Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men alltså har hon (ursäkta att jag tredje-personar) poppat på "riktigt"? jag tolkade som att det var en dröm?!
Ingen aning det var ju bara en dröm så smaksinnena var ju inte nåt vidare, haha!
Så länge du är i god allmän hälsa, har kroppen många sätt att skydda ditt ofödda barn. En kortvarig magsjuka med diarré och kräkningar är med stor sannolikhet helt ofarlig för bebisen. Du lider mest själv av det. Här får du tips om hur du sköter om dig själv:
Vila mycket, eftersom du förmodligen känner dig svag.
Drick så mycket vatten eller andra klara vätskor du kan och får behålla. Om det är svårt att ens behålla vatten, kan du pröva att dricka små klunkar med sugrör. Om det låter lockande, kan du pröva juice eller soppa också.
Är så fort du får tillbaks aptiten. Det är inte rekommendabelt att svälta sig igenom en magsjuka. Ät små, lätta mål med kolhydrater, som bröd, potatis, pasta och ris. Det är bäst att undvika fet, stabbig eller kryddig mat.
Försök att äta eller dricka probiotisk yoghurt eller dryck varje dag för att befordra god tarmflora.
Ge dig själv tid att tillfriskna.
Om du har diarré och är gravid bör du inte ta stoppande medicin som Imodium. Däremot kan du dricka vätskeersättning. Kontrollera att mediciner du funderar på att ta är säkra för användning under graviditeten. Läs också vårt artikel om vilka receptfria mediciner du kan ta under graviditeten.
Sök hjälp om:
magsjukan varar längre än 48 timmar
du blir allvarligt uttorkad
du får hög feber
Följande hygienåtgärder kan förebygga att smittan sprids till andra i hushållet:
Tvätta händerna noga efter toalettbesök.
Tvätta händerna noga innan matlagning.
Rengör toaletten med desinficerande medel varje dag. Rengör också spolhandtaget, vattenkranar, dörrhandtag och andra ytor i badrummet med varmt vatten och rengöringsmedel.
Alla familjemedlemmar bör ha egen handduk och tvättlapp.
Att iaktta enkla åtgärder som dessa förebygger också mot framtida magsjuka. Enbart handtvätt minskar risken för diarré med en tredjedel. Du bör också tvätta händerna efter trädgårdsarbete och hantering av husdjur. Följ våra råd om hygien vid matlagning och förvaring för att minska risken ytterligare.
Helt klart värt det! Nu vet jag inte om det var du som funderade på städhjälp - men räknar man ihop vad det kostar så har man sparat in det snabbt! (och får man bara bort damm och skit från golvet så behöver man inte damma alls lika oftar har jag upptäckt! )Den var lite dyrare än de jag kollat in men det är kanske värt behöver egentligen mest något för att underhålla mellan varven så dammsugarbehovet aldrig blir akut men den måste ju ta sig fram. Jag ska ta och fundera på det där. Har ju haft planen läääänge liksom
*kl*
Kl är knappt otta och jag har resan varit uppe och spytt två ggr hoppas det är pga jag åt för lite/tidigt igårkväll och inte maginfluensa!
Hur vet jag om jag blir allvarligt uttorkad?
När jag blev inlagd sa jag glatt till doktorn att jag mådde rätt ok under omständigheterna men han ville ta prover endå och när dom kom tillbaka sa han "du luras ju! Med dom här värdena borde du typ inte stå upp!!"
Symtom på uttorkning
Lättare uttorkning
Törst är vanligt vid uttorkning. Men i 50-årsåldern börjar förmågan att känna törst avta. Ju äldre vi blir desto mindre törstiga känner vi oss. Andra vanliga tecken på uttorkning är:
•muntorrhet
•trötthet
•huvudvärk
•yrsel
•illamående
•svettning med blek hud
•lågt blodtryck
•torr hud med dålig elasticitet
•minskad urinmängd och mörk färg på urinen
•snabb svag puls och snabb ytlig andning
•förvirring.
Kraftig uttorkning
Vanliga tecken på kraftig uttorkning är:
•rastlöshet och förvirring
•varm, rödflammig och torr hud
•huvudvärk
•yrsel
•illamående
•hög kroppstemperatur
•muskelkramper
•dunkande puls och snabb ytlig andning
•medvetslöshet.
Graviditet och uttorkning
Under graviditeten är det extra viktigt att inte drabbas av uttorkning, till exempel när det är varmt ute. Oftast är det ingen fara för barnet eftersom barnet tar vad det behöver från mamman. Är du gravid måste du för övrigt tänka mer än vanligt på att må bra och att dricka ordentligt.
Jag var förövrigt hos läkaren idag och fick konstaterat svampinfektion. Jäkla pisskit!
De tabletter jag tagit för det innan får man inte ta som gravid - och de receptfria krämerna har inte hjälpt förr, snarare förvärrat allt..
Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.
Låta det vara = Det går fram och tillbaka, ena veckan inprincip symptomfri, andra veckan kan det klia maaaassor.
Eller prova med en kräm = Antingen fungerar det helt plötsligt och försvinner, eller så blir det bara värre....