Vårföräldrar 2013! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 3

Ja där har du en poäng. Jag har varit med om snö och hagel i juli också... *fniss* :D

---
Startade morgonen med en hemmagjord chokladboll... så går det när de står i kylen och läskas... :angel:
Nu mår jag illa :crazy:

Jag tänkte också på det, igår, men sen tänkte jag attjag alltid hetsar upp mig och bestämde mig för att hon är sur och tvär och ligger i sin soffa och äter kladdkaka och kollar på repriser av "Familjen annorlunda" och ids inte prata med oss. :p

kl
Här är en till som nog skulle klassas som normalt rörlig i alla fall i jämförelse, men hujedamej som jag ser ut jag med. Hyn är fet och blek-dassig, finnar lite här och var, hår lite här och var, och jag ser minst lika trött ut som jag är - och jag är bara i vecka 27. Vill inte ens tänka på hur jag kan se ut om 5-10 veckor när jag är ännu större och tyngre :crazy:

Hemma går jag runt i en dassig flanellskjorta och trosor typ. Måste vi ut bland folk så blir det MH Mama-jeansen och en av tre t-shirts... jag har ett par söta mama-tunikor också men sparar dem tills jag blir större... de ser enorma ut men jag har inte provat hur de sitter ens, de är lite för fina för att matcha hur resten av mig ser ut :angel:

Frisör är ju ett skämt, jag har nog inte varit hos frissan sedan -05 eller nåt sånt... skulle ju dit här om veckan men kunde inte gå så långt så jag sket i det.

Jag har också undrat lite vart pan tagit vägen... är det inte en till som saknas förresten? Men vem? :o

:D Vad skönt att höra att det inte bara är jag som sunkat ned mig. Jag är lite besviken på mig själv för detta: förra grav. kände jag mig snygg och fräsch..:o

Vi kanske ska köra en reality-check med ful-bilder på oss? jag skulle ta bilden i morgonrock och efter att ha legatoch "gnussat" håret hela dagen. :p

Det lustiga är att är man träffar gravida så tänker man ju alltid - i allafall jag- att de är galet vackra! :love:
Såg en dokumenär med Anja Pärson i Torsdags, hennes tjej var ju sjukt fin och fräsch och de höll på att renovera huset o grejer... och en annan ligger här under filten... :o
Vad har du för symaskin, Lew?

Zews har blivit lite inaktiv igen men hon kommer och går. Förra gången skickade jag ett PM och fick svaret att hon kollar in men skriver inte så mycket så det kanske är så. Vilse var några inlägg sedan man såg också... Någon mer kan jag inte riktigt komma på?

Klockan: Jag har precis duschat så nu ser jag nog nästan normal ut. Vi får göra den där om ett par dagar när håret hunnit flotta till sig igen och min jättetröja är ren (om jag nu inte kommer på att det är för varmt för tröja och knatar omkring i mjukisar och bh, det händer det med :p ). Jag brukar inte lägga energin på att borsta håret på dagarna heller om det inte är något jag ska göra så jag ser helt galet pundig ut på dagarna. Otroligt att sambon kan vilja mysa med en och till och med visa sig ute tillsammans trots att man ser ut som man gör :rofl: Allvarligt talat känner jag mig inte snygg och fräsch någonstans. Mest tjock, osexig och lätt pundig.

Det var lite roligt igår, min medryttare hade spräckt thermobrallorna i grenen och så sa hon inne i stallet att "ja, det är så skönt för man kan se ut hur man vill här för det är ju bara vi tre som är här!". När hon kommer ut med min Lovah och ska sitta upp inför ridtur #2 kommer först ägarna till ett av fölen (2 personer) och även stallägarens exsambo med, tror jag, nya tjejen då exsambon äger en 2-åring där, haha. Alla står och tittar när medisen ska hoppa upp på hästen och hon berättade efteråt att hon höll på att skämmas ihjäl, haha. Jag berättade då att jag åker kollektivt hem från stallet för det mesta och mina överdragsbrallor är också trasiga i grenen (och det rejält mycket mer än hennes). Lagom skitig är man ju då också, och ser ut som man gör i övrigt, sliten och dan. Så sa jag i alla fall att jag bara väntar på att folk ska kasta pengar efter mig när jag åker tunnelbanan där, gärna i rusning, och folk stirrar på en. Medisen berättade att hon kunde se folk framför sig tänka "åh, stackars barn!" när jag kommer där med tjockmagen, trasiga kläder och skitig som bara den men hon la till på slutet "och så vet de inte hur bra ungen kommer få det!" :love: Det kändes liksom bra att höra det sista när man känner sig som världens sämsta just nu.

