Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni sett instagramkontot friabarn? Jag känner mig oerhört splittrad inför mycket som skrivs. Jag gillar barnperspektivet och att respektera barns integritet men vissa grejer känns bara... :confused::cautious::(
Jag antar att jag har för lätt att ta åt mig av saker som inte ens är riktade till mig men ibland framförs åsikter som känns så världsfrånvända och skuldbeläggande. Som att det är skadligt med förskola för barn och att man ska vara hemma med dom och för att kunna vara hemma får man välja bort lyx som bilar och resor. Ibland finns det ju verkligen ingen lyx att välja bort i en familj... Även det här med amning, att bröstet ska finnas tillgänglig för barnet hela tiden och man inte ska använda napp för att tillgodose sugbehovet. Jag vill inte låta min kropp vara tillgänglig hela tiden för någon annan person vare sig det är mitt barn eller någon annan.
Jag vet inte.

Har ni sett instagramkontot friabarn? Jag känner mig oerhört splittrad inför mycket som skrivs. Jag gillar barnperspektivet och att respektera barns integritet men vissa grejer känns bara... :confused::cautious::(
Jag antar att jag har för lätt att ta åt mig av saker som inte ens är riktade till mig men ibland framförs åsikter som känns så världsfrånvända och skuldbeläggande. Som att det är skadligt med förskola för barn och att man ska vara hemma med dom och för att kunna vara hemma får man välja bort lyx som bilar och resor. Ibland finns det ju verkligen ingen lyx att välja bort i en familj...
Jag vet inte.

Inte sett det men har tänkt på det där med att barn inte ska vara på förskola. Jag kom på mig själv i morse när jag och dottern gjorde oss klara för min sista arbetsdag och hennes sista dagisdag för några veckor att tänka på vad synd om hon inte skulle få åka på dagis mer. Dom leker och lär så himla mycket! Dom har ju en riktigt läroplan, lär sig att umgås i större grupper, att dela med sig mm mm. Inte en chans att man hemma skulle kunna göra på det sättet. Klart att dom ska vara hemma och med oss föräldrar så mycket det går, men att ta bort dagis helt tror jag inte på. I alla fall inte om man har ett bra dagis, vilket jag tycker att vi har!

Jag antar att jag har för lätt att ta åt mig av saker som inte ens är riktade till mig men ibland framförs åsikter som känns så världsfrånvända och skuldbeläggande. Som att det är skadligt med förskola för barn och att man ska vara hemma med dom och för att kunna vara hemma får man välja bort lyx som bilar och resor. Ibland finns det ju verkligen ingen lyx att välja bort i en familj... Även det här med amning, att bröstet ska finnas tillgänglig för barnet hela tiden och man inte ska använda napp för att tillgodose sugbehovet. Jag vill inte låta min kropp vara tillgänglig hela tiden för någon annan person vare sig det är mitt barn eller någon annan.
Jag vet inte.

Jag har inte sett det kontot men jag har har redan börjat störa mig på "debatten" som jag får ta del av genom vänner på facebook.

Jag har inget dagisbarn än så självklart kan jag inte säga något om hur det faktiskt är. Men jag tycker det är synd att debatten ska vara så svartvit. Antingen så är dagis, förlåt förskola då, fruktansvärt och skadligt, eller så är det fruktansvärt och skadligt att inte vara där. Och föräldrarna som har motsatt uppfattning som en själv är iditioter, typ. Jag tänker mest att det finns ju också mellanting mellan att gå 50 timmar i veckan som 1-åring, och att vara hemma tills man börjar skolan.

Inte sett det men har tänkt på det där med att barn inte ska vara på förskola. Jag kom på mig själv i morse när jag och dottern gjorde oss klara för min sista arbetsdag och hennes sista dagisdag för några veckor att tänka på vad synd om hon inte skulle få åka på dagis mer. Dom leker och lär så himla mycket! Dom har ju en riktigt läroplan, lär sig att umgås i större grupper, att dela med sig mm mm. Inte en chans att man hemma skulle kunna göra på det sättet. Klart att dom ska vara hemma och med oss föräldrar så mycket det går, men att ta bort dagis helt tror jag inte på. I alla fall inte om man har ett bra dagis, vilket jag tycker att vi har!

Min blir ju 6 år i April o jag har honom hemma så mycket jag bara kan. Känns lyxigt :) Men hade han varit yngre så hade jag nog tyckt att han missar mycket. Om det var standard att vara hemma alltså.

Jag vet inte.

Hmm hur försörjer man sig tycker de?

Jag röstar för plastnapp! Skulle nog inte gilla att vara mänsklig napp... "Äta bör man annars dör man" o kärlek, värme o närhet kan de få utan att suga på bröst. Tycker jag!

Har läst att napp förhindrar PSD. Nån som är mer påläst?

Oftast är det inga problem, så ta det lugnt. Har du uvi så brukar de höra av sig inom 2 dagar, tar det längre tid var det inget ;)
Hade också en uvi tidigt i graviditeten utan några särskillda tecken. Har lämnat flera prover efter det, mest för att jag jag VILLE att där skulle vara en uvi :eek: :confused: (Jag har massvis med sd (onda ganska ofta), så jag ville att de skulle hitta en uvi som förklarade allt :p ) Men, tyvärr på mig, ingen uvi hittad, och jag får leva med mina jäkla sd :p

Nu lämnade jag ju provet i går så hon har redan varnat för att det kommer att ta till efter helgen att få svar tyvärr. Om det inte blir värre och jag måste söka annan sjukvårdsinstans förstås för då kan de få tag på resultaten tidigare.

Känner igen det där med att nästan hoppas på UVI för att ha nåt som går att bota! Jag kommer verkligen att lida om jag ska ha såna här sammandragningar resten av tiden och inte kunna röra mig normalt. Orolig över för tidig förlossning också förstås. :-(

Nu lämnade jag ju provet i går så hon har redan varnat för att det kommer att ta till efter helgen att få svar tyvärr. Om det inte blir värre och jag måste söka annan sjukvårdsinstans förstås för då kan de få tag på resultaten tidigare.

Känner igen det där med att nästan hoppas på UVI för att ha nåt som går att bota! Jag kommer verkligen att lida om jag ska ha såna här sammandragningar resten av tiden och inte kunna röra mig normalt. Orolig över för tidig förlossning också förstås. :-(
Ä du väldigt orolig så ring och fråga dem på vc/mvc. Inte omöjligt att de kan ha fått in svaret, men att ingen hunnit titta på det ännu :)

Jag vet inte.

Människor som ser allt i svart och vitt gör att jag blir både provocerad och tjurig. Jag blir rent av sugen på att göra tvärtom bara för att jävlas med deras världsbild, men det är ju inte heller rätt väg att gå. Därmed inte sagt att jag inte skulle använda klänningar om jag fick en pojk och att en tjej inte skulle få typiskt pojkiga kläder emellanåt. Målet är inte att jävlas med folk, jag tar det jag tycker är fint och vad fasen spelar könet för roll när de är en halvmeter långa, men visst kommer det vara en bonus om det retar någon. :angel:

För min del hade jag nog mått bra av att gå på dagis när jag var liten, jag hade behövt stimulansen och jag hade framförallt behövt komma in i gänget tidigare. När jag började förskolan som sexåring kände alla redan varann och jag och några till som kom utifrån hamnade lite på sidan av. Jag har dock ingen bestämd bild av hur det ska bli för vår avkomma, vi kommer högst troligt kunna välja rätt fritt hur vi vill göra så hon får helt enkelt bestämma själv.

Amning måste vara det mest provocerande man kan prata om. Ammar man inte alls så är det fel, ammar man för mycket och för länge är det fel. Delammar man så måste väl något vara lite fel? Vissa mammor känner sig som misslyckade kvinnor om de inte kan amma och vissa kvinnor känner sig som misslyckade mammor om de inte vill amma. Jag tillhör den sistnämnda kategorin, har brottats mycket med tankar och känslor runt amning vilket jag också skrivit en del om här på Buke. Det var verkligen så himla skönt att få 100% uppbackning av barnmorskan när vi pratade om amning, maken är helt med på vilket upplägg som helst och de jag träffar mest dagligen dags (tex makens släkt) är hur förstående som helst. Nu är förlossning/BB det enda potentiella tjafset som återstår, men där är man ju förhoppningsvis så kort tid. Om den barnmorska man ska träffa efter födseln ifrågasätter så kommer jag bara att byta.

Jag vet inte om det har att göra med min personlighet, med min upplevda totala brist på mammahormoner eller något annat, men jag har svårt att se alla "självklara grejer" som så himla självklara. Jag ifrågasätter, jag funderar på om det upplägg som presenteras som den bästa verkligen är den bästa för oss som faktiskt ska leva med det osv. För nånstans landar jag i att det som gör att både jag, maken och barnet mår bra och trivs med livet måste ju vara det bästa, även om det ibland skulle råka vara allt annat än det där upplägget som så självklart är det bästa.

Hmm hur försörjer man sig tycker de?

Jag röstar för plastnapp! Skulle nog inte gilla att vara mänsklig napp... "Äta bör man annars dör man" o kärlek, värme o närhet kan de få utan att suga på bröst. Tycker jag!

Har läst att napp förhindrar PSD. Nån som är mer påläst?

Personen tyckte att man skulle "välja bort lyx" för att ha råd att vara hemma vilket känns som en orealistisk inställning.

Jo så vitt jag vet är napp en av rekommendationerna för att minska risken för psd!

Personen tyckte att man skulle "välja bort lyx" för att ha råd att vara hemma vilket känns som en orealistisk inställning.

Jo så vitt jag vet är napp en av rekommendationerna för att minska risken för psd!

Lyx är ju jäkligt relativt, kan jag tycka. Lyx för den ena är ju en nödvändighet för en annan (bil för mig är helt onödigt och absolut bara en lyx, för maken ett måste för att kunna jobba, t.ex). Nånstans tänker jag att sådana argument används mest för att kunna sätta sig till doms över andra.

Upptäckte ett annat fenomen genom det instagramkontot också, "unschooling". Alltså att inte låta ens barn gå i skolan, och antagligen handlar det väl om att man tycker att barn lär sig mer om livet genom andra aktiviteter. Vilket till viss del kanske kan vara sant, men det finns alltså föräldrar som tar med sig barnen utomlands enkom för att undvika skolplikten i Sverige och försvarar det med att barnen istället lär sig olika handarbeten och liknande om dagarna. Tycker det känns jättemärkligt, att beröva ett barn utbildning. Finns ju ganska mycket forskning som visar allt positivt som utbildning bidrar med. Och om barnet växer upp och vid 20 års ålder känner att hen vill bli läkare eller veterinär eller lärare etc, och inte har fått gå grundskolan?
Sen vill jag inte alls prata ner någon annans livsåskådning men jag har svårt att förstå såna ytterligheter.

Fast hyra, mat o andra fasta utgifter är ju ingen lyx direkt :D

Ja, läste nån studie? Vi kommer använda det om h*n vill ha :)

Fast hyra, mat o andra fasta utgifter är ju ingen lyx direkt :D

Ja, läste nån studie? Vi kommer använda det om h*n vill ha :)

Nej jag menar det :D Visst kan man prioritera och dra ned kostnader, min sambo vill gärna vara hemma länge med barnet och han är så välkommen att göra det. Jag känner bara att ett sånt uttalande saknar förståelse för att andra kan ha en annorlunda situation.

Nej jag menar det :D Visst kan man prioritera och dra ned kostnader, min sambo vill gärna vara hemma länge med barnet och han är så välkommen att göra det. Jag känner bara att ett sånt uttalande saknar förståelse för att andra kan ha en annorlunda situation.
Jag tror att det främst handlar om de som har två nya bilar på avbetalning, en himla massa andra stora lån, och sen inte kan vara hemma så länge.

Vi lever inget lyxliv o det är ju för att jag prioriterar hemma-tid mer :) Men aldrig skulle jag klara av att sluta dra in pengar helt.. Fantasivärld verkar de leva i :D 1,5 år blir vi nog hemma, längre om vi kan.

Men i det uttalandet dömmer du mig och min familj, då vi just väljer bort lyx till förmån att få ha hemma våra barn länge.

Du vill inte bli dömd själv men dömmer andra som inte går i dina spår i nästa andetag.

Men i det utalandet dömmer du mig och min familj, då vi just väljer bort lyx till förmån att få ha hemma våra barn länge.

Du vill inte bli dömd själv men dömer andra som inte går i dina spår i nästa andetag.

Fast nu känner jag att jag blev lite missförstådd? Jag menar att jag som är uppväxt med en ensamstående mamma och levde under existensminimum under många år, där hade det inte funnits någon möjlighet att välja bort något. Och jag tror att det finns många som har det så.
Jag kan absolut tänka mig att välja bort resor, kläder, bilar och sådant för att få ha mitt barn hemma länge. Jag är inte van vid sånt eftersom jag aldrig haft det så jag kanske inte vet vad lyx är bara.

Men i det uttalandet dömmer du mig och min familj, då vi just väljer bort lyx till förmån att få ha hemma våra barn länge.

Du vill inte bli dömd själv men dömmer andra som inte går i dina spår i nästa andetag.

Men är länge upp till skolåren? Som jag trodde det handlade om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 625
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 895
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 092
Senast: Hajfisk
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka