Vårföräldrar 2013! Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! Del 2

Ingen aning, det är min sambo som gillar popcorn så det var till honom, haha. Det luktade lite bränt om dem och de blev lite gyllenbruna, konstigt nog. Ändå var de tydligen inte brända, intalade jag mig i alla fall :)

Ja, jag har ett nyårslöfte, eller det är väl inte ett nyårslöfte egentligen... men jag hade 1 Januari som stoppdatum. ;)
jag har ätit väldigt mycket onödigt sen jag blev sjukskriven, det har varit lill-lördag flera dar i veckan. inga mängder men när jag "ligger där jag ligger" så är det ju som det är. ;)
Så nu har jag "styrt upp" slutet på lill-lördag. Har någon slags idé att bara äta när dottern får äta. Jag är väldigt noga med att hon inte ska äta så mycket extra/sött, så det blir väl min födelsedag nästa gång antar jag. :p

Så det är väl inget löfte egentligen utan mer en plan för att inte gå upp onödigt mycket... hittils har jag ju inte gått upp än med dottern enligt BM men extra kilon väger ju de ockås..

Men alltså har hon (ursäkta att jag tredje-personar) poppat på "riktigt"? jag tolkade som att det var en dröm?! :angel: :D

Det här var seriöst bland det värsta jag varit med om! :eek: kaskadspyor kombinerat med rännskita.. Sitter på toa och spyr i vasken :( ursäkta detaljerna.. Vad ska jag göra???

Ingen aning :p det var ju bara en dröm så smaksinnena var ju inte nåt vidare, haha!

Panaccea: drick ordentligt och se till att få i dig salt/elektrolyter. Är det sådär illa brukar det släppa fort. Du har inte ätit något olämpligt så du borde kolla att det inte är typ listeria eller vad det heter? Jag har ingen koll på såna symtom.

Värden för nyårsfirandet hade maginfluensa i mellandagarna så kommer säkert därifrån.. Åt inget konstigt igår mer än en kvart pizza som jag även åt i förrgår utan o bli dålig.. Sipprar på vätskeersättning så gott jag kan, så fort jag tar en hel klunk sätter det igång igen :(

Usch, stackare. :(
Bara så du vet så gör det inget för bäbisarnas skull att du är dålig, de tar ändå det dom behöver.
Men prova se om du kan få i dig resorb (vätskeersättning) och ev dextrosol. Dextrosol finns även i pulverform om du vill lösa upp det med resorben. (kolla bara att det är ok att ta som gravid, har svårt att tro att de inte skulle vara det men dubbelkolla)
Håller det i sig för länge så måste du såklart se till att få hjälp så du inte torkar ut eller något.

Så länge du är i god allmän hälsa, har kroppen många sätt att skydda ditt ofödda barn. En kortvarig magsjuka med diarré och kräkningar är med stor sannolikhet helt ofarlig för bebisen. Du lider mest själv av det. Här får du tips om hur du sköter om dig själv:
Vila mycket, eftersom du förmodligen känner dig svag.
Drick så mycket vatten eller andra klara vätskor du kan och får behålla. Om det är svårt att ens behålla vatten, kan du pröva att dricka små klunkar med sugrör. Om det låter lockande, kan du pröva juice eller soppa också.
Är så fort du får tillbaks aptiten. Det är inte rekommendabelt att svälta sig igenom en magsjuka. Ät små, lätta mål med kolhydrater, som bröd, potatis, pasta och ris. Det är bäst att undvika fet, stabbig eller kryddig mat.
Försök att äta eller dricka probiotisk yoghurt eller dryck varje dag för att befordra god tarmflora.
Ge dig själv tid att tillfriskna.
Om du har diarré och är gravid bör du inte ta stoppande medicin som Imodium. Däremot kan du dricka vätskeersättning. Kontrollera att mediciner du funderar på att ta är säkra för användning under graviditeten. Läs också vårt artikel om vilka receptfria mediciner du kan ta under graviditeten.

Sök hjälp om:
magsjukan varar längre än 48 timmar
du blir allvarligt uttorkad
du får hög feber

Följande hygienåtgärder kan förebygga att smittan sprids till andra i hushållet:
Tvätta händerna noga efter toalettbesök.
Tvätta händerna noga innan matlagning.
Rengör toaletten med desinficerande medel varje dag. Rengör också spolhandtaget, vattenkranar, dörrhandtag och andra ytor i badrummet med varmt vatten och rengöringsmedel.
Alla familjemedlemmar bör ha egen handduk och tvättlapp.
Att iaktta enkla åtgärder som dessa förebygger också mot framtida magsjuka. Enbart handtvätt minskar risken för diarré med en tredjedel. Du bör också tvätta händerna efter trädgårdsarbete och hantering av husdjur. Följ våra råd om hygien vid matlagning och förvaring för att minska risken ytterligare.

saxat från
http://se.babycenter.com/x566463/ja...t-magsjuka-kan-det-vara-farligt-för-min-bebis

Den var lite dyrare än de jag kollat in men det är kanske värt :) behöver egentligen mest något för att underhålla mellan varven så dammsugarbehovet aldrig blir akut men den måste ju ta sig fram. Jag ska ta och fundera på det där. Har ju haft planen läääänge liksom :p
Helt klart värt det! Nu vet jag inte om det var du som funderade på städhjälp - men räknar man ihop vad det kostar så har man sparat in det snabbt! (och får man bara bort damm och skit från golvet så behöver man inte damma alls lika oftar har jag upptäckt! )

*kl*

Kl är knappt otta och jag har resan varit uppe och spytt två ggr :( hoppas det är pga jag åt för lite/tidigt igårkväll och inte maginfluensa! :(

Fy fan för magsjuka. Man tycker ju du haft nog av kräkningar för denna gradviditeten :(

Hur vet jag om jag blir allvarligt uttorkad?

När jag blev inlagd sa jag glatt till doktorn att jag mådde rätt ok under omständigheterna men han ville ta prover endå och när dom kom tillbaka sa han "du luras ju! Med dom här värdena borde du typ inte stå upp!!" :eek:

Åh, jag har avlagt ett sådant nyårslöfte en gång.. fast lite mer extremt.. jag åt INGET på ett helt år. Varken godis, bakelser, chips, läsk, skräpmat osv. På min födelsedag åt jag dock. Jag totalt VRÄKTE i mig efter tolvslaget på nyårsafton ett år senare.. allt var så jääävla äckligt, men jag moffade ändå :angel:
Nu tycker jag inte att det är värt det haha.
Jag har gått upp 12 kg ung. Men jag tycker inte jag är lika svuddig som innan och äter mycket mindre. Men det verkar vara lite olika beroende på hur bebis ligger. Ibland är jag som ett svart hål och kan äta hur mycket som helst (lika mycket som vanligt) och andra gånger så ligger hon på ett sådant sätt att jag är mätt efter förrätten.. skit dumt om man går ut och äter..

Men, mitt nyårslöfte är att jag i september ska springa sigtuna stadslopp. De har två olika längder, 5km och 1 mil. Det är ett välgörenhetslopp och jag tror att de har en barnvagnspromenad på 5 km också. Men planen är att springa, rent teoretiskt borde jag klara av att ta mig runt en mil, men jag funderar på om jag kommer ha en tid som är tillräckligt bra för att inte skämmas :angel: Så vi får se om det blir 5km eller 1 mil. Men det är målet iaf. Sen får man ju såklart ta hänsyn till eventuella problem som kan uppstå som typ skador/sjukdom/krämpor/what ever, men jag måste komma igång och träna med tanke på min rygg och jag längtar verkligen :) Vidrigt hurtigt va? (Det är lite så jag kräks i min egen mun faktiskt!)
ed. Kollade in resultatlistorna från förra året.. jag borde inte komma sist iaf på 1 mil. Så det får väll bli det jag satsar på.

Senast ändrad:

Jag var förövrigt hos läkaren idag och fick konstaterat svampinfektion. Jäkla pisskit! :(

De tabletter jag tagit för det innan får man inte ta som gravid - och de receptfria krämerna har inte hjälpt förr, snarare förvärrat allt.. :(

Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. :crazy:
Låta det vara = Det går fram och tillbaka, ena veckan inprincip symptomfri, andra veckan kan det klia maaaassor.
Eller prova med en kräm = Antingen fungerar det helt plötsligt och försvinner, eller så blir det bara värre.... :crazy:

Hur vet jag om jag blir allvarligt uttorkad?

När jag blev inlagd sa jag glatt till doktorn att jag mådde rätt ok under omständigheterna men han ville ta prover endå och när dom kom tillbaka sa han "du luras ju! Med dom här värdena borde du typ inte stå upp!!" :eek:

Haha, låter lite som när jag är hos naprapaten "GUD! En normal människa hade haft JÄTTE ont i huvudet om de haft en nacke som du!!" :o

Snabb googling, saxar detta, men gå in och läs mer, det verkar stå mycket matnyttigt
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Uttorkning/

Symtom på uttorkning

Lättare uttorkning

Törst är vanligt vid uttorkning. Men i 50-årsåldern börjar förmågan att känna törst avta. Ju äldre vi blir desto mindre törstiga känner vi oss. Andra vanliga tecken på uttorkning är:
•muntorrhet
•trötthet
•huvudvärk
•yrsel
•illamående
•svettning med blek hud
•lågt blodtryck
•torr hud med dålig elasticitet
•minskad urinmängd och mörk färg på urinen
•snabb svag puls och snabb ytlig andning
•förvirring.

Kraftig uttorkning

Vanliga tecken på kraftig uttorkning är:
•rastlöshet och förvirring
•varm, rödflammig och torr hud
•huvudvärk
•yrsel
•illamående
•hög kroppstemperatur
•muskelkramper
•dunkande puls och snabb ytlig andning
•medvetslöshet.

Graviditet och uttorkning

Under graviditeten är det extra viktigt att inte drabbas av uttorkning, till exempel när det är varmt ute. Oftast är det ingen fara för barnet eftersom barnet tar vad det behöver från mamman. Är du gravid måste du för övrigt tänka mer än vanligt på att må bra och att dricka ordentligt.

kl

Vad less jag blir!! Det har inte gått att få tag på BM sedan veckan innan jul och nu när jag sitter och ringer i dag så är det plötsligt telefontider.. :?

De har ett återuppringnings-system men man har kunnat ringa under hela öppet-tiden tidigare... nu när jag satt och åter igen fick "det finns just nu inga lediga tider" i örat så förberedde jag mig på att få sitta hela dagen i telefon. Men nej - nu säger istället rösten att telefontiden är slut och att de öppnar igen i morrn.

Egentligen är det en liten skitsak jag ska fråga antar jag. Jag misstänker UVI och vill veta om jag kan komma in med ett urinprov i morrn (har rör hemma) och var jag ska lämna det i såna fall. Jag har mer eller mindre konstant mensvärk som sitter som en kaka framtill på magen (det känns verkligen som en kaka, nästan att molvärken går att rucka lite på där den sitter).

Hur brukar det fungera, kan man bara komma in och lämna ett prov?
Jag tycker väldigt illa om min vårdcentral, men där kanske man kan lämna in ett prov annars? Fast nu har jag ju redan varit på toa flera gånger i dag så i dag är det för sent med ett prov.

Jag var förövrigt hos läkaren idag och fick konstaterat svampinfektion. Jäkla pisskit! :(

De tabletter jag tagit för det innan får man inte ta som gravid - och de receptfria krämerna har inte hjälpt förr, snarare förvärrat allt.. :(

Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. :crazy:
Låta det vara = Det går fram och tillbaka, ena veckan inprincip symptomfri, andra veckan kan det klia maaaassor.
Eller prova med en kräm = Antingen fungerar det helt plötsligt och försvinner, eller så blir det bara värre.... :crazy:

Jag har haft en del problem med sånt värdelöst skit.. torkar du dig åt rätt håll?
Lite pinsamt, men jag har haft sjuka problem med svamp och lite velat döda mig själv stundtals..Veckan innan mens så kom det som ett brev på posten och även en släng en vecka efter. kändes extremt värdelöst när problemen mer eller mindre löste sig helt genom att jag började torka mig åt rätt håll när jag kissat (framifrån och bak). Hade jag vart typ 12 när jag insåg att lösningen var så enkel så hade det väll vart fine.. men det var typ ett år sedan... :grin:

Jag pratade med min BM precis innan jul och jag fick lämna ett urinprov. Hon sa då att "ja nu kommer det ju bli lite problem att såfall lösa det innan jul och ledigheterna, men annars får du åka till O.." (den där avdelningen på förlossningen som man åker till om man har problem efter v 22)
Hon sa att de tog rätt allvarligt på uvi under graviditeten och hötte lite med fingret åt mig när jag sa att jag inte var så orolig.

Sa de inte ens på telefonsvararen NÄR telefontiden var utan bara att den var slut? :confused: Har de ingen växel man kan ringa till? Eller maila?

tips: smörj flera gånger om dagen med barnolja, och försök som sagt torka åt rätt håll, gärna med våtservetter och så barnoljan på sen. Det brukar funka för mig.

Om popcorn: jag fattade inte heller att det var en dröm, tänkte att ja det kan säkert finnas :o

nej inget på telefonsvararen om att det är telefontider, och på hemsidan står det fortfarande att det är öppet 08 - 16:30.
Man kan bara kontakta dem via mina vårdkontakter, men jag har inte tillgång till det pga skyddade personuppgifter så det är bara via telefon man kan nå dem. På växeln (stort sjukhus) kommer jag inte heller fram...

Jag vill ju gärna lämna provet just i morrn eftersom vi ändå ska in på RUL, det är dryga 10 mil tur och retur hemifrån så jag åker inte gärna en annan dag enkom för att lämna provet liksom.

Jag är ju bara i vecka 20 så förlossningen är för tidigt att kontakta. BM har sagt att det bara är att ringa om det är nåt - jo pyttsan...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 995
Senast: Mineur
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Tror detta är den senaste listan: Februari 25/2 Glittra 33 år, andra barnet- I föddes 8/3, 3670 g och 53 cm Mars 1/3-Fille...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 382
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar