara väldigt olika beroende på märke. Emmaljunga verkar ta jättelång tid (3 månader var normala leveranstiden när min svägerska beställde). Vår Kronan tog två veckor. Finns säkert allt där emellan också!

Sambon och jag gick på föräldrautbildning i staden vi bodde i innan vi flyttade och hann med alla träffar förutom studiebesök på förlossningen och träffen som behandlade tiden efter förlossningen. Vi tyckte att det var givande, såväl informationen som det sociala utbytet :). Vi hann som sagt inte besöka förlossningen där men det sjukhus som jag ska föda på har rundvisning på förlossningen fyra fagar i veckan som man kan boka in sig på gratis, så det gjorde vi istället.

Idag har vi skaffat barnvagn! Har hållit utkik efter en lämplig vagn på blocket under ett par veckors tid och letat efter någonting stabilt som fixar livet på landet och inte riskerar att välta om hundarna rycker till. Hittade en Emmaljunga Duo Kombi från -12 som beskrevs som "Emmaljungas version av pansarvagn" - perfekt! :D
Vagnen ser som ny ut och vi är mycket nöjda med köpet. Nackdelen med pansarvagnen är att den tar plats och jag funderar seriöst över hur vi kommer att rymmas i bilarna framöver. Vi har två hundar varav vinthunden är nästan 80 cm i mankhöjd och tar plats därefter... i min kombi får båda hundarna gott om plats i bagageutrymmet, men det finns inte en chans att både vinthunden och barnvagnen får plats där framöver. Antagligen får hundarna vara kvar längst bak och barnvagnen på något sätt rymmas i baksätet. Vi har tänkt skaffa en sjal och (åtminstone) visionen är att vi ska använda den mer än vagnen i början. Sambon verkar ha funderingar på att skaffa en annan bil, hans lilla focus är trång redan i dagsläget.

När vi ändå var i grannstaden passade vi på att gå in i en butik som säljer begagnade barnsaker. Har börjat hålla utkik efter barnskydd sedan diskussionen togs upp här och tog tillfället i akt att leta datumstämplar på de barnstolar som fanns i butiken. Var brukar de sitta någonstans @carmarnic? Vi vände och vred på dem utan någon större framgång. En av dem var tillverkad under -02 och det kändes tveksamt att den ens var till försäljning...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 658
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 013
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 121
Senast: Hajfisk
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 232
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka