Jag tänker att det är viktigt att i sådana situationer vara den som är stor, stark, varm, bekräftande och har ansvar för sina egna känslor - dvs det barnet gör påverkar inte relationen eller den vuxnes känslor. Barn har fullt upp med sina egna känslor och bör inte ha bördan att även ansvara för den vuxnes känslor. "Om jag känner så här kommer mamma/pappa bli ledsen" för det kommer resultera i att känslorna bara stängs inne. Själva orden "du är dum" är ju bara ett uttryck för något som gör ont i barnet, och att tysta det är att tysta känslorna bakom.
Om den vuxna på något sätt tar avstånd är det starkt alarmerande för barnet då det är en separation i relationen. Då kommer barnet ändra sig själv för att slippa den smärtan. Man kanske som förälder slipper höra att man är dum men det som ligger i botten kommer på något sätt ta sig uttryck på andra sätt.
Så jag är helt inne på det som vemsomhelst123 skriver. Förlåt om det blev rörigt, har lite bråttom. PS. Detta är jättesvårt, jag själv började gråta när barnet grät när jag skulle åka till jobbet för en timme sedan. Det är svårt att vara stor och stark och "stå över" känslostormar men man får väl bara göra sitt bästa. Vi bär ju alla mycket bagage från vår egen barndom.