Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är i v 37 och har väl de senaste två veckorna börjat kunna känna dygnsrytmen men mest för att jag börjat tänka på det annars hade jag inte haft en aning. Varför det skulle vara viktigt att lära sig den fattar jag inte. Inget som jag fick höra varken denna eller förra gången.

Det framgick liksom inte varför det var viktigt, det var väl kanske därför jag blev irriterad också?
Kan tänka mig att det handlar om att man snabbt ska upptäcka om fosterrörelserna har minskat eller inte men jag vet ju på ett ungefär hur mycket jag brukar känna bebis så om han är vaken på morgon, middag eller kväll lägger jag ingen större vikt vid.

Jag hade nog inte känt någonting på RUL i vecka 20. Inte helt hundra på att jag känner något varje dag ännu. Därför känns ju "dygnsrytm" för mig bara som ett jävla hån att skriva om :-(

Den här morgonen känner jag mig som ett ganska kasst kärl att förvara ett foster i.

Ska till BM igen den 16e så jag får fråga vad hon tycker då.

Jag har googlat lite och min tolkning av det här med "lära dig barnets dygnsrytm" är ett annat sätt att lära sig känns igen avvikelser, om barnet rör sig mindre än vad som är normalt. Känner man då väldigt lite eller ingenting så är ju det normalt för just den graviditeten. Det är ju bara slumpen som avgör hur mycket man känner; hur moderkakan ligger, hur bäbisen ligger, hur aktiv just den bäbisen är.

Om man däremot har känt en massa rörelser som sedan upphör eller minskar, då ska man reagera och ringa förlossningen.

Jag tycker dock inte att du ska gå och fundera på det här ända till fen 16:e utan ring BM redan på måndag.

Jag har googlat lite och min tolkning av det här med "lära dig barnets dygnsrytm" är ett annat sätt att lära sig känns igen avvikelser, om barnet rör sig mindre än vad som är normalt. Känner man då väldigt lite eller ingenting så är ju det normalt för just den graviditeten. Det är ju bara slumpen som avgör hur mycket man känner; hur moderkakan ligger, hur bäbisen ligger, hur aktiv just den bäbisen är.

Om man däremot har känt en massa rörelser som sedan upphör eller minskar, då ska man reagera och ringa förlossningen.

Jag tycker dock inte att du ska gå och fundera på det här ända till fen 16:e utan ring BM redan på måndag.

Du har nog helt rätt och det tycker jag låter vettigt.

I mitt fall är ju då lite oregelbundenhet antagligen inget att oroa sig för :)

Ja jag inser att jag ändå kommer att höra av mig till BM på måndag eftersom jag vill ha svar på urinodlingen jag lämnade i torsdags så jag kommer inte att fundera till den 16e!

Stort tack för era tankar kring det här! Lustigt nog verkar det som att det blev lite liv i magen precis när jag skrev det här nu, och samma sak hände tidigare i dag när jag började svara på ett inlägg :D

Och jag har fått avslag på graviditetspenning så får jobba på ett bra tag till. Mår helt ok men det är tungt bitvis med sammandragningar när det blir för mycket och högt tempo. Min chef tycke jag ska dra ner på tempot men det är så svårt när man är van att hålla en hög nivå O_o. Jobbar på det så att säga... Andra med samma position har blivit beviljade så bedömningen känns godtycklig, det är väl det som stör mig mest. Men det ska nog gå :up:

Tråkigt med avslag, jag väntar på svar fortfarande. Jag hoppas men garantier finns ju verkligen inte..

Har sammandragningar mest hela dagarna och ihop med lite annat så tar det på en, humöret bland annat. Jag är mest ledsen och arg om vartannat för jag blir så frustrerad. Tråkigt för jag är inte sån normalt sett.

Igår fick vi mysa med sambons systerson som är 5 veckor gammal - och nu längtar vi om möjligt ännu mer efter vår egen :love:
Sambon passade jättefint ihop med ett litet knytte i famnen och när lillkillen vandrat vidare till mitt knä somnade han ackompanjerad av den kommande kusinens bökande och knuffande i magen.
Kändes skönt att prata småbarnsliv och förlossning med nyblivna föräldrar och med oss hem fick vi en flyttkartong med bebiskläder som de inte ville ha (fel färg, för liten storlek, sommarkläder etc.). Tror inte vi kommer behöva köpa ett enda plagg de första månaderna efter att ha gått igenom innehållet :)

Min unge har ingen dygnsrytm som går att lära sig, det är party 24/7 :banana:
Numera vaknar jag så fort jag vänder mig om i sängen, för då börjar det genast sprattla. Är det lugnt ett par timmar tolkar jag det som att han/hon är trött efter att ha hållit igång.... lite för länge. Sambon däremot blir ganska orolig om jag säger att det är lugnt, han har visat sig vara generellt vara mer på tårna och lättstressad än vad jag själv är under graviditeten.

Du har nog helt rätt och det tycker jag låter vettigt.

I mitt fall är ju då lite oregelbundenhet antagligen inget att oroa sig för :)

Ja jag inser att jag ändå kommer att höra av mig till BM på måndag eftersom jag vill ha svar på urinodlingen jag lämnade i torsdags så jag kommer inte att fundera till den 16e!

Stort tack för era tankar kring det här! Lustigt nog verkar det som att det blev lite liv i magen precis när jag skrev det här nu, och samma sak hände tidigare i dag när jag började svara på ett inlägg :D

Jag har inte heller koll på någon dygnsrytm. Har oftast inte tid att fundera så mycket på vad den gör heller fast några gånger har den varit så lugn att jag börjat fundera på om den lever där inne. Men jag har också moderkakan i framkant så det har väl påverkat lite, iaf tidigare i graviditeten. Igår höll den på och försökte bryta sig ut genom naveln hela dagen så det var mindre skönt.

Jag har också tolkat det som att man ska ha koll så att det är ungefär samma rörelsemönster/omfattning för att man ska kunna märka om det minskar, om man behöver åka in och kolla upp bebisen.
Min lever ju highlife mest hela tiden känns det som, men ett par gånger har jag tyckt att den varit lugnare än vanligt, så pass att jag blivit lite orolig. Men ett stort glas med iskallt vatten senare så har det sprattlat på duktigt igen... :angel:

Jag behöver också lära mig om det där. :D

Har dock en annan fråga och det gäller när man får ta ut de tio pappadagarna. Som jag förstått det kan man ta de tio pappadagarna när som helst under de första två månaderna, men så händer det klassiska: någon som "varit med om det där" vet minsann att man måste ta dem direkt och då sätter tankarna igång. Kläcks vår bläckfick på aviserad leveransdag så kommer maken ändå vara ledig hela den veckan (han jobbar skift). Säg att hon föds 8 april, maken är då ändå ledig till och med 12 april - kan han då låta de tio pappadagarna börja ticka från och med 13 april eller börjar de gå åt automatiskt så fort barnet är fött?

Dom kan ni börja ta ut den 13. Sonen föddes på juldagen, och maken var julledig till 8 Januari,så då tog han sina dagar från då.

Tänk om man kunde veta säkert vilket datum bäbis tänk komma ut. Tre veckor till bf idag och första lediga dagen. Tur jag har dottern och en hög med djur att grejja med så tiden går!

Hade några kraftiga och lite onda sammandragningar igår och känner av menavärken oftare. Märks att det närmar sig slutet iaf.

@FengurLaugar Skönt att vara hemma lite innan den lilla kommer. Själv ska jag jobba 1 månad till innan jag går hem då ska det vara 2 v kvar till bf om allt stämmer ;).

@FengurLaugar Skönt att vara hemma lite innan den lilla kommer. Själv ska jag jobba 1 månad till innan jag går hem då ska det vara 2 v kvar till bf om allt stämmer ;).

Ja jag valde att ta tre veckors semester innan bf och det ska bli skönt samtidigt som jag kommer bli rastlös. Men vi får hitta på saker och vara ute mycket ;)

När jag gick med dottern var planen samma som nu men blev sjukskriven två månader innan bf så jag är otroligt glad att ha orkat hela vägen nu :)

Har insett att jag kan vara ute med hunden max 15 minuter/promenad innan jag får så ont av foglossning att jag får halta fram. Känns inte så kul när hunden är pigg och glad och gärna är ute längre :(

Nu är det inte långt kvar, hörrni! BF känns så nära nu att jag nästan kan ta på den.

Vi har ju precis flyttat ca 60 mil och väntade således med att inhandla saker till den lille förrän vi var på plats i nya staden. Well, med 6 veckor kvar till BF har vi, på ca 2 veckor, lyckats införskaffa oss barnvagn, babyskydd, spjälsäng, skötbord, amningspump, badbalja och lite annat smått och gott. Det känns tryggt att ha alla lite större inköp avklarade som kräver lite mer ansträngning för att hitta rätt.

I förrgår var vi även på Gekås i Ullared för att inhandla lite smått och gott. Hittade amningspump och lite annat bra-att-ha saker där. Bland annat en bärsele från BabyBjörn :D! Dock blev både sambon och jag väldigt besvikna på barnklädesavdelningen. ALLA kläder var indelat efter kön, till och med spädbarnskläderna och det fanns knappt ett flickplagg som inte hade något rosa på sig. På pojkavdelningen var allt i blått, grönt och brunt, gärna med något tufft tryck på. Till slut hittade vi ändå några mer neutrala bodies och byxor som dessutom var riktigt söta:

IMG_1258.jpg

Har insett att jag kan vara ute med hunden max 15 minuter/promenad innan jag får så ont av foglossning att jag får halta fram. Känns inte så kul när hunden är pigg och glad och gärna är ute längre :(

Visst är det jobbigt när man inte fungerar som vanligt. Särskilt nu när det är fint väder och man verkligen längtar efter en långpromenad i solen...

Ja nu närmar det sig mars!!!

Nyss vart hos barnmorskan, inte min vanliga för hon var ledig. Sf måttet har enligt hennes mätning bara ökat 1 cm på två veckor så idag ligger det på 34 i v 36+6. Hjärtljud på 140-142 och blodtryck fortsatt bra. Skrev en liten sammanfattning och ett förlossningsbrev.

Nä fy, det är verkligen trist att inte vara lika mobil som vanligt. Nu har jag inga problem med foglossningar men långpromenader orkar jag inte med längre. Då spänner det i magen och jag blir helt slut. Längtar så efter att gå en riktigt lång promenad, men intalar mig själv att den tiden kommer tillsammans med bebis i barnvagn sen :).

Jag orkar gå 30-40 min promenader med hunden men det går inte fort :p Men snart är bäbis här och jag kan börja gå fortare utan att få sammandragningar :)

Nu har min hund artros i båda framknäna så hon orkar inte vara ute jättelänge i alla fall men mer än mig klarar hon definitivt när hennes knän har vaknat på rätt sida :D Nu är det som @Snowwhite skrev så fint väder här också så man får nästan vårkänslor.

Jag orkar knappt gå nåt alls känns det som och är jag tvungen så blir det så långsamt så långsamt... Var dock ut på sjön och grillade i lördags och får jag bara ta det lugnt så går det bra. Underbart att komma ut!

Red även igår en vända och det gick faktiskt över förväntan, både travade och galopperade och pållen skötte sig bra. Blir ju lite mer skrittpauser emellan bara. Tycker det är skönt att rida för på hästryggen så känner jag mig inte så klumpig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 636
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
31
· Visningar
1 937
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 100
Senast: Hajfisk
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur