Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att vara hemma länge handlar liksom inte bara om de åren man är hemma med barnen utan det ger följder längre fram i livet också. Pensionen till exempel.
Sen finns det vissa regelverk som effektivt hindrar att vara hemma länge. Sitt SGI är väldigt trevligt att behålla t ex.

Men är länge upp till skolåren? Som jag trodde det handlade om.

Det kan jag inte svara på, för än så länge är barnet bara 2 år och de andra kommer först i april. Men vill helst ha hemma de så länge vi kan och det känns bra, tänker mig till 4-5 års ålder. Men jag vet ju inte hur livet ser ut om ett halvår, 2 år osv... så vi tar det som det kommer.

Angående instagramkontot fria barn, så tror jag det handlar om att de vill öppna upp ögonen på folk få en att tänka efter - är det så här jag vill leva eller har jag bara fallit in i ekorrhjulet utan att alls tänka efter, och visst kanske kan de uppfattas som dömande, men det är absolut den sida som tycker tvärtom också, att en ska sätta sin 1 åring på förskola och jobba heltid osv. De behövs de som förespråkar andra sätt än det som är norm.

Att vara hemma länge handlar liksom inte bara om de åren man är hemma med barnen utan det ger följder längre fram i livet också. Pensionen till exempel.
Sen finns det vissa regelverk som effektivt hindrar att vara hemma länge. Sitt SGI är väldigt trevligt att behålla t ex.

Och att ha barn hemma länge behöver inte handla om att en förälder måste vara hemma dygnet runt i massa år. En kan jobba och pussla och få ihop en tillvaro som man trivs med ändå.

Angående instagramkontot fria barn, så tror jag det handlar om att de vill öppna upp ögonen på folk få en att tänka efter - är det så här jag vill leva eller har jag bara fallit in i ekorrhjulet utan att alls tänka efter, och visst kanske kan de uppfattas som dömande, men det är absolut den sida som tycker tvärtom också, att en ska sätta sin 1 åring på förskola och jobba heltid osv. De behövs de som förespråkar andra sätt än det som är norm.

Visst är det så, har även fått många nya tankebanor av det så det är ju alltid bra att få lite hjälp att tänka utanför ramarna!

Och jag har fått avslag på graviditetspenning så får jobba på ett bra tag till. Mår helt ok men det är tungt bitvis med sammandragningar när det blir för mycket och högt tempo. Min chef tycke jag ska dra ner på tempot men det är så svårt när man är van att hålla en hög nivå O_o. Jobbar på det så att säga... Andra med samma position har blivit beviljade så bedömningen känns godtycklig, det är väl det som stör mig mest. Men det ska nog gå :up:

@Lo_ Tråkigt med avslag! Jag har inte ens försökt söka graviditetspeng med tanke på mitt jobb. Löser det med semester istället och börjar på föräldrapeng från och med bf.

Och jag har fått avslag på graviditetspenning så får jobba på ett bra tag till. Mår helt ok men det är tungt bitvis med sammandragningar när det blir för mycket och högt tempo. Min chef tycke jag ska dra ner på tempot men det är så svårt när man är van att hålla en hög nivå O_o. Jobbar på det så att säga... Andra med samma position har blivit beviljade så bedömningen känns godtycklig, det är väl det som stör mig mest. Men det ska nog gå :up:
Vad jobbar du med? Kan ju vara att din "Berättelse" om varför du inte kan jobba inte var tillräckligt bra som kollegornas etc, sånt spelar ju in. :-(

@Elisha ansökan skrevs ihop med personalchefen som även läst/skrivit de föregående så de var snarlika men såklart är allt en tolkningsfråga. Vissa aspekter av arbetet klarar jag jättebra medan andra är tunga och inget jag kan få hjälp med då det bara är jag som har kompetensen på plats. Känns som handläggaren bortsåg från att jag främst är arbetsledare med ansvar och istället ansåg mig vara butiksanställd. Bara det att även kollegor som "bara" är just det fått beviljat ;). Personalchefen tyckte det var märkligt men konstaterade att jag helt enkelt får sjukskriva mig om det inte går.

Jobbade fredagkväll till 23 igår och hann sitta väldigt lite, kom hem och kände mig som jag blivit körd genom en mangel med stenhård mage och sammandragningar deluxe. Men nu är jag på väg för att titta på rolig tävling och ska väl sitta större delen av dagen :up:.

Har fortfarande kvar mina andningssvårigheter och ber en stilla bön för att bebisen ska låta mina lungor få mer plats strax. V 33 på måndag så kanske vill hen flytta sig nedåt strax.

Senast ändrad:
Hörrni, hur mycket känner/kände ni barnet runt vecka 25?

Det här är ju mitt första, jag har moderkakan i framvägg och jag är inte så bra på att känna något! När jag väl känner vet jag inte om det är bäbis eller något annat.
Sen läste jag på 1177 att från den här veckan är det "viktigt att lära känna barnets dygnsrytm" - hur fan ska jag klara det? Jag blev bara arg att de liksom la den pressen på mig!

Gah, dålig morgon! Ont i framfogarna har jag också!

Det här är ju mitt första, jag har moderkakan i framvägg och jag är inte så bra på att känna något! När jag väl känner vet jag inte om det är bäbis eller något annat.
Sen läste jag på 1177 att från den här veckan är det "viktigt att lära känna barnets dygnsrytm" - hur fan ska jag klara det? Jag blev bara arg att de liksom la den pressen på mig!

När jag var på RUL hade jag inte känt mycket alls, sen kom det mer och mer under veckorna därefter. Precis som du så funderade jag många gånger på om det var bäbisen jag kände eller om det var nåt annat, men jag insåg snart att de där rörelserna jag var fundersam över var bäbisen.

Vill du provocera fram lite rörelser så lägg dig på mage. De blir inte helt glada när man minskar på utrymmet och då brukar det protesteras. Jag sover gärna på mage men det var rätt många veckor sedan jag fick sluta med det.

Det där med dygnsrytm har jag också gett upp. Det var några veckor då det alltid var sprattel på morgonen och sen vid nio på kvällen, men numer (v 32) är det ingen ordning, det sprattlar och bökar mest jämt. Jag kör på vad barnmorskan sagt, att jag ska känna något varje dag. Vissa dagar är det hålligång från morgon till kväll och vissa dagar är det mycket lugnare, men så länge jag kan checka av att hon stökat runt minst en gång om dagen känner jag lugnet.

Jag är i v 29 och inte har jag då lyckats lista ut någon dygnsrytm! Det sparkas och hickas mest hela tiden tycker jag :p Och ibland kommer timmar när jag inte känner något alls men de perioderna dyker upp när som helst på dygnet. Jag behöver inte stå ut med hårda sparkar än utan det är mer som buffar.

När jag var på RUL hade jag inte känt mycket alls, sen kom det mer och mer under veckorna därefter. Precis som du så funderade jag många gånger på om det var bäbisen jag kände eller om det var nåt annat, men jag insåg snart att de där rörelserna jag var fundersam över var bäbisen.

Vill du provocera fram lite rörelser så lägg dig på mage. De blir inte helt glada när man minskar på utrymmet och då brukar det protesteras. Jag sover gärna på mage men det var rätt många veckor sedan jag fick sluta med det.

Det där med dygnsrytm har jag också gett upp. Det var några veckor då det alltid var sprattel på morgonen och sen vid nio på kvällen, men numer (v 32) är det ingen ordning, det sprattlar och bökar mest jämt. Jag kör på vad barnmorskan sagt, att jag ska känna något varje dag. Vissa dagar är det hålligång från morgon till kväll och vissa dagar är det mycket lugnare, men så länge jag kan checka av att hon stökat runt minst en gång om dagen känner jag lugnet.

Jag hade nog inte känt någonting på RUL i vecka 20. Inte helt hundra på att jag känner något varje dag ännu. Därför känns ju "dygnsrytm" för mig bara som ett jävla hån att skriva om :-(

Den här morgonen känner jag mig som ett ganska kasst kärl att förvara ett foster i.

Ska till BM igen den 16e så jag får fråga vad hon tycker då.

Jag hade nog inte känt någonting på RUL i vecka 20. Inte helt hundra på att jag känner något varje dag ännu. Därför känns ju "dygnsrytm" för mig bara som ett jävla hån att skriva om :-(

Den här morgonen känner jag mig som ett ganska kasst kärl att förvara ett foster i.

Ska till BM igen den 16e så jag får fråga vad hon tycker då.

Och jag menar inte att det är ett hån att ni skriver om dygnsrytm, det var ju jag som började, utan att 1177 gör det!

Och jag är i v 32 och kan inte beskriva en dygnsrytm för fem öre. Är nöjd om jag känner hen minst en gång per dygn.

Känner ingen dygnsrytm här heller, är i v 25 nu. Han är vaken lite då och då och härjar runt :)

Varför skulle det vara viktigt att lära känna sitt barns dygnsrytm enligt 1177?

Känner ingen dygnsrytm här heller, är i v 25 nu. Han är vaken lite då och då och härjar runt :)

Varför skulle det vara viktigt att lära känna sitt barns dygnsrytm enligt 1177?

Det framgick liksom inte varför det var viktigt, det var väl kanske därför jag blev irriterad också?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 635
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 899
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 099
Senast: Hajfisk
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30