Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var jag ute på "långpromenad" :D ca 30 min gående och rundan blev nog hela 600 m lång. Såklart en hel del onda sd, men det får man ta. Men skönt var det :)
Idag är det riktigt vårväder här, har suttit ute på en stol lite över en timme nu och klippt ut sista delarna till babymobilen. Vindstilla, 15 grader varmt och strålande sol. Jag njööööt :D
Till och med så att jag känner i ansiktet att jag troligen fått lite färg :)

Häromdagen gick jag fem km. Funkar på mina lediga dagar men ska jag jobba också så får hunden i regel sin motion från hästryggen (och av sin husse). Idag har jag för övrigt gjort en skön deal med samma husse- from imorgon sköter han mockning, vatten och foder så orkar jag rida några veckor till :D. Hade utsläppet imorse, mockade och red, och det funkar inte längre. Kände för att ta alla hästtäcken och kasta dem åt fanders... Det var dessutom 5 plusgrader och sol så ingen häst hade lidit av det :D, men stallsämjan hade nog blivit lite lidande...

Igår var jag ute på "långpromenad" :D ca 30 min gående och rundan blev nog hela 600 m lång. Såklart en hel del onda sd, men det får man ta. Men skönt var det :)
Idag är det riktigt vårväder här, har suttit ute på en stol lite över en timme nu och klippt ut sista delarna till babymobilen. Vindstilla, 15 grader varmt och strålande sol. Jag njööööt :D

Låter som att du och jag går ungefär lika bra just nu... Fast jag måste erkänna att jag bara blir frustrerad av att gå så långsamt! Fogar och sammandragningar är problemet här.

I går började jag leta elcykel med tanken att jag ska kunna röra mig något längre sträckor när snön försvinner samt för att kunna köra barnet på när det blivit större. Vi bor ganska långt bort men med asfalterad väg nästan hela vägen så jag tror det vore perfekt för mig :-)

Har läst att napp förhindrar PSD. Nån som är mer påläst?

På neonatalavdelningen så är de för napp medan de på vanliga bb är emot napp... Säger väl en del i mina ögon. Vår lillfia fick napp utan att de frågade oss, vilket de alltid ska göra enligt rutin, så de skämdes lite, men jag är för napp så det hade hon fått. De säger att de märker att de prematura barnen so klara suga blir lugnare än om de inte har napp.

Har också hört att det kan motverka PSD men gömde fråga på neonatalen...

Jag fick information av min bm från socialstyrelsen tror jag det var att napp minskade risken för psd när barnet ska sova.

Senast ändrad:
Jag nästan skäms när jag läser om hur ni har det. Och skäms nästan ännu mer då att berätta att i helgen åkte jag 3x8 km längdskidor utan minsta problem (även om tempot inte riktigt är vad det har varit :p ). Men jag är verkligen tacksam att det hittills gått så här bra, och väl medveten om att det kan vända på en femöring...

Hur gör ni med skötbord? Vilken typ och var är det placerat? Även om vårt badrum är litet skulle vi nog kunna få in ett skötbord. Men jag blir lite nojig över kombinationen högt skötbort, liten bebis, hårt klinkergolv. Är det oavsett mer praktiskt med en lös skötbädd? Ni ser, frågorna är många ;)

Jag nästan skäms när jag läser om hur ni har det. Och skäms nästan ännu mer då att berätta att i helgen åkte jag 3x8 km längdskidor utan minsta problem (även om tempot inte riktigt är vad det har varit :p ). Men jag är verkligen tacksam att det hittills gått så här bra, och väl medveten om att det kan vända på en femöring...

Hur gör ni med skötbord? Vilken typ och var är det placerat? Även om vårt badrum är litet skulle vi nog kunna få in ett skötbord. Men jag blir lite nojig över kombinationen högt skötbort, liten bebis, hårt klinkergolv. Är det oavsett mer praktiskt med en lös skötbädd? Ni ser, frågorna är många ;)

Vi har en elfa skötbord som användes till mig och mina syskon när vi va små :) Funkat bra och det är placerat i badrummet på övervåningen. Skulle få plats på toan nere också men eftersom vi sover uppe och har duschen uppe var det mest praktiskt att ha det uppe :) Det har ståt där i tre år nu och lär väl bli en stund till med en till bäbis ;)

Vi har inte införskaffat det än men då vårat badrum är så litet kommer vi ha det inne i barnrummet. Har inte bestämt typ än men något där man kan ha lådor under så man lätt kan nå blöjor och annat, typ i stil med detta (med lös skötbädd):
gulliver-skotbord-vit__0099278_PE241099_S4.JPG

Vi skulle helst vilja ha ett skötbord man fäster i väggen och kan fällas upp och ner vid behov. Någon som sett ett sådant någonstans?

Vi har en ganska lång bänk i badrummet som är som gjord för att ha en skötbädd på. Gott om plats på sidorna och skåp ovanför, kommer nog bli prima. :)

Vi kommer nog ha ett vanligt skötbord i badrummet på vår övervåning. Har ett stort badrum, men lite svårmöblerat. Tror dock att jag vet var jag ska ställa det. Vill ha nära till vattenkran och dusch. Kombinerar nog med bädd/skötunderlägg att ha på bottenvåningen.

Förresten... Jag har förstått att om man upptäcker något som avviker från det normala så ska man ringa förlossningen för säkerhets skull. Idag kan jag möjligen ha haft den minsta av blödningar, alltså på den nivån att jag aldrig ens sett det om jag inte hade råkat ha trosskydd. I övrigt är allt som vanligt, bläckfisken lever rövare på vad jag tycker är en normal nivå (testade det mest idiotsäkra sättet att få igång henne som är att lägga mig i soffan och hon började böka runt direkt).

Jag tycker det känns lite tokigt att ringa för en sådan sak, men de kanske vill att man ska göra det? Jag tar blodförtunnande varje dag så jag tycker att OM något verkligen blödde skulle det märkas betydligt mer, blöder ju i fem-tio minuter efter att ha stuckit i fingret för att kolla blodsockret.

Vi skulle helst vilja ha ett skötbord man fäster i väggen och kan fällas upp och ner vid behov. Någon som sett ett sådant någonstans?

Jag googlade lite förut och det finns ett som man monterar på väggen, ungefär ett sånt som finns typ på handikapptoaletter på bensinmackar osv. Vi har snedtak på lilla toaletten, jag skulle vilja ha ett som går att fälla ned från snedtaket men det verkar inte existera. Funderar på att bygga ett själv, badrummet ska ändå renoveras inom några år.

En fråga dock - är det viktigt att ha dusch i samma rum som skötbordet eller funkar det med handfat? Har sett folk som har skötbord inne i barnrummet, där finns ju varken eller? Vårt enda badrum med dusch är ganska trångt, känns lättare att få in skötbordet på lilla toaletten faktiskt.

15 grader varmt ? :o bor du i Sverige??

Förresten... Jag har förstått att om man upptäcker något som avviker från det normala så ska man ringa förlossningen för säkerhets skull. Idag kan jag möjligen ha haft den minsta av blödningar, alltså på den nivån att jag aldrig ens sett det om jag inte hade råkat ha trosskydd. I övrigt är allt som vanligt, bläckfisken lever rövare på vad jag tycker är en normal nivå (testade det mest idiotsäkra sättet att få igång henne som är att lägga mig i soffan och hon började böka runt direkt).

Jag tycker det känns lite tokigt att ringa för en sådan sak, men de kanske vill att man ska göra det? Jag tar blodförtunnande varje dag så jag tycker att OM något verkligen blödde skulle det märkas betydligt mer, blöder ju i fem-tio minuter efter att ha stuckit i fingret för att kolla blodsockret.

Jag har haft några blödningar sedan vecka... hmm, 24 kanske? Jag har inte ringt någonstans utan bara väntat ut dem. Några av gångerna var det för att vi var på semester i Paris och gick väldigt långt (trots att jag fick ont). De andra gångerna kan jag se ett samband med att vi haft sex innan.

Jag nämnde det för min bm och hon verkade inte ett dugg orolig. Men är du orolig är det klart att du ska ringa och kolla. Hellre en gång för mycket än en för lite!

Jag har haft några blödningar sedan vecka... hmm, 24 kanske? Jag har inte ringt någonstans utan bara väntat ut dem. Några av gångerna var det för att vi var på semester i Paris och gick väldigt långt (trots att jag fick ont). De andra gångerna kan jag se ett samband med att vi haft sex innan.

Jag nämnde det för min bm och hon verkade inte ett dugg orolig. Men är du orolig är det klart att du ska ringa och kolla. Hellre en gång för mycket än en för lite!

Jag har haft mer foglossningssmärtor än normalt idag, troligtvis för att dagen bestått av sitta i bilen - sitta fem timmar på föreläsningar - sitta i bilen, så kanske hänger det ihop med någon sorts sned/felbelastning. Jag avvaktar, för jag är inte orolig men jag tänkte att jag kanske borde vara det. :p

Jag har haft mer foglossningssmärtor än normalt idag, troligtvis för att dagen bestått av sitta i bilen - sitta fem timmar på föreläsningar - sitta i bilen, så kanske hänger det ihop med någon sorts sned/felbelastning. Jag avvaktar, för jag är inte orolig men jag tänkte att jag kanske borde vara det. :p

Jag har suttit i två timmar o vill bara gråta! Så förstår dig... Känns som h*n ska trilla ut när jag går också. Det är i och för sig lite spännande! ;) Sängläge!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 643
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
1 993
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 107
Senast: Hajfisk
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka