Sv: Vårföräldrar 2013! Del 3
Okej, here goes... det är rena uppsatsen det här.
Jag V E T att man ska fatta sig kort och så vidare, det gjorde jag sist .. Jag tänker ffa. om det blir nåt skiftbyte o så, så jag byter BM under "brinnnde förlossning" - typ ...
Kort om oss
A & J- vi har varit ett par i ca 10 år. Vi har en dotter, L som är född i Juli 2011. Hon är hemma med farmor och/eller farfar just nu. Vi bor centralt här i stan.
Graviditeten
Jag har haft en väldigt jobbig graviditet, på grund av mycket svår foglossning. Jag blev sjukskriven redan i Oktober och redan då stora problem. Jag har haft mycket svåra smärtor och extremt svårt att röra mig. sedan December har jag i princip varit sängliggande och i behov av hjälp med mycket. Förutom smärtan är bäckenet obehagligt överrörligt. J har fixat a l l t i hem och hus, tagit hand om L och mig.
Att bli helt låst/handikappad har varit otroligt psykiskt påfrestande. Att ha så här ont har också slitit enormt mycket. Jag är i grund och botten en positiv människa och jag är bra på att fokusera på det som är bra, men jag är mycket sliten.
Mina Tankar inför den här förlossningen
Om det nu blir som det sagts/planerats för så läser Du det här när jag har kommit in för att sättas igång pga. foglossningen. Det känns kluvet för mig: Jag hade helst velat gå tiden ut och att det skulle vara en "naturlig förlossning". Samtidigt är jag tacksam över att få hjälp då graviditeten varit så kämpig.
Förlossningen med L var en underbar och stark upplevelse, jag valde själv att föda naturligt utan medicinsk lindring. Jag kände mig lugn, stark och i full kontroll över situationen.
Jag tycker inte om att "påverka" min kropp medicinskt och är nervös och orolig över hur kroppen ska och kommer att reagera på igångsättningen.
Jag är orolig för att inte klara av att hantera smärtan utan medicinsk lindring då jag har haft ont under så lång tid. Det handlar inte bara om att jag vill ha det "naturligt" - jag tycker att det känns obehagligt med en stor nål och slang i ryggen (epidural).
Jag är också orolig över att jag inte ska kunna samarbeta utefter vad ni tror kan vara bra- och te.x gå/stå/röra mig vartefter det behövs på grund av foglossningen. Jag är också orolig för att det ska bli skador på bäckenet då det är så överrörligt. Jag är mycket trött både fysiskt och psykiskt. Jag har stundom haft svårt att känna genuin glädje och förväntan, vilket har gjort mig orolig ...
Önskemål
Eftersom jag känner oro och osäkerhet inför förlossningen hoppas jag att allt förflyter så att följande önskemål kan tillgodoses:
- Jag har haft problem med förstoppning under graviditeten på grund av allt stillaliggande. Jag vill eventuellt (!) ha lavemang, beroende på hur jag skött magen de sista dagarna. Fråga gärna...
- Dämpa INTE belysningen, såvida jag inte specifikt ber om det.
- Jag vill ha så lite folk som möjligt involverade (helst inga studnter eller så.)
- Jag har jobbat mycket mentalt med andning och avslappning i mitt liv, jag önskar få mycket uppmuntran och bekräftelse kring detta.
- Berätta hela tiden om vad som händer -involvera och informera J kontinuerligt i synnerhet när jag inte kan förmedla mig.
- Jag vill eventuellt få hjälp med smärtlindring: epidrual, lustgas, akupunktur och värme, men jag vill absolut INTE ha sterila kvaddlar.
- Om möjligt önskar jag att vi kan få ett eget rum efter förlossningen. Graviditeten har varit jobbig och jag har haft svårt att känna glädje och förväntan. Det vore skönt att i lugn och ro få "landa" med bebisen. Om vi mår bra åker vi gärna hem så snart det är möjligt.
- Jag vill gärna föda på rygg, det gjorde jag sist och det gick bra.
- om jag måste förflyttas/behöver hjälp att byta ställning m.m så vill jag att ni är mycket försiktiga eftersom mitt bäcken inte håller ihop. Jag har ofta upplevt att det "glider ur led" och är rädd att något sånt ska hända igen så att det blir skador.
- jag vill träffa en läkare innan vi åker hem för att diskutera hur jag har det med foglossningen efter förlossningen.