Nej vi har inte fått komma hem ännu och vet inte riktigt när det blir. Från början sa läkaren att vi skulle räkna med ung en vecka men vi har lite strul med matningen så jag blir inte förvånad om vi blir kvar längre.
Eftersom hon är så tidig så är det en läkarordination på mängden mat och inom vilken frekvens. Först var det 15 ml var tredje timme, dag två var det 20 ml sen har det ökat med tio ml om dagen. Det är MYCKET för en så liten och från början gav vi i kopp och kunde sitta i 1,5 timma och truga. Hon somnar efter typ tio mins matning så det är inte bara mata utan väcka och mata som behövs och hon är inte lättväckt heller! Men nu har vi gått över till flaska och barnmorskorna börjat laborera med lite lösningar. Amningen funkar tveksamt, hon snuttar och jag har helt sjuka mängder mat, men det är mycket svårare att både tvinga i maten från bröstet än från flaskan och ffa hålla koll på mängden.. Så jag pumpar... Och pumpar ^^
Turligt nog så är jag inte direkt orolig för bebis utan de gånger det blivit jobbigt är för att jag inte känt att jag gjort ett tillräckligt bra jobb med matningen, som in jag kunnat ha bättre teknik eller så, men det har vart väldigt lite och Olle är verkligen suuuuuuuper på att backa upp i det läget. (Utöver allt han annars gör, det är inte så att jag fixar allt själv.)

Jag är inne här och läser varje dag, bebis sover som sagt vääääääldigt mycket, vi är så pass bortskämda och less på allt väckande under matningen att vi sagt: kan hon inte bara vakna och skrika lite :D men jag har inte riktigt orkat ge mig in i några diskussioner och det känns lite väl "me, me, me!" Att bara uppdatera om hur det går här.
Jag skrev visserligen ett pinsamt långt inlägg om FL, men så precis när jag skulle skicka det så blev jag tveksam till om jag ville ha hela min FL ute på nätet.. Så jag tog bort allt. Funderar på att uppdatera det i min (lösenordsskyddade) blogg så ni kan få lösenordet på pm alt korta ner det och bara ta med litegranna.. Vi får se :)

Förstår om du inte vill dela med dig av alla detaljer runt förlossningen :o Jag undrar mer vad jag överhuvudtaget kommer att berätta om. Säkerligen kommer det finnas mer info här än vad som kommer ut till mamma och farmor som frågar så jävligt ändå, hehe.

På tal om det och delvis kl, mamma blev helt upprörd häromdagen när vi pratade i telefon för hon tycker att jag är larvig som inte pratar om min graviditet med henne. Några dagar innan det sa hon att hon var likadan. Jag undrar jag... ;) Hon har ingenting med det att göra, jag tänker inte informera henne om hur mycket jag har gått upp och jag berättar inget annat heller. Och de där frågorna "hur mår magen då?", gaaah! Vad ska jag säga? "Ja, jo, den är väl som vanligt men lite större"? "Hur mår bebisen då?" "Ja, inte vet jag, det är inte som att jag kan ta fram henne och fråga..."? Hennes svar på detta är "ja men om du mår bra så mår ju bebisen bra." Ja men varför inte fråga direkt hur JAG mår då? :crazy: Utöver detta förklaras allting med "ja det är väl så när man har bebis i magen" från mammas sida. Ja, jo, jag vet nog att jag är tjock :cool:

Neh, min graviditet är privat mellan mig och Alex. Det märks inte här men jag har lättare att prata om privata saker online med folk jag har någon form av distans till och min familj har inte med saken att göra. Det finns ju både en och två anledningar till att jag inte lägger ut bilder på tjockmagen på FB. Fattas bara att det ska frågas om förlossningen med, jag lär ju inte bli mer öppen med den :p Ärligt talat är jag lite orolig för att de inte får vara riktigt delaktiga i barnet när hon väl tittar fram iom att det ska frågas så in i helskotta hela tiden och jag drar mig för att överhuvudtaget prata med dem när alla dessa frågor ska komma hela tiden. Lever med hoppet om att det ska bli roligare att prata om barnet än om hur fet jag känner mig och hur trött jag är och var det gör ont någonstans osv :)

/Bitterfitta-DS som ledsnat på fruntimren i familjen :grin:

Kan börja med att trösta både dig och klockan med att det finns någon som garanterat ser mer sliten ut än ni två lär göra tillsammans :D
En sköterska mötte Olle i korridoren, tittade medlidsamt på honom och sa "Mamma ser trött ut!" Tycker en sköterska, som ser nyförlösta, slitna kvinnor hela dagarna att man ser sliten ut, då ser man nog skapligt förjävlig ut :D
När hon kom in till oss lite senare ordinerade hon att Olle skulle ge mig oljemassage i ansiktet och att han skulle massera mina fötter.. Hon uppmanade också Olle till att hjälpa till med matningen, vilket han verkligen gör, men hon tyckte väll jag såg så sliten ut att det bara måste vara jag som gör allt! Och innan hon gick ut så sa hon "soooooooooov nuuuuu" på bredaste muminsvenskan! :D

Ang att berätta så tror jag att du kommer känna att vissa delar är okej att berätta. Kanske om du tog lustgas, hur lång tid det tog eller så. Du behöver ju inte berätta detaljer om hur tydligt det kändes när ungen åkte in flera cm igen mellan krystvärkarna eller hur mycket du brustit och hur många stygn du fick. Det kommer antagligen finnas grejer du känner är ok att dela med dig av. Men gör det inte det så låt bli. Du kan ju ist prata om vad Alex gjorde, vad barnmorskor och sköterskor gjort osv.. Så du styr bort det från dig själv sas :)

Fö, så måste jag berätta för dig (och för kaktus som visserligen inte kommer föda på DS men ändå) att under inget tillfälle under varken förlossningen eller under vården på avd så har jag märkt av någon stress eller personalbrist. Jag säger inte att detta upproret är taget ur luften, verkligen inte, men såfall gör de ett jävla bra jobb på att finnas där och göra ett bra jobb ändå!
Enda gången jag märkte av minsta lilla stressen var under natten när vi fortfarande var hemma och jag ringe in till FL. Hon som svarade sa stressat att hon skulle leta efter "din lapp" och att jag skulle vänta lite. Jag sa till Olle "stackarn, hon lät stressad, de har nog massor att göra!" Jag vet inte om hon hörde mig men det var iaf som bortblåst när hon kom tillbaka och det var de enda lilla. Annars fanns det hur mycket personal som helst i rummet under sista minutrarna av FL och när BM undersökte mig efteråt ville hon ha lite råd så ytterligare två BM kom in och bedömde. Så detta som var på tapeten förut om att skador mörkas är jag iaf helt övertygad om att det INTE hände mig, de var super noga!
Sen ska jag också säga att eftersom det kom så snabbt så hade ju jag inget förlossningsbrev, hade inte övat avslappning, hade inte några målbilder osv.. Och FÖR MIG var nog det faktiskt bra. Jag kände mig helt trygg i att lägga över ev beslut på vårdpersonalen och tig allt som det kom istället för att ha en bild om hur det skulle vara. För en sak är säker och det är att jag ALDRIG hade kunnat ana innan. Visserligen är det svårt att gissa hur man blir och hur det känns när man är hög som ett hus på lustgas haha men för mig var det super att bara ta allt som det kom. Däremot så säger ju inte att det är
Så för alla andra såklart!

:D Vad skönt att höra att det inte bara är jag som sunkat ned mig. Jag är lite besviken på mig själv för detta: förra grav. kände jag mig snygg och fräsch..:o

Vi kanske ska köra en reality-check med ful-bilder på oss? jag skulle ta bilden i morgonrock och efter att ha legatoch "gnussat" håret hela dagen. :p

Det lustiga är att är man träffar gravida så tänker man ju alltid - i allafall jag- att de är galet vackra! :love:
Såg en dokumenär med Anja Pärson i Torsdags, hennes tjej var ju sjukt fin och fräsch och de höll på att renovera huset o grejer... och en annan ligger här under filten... :o
Vad har du för symaskin, Lew?

De som mår bra och strålande under graviditeten förstår jag kan hålla på så, och se ut så... resten av oss får nöja oss med vad vi orkar med ;)

Jag har en äldre Singer och en Huskystar (billigare varianten av Husqvarna).
Jag gillar båda två, och väljer antingen maskin beroende på vad jag ska sy eller så har jag båda framme och trädda med olika färg på tråden om jag t.ex. ska sy lapptäcke eller så...

DS - Zewz var det nog jag tänkte på.

Jag tror man berättar det man har lust med och känner är ok. att prata om det efteråt, med släkt/vänner/onlineforum kan ju vara ett sätt att bearbeta det man varit med om.. sen om man vill redogöra för minut för minut eller bara dra det i stort är nog jätteolika.... jag var helt euforisk efter förlossningen med dottern: jag hade världens adrenalinkick, var dö-kär i bebisen och otroligt stolt och tacksam över att jag fick en sån "positiv förlossning".

Så här med allt i backspegeln ser jag det ju mer nyanserat men ..

Det är nog samma sak med det här hur engagerad man vill att släkten ska vara. Första veckorna ville jag inget annat än visa upp dottern, men det tog nästan ett år innan det kändes som att vi "behövde" barnvakt/hjälp osv. Jag hade längtat jättelänge efter barn och var överlycklig över att få visa världen för dottern.

Men en del tycker ju att det är superskönt och Roligt (!!) att ha engagerade släktingar. Men det är ju skillnad på olika också... h u r man är engagerad... som släkting..

halvt kl

jag börjar också lessna på att svara på hur "magen mår"... snbart kommer jag svara att "jo tack, jag skiter kaninlortar två gånger i veckan och det känns ju inte så bra, men bebisen sparkar i alla fall" eller nåt i den stilen... :angel:

Jag har inget konto på FB och det känns oerhört rätt vid såna här tillfällen... min mamma är ganska egocentrisk och hör inte heller av sg så ofta, en gång i månaden kanske... pappa ringer en gång i veckan ungefär, men undrar mest hur jag och sambon mår, om vi har hunnit fixa några saker än osv - han är lagd mer åt det praktiska hållet :)

Däremot - folk i byn... ögonkontakt finns inte längre utan det ska tittas på magen (känns inte alls bra med min tidigare ätstörningsproblematik) och alla frågor, tips, råd osv. Jag väntar bara på att de ska våga lägga sina tassar på mig också :mad: Den enda som får klappa på magen är sambon, så det så.

När du berättar om din förra förlossning beskriver du ungefär så som jag skulle kunna tänka mig att ha det :) Jag hoppas att jag är åtminstone hälften så pigg efteråt som du verkar ha varit men jag räknar med att jag är ett vrak då jag brukar bli ganska tagen av stora upplevelser.

Jag kan väl räkna med samtal varje dag antingen från mamma eller farmor eller båda i början. "Hur mår du?" "Hur mår bebisen?" "Vad gör ni?" "Vad gör bebisen?" "Går det bra med bebisen?" "Får ni sova på nätterna?" och vad man nu kan fråga om engagerad släkting. Jag räknar med att stänga av mobilen eller helt enkelt ge tusan i att svara :p Jag är ju väldigt privat i vanliga fall och vill inte riktigt ha kontakt med min släkt och familj särskilt ofta. Max en gång i veckan räcker gott för mig och att man i så fall ringer när man vill något om man vill prata oftare. Inte bara fråga hur man mår, det kan man använda facebook eller sms till :p

Full förståelse för att de vill vara delaktiga men jag är inte särskilt sugen på att det ska frågas hela tiden och det verkar min familj ha enormt svårt för att förstå. Jag berättar bitarna jag vill berätta. Häromdagen berättade jag för mamma att BM gnällde på min vikt och att jag har problem med fogarna och ångrade mig i nästa sekund då hon går in under titeln "skvallerkärring" (så blir det när man bor i små byar har jag märkt) även om man säger att hon inte ska berätta vidare. Å andra sidan var det inte sååå privat så det gör väl ingenting om hon och hennes väninnor har lite diskussionsunderlag nu ;) Men mycket mer berättar jag inte om av förklarliga skäl.

halvt kl

jag börjar också lessna på att svara på hur "magen mår"... snbart kommer jag svara att "jo tack, jag skiter kaninlortar två gånger i veckan och det känns ju inte så bra, men bebisen sparkar i alla fall" eller nåt i den stilen... :angel:

Jag har inget konto på FB och det känns oerhört rätt vid såna här tillfällen... min mamma är ganska egocentrisk och hör inte heller av sg så ofta, en gång i månaden kanske... pappa ringer en gång i veckan ungefär, men undrar mest hur jag och sambon mår, om vi har hunnit fixa några saker än osv - han är lagd mer åt det praktiska hållet :)

Däremot - folk i byn... ögonkontakt finns inte längre utan det ska tittas på magen (känns inte alls bra med min tidigare ätstörningsproblematik) och alla frågor, tips, råd osv. Jag väntar bara på att de ska våga lägga sina tassar på mig också :mad: Den enda som får klappa på magen är sambon, så det så.

Haha! Bra förslag på svar! Jag kan dock lägga till att när det inte är kaninlortar är det tjära (baskade järntabletter, nästan så man vill lägga av med dem ibland).

Besvärligt att de inte kan titta i ögonen på dig längre. Ibland funderar man på om man borde trycka upp en texttröja med några väl valda ord om vart ögonen sitter och att man ska hålla tassarna i styr. Stora, bylsiga kläder har hjälpt för mig ibland med klappar och blickar. Alex farmor förstår dock inte vinken ;) Annars känns det bra att ignorera de som klappar. Om man pratar med någon annan och någon kommer fram och ska klappas och ställa en fråga håller man helt enkelt kvar blicken på personen som man pratar med. Då blir det en totaldiss så förstår personen i fråga också att man inte avbryter andra. Två flugor i en smäll. När man väl förstår vad de är ute efter kan man ju komma på en kvick fråga till någon annan eller komma på något att göra. "oj, jag måste nog knyta om skorna" eller nåt sånt, haha.

Jag har ju lite svårt att säga ifrån till folk jag inte känner. Dock var det inte lika hemskt när mammas kusiner klappade men de är ju väldigt fysiska ändå så det blev inte så konstigt. Dessutom känner man dem väl.

Kl

Jag lever ;) och med bebsarna i säkert förvar inuti magen!

Har jobbat en del och haft lite o stå i.. Vi var på 30-årsfest igår och åkte hem kl 22 för vi var så trötta :D

Kunderna på jobbet börjar lägga märke till magen nu, får dagligen frågan om när det är dags osv. En man frågade när pojken kommer, och fick svar att det är två flickor blev dom helt till sig både han och hans fru och han lovordade sambon sååå för han är så produktiv :grin: :rofl: ja jag hade ju inget med det hela och göra :angel:

Gjorde en fet missbedömning igår med och kastade mig ner på golvet för att rätta till skon på en kund vilket resulterade i att han fick hjälpa mig upp.. Jag tog mig verkligen inte upp från knästående :D :o sa till sambon sen att det var sista gången jag gick på knä för en kund och fick lite skumma blickar tillbaka med kommentaren att är det nån jag ska gå på knä för så är det han ;)

Får se idag vad vi kan hitta på för tokigheter, söndagar brukar vara spännande med mkt knasigt folk i omlopp ;)

Senast ändrad:

hehe ja jag har faktiskt kikat på såna där stryka-på-texter som man kan beställa och piffa till sina kläder med... tänkte beställa hem och sätta "Nej, du får INTE klappa!" på min svarta t-shirt :angel:

:rofl::rofl: Hahaha, jag tror jag stjäl din idé där för jag börjar också tröttna och om inte annat fundera på VAD man egentligen ska svara på såna frågor! :confused:

Ja men varför inte, det lär ju vara hyfsat billigt med i jämförelse med färdigtryckt. Jag var lite inne på någonting i stil med "får du klappa mig på magen får jag klappa dig på brösten" :p var hittar man såndär stryktext? Hade varit något att ha på påskafton om det blir middag för min del då. Jag sa att jag inte kände mig så sugen att vara hos min familj då med Alex pappa brukar ha någon middag då. Jag är inte helt säker på att jag är med då det är 6 dagar från beräknat BF och jag känner mig ju sliten redan nu (och har planerat att föda tidigt :angel: ) men ifall att :)

*kl*

Apollo: Känner precis igen det där med matningen. Jag tyckte det var vansinnigt frustrerande. Varje gång vi lyckats få i honom det föreskrivna mängden kom ronden och ökade på med 10 ml - retroaktivt för den dagen.

Alla: jag såg mig i spegeln häromdagen och blev så förskräckt att jag köpte en hårtoning igår när jag till sist släpat mig ut för att handla. Glömde min hälften av det som stod på listan (som ändå var rätt kort, eftersom jag insåg att vi inte skulle vara jättesugna på att laga mat alla dagar) men toningen kom jag ihåg!

Me and myself: Dricker avslagen cola i små klunkar för att få i mig energi. Tvingade mig ut en halvtimme med det arma gossebarnet och blev helt matt och skakig efter ett par hundra meters promenad, så det är helt klart så att jag behöver fylla på energi. Cola, smoothie med sugrör och kex/majskakor verkar funka ganska bra.
Det eländiga IT-testet gick anturligtvis käpprätt åt skogen, hela användning kraschar så fort man gör någonting. Har mailat tillbaka att det är kaputt och att de får vända sig till tillverkaren för support med test/läsning på måndag. Inte alls min stil, men de måste ändå vänja sig vid att jag inte finns längre. :devil:

L har fortfarande diarré, så jag lär väl ringa läkaren imorgon igen. Antagligen tror han att jag stöter på honom eller något... :crazy: Maken har inte längre ont i magen, dock huvudvärk sedan minst tre dagar (jag räknar snarare fem...). Försöker övertala honom att vara hemma imorgon. Kanske kan vi göra en familjeutflykt med stopp hos diverse läkare?

Jag är mest matt, bara lite huvudvärk kvar, men eftersom allt går igång om jag rör mig för mycket så kan jag ju inte göra något vettigt. Har hela vardagsrummet fullt med stryktvätt (sjukt irriterande eftersom jag precis var ikapp) och vill fortsätta på de hundra projekt som vi smart nog har dragit igång...

Men jag tror att jag sätter på en kopp kamomillte och lägger mig på soffan med datorn och några kex istället.

Gjorde en fet missbedömning igår med och kastade mig ner på golvet för att rätta till skon på en kund vilket resulterade i att han fick hjälpa mig upp.. Jag tog mig verkligen inte upp från knästående :D :o sa till sambon sen att det var sista gången jag gick på knä för en kund och fick lite skumma blickar tillbaka med kommentaren att är det nån jag ska gå på knä för så är det han ;)

:rofl:

Jag satte mig i duschen häromveckan för att kunna raka benen. Man och son sov gott på soffan. När jag var klar fick jag en flaschback från Gilbert Grape - scenen där han lämnar sin lillebror i badkaret! Jag kom nämligen inte upp och såg för mig hur jag blev sittandes där till de vakande och började sakna mig... Med fara för hela duschkabinen kom jag dock på benen till slut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 564
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 366
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Snart har vi första födelsedagen och många av bebisarna (är dom ens bebisar längre?) börjar bli mer vilda än tama. :love: Har jag glömt...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
55 834
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar