Jag vet inte om det har gått dig förbi att på de tekniska högskolorna har nybörjarnas mattekunskaper försämrats katastrofalt de trettio senaste åren? Och då pratar vi ändå om de elever som var bäst på matte i gymnasiet och gillade ämnet. Försämringen sammanfaller med miniräknarnas intåg, med en fördröjning på ca 15 år.Jag vet inte om det har gått dig förbi att alla bär på en miniräknare numera, dygnet runt? Visst, det kan vara lite händigt att kunna en del av multiplikationstabellen för att kunna överslagsräkna, men man behöver det knappast för matematik på högre nivå. Jag kan inte multiplikationstabellen up till 13, hade inga som helst problem med matematik på högskolan, tvärtom. Det var efter vi fick använda miniräknare, och när uppgifterna slutade vara av en så simpel karaktär, som jag verkligen började gilla matematik.
Man måste inte lära barn att matematik är skittrist och repetetivt. Själv tycker jag att istället för att nöta tal utantill, så borde man tidigt introducera logik och mängdlära, bland annat.
Har du någon koll på hur besvärligt gymnasieelever på alla program tycker det är med bråkräkning? Du tycker alltså att eleverna ska prova sig igenom täljare och nämnare med räknare för att hitta gemensamma faktorer för att kunna räkna med hanterliga tal, i stället för att se talen direkt, vilket den som kan multiplikationstabellerna gör.
Jag är också nyfiken på vilka mattekurser du läst på högskolan och på vilken nivå eftersom jag inte på någon mattetenta jag gjort (och det är ganska många) har fått ha med mig räknare.
Men förstår du verkligen inte att nöter glosor, men på ett ineffektivt sätt, är precis vad gamers gör. Om vi leker med tanken att all engelskainlärning skulle ske under datorspelande skulle det ta oändligt lång tid att nå bara basfärdighet. Sedan finns ju andra världsspråk än engelska, t. ex. tyska, franska, spanska, ryska, mandarin för att nämna några få. Hur ska barnen lära sig de språken under datorspelandets lekfulla former, innan de nått 80-årsåldern?Igen, det här med att nöta. Därför hatar barn språk i skolan, för att nöta är det sista en hjärna under utveckling vill göra. Det finns bättre sätt att lära sig på. Barn som spelar spel på engelska är ofta år före sina klasskarmrater i engelska, utan att ha nött en enda glosa.
Biologiskt sett är en människas hjärna är aldrig mer lämpad för inlärning och nötande än i förskoleåldern till puberteten. Därför ska den tiden utnyttjas till att proppa in baskunskaper. Det är också i den här åldern människor ska lära sig att det inte alltid är "instant gratification" som i dataspelen, som gäller. Att långsiktigt arbete ger tillfredsställelse på sikt är en oerhört viktig erfarenhet för en ung människa. Slutligen känner jag många barn som gillar sina glosläxor.
Men det är ju precis motsatsen till det jag skrivit! Det jag menar är att medelklassföräldrar vet vilka skolfärdigheter som är viktiga för framtida studier och livet, och försäkrar sig om att deras barn behärskar dem. Föräldrar som inte har koll/ork/förmåga försummar det, av självklara orsaker. Det är därför jag betonar att läxor bör vara repetition/nötande av stoff som gåtts igenom, som INTE kräver någon medverkan av föräldrarna. Hade din läsförståelse kanske varit bättre med fler läsläxor?Alla barn är inte födda med en pedagogisk förälder som också är en bra fritids-lärare. Ska läraren enligt dig uppmana föräldrar att kontrollera och förhöra barnen, om de inte redan är välanpassade medelklassföräldrar? Vad ska den uppmaningen leda till?
Föräldrar som är lämpliga till att hjälpa med barnens skolgång engagerar sig redan. Föräldrar som är av olika anledningar oengagerade, kommer inte leda till bättre skolgång om de ska påtvingas att kontrollera/förhöra barnens kunskaper, kunskaper som den föräldern kanske inte ens har. Det är FANTASISKT givande att bli glos-förhörd på engelska glosor av en förälder som inte kan engleska ens litegrann....
Du är säkert medveten om att snedrekryteringen till prestigeutbildningar som läkare, civilingenjör, jurist etc. har ökat under den trettioårsperiod jag diskuterar. Fler ungdomar med icke-medelklassbakgrund gick på dem under 50-, 60- och 70-talen när det gavs läxor. Skolan har ett utjämnande uppdrag, klass ska inte spela någon roll för hur du lyckas med studierna i skolan och på universitetet.
Eftersom det inte går att förbjuda att medelklassföräldrar handleder/undervisar/utbildar sina barn, måste skolan hjälpa dem som inte har den förmånen hemma. Det görs genom att ge läxor på det stoff som är viktigast att behärska. Läxor är alltså den underpriviligierades bästa vän.
Hur tänker du dig att problemet med snedrekrytering till högre utbildning ska lösas? Lägre krav eller kvotering är inget svar.
Som jag redan sagt ska föräldrarna inte involveras, och det är ett mysterium eller bristande läsförståelse att du tolkade det så. Utan repetition, ingen inlärning. Dessutom skulle du bli förvånad med vilken entusiasm och stolthet majoriteten av mellanstadieelever genomför sin väldefinierade tiominutersläxa.Det finns rätt så få själadödande aktiviteter som repetitionslärning, utan tänkande involverat.
Eller ja, det kan ju bli värre, man kan ju bli förhörd av en förälder som inte är lämplig för uppgiften.