Vårföräldrar 2013! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 3

rismjöl kanske kan vara ett alternativ till såser osv i alla fall...? jag har för mig att finax har en glutenfri mjölmix också som min mamma brukar använda, men kan inte komma på vad den heter...?

Såser är ju inte så stor mängd mjöl i egentligen. Om du känner att det är ett alternativ kan du ju göra såser på "riktigt" vis, dvs koka lääääääänge för att få dem tjockare. Då krävs det ju något tjockare än vatten att göra dem på (laktosfria alternativ på mjölkprodukter som grädde, creme fraiche osv kanske?) alternativt göra aiolivarianter i stället för varm sås. Brukar funka till det mesta tycker jag. Pasta går ju att byta ut mot annat, onyttig bakning är ju möjligt att dra ner på om det händer ofta. Byt ut en del av mjölet mot havregryn där det passar. Då tänker jag mest på brödbakningen, det ska ge saftiga limpor. Farmor steker ibland mindre onyttiga pannkakor och då är det lite havregryn i stället för vissa delar av mjölet.

Testet skulle ha genomförts kl ca. 15. 15:50 ringde teknikerna och sa att de inte fixade produktivsättningen idag... :devil: Godmodig som jag är lovade jag att testa på söndag istället.

Mådde ok så länge jag satt ner. Gick till födelsedagsmottagningen vilket också gick bra - tills min son ville gå upp på övervåningen och leka. Trappor var ingen god odé, så vi fick ta vårt pick och pack och gå hem igen. Innan grillningen, vilket naturligtvis sabbade våra kvällsmatsplaner. Far och son åt rester från lunchen medan jag låg på soffan och sörplade kamomillte med en värmekudde på magen. Nu har jag precis ätit lite mackor vilekt går bra hittils. Vila och värme funkar, vara uppe och trava runt är ingen höjdare.

Kommer i alla fall inget slem eller blod när jag går på toa så det är ju positivt. Vi avvaktar lite under helgen, blir det värre eller inte bättre åker vi in till förlossningen (eller ringer, men de brukar ju vilja ha in en för kontroll).

Antagligen är det bara äkta förvärkar (alltså inte den typen jag hade sist som jag öppnade mig helt av :p). Pratade med en tjej på festen som berättade att hon hade haft det av och till de sista två månaderna, så att hon inte heller fattade när det var allvar sedan.

Kl på mig själv

SOjamjöl kanske kan vara alternativ? Är inte asbra att äta mängder av varje dag har jag hört men om du vill göra matpaj eller lägga en tesked i en sås kanske det funkar bra.

Min barnmorska sa hela tiden "Wow, ni är superbra!" eller "Det gör ni helt genialt". Jag kände mig som världens stjärna tills jag plötsligt insåg att det är hennes jobb och att hon säger så till alla kvinnor. :rofl: Men det kändes bra ändå!

Sedan var det någon som stönade i kapp med mig under värkarna (men medlidsamt). Det lät som det var värre för henne än för mig. Det var lite irriterade "åh, den är snart över..." men jag hade inga problem att filtrera bort det. Såg det som en bekräftelse på att jag faktiskt hade det lite jobbigt på riktigt.

Hålla handen tror jag inte någon gjorde, utom när jag syddes efteråt och då behövdes det. Det var nog tur för övrigt, för jag hittade bitmärken på min hand dagen efter. På frågan om jag bitit honom också svarade min man lite svävande: "inte så hårt..." Jag vet faktiskt inte om jag råkade bita någon barnmorska. Det var ingen som beklagade sig i alla fall! :angel:

Åh vas irriterande med testandet! Jag hade blivit duktigt irriterad...
Fortsätt vara lite uppmärksam du, du har ju ett tag kvar.

Mayday, skönt att ha en bra vikarie att lämna över till när man går hem, men jag känner igen det där med att det känns obekvämt att någon annan ska röra i "ens" saker ;) Larvigt egentligen, men ändå. Så du räknar med att gå över? Är väl egentligen bra att vara inställd på det.

Klockan, jag funderade också över kaninmetoden, men eftersom jag redan kikade in så sent hann jag inte börja googla :p

Visslan, jag vill ha alldeles för mycket koll för att vänta så länge med att packa väskan... Jag vill packa den själv, eller iaf leda sambon när han packar och känna att jag inte behöver bry mig om den när det drar igång. Axkid har jag också hört gott om :) Vi har ett maxi cosi med bas och storasyster väntar så på att få bli flyttad till baksätet så att det finns plats för lillebror fram och hon tycker att han är lite väl seg på att komma ut och frågar magen varje dag om han inte ska komma nu :D

Haha, vilken sjuk dröm förresten, tur att det bara var en dröm ;)

Jag har förresten blivit sjukt varm och får som vallningar då det nästan känns som att jag ska svimma, jag som är fryslortarnas fryslort i vanliga fall. Jag har för mig att det är rätt vanligt och önskade mig det när vi hade som kallast, men då skulle jag frysa minsann.

kl

Usch vad jag helt plötsligt saknar mina hästar... de står ju här på gården i sina hagar och har det bra, men jag saknar dem ändå... att pyssla, mocka, borsta, fixa med hovar och så att rida och jobba med dem förstås... :( Blev alldeles deppig av det i kväll nu när sambon är iväg och jobbar igen och jag har galet tråkigt...

Jag har varit jättetrött hela dagen också, och orkar banne mig inte göra nåt alls. Bläk. Jag hoppas verkligen morgondagen blir bättre.

Spännande med bara 17 dagar kvar! Snart har vi ett helt gäng vårbebisar ute...

För mig känns det också lite konstigt att lämna över jobbet. Speciellt som det blev lite hastigt och lustigt pga sjukskrivning och han som skulle komma in i mitt projekt knappt hann vara med mer än några dagar innan. Vi har ingen möjlighet att anställa vikarie, så detta året kommer de helt enkelt att vara en mindre. Gör att man får lite dåligt samvete...

Har inte varit här på ett tag, men vet att ni pratade om järn och spenat och sånt förut. Om man äter kött tror jag att detta är det enklaste sättet att få i sig järn. Vårdguiden:
"Järnrik mat är framförallt kött från nöt, lamm, gris samt blodpudding och leverpastej. Fisk, fågel och ägg är också relativt bra källor. Dessutom finns järn i baljväxter (bönor, ärtor och linser), grovt bröd, flingor och gröna grönsaker. Hur kroppen tar upp järnet varierar beroende på var vi får järnet ifrån. Järn från kött, fågel och fisk tas upp lättare än järn från vegetabiliska källor. Upptaget av vegetabiliskt järn försämras av kaffe, te och eventuellt även kalcium, men stimuleras av vitamin C. Drick därför helst te och kaffe mellan måltiderna och ät alltid C-vitaminrika frukter eller grönsaker till måltiden."

Haha, hann också fundera över vad kanintekniken innebär i samband med FL!

Majola, hoppas att du känner dig bättre snart. Bra att du är uppmärksam, kanske bäst att knipa lite till.

Samma här, längtar tills man kan vara med dem ordentligt igen! Blir så sugen på att en ridtur genom snön...

Det verkar bara vara någon konstig magsjuka. Gullungen har fortsatt diarré, maken kom hem och hade ont i magen, jag kräktes i förmiddags. Mysig helg... Konstigt nog mår jag inte illa, det var mer som om kroppen inte kunde ta upp frukosten. Nu är jag jättehungrig men vet inte riktigt vad jag ska våga mig på. Mår ganska hyfsat om jag ligger stilla på soffan, medan trappor fortfarande är rena döden.

Passande nog måste jag planera nästa veckas matsedel - tror jag satsat på lättlagade och lättsmälta saker! (här är ju affärerna inte öppna på söndagar, så vi måste handla idag. Eftersom vi ännu så länge bara har en bil, och den behöver min man till jobbet så är det svårt att handla på vardagarna också).

Jag fick i alla fall ett litet skrämskott igår, så jag ska nog så smått börja packa väskan... åtminstone en liten nödväska åt mig. Min man kan ju komplettera senare och bebisen behöver ju ändå inget om det kommer så tidigt. Men det kan ju vara skönt att ha lite underkläder, toalettsaker etc klart. Väntar dock väldigt gärna ytterligare 7-8veckor!

det låter nästan som magsjukan vi hade för några veckor sedan. Lyckligtvis gick det över på några dagar...
Kan vara smart med en liten nödväska packad i alla fall ;)

kl

I natt drömde jag faktiskt så jag kom ihåg det på morgonen...

Jag drömde att vi var på BB och att kotten äntligen kom - men det var Hitler! :crazy:

Komplett i jättesöt liten uniform och liten mössa, dock en vanlig bebis utan mustasch... Han var bedårande söt och det var ganska bekymrade barnmorskor som länge diskuterade hur de skulle göra. Till slut fick vi lov att behålla honom om vi LOVADE att han inte skulle göra om samma sak igen... egentligen fick de inte lämna massmördarbarn till föräldrarna sa de, men jag blev så ledsen när de skulle ta honom så de kunde inte med det.

Undrar om jag börjar fundera över vilket enormt ansvar det är med ett barn eller nåt...? :D

Sambo har sytt en lång, gosig gravidkudde till Micks! :bump: :D :love:
Den behöver "liggas in" lite, men annars är den perfekt!

Haha! :D ibland undrar man ju om det är att man är gravid eller bara helt knäpp i huvudet som gör att man drömmer så tokigt!

Kl
Jag var ute en sväng hos hästarna idag, sitter på bussen hem nu faktiskt. Jag saknar ridningen så mycket. Såg att min medryttare var ute men mina två stod i hagen så hon red med stallägaren först. Tänkte lagom släppa ut en färdigborstad lilltjej i hagen igen när de kom tillbaka. Både stallägare och medryttare var som små lyckliga ljus och jag var så avundsjuk. Lämnade över Lovah färdigborstad så medis kunde sadla och jag följde med en bit till fots (och mycket långsammare) med gammelhästen.

Och nu var jag så inne i mitt skrivande att jag missade hållplatsen jag skulle byta buss och är säkert inte framme förrän till natten för jag ska minsann till Norrtälje och vända. Låååång omväg! Tusan.

Nu ska vi se här... Jag shoppade ju loss på ullared häromdagen! :D
Här kommer listan över alla bebissaker jag köpte:

Baby 2-del (tröja/byxa) 2 st á 9,95
Omlottbody 34,95
Kortärmad body 2st á 9,95
Klänning/tröja 9,95
Strumpbyxa 19,95
Trosa 2st á 13,95
Startpaket 4-del body/pyjamas/byxa 149,00
Omlottbody 34,95
Scarf/dregglis Laban 19,95
Byxa 29,95
Socka 2-p 12,95

Babycape för bad Tummen-tryck 79,95
Snuttefilt (grön liten mjuk mus) 14,95
Plastad frotté 50*70 29,95
Plastad frotté 80*140 69,95
Påslakan 2-del vagn 49,95
Påslakan 2-del vagn 59,95
Påslakan 2-del säng 119,00
Påslakan 2-del säng 89,95
Babyfilt 59,95
Snuttefilt stor teddybear 29,95
Underlakan vagn 2st á 19,95
Underlakan spälsäng 2st á 29,95

Madrass 60*120cm 139,00
Barnkudde 2st á 12,95
Barnkudde stor 29,95
Spjälskydd 119,00

Skötväska 149,00
Första boken om mig 119,00
MAM nappflaska 48,95
Tallrik/sked 9,95
Amnings-BH 2st á 99,00

Bildgalleri med vårt lilla klädlager + min nya kudde :love:
Och räknar jag lite snabbt har vi nu till trollet:
8 st bodys varav 3 är kortärmade
4 st "t-shirts" varav 2 är pyjamaströjor
1 stklänning/tröja
6 st byxor/leggings varav 2 är pyjamasbyxor
1 st hel pyjamas
4 par strumpor
1 par stumpbyxor
1 st dregglis
1 st mössa
2 par trosor

Allt är i stl. 50-56 + några i 62
Klarar vi oss en stund tror ni? :love:

Kanske inte är så dumt att åka förbi där ändå! Det var ju extremt billigt! :p

Angående hur länge du klarar dig: kanske får bli ett besök till efter ett par månader för klädköp. Det går fort när de är små sägs det :o

Helt sjukt billigt! :D Sammanlagt, med alla vuxenkläder och prylar jag köpte så gick det på 3500 kr. Såg ut som ett fån när jag granskade kvittot :p

Så käckt, jag vill nämligen ut och shoppa meeera... :angel:
Kommer få en hel del kläder som svägerskan vart och köpt vet jag, sen finns lite som mina systrar växt ur.
Svärmor kommer ju utan tvekan vilja dra iväg till gekås fler gånger - om inte annat för att få lite "sniffa-bebis-tid" medan jag rotar bland kläder... ;)

:o Blooper men så himla billigt var det väl inte? klart jämförbart med vanlig butik en del grejer (MAM flaska, boken om mig) och i övrigt tycker jag det var Dollarstore/Ikea pris på mycket...? :o :D

Klart kul att shoppa hur som helst! :bump:

ett par veckor står ni er nog med bara 50/56.. :angel: ;) men shopping är ju kuuuuul!!

Näeee... jag är varken bitter eller avundsjuk. Jag tycker det är såå kul att ligga här i sängen och nätshoppa.... :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 868
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 564
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 372
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Snart har vi första födelsedagen och många av bebisarna (är dom ens bebisar längre?) börjar bli mer vilda än tama. :love: Har jag glömt...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
55 834
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